Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Jepp der er problemet, da vet vi hvilken standard dem montere etter.

 

Rart dem ikke skjønt dette selv da egentlig.. for 3dj hull bli oppi +40mm det.

Men men greit nok.

Som alle andre sier, ett hull ned, behold vispen.

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så det vil si at dem monterte motoren 20mm (ett hull) over som standard det altså.... så når jeg ba om at motoren skulle monteres ett hakk høyere (forde jeg trodde den sto helt nede som standard) så fikk jeg den faktisk 40mm (to hakk) lenger opp i forhold til det jeg ville det skulle være... ?

 

Rettelse: 1 hakk opp i forhold til det jeg ville det skulle være

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Er godt å få svar. Rart med det, her på BP finnes en del erfaringer å dra veksler på. Kan til og med sammenligne monteringer og trekke en slutning om hva som er "normal montering" på dette skroget.

 

Alikevel så er det som sap_2000 og jeg påpeker at ett hull ned er helt på grensen. Var jeg deg ville jeg tatt med 4-5 personer, plassert dem rundt omkring i båten og sett om ett hull ned er tilstrekkelig til å løfte baugen ut av vannet. Kan være "baug-rytteren" din trenger nederste hull for å klare brasene med litt last om bord. Har jeg forstått deg rett ønsker du å ha baugen full av damer :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Er godt å få svar. Rart med det, her på BP finnes en del erfaringer å dra veksler på. Kan til og med sammenligne monteringer og trekke en slutning om hva som er "normal montering" på dette skroget.

 

Alikevel så er det som sap_2000 og jeg påpeker at ett hull ned er helt på grensen. Var jeg deg ville jeg tatt med 4-5 personer, plassert dem rundt omkring i båten og sett om ett hull ned er tilstrekkelig til å løfte baugen ut av vannet. Kan være "baug-rytteren" din trenger nederste hull for å klare brasene med litt last om bord. Har jeg forstått deg rett ønsker du å ha baugen full av damer :lol:

Har da ikke damene i baugen VannTro!!

Skal sitte på fanget dem vetu :)

 

Dessuten så blir nok ikke baugen fylt opp før det er fullt inni båten... så vekta blir nok noenlunde jevnt fordelt :)

 

Blir nok stort sett meg og madammen som kommer til å bruke båten.

Men vi får se hva det blir til hos BåtHolm.... og hva vi kommer frem til...

 

Dere kan forresten lese mer angående henting samt litt mer utfyllende info i min blogg, som dere kommer til ved å klikke på ikonet i signaturen min.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Fin båt! :cheers:

 

En digresjon: av de bildene dere har postet av akterspeilet på deres respektive Askeladd-båter ser det vrient ut å evt. skulle montere trimplan? Eller er det slik å forstå at denne båt-modellen allerede bærer så godt bak at trimplanene ville gjort vondt verre? - eller at den er såpass lite skarp i V-bunnen bak at den ikke lener seg noe særlig inn mot vinden?

Link to post
Share on other sites

Fin båt! :cheers:

 

En digresjon: av de bildene dere har postet av akterspeilet på deres respektive Askeladd-båter ser det vrient ut å evt. skulle montere trimplan? Eller er det slik å forstå at denne båt-modellen allerede bærer så godt bak at trimplanene ville gjort vondt verre? - eller at den er såpass lite skarp i V-bunnen bak at den ikke lener seg noe særlig inn mot vinden?

Så vidt jeg har skjønt så langt, så har denne båten mer en nok bæring bak.

Om det er plass til trimplan, tør jeg ikke svare på...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Stammelengden er standarisert og lik på alle påhengser med lang stamme. Samme med boltene som er montert med en standarisert jigg så dette skal være 100% likt på Bjerknez' båt

 

Her vil jeg komme med en presisering og videre noen spørsmål:

 

Stammelengden kan variere fra modell til modell innenfor samme motormerke.

Hos Yamaha er avstanden som er aktuell på måltegningene på motoren , dvs avstanden i fra kavitasjonsplate og opp til anleggsflaten for motorfestet der motoren vil hvile på kanten av akterspeilet før heising - heretter kalt H4 - variabel med opptil et par cm.

 

F115A har H4 på 516mm, mens F100A/C har H4 på 537mm. Lengste Yamaha er 9,9/15 F, som er 567mm.

 

Jeg vil anta at dette også er tilfelle for andre motormerker med en variasjon innenfor motorseriene - selv om denne ikke er stor.

 

Blir Askeladden boret i fra fabrikk - eller borer forhandler? Uansett blir ikke dette nøyaktig i forhold til overnevnte forhold hvis det benyttes en standard mal eller jigg. Det eneste saliggjørende er å måle kavitasjonsplaten i forhold til bunnen på den aktuelle motor - bore - og så justere opp eller ned - ikke synse på antall hull som er ledige etter montering...

 

I forhold til propellslipp og sammenligning av hastighet og turtall på identiske motorer på forskjellige båter - så kan skrogform påvirke både slipp og hastighet. Jeg ville overhode ikke benyttet dette som et sammenligningsgrunnlag.

 

Jeg gjentar at 535 ikke er noen skarpracer, det er derimot en svært god allroundbåt (Skulle likt å ha en selv)

 

Skal du få en klarhet i dette, må båten på land. Mål forholdet mellom plate og bunn slik at du vet utgangspunktet. Deretter kan du begynne å prøve deg ut. Når du har forsøkt en 6-8 forskjellige propeller med forskjellige heisinger, finner du sikker den som kanskje vil gi deg 39 knop. For orden skyld - og uten at dette er sikre målinger - er mange av 535 båtene på FINN med 90-115hk oppgitt til hastigheter mellom 33 - 37 knop....

 

Lykke til!

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Nå har du forsket masse Rago63, men la oss ta dette på en annen måte.

 

Gutten har bedt om å få båten levert med motoren ett boltehull (18mm) høyere enn originalmontering. Da MÅ det være en standard siden de kan bekrefte en levering som avviker. Dernest ser man to Askeladden-båter som har motoren "originalt" montert. Der er det 1 hull i overkant av øvre bolt. Da skulle det ikke være noen tvil om at Bjerknes sin motor er montert 18mm høyere enn standard.

 

Om montering anvisning fra Askeladden vil jeg tro følgende: Askeladden sier at kavitasjonsplate skal flukte med bunn av båt. Når aktuell motor er justert inn på akterspeilet slik at kavitasjonsplate flukter med bunn så bores det hull til bolter i nest øverste hullrekke. Da har man også en mulighet til å slippe motoren ned ett hakk hvis det skulle bli påkrevet.

 

Tror snart jeg tar en telefon til forhandleren jeg kjøpte båt av :lol:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når det er snakk om standardmontering/originalmontering av utenbordsmotorer er det kanskje bare Askeladden som praktiserer dette. :confused:

Felles for alle nye båter jeg og flere bekjente har kjøpt,( Ryds, With etc) har påhengsen vært montert i laveste posisjon fra forhandler. Virker som dette går igjen hos de fleste forhandlere. Anti-kav. plata ligger gjerne godt under laveste punkt på hekken. Når jeg har påpekt dette , har jeg faktisk fått til svar at det er bare å bruke tiltknappen.!!! :headbang:

Link to post
Share on other sites

En digresjon: av de bildene dere har postet av akterspeilet på deres respektive Askeladd-båter ser det vrient ut å evt. skulle montere trimplan?

 

Tror ikke det er mulig og montere tradisjonelle trimplan på en enkel måte på disse båtene. Ei heller tror jeg det har noe særlig for seg på disse småbåtene heller...

 

 

Her vil jeg komme med en presisering og videre noen spørsmål:

 

Stammelengden kan variere fra modell til modell innenfor samme motormerke.

Hos Yamaha er avstanden som er aktuell på måltegningene på motoren , dvs avstanden i fra kavitasjonsplate og opp til anleggsflaten for motorfestet der motoren vil hvile på kanten av akterspeilet før heising - heretter kalt H4 - variabel med opptil et par cm.

 

F115A har H4 på 516mm, mens F100A/C har H4 på 537mm. Lengste Yamaha er 9,9/15 F, som er 567mm.

 

Godt mulig avstanden fra kavplaten til knekken på braketten varierer, men jeg trodde da virkelig at standaren gjaldt avstanden fra kavplate til monteringshullene??? Det er jo det som gjelder på alle de litt større motorene som må boltes fast...

At avstanden til knekken er størst på en 9,9 og andre mindre motorer som festes med tvinger er ikke overraskende for de har ingen annen mulighet til justeres lavere.. Skal man ha den høyere er det bare å legge mellom en kloss før man skrur fast festene...

 

Blir Askeladden boret i fra fabrikk - eller borer forhandler?

 

Fra fabrikk alle som en.

Borret med standard jigg som plasserer boltene i en gitt høyde fra bunnen av kjølen.

Mener bestemt og ha lest en artikkel om at både boltmønsteret og avstand fra bunn er etter en felles anerkjent standard som stort sett hele bransjen benyttet i mange år...

 

 

I forhold til propellslipp og sammenligning av hastighet og turtall på identiske motorer på forskjellige båter - så kan skrogform påvirke både slipp og hastighet. Jeg ville overhode ikke benyttet dette som et sammenligningsgrunnlag.

 

Nei det vill ikke du. Greit at det ikke er 100% eksakt vitenskap, men det er tydligvis godt nok for veldig mange båtprodusenter som treffer så godt som hver gang ved å bruke denne metoden på drev og utenbordsmotorer på helplanende båter. På akselinstallasjoner med varierende vinkler og forskjellige typer skrog med og uten tunneller med varierende utforminger er dette selvfølgelig mye mer nyansert...

 

Skal du få en klarhet i dette, må båten på land. Mål forholdet mellom plate og bunn slik at du vet utgangspunktet. Deretter kan du begynne å prøve deg ut. Når du har forsøkt en 6-8 forskjellige propeller med forskjellige heisinger, finner du sikker den som kanskje vil gi deg 39 knop. For orden skyld - og uten at dette er sikre målinger - er mange av 535 båtene på FINN med 90-115hk oppgitt til hastigheter mellom 33 - 37 knop....

 

Hva med å prøve det enkle først før man går løs på elimineringsmetoden?

Jeg og et par andre her inne er 99% sikker på at han kommer i mål bare ved å senke motoren 1 hull slik at det blir likt som de andre installasjonene vi allerede vet at funker... :wink:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Mener bestemt og ha lest en artikkel om at både boltmønsteret og avstand fra bunn er etter en felles anerkjent standard som stort sett hele bransjen benyttet i mange år...

 

Hullenes innbyrdes plassering følger som oftest "BIA bolt pattern" , som sikrer at motorer innenfor noenlunde samme størrelse bruker samme hull. Men denne sier ingen ting om monteringshøyde såvidt jeg har skjønt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Godt mulig avstanden fra kavplaten til knekken på braketten varierer, men jeg trodde da virkelig at standaren gjaldt avstanden fra kavplate til monteringshullene??? Det er jo det som gjelder på alle de litt større motorene som må boltes fast...

 

Her er du sikkert feilinformert; standarden (BIA) du refererer til som alle motorprodusenter følger sier at avstanden fra "knekken" på monteringsplata på motoren til øverste hull skal være 50,8mm - eller 2 tommer om du vil. Målene har sikkert sitt utspring i amerikanske mål for hulsetting av denne braketten da produsentene og markedet på den tiden dette ble etablert som standard var størst der borte.

 

Det målet du ellers refererer til finnes ikke på tegningene

 

Fra fabrikk alle som en.

Borret med standard jigg som plasserer boltene i en gitt høyde fra bunnen av kjølen.

Mener bestemt og ha lest en artikkel om at både boltmønsteret og avstand fra bunn er etter en felles anerkjent standard som stort sett hele bransjen benyttet i mange år...

 

Avstanden i standarden er gitt i fra akterspeilets i overkant anleggsflate mot den horisontale delen av motorbraketten. Hvis Askeladden som produsent har plassert hullene er det vel naturlig å anta at de kjenner til motorprodusentenes anbefalinger om å montere kavitasjonsplata 1-2 cm under bunnen på båten. At de etablerer en høyere standard for montering borger vel for at de faktisk har prøvd ut sitt produkt og er beredt til å ta ansvar hvis det viser seg at dette ikke fungerer. De har jo et hull å senke motoren ned på jfr. de bilder som er vist tidligere i tråden?

 

Nei det vill ikke du. Greit at det ikke er 100% eksakt vitenskap, men det er tydligvis godt nok for veldig mange båtprodusenter som treffer så godt som hver gang ved å bruke denne metoden på drev og utenbordsmotorer på helplanende båter. På akselinstallasjoner med varierende vinkler og forskjellige typer skrog med og uten tunneller med varierende utforminger er dette selvfølgelig mye mer nyansert...

 

Vi er nok enige om graden av eksakt vitenskap her, det vi er uenige om er hvordan vi skal bruke vitenskapen. Jeg mener at erfaringsdata fra ulike båter må tas med en klype salt og de faktiske forhold på den enkelte båt må legges til grunn - gjennom prøver&forsøk. Dette koster dessverre mye penger og det er de færreste forunt å prøve ut en 6-8 SST-propeller....

 

Hva med å prøve det enkle først før man går løs på elimineringsmetoden?

Jeg og et par andre her inne er 99% sikker på at han kommer i mål bare ved å senke motoren 1 hull slik at det blir likt som de andre installasjonene vi allerede vet at funker... :wink:

 

Vel, skal han prøve det enkle først som etter manges mening er å senke motoren, så må båten på land. Da kan målene på monteringen bekreftes ved å måle avstanden vinkelrett på kavitasjonsplata. Først da har man et godt utgangspunkt for utprøving av div. høyder og propeller Om han når sitt (eller deres :wink: ) mål har jeg gjort rede for mitt synspunkt på i et tidligere innlegg.... :smiley:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Skal du få en klarhet i dette, må båten på land. Mål forholdet mellom plate og bunn slik at du vet utgangspunktet. Deretter kan du begynne å prøve deg ut. Når du har forsøkt en 6-8 forskjellige propeller med forskjellige heisinger, finner du sikker den som kanskje vil gi deg 39 knop. For orden skyld - og uten at dette er sikre målinger - er mange av 535 båtene på FINN med 90-115hk oppgitt til hastigheter mellom 33 - 37 knop....

Sikkert mye av det du sier som er riktig Rago63... Uten at jeg vet det...

 

Men så lenge vi nå har funnet ut at min motor står ett hakk for høyt i forhold til dem som har den riktig montert, så er vel egentlig saken biff...?

 

6-8 forskjellige propeller???

 

Båtene som ligger på finn.no er sikkert "orginale" uten stålvisp og annet. Dessuten så tipper jeg den gjennomsnittlige båtkjøper ikke går så i dybden som vi gjør for å få ut mest mulig fart av båten. Derfor så mistenker jeg at dem kanskje ikke klarer/tør og tilte motoren skikkelig for å virkelig teste toppfarten, og dermed skriver det tallet dem har fått en eller anen gang og eller det tallet som står i Askeladdens brosjyrer som er 37knop med 2 personer i båten.

 

Det skal også sies at det er EN som tør og oppgi høyere hastighet enn de andre på 39knop.

 

Er ingen Bella'er der heller (sån båt som Kenbjork har) som har oppgitt sine båter til 42-44 knop...

 

Tipper de fleste legger seg på en safe linje.

Selv ville jeg også ikke lagt ut båten med optimistiske hastigheter på finn.no, da man fort gir kjøperen en grunn til å bruke "angreretten"

 

Du er sikkert en dyktig kar Rago, men tror ikke jeg skal la meg "skremme" av det.

Det kan være to ting som gjør min båt litt tregere enn andre identiske båter. Propell, eller justering av motor. Propell er lite sannsynlig, siden ALLE andre med samme type båt får respektable hastigheter med 19".

 

Da står vi igjen med monteringshøyde for motor, som vi nå har bevist er feil i forhold til andre her inne, som har ett noenlunde perfekt oppsett.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

6-8 forskjellige propeller???

 

Dette blir dessverre en besettelse når man er på knopjakt.. I forhold til skrogform, ytelse og heising er det sikkert mange propeller som vil kanskje yte bedre enn Ballistic på akkurat din båt - og du får ikke fred i sjela før du har prøvd ut alle... :lol:

 

Er nok ikke mer dyktig en de fleste her inne, men det jeg prøver å få fram er at du må begynne med et eksakt utgangspunkt. Å hente fram 3-5 knop ekstra er ikke lett, forskjellen på en Buster XL med 100 og hhv 115 hk er 1-2 knop og fra 80 til 115 ca 5knop (Vi menn båt 3/09) Du skal vinne hastighet fra det du har i dag tilsvarende 30 hk bare på oppsett... og det tror jeg ikke går så lenge du har full WOT 5850 allerede. Du kjenner og hører når propellen ventilerer ved uttrim, og du kjenner at propellen tar tak når du trimmer inn igjen. Kjør båten din mer og bli kjent med den først :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg har uansett slått meg til ro med alt over 39 knop... 40 eller mer er jeg mer enn godt fornøyd med.

 

Noe mer utover dette ønsker jeg ikke å bry hodet mitt med.

Skal kose meg på sjøen... det er det viktigste :)

 

Problemet var bare det at med hastighetene jeg oppnådde så var noe åpenbart feil. Å man vil jo ikke ha en båt som er "feil" satt sammen....

Så lenge alt er riktig i forhold til andre som er fornøyde, samt at en fart på 39+ blir oppnådd er jeg mer enn tilfreds og gleder meg derfor enda mer til en fantastisk sommer :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg så på bloggen at du vurderte forskjellige tilhengere. Jeg ser etter en Askeladden 525, og da må jeg også ha en tilhenger. Har bl.a. vært i kontakt med Båtholm som kan selge en (Brenderup) Easyline (?) som skulle passe. Skroget på 525 og 535 er vel det samme, - så spørsmålet er: Har du funnet ut noe om vilken henger du ville velge??

Link to post
Share on other sites

Har ikke tenkt så mye på henger ennå...

Men spørsmålet er vel hva du skal bruke hengeren til...

 

Skal du frakte båten langt og evt. ha den med på ferie e.l. så ville jeg gått for en henger som er litt overdimensjonert.

Skal du bare ha en henger du KUN skal bruke til å sette ut/ta opp båten, kan du egentlig kjøpe en henger som går akkurat.

 

Alternativt en opplagshenger.

Halve summen...

 

Når det gjelder merker, så mener jeg å ha lest at Brenderup er gode hengere.... Men det finnes sikkert flere gode, og jeg tviler på at det er de heeelt store forskjellene.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker den ned til hytta på forsommeren, og tilbake på høsten. 25 mil en vei, - pluss vinteropplag og sånn. Dvs. litt mer krevende bruk, og derfor rynker jeg litt på nesen av billigversjonen til Brenderup. Men kanskje er det "enkleste det beste"?? "Keep it simple"?. Ser at Tysse har en som ser skikkelig ut i hvertfall!

http://www.tysse.no/index.php?product=1&am...howproduct=40#4

Kriteriene må vel være grei i bruk, kraftig nok, kvalitet på hjul, lager og bremser. Litt overdimensjonert er vel ikke så dumt, nei. Det verste som kan tenkes må vel være å stå med havarert henger, pluss (uhavarerte) kone , unger og bikkje i veikanten på E18..

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ærlig talt ikke så mye om båthengere.... men hengeren du linket til har en nyttelast på litt over 1000kg. og båten din med motor veier vel ca. 900kg + evt. bensin på tanken og annet man har i båten.

Så jeg vil vel kalle dette en henger som ikke akkurat er overdimensjonert...

 

Men den holder helt sikkert... men det tror jeg må overlate til andre og svare på...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker den ned til hytta på forsommeren, og tilbake på høsten. 25 mil en vei, - pluss vinteropplag og sånn. Dvs. litt mer krevende bruk, og derfor rynker jeg litt på nesen av billigversjonen til Brenderup.

 

Veldig likt mitt bruksmønster og da passer det meget bra med en Brenderup henger som f.eks;

 

http://www.brenderup.no/default.asp?state=...E-97AA54C8A399}

 

Duger bra for meg, er vel 5. Brenderup hengeren jeg har eller har hatt siste fem årene og enda ikke hatt noe problem med noen av dem, men nå er jeg bare en enkel gutt fra landet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mulig dette er gammel informasjon og eller underbygger det som det allerede er konkludert med i denne tråden, men her kommer en oppsummering av en liten tur jeg og min foreldre hadde en snartur her om dagen med båten:

 

Vi var altså 3stk. i båten, hvor jeg ba mine to foreldre som vel veier litt over idealvekten om og sette seg på hver side bak i båten.

 

Ifg. den analoge tiltmåleren begynte propell og få luft ved 3 1/4 tilt. Da fikk propellen luft og turtallet var da på 6000rpm. Tiltet to hakk ned, så den neeeesten sto på midten ifg. måleren. Da hadde jeg ca. 5750rpm. og ca. 35 knop.

 

Enten så sitter denne motoren ikke bare ett, men faktisk to hakk for høyt. Forde det virker som om det skal mer til enn senking bare ett hakk for å få den til å løfte nesa ved tilting for og få opp farten til 39-40 knop.

Eller kan det hende at usle 2cm. er nok for og få doningen til å løfte nesa?

 

Når jeg tenker over det, så hadde det vært spennende og prøvd en 21" propell.... Noen her som har prøvd dette på en lignene båt/motor?

 

Føler liksom at det er så mange knop som mangler.... og at 2cm. ned ikke skal utgjøre de heeelt store miraklene...

 

Noen som vil kommentere dette?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Vel, hvis du mistet 300 rpm da du gikk fra en til 2 personer (i følge servicemannen) så er det litt underlig at du bare mister 50 rpm med dine to foreldre om bord? Dersom høyden hadde vært optimal (hvilket det ser ut til at den ikke er) og vi ser på propellstørrelsen isolert:

5750 med 3 personer og ca. 5800 rpm med deg alene: Propellen diner perfekt i størrelse. 2 " opp vil kanskje gi deg 1-2 knop høyere fart men mye dårligere akslerasjon og lavere fart med flere passasjerer. Skal jeg være helt ærlig med deg tror jeg du ikke skal ha for høye forhåpninger med å bryte 40 knopsgrensa. 37-38 knop tror jeg er mere realistisk med optimal høyde på motoren. Men dersom det viser seg, etter at du har senket motoren ett hakk, at du oppnår ca. 6000rpm kan det nok være en tanke å prøve 21".

Link to post
Share on other sites

Tok dere bilde av kavitasjonsplata i full fart, Bjerknez? DET ville vært nyttig.

 

Enig i rekkefølgen ynroenn. Senke motor ett hakk først. Se hva som skjer med hastighet, max rpm, og ta bilde av kavitasjonsplatas plassering i vannet ved full gass/optimal trimm. Så vurdere om noe mer bør gjøres.

 

Dette er standard feilsøking bjerknez: Fjerne de tingene som gjør oppsettet uvanlig. Se at ting fungerer slik det kan forventes. Så vurdere videre modding. Men ikke før.

 

Inntil det motsatte er bevist, tror jeg ikke det er NOE SOM HELST spesielt med båten, motoren og propellen din, Bjerknez. Annet enn at motoren står uvanlig høyt. Når ting justert optimalt med det utstyret du har, kan man vurdere å teste med en tyngre (mer stigning) propell. Men bare hvis den da står og banker opp i turtallsperra ved full fart.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Senk motoremn til der den skulle vært i utgangspunktet. :smiley:

Er jo en grunn for at den er der fra leverandør da.

Har sjekket med min 90HK - den er ett hakk lavere

- og ved full pinne - ligger kavitasjonsplata nesten "tørt" på oversiden.

 

Like gpodt å hoppe i det - få ned motoren. :flag:

Link to post
Share on other sites

Noen som vil kommentere dette?

 

Bjerknez, du tenker for mye :crazy:

Få ned motoren din som alle sier først. Som tjeh sier, det eneste som er uvanlig med oppsettet ditt er at motoren står 1 eller 2 hakk høyere enn normalt. Får du den ned vil du kunne trimme høyere og få båten mer ut av vannet (mindre motstand) uten at propellen suger (så mye) luft og turtallet spretter opp i 6.000 :smash:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...