Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Skal se om jeg får tatt meg en tur ut i båten etterpå og prøvekjørt litt.

Jeg kan også ta bilder av kavplata, men da når båten ligger rolig, da jeg ikke har mulighet til å få med meg flere på denne turen.

 

Da er det spaken i vater samt tilting av motor helt til den suger luft, så litt ned.

Da skal jeg lese av farten (GPS) samt rpm (digitalt via smartcraft)

 

Det er forøvrig første gang jeg prøver toppfarten med bare meg i båten og halv tank.

 

Er ikke helt sikkert jeg får gjort det i dag... men hvis jeg får tid, så blir det ikke lenge til...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hvis du har båten på henger så ta et bilde av kavplate/bunn på båt med motor helt tiltet inn. Hvis dette flukter er den for høyt montert.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er mer og mer som tyder på at motoren på denne båten sitter for høyt, ja. Men, det beste er jo om du får sjekket & verifisert litt selv før du går til det skritt å senke motoren igjen. Det er jo litt tiltak & jobb og mye tyder vel på at motoren forblir nede dersom den først er senket. Tror jeg derfor først ville forsøkt å dobbelsjekke høyden under fart (noen bilder hadde vært fint), å fremskaffe litt mer solide tall på fart & turtall med litt forskjellig trim og last, og å evt. prøve en annen propell nå som du har sjansen til å få testet på den nåværende høyden. Da får du litt mer kunnskap (og ikke bare synsing & håp & tro) før du drar tilbake til forhandleren og får gjort det som skal til. Uansett fint at forhandleren er villig til å stille opp for å fikse problemet.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har båten på henger så ta et bilde av kavplate/bunn på båt med motor helt tiltet inn. Hvis dette flukter er den for høyt montert.

Har desverre ingen henger (ennå)

Kan sikkert ta noen bilder etterpå, men tviler vel på at disse funker bra til å dokumentere dette.

 

Men jeg kan jo ta en titt selv, og sjekke om jeg evt. kan se det...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

I en Bow-Rider er førerplassen lengre frem enn i en skjærgårdsjepp. Det som skjer når du hopper om bord er at båten får mer vekt foran o-punktet på vektstanga. Båten går da dypere med baugen og får større våt flate. Dette bremser mye og turtallet synker 2-300rpm. Når de er så stort utslag vil jeg si at båten subber skikkelig masse og antagelig er nesten hele bunnen i kontakt med vannet. Da han så begynner å tilte hjelper det til å begynne med, farten øker grunnet litt mindre våt flate. Dernest begynner det å draes luft inn i propellen og kraften avtar noe. Alikevel har dere så mange fler rpm på propellen samt fått opp baugen såpass at dere klarer å opprettholde 36 knop. Hadde dere kunnet kjørt med denne tilten uten å dra luft hadde knopmåleren sprettet opp i 40.

 

Høres helt logisk ut det.

Link to post
Share on other sites

Her klarte jeg endelig å finne "Bevismaterialet" for en korrekt montert motor på Askeladden 525(samme skrog som 535). Denne motoren er en 90hk med Balistic propell.

 

Motoren er som jeg skrev tidligere montert på nest nederste hull. Dette fungerte perfekt og var helt i grenseland for hvor høy montering du kan ha. I krapp sving sugde den av og til luft, men ikke mer enn at det var til å leve med også ved vannski kjøring !

 

montering_askeladden.jpg

 

Sjekker du monteringen din så er den ganske så sikkert ett hull høyere. Litt forbehold med at hullene er borret på samme plass i akterspeilet på båten(men dette er det sikkert mal på så det går jeg ut fra at de er). Men du kan i hvert fall få en idè av dette bildet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ok.. da har jeg faktisk blitt litt klokere....

 

MEN!... det jeg lurer på da er:

Hvis man senker ned motoren til det orginale nivået, som jo er ett hull lavere enn nå. (18mm) Vil dette være nok til at man får løftet nesa på båten opp av vannet slik at toppfarten øker?

Synes bare 18mm. høres så lite ut...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Dernest begynner det å draes luft inn i propellen og kraften avtar noe. Alikevel har dere så mange fler rpm på propellen samt fått opp baugen såpass at dere klarer å opprettholde 36 knop. Hadde dere kunnet kjørt med denne tilten uten å dra luft hadde knopmåleren sprettet opp i 40.

Helt sikkert.

 

Så det hele her bunner ut i det vi har lurt på hele tiden, og hva jeg har nevnt tidligere.

Hvor er kavitasjonsplata i forhold til skrogbunn..

Er revnende likegyldig hva "Motor heves ett hull mere enn standard montering", for vi vet ikke hva forhandlers standard er.

chagall nevener også dette:

Hvis dette er tilfelle med`Bjerknez`, så har han jo fått montert motoren 2 hull over laveste posisjon, da han ba om 1 hull høyere enn standard.

 

Jeg og mener at 19P ballistic er rett.

Link to post
Share on other sites

Sjekker du monteringen din så er den ganske så sikkert ett hull høyere.

Dette skal jeg sjekke Vanntro!

Skal også ta ett bilde, slik at den saken er ute av verden...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hvis man senker ned motoren til det orginale nivået, som jo er ett hull lavere enn nå. (18mm) Vil dette være nok til at man får løftet nesa på båten opp av vannet slik at toppfarten øker? Synes bare 18mm. høres så lite ut...

 

Avstanden mellom "optimalt" og "for mye" er ganske liten. Det gjelder både monteringshøyden og bruken av trimbryteren. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Okay... det høres faktisk selv for meg ganske logisk ut dette....

 

Da har vi avklart det.... NED MED MOTOR! :)

 

Nå skal jeg straks opp i båten og finne ut i hvilket hull motoren er festet. Blir vel vanskelig å ta bilde av dette... men kan ta noen snapshots av båten ellers med mobilkamera.

Flere skikkelige bilder kommer senere...

 

Jeg er midt i en flytteprosess nå, samt at jeg ikke er heeelt i toppform, så ting tar desverre litt tid med å få tatt skikkelige bilder....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Takker for inspill her folkens!

 

Ja det blir interessant å høre hvordan det går om 14 dager `Bjerknez`. Det jeg aldrig fikk noe svar på var hvor høyt motoren din var montert. Dette med ett hull høyere enn standard montering var ett nytt begrep for meg, men stadig noe nytt å lære. :wink:

Ha en god sommer og kos deg med din nye båt og motor. :flag:

Link to post
Share on other sites

Har nettopp fått svar fra min leverandør som har forsikret meg om at de skulle montere mototren LITT høyere, slik at man får mest ut av motoren hva fart angår.

 

Hvor kom denne ideen fra? Var det eget initiativ eller var det et utspill fra forhandler. Kan ikke se at noen her inne har satt deg på tanken.....

Er det levrandøren som kom med dette forslaget så synes jeg de burde utbedre dette på sparket og ikke vente i 2 uker.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vel på min båt som ble levert av det som nå heter Båt1 i Larvik var monteringen slik. Jeg går da ut fra at motor blir montert etter anbefaling fra Askeladden (dette var i 2004) og ikke på forhandlers forgodtbefinnende. Jeg tviler også at det er noen vanlig praksis å montere motor på nederste hull fra andre produsenter. De har sikkert retningslinjer også der.

 

Virker som at de båtene som blir solgt som pakker (f.eks Askeladden, Yamarin etc) så er monteringshøyden mer standardisert. Ellers så virker det som at det kan variere veldig..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Utfra bilde ditt vanntro, så er det ett ledig hull over....

Altså at motor kan legges ett hull ned..

 

Ut fra bilde jeg ser og ett hull ledig så er nok kav-plata +0mm... (flukt med skrogbunn)

 

Du sier at flukter kav-plata er det for høyt... vel vel. Da er vi nok litt uenig der gitt.

Da mener jeg stålpropellere.

Ref tidligere i tråden hvor det var bilder/link fra vannstrøm over kav-plata, så kan vi ta utgangspunktet i det da, så blir vi nok enig om vi glemmer antall mm heving. :cool:

 

Alt av stammen ovenfor kav-plata som er i vannet, øker motstand. og senker turtall og fart åkkesom.

 

Nå nevner du dette om at det er mye bæring akter i disse askeladdene, så det skal jeg ikke uttale med om.

Har ikke erfaring med disse askeladdene

Men om det så er det, er det så veldig utslagsgivende pga dette at kav-plata må være lavest pos (-20mm)

Så stemmer nok hva du sier om det..

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utfra bilde ditt vanntro, så er det ett ledig hull over....

Altså at motor kan legges ett hull ned..

 

Bra observert `KenBjork`. Hvis dette er standardmontering, så har jo `Bjerknez `selv bedt om 1 hull høyere enn standard. Ergo så har han fått 2 ledige hull over. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Stemmer at det er et ledig hull. Om kavplata flukter med bunnen eller er 20mm under skal jeg ikke uttale med helt bombastisk om, til det er husken for dårlig. Men om hullene i skroget bores med mal så kan denne monteringen som fungerte perfekt, si Bjerknez noe om hvordan ståa er hos han.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde av monteringen på min Askeladden 565 med 150 Yamaha.

Den er montert et hakk opp fra laveste possisjon. Laveste possisjon er standard, og der vil plata omtrent flukte med skroget.

 

På min montering er kav plata ca. 2cm over skrogbunn når motor/ kavplate er trimmet i vater i forhold til bunnen. Dette målte jeg nå i våres ved å legge en 2 meter planke opptil skrogbunn for å så se hvordan den fluktet med plata.

På denne monteringshøyden kaviterte den originale stålvispen relativt mye. Ballisticen kaviterer noe den også, men slik skal det være IMO.

 

Stammelengden er standarisert og lik på alle påhengser med lang stamme. Samme med boltene som er montert med en standarisert jigg så dette skal være 100% likt på Bjerknez' båt

 

Står din motor et hull over dette kan jeg nesten garantere at det er for høyt og problemet løst om den droppes ned et hakk.

Så kjapp deg ned til havna med et kamera, da mann :lol: Vi trenger bilde av monteringen din ASAP :crazy:

 

 

23042009009.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da har jeg fått vært en tur i båten folkens!

Fikk ikke kjørt noe tur, da det begynte å pøse ned med regn her... men har tatt noen mobilshots av båten, samt sjekket montering av motor:

 

Det er 2stk. ledige hull øverst på motorfestet. Bolten sitter altså gjennom det 3. hullet.

Grunnen til at jeg ba om at motoren skulle monteres ett hakk høyere enn standard, var etter en uhøytidelig prat med Kenbjork via MSN.

 

Det er altså på mitt insinativ at denne motoren er hevet ett hakk høyere enn standard, og ikke forhandleren min sitt.

 

Fikk ikke tatt bilder av motorfestet, men her er noen andre bilder jeg fikk tatt før regnbygene kom:

 

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

 

5.jpg

 

6.jpg

 

7.jpg

 

8.jpg

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Da sitter mao motoren din et hakk høyere en hos meg og VannTro.

Vi synes begge at vår montering er på grensen til å være for høyt, men OK, og din motor sitter et hakk høyere enn det igjen.....

 

Da tror jeg vi har funnet problemet dit Mr. Bjerknez. Ned ett hakk med motoren og behold propellen :smash::smash:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Så deres nåværende montering er på grensen med 1stk. ledig hull, altså med motoren festet i det andre hullet?

Så da er min motor enda høyere enn det igjen og dermed svaret på "problemet"..... ?

 

Yihaaa! :flag:

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dæven....

Lenge siden jeg har blitt klok på så kort tid! :cheers_wine:

 

Da må jeg bare takke dere alle for en fremdragende tråd!

Ingen tvil om at det finnes mange dyktige mennesker her på baatplassen.no!

 

Da var ikke "teknikeren" så "dum" alikevel da...

Det gjenstår jo og se selvsagt... men jeg forstår nå hva dere mener og kan ikke levende forestille meg at det kan være noe annet.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...