Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Svart (redigert)

Joda... tipsene jeg har fått virker veldig fornuftige, og vi er vel enige om rekkefølgen og hva som bør gjøres.

 

Det jeg som sagt stusser litt over, er om det KUN skal 2 cm. senking av motor til for å løfte båten såpass at hastigheten øker med minst 4 knop...

 

Hvis kavplate til Nils1 er tørrlagt med motoren montert ett hakk lavere enn min (standard) så hadde det vel kaaaanskje vært en mulighet med ned nederste hullet.... siden Bowrideren har såpass mye bæring bak....?

 

Men personlig så synes jeg det er rart hvis akkurat MIN båt skulle ha 21" propell, for å opnå samme hastighet som andre identiske båter.

 

Så spørsmålet ligger kanskje i HVOR mye motoren skal senkes...

 

Men jeg har ett spørsmål til:

Kan man dra en sammenligning mellom og senke motoren 1 hakk (20mm) og ha to voksne personer som veier til sammen ca. 200kg. på tofta bakerst i båten?

 

Vi prøvde som sagt dette i håp om å få mer tyngde bak for og få propellen ned i vannet, men det så ikke ut til at dette hjalp...

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Skjønner at du er ivrig etter å gjøre rett - men - er villig til å vedde ganske mye på at orginal høyde på motor er rett - for deg og - som for de andre 99,99 % med slikt skrog :smiley:

 

Når det gjelder hva som veier opp for hva så blir det heeelt umulig å ha noen mening om --personlig tror jeg vekt bak ikke kompenserer for for høy/lav motor - deter så mye bæring bak på denne båten - at ved fullt pådrag løfter den uansett.

 

Så - ikke tenk og gruble mer nå -- opp med båt - ned med motor - ut med båt - nyt sommeren. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hehe... ja vi er nok enige der...

 

Men hvis to personer bak ikke kan kompensere for dette, så styrker det bare enda mer påstandene om å senke motor.

Spørsmålet da blir HVOR mye...

 

Joda.. mye av grunnen til at jeg spør og graver her inne, er forde jeg vil ha litt kunnskap selv også, og ikke bare overlate alt til andre.

Er jo kjekt og kunne ha egne meninger når andre skal endre oppsettet på båten min.

 

Slik det var ør jeg ble medlem i forumet her, hadde jeg sikkert tatt til takke med båten som den var og eller overlatt alt til andre.

 

Det skal sies at jeg har blitt mye klokere angående det tekniske rundt båter i den klassen. På den måten kan jeg også kunne delta i diskusjoner og kanskje også hjelpe andre i samme situasjon. Uten kunnskap så går man jo bare rundt hvileløs uten at man på noe som helst måte kan argumentere for noe som helst. Jeg er nok ikke en slik person...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hehe... ja vi er nok enige der...

 

Men hvis to personer bak ikke kan kompensere for dette, så styrker det bare enda mer påstandene om å senke motor.

Spørsmålet da blir HVOR mye...

 

Hvilken effekt tror du to personer bak har på hvordan motoren får løftet båten ut av vannet? Hvilken effekt har de på vannstrømmen fra hekken og forbi motoren i 35 knop?

 

Ett hakk. Hvorfor vil du ha den lavere enn det leverandøren ville satt den og det folk råder deg til her? Det strider mot basic feilsøking å vingle fra ytterpunkt til ytterpunkt uten å teste og måle underveis. La nå leverandøren få viljen sin. Og ta bilde av anti-kavitasjonsplata ved full speed før ting flyttes og etter, så har du et grunnlag for å vurdere og evt. modde videre.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hvilken effekt?

Trodde det var jeg som stilte det spørsmålet.... Men siden du spør slik tilbake, så er sikkert svaret "Ingen effekt".

 

For å vri på "flisa":

Hvorofr går noen båter fortere hvis man heiser motoren i forhold til standard montering?

 

Regner med at det er mange som tar det "trygge" valget og monterer motoren helt ned. Selv om den vil yte mer ved å heise ett hakk eller to. Det er mange eksempler på det...

Men ellers så er jeg selfølgelig enig med deg angående rekkefølgen.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

For mye heising kan lett bli feil det også. Forøvrig gir det minimal mening å flytte vekten bakover når båten er i plan slik som tjeh poengterer. Motoren må stå riktig i forhold til skroget (som er veldig godt illlustrert i Chagall's link). Det kan også godt hende at man ikke får til optimal plassering (heising) på grunn av boringen på motoren og båten. Det er noe av grunnen til at det finnes hydrauliske motorheiser slik at båtene kan trimmes med millimeterpresisjon.

 

Tråden blir lengre og lengre..det ordner seg nok når du får senket det ene hullet.

Link to post
Share on other sites

Hvilken effekt?

Trodde det var jeg som stilte det spørsmålet.... Men siden du spør slik tilbake, så er sikkert svaret "Ingen effekt".

 

Vet du hva som ville vært stilig? Hvis du får noen med deg og tar en haug med bilder fra båten og av båten i fart. Og såklart av motorstammen som står i vannstrømmen ved maks fart. Hvis du så gjør det samme etter å ha flyttet motoren ned, har du dokumentert grundig hvilken effekt du får av passasjerer, heising, trim, blabla på denne båten. Dette vil virkelig være snadder i bloggen :smiley:

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Vet du hva som ville vært stilig? Hvis du får noen med deg og tar en haug med bilder fra båten og av båten i fart. Og såklart av motorstammen som står i vannstrømmen ved maks fart. Hvis du så gjør det samme etter å ha flyttet motoren ned, har du dokumentert grundig hvilken effekt du får av passasjerer, heising, trim, blabla på denne båten. Dette vil virkelig være snadder i bloggen :smiley:

Jeg er klar over det...

 

Men saken er bare den at jeg har vannvittig mye å gjøre for tiden angående flytting/jobb, så jeg har devsrre ikke mulighet til å drive med slikt akkurat nå.

Skal en tur på sjøen snart, men det er alene. (For hvem av de jeg kjenner tror du er oppe kl. 08:00 på en lørdag? hehe)

Når jeg kommer hjem igjen etter noen timer, så er det igneg med flytting igjen...

 

Så du kan si jeg har nok å henge fingrene i :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da er det kanskje på tide og oppdatere denne tråden med noen bilder jeg tok fra båtturen i dag:

 

Kanskje dere ser hvor bildene er tatt fra?

PS! Bildene er tatt med ett dårlig mobilkamera med feil instillinger, så fargene kan se litt rare ut.

 

dsc00094.jpg

 

dsc00095.jpg

 

dsc00096.jpg

 

dsc00097.jpg

 

dsc00098.jpg

 

dsc00093.jpg

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I går var jeg en liten tur på sjøen. Været var mildt sagt fantastisk og her er ett par mobilshots fra turen.

Bildene er forøvrig fra Fredrikstad.

dsc00099.jpg

 

dsc00100.jpg

 

I morgen skal jeg forøvrig levere båten til forhandler.

De skal testkjøre båten, samt senke motor ett hakk. Kommer med tilbakemeldinger angående dette og evt. resultater.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Fine bilder! Jeg har to dager med samme stemning og svidde bensinpenger jeg også. Er du fornøyd med båten ellers?

 

Dersom det er standard lengde på stammene så kan jeg nesten garantere at den blir bedre når den kommer seg ned. Jeg lå bak og så kaviteringsplaten på min i dag og den ligger akkurat litt høyt i justert plan. Min er montert med ett hull "ledig" på toppen. Skrogene skal jo som sagt være de samme så... Blir spennende å høre i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Fine bilder! Jeg har to dager med samme stemning og svidde bensinpenger jeg også. Er du fornøyd med båten ellers?

 

Dersom det er standard lengde på stammene så kan jeg nesten garantere at den blir bedre når den kommer seg ned. Jeg lå bak og så kaviteringsplaten på min i dag og den ligger akkurat litt høyt i justert plan. Min er montert med ett hull "ledig" på toppen. Skrogene skal jo som sagt være de samme så... Blir spennende å høre i alle fall.

Joda... er vel ganske trygg på at vi har fått resonert oss frem til det riktige her nå...

 

Båten er jeg veldig fornøyd med og bensinforbruket synes jeg ikke er avskrekkende i det hele tatt egentlig. Var ute på en ganske lang tur i går og motoren gikk vel rundt 4 timer i forskjellige hastigheter den dagen. Brukte tilsammen 35 liter den dagen. Noe som tilsier ca. 350kr. i bensin (ja jeg fyller bensin i kanner på UnoX)

 

Jeg synes en dagstur på sjøen hvor motoren har en sammenlagt gangtid på 4 timer med ett forbruk på 35 liter til ca. 350kr. er så absolutt verdt vær krone.

 

For hva hadde jeg/vi gjort hvis vi IKKE dro på sjøen? Jo ... vi hadde nok kanskje bestillt oss en pitsa og leid en film. Koster brott det samme og Pizzaen er borte på ett kvarter og filmen er sett ferdig på en og en halv time.

Så setter man ting litt i perspektiv så synes jeg faktisk det er en grei pris for en helaften på sjøen. Sosialt er det også.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått beskjeden fra forhandler etter testkjøringen og hva dem har gjort:

 

Motor er senket ned ett hakk, og da fikk dem båten opp i nesten 41 knop (GPS)

De prøvde også og bytte til 21" propell (ballistic) og da gjorde den litt over 42 knop. Men den ble i følge dem vesentlig treigere og få opp i plan.

 

Jeg sa derfor at dem kunne la 19" propellen bli stående på. Er ikke så farlig... Så lenge jeg nå har sprengt 40-knopsgrensen.

 

Så da kan man vel si at jeg ble fornøyd :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jepp!

 

Båten skal i den forbindelse bli hentet i dag :)

Da skal jeg gjøre min egne målinger ... hehe

 

EDIT:

Jeg fikk også beskjed om at båten gikk mye mer stabilt i vannet nå etter senking av motor.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Motor er senket ned ett hakk, og da fikk dem båten opp i nesten 41 knop (GPS)

De prøvde også og bytte til 21" propell (ballistic) og da gjorde den litt over 42 knop. Men den ble i følge dem vesentlig treigere og få opp i plan.

 

Jeg sa derfor at dem kunne la 19" propellen bli stående på. Er ikke så farlig... Så lenge jeg nå har sprengt 40-knopsgrensen.

 

Så da kan man vel si at jeg ble fornøyd :)

 

Gratulerer! Da er den magiske grensa brutt :flag: Hadde du kjøpt Suzuki istedenfor nå, så hadde du kanskje hatt 41,7 knop :seeya: Neida, dette var bra, og tror du gjør et klokt valg i å beholde 19" propellen:)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Da er den magiske grensa brutt :flag: Hadde du kjøpt Suzuki istedenfor nå, så hadde du kanskje hatt 41,7 knop :seeya: Neida, dette var bra, og tror du gjør et klokt valg i å beholde 19" propellen:)

Høh.... Suzuki er jo en 4-takter det....

 

40-41 knop holder lenge for meg. Det gjorde forsåvidt 36 knop også... men som sagt tidligere: Rett skal være rett :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

kan du finn ut hvor kav-plata er i forhold til skrogbunn..

Båten ligger nok på vannet når jeg kommer dit i dag, så blir vanskelig å måle det...

 

Så sant det ikke finnes noen annen genial måte og måle dette på mens den ligger på vannet?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Flott at det fikset biffen, Bjerknez. Lurt valg å beholde 19"-propellen. Det fører til at du kommer nærmere nåværende toppfart også når du har noen med deg som kan oppleve herligheten :)

Ja.. tror nok det var lurt ja.

 

Bare så synd det har meldt litt lugubert vær her i helgen. Lørdag skal det vel bli OK... men det er vel også det eneste.

Har sommerferie hele juli og DA blir det MYE båtkjøring!

 

Følg med på hjemmesiden/bloggen min hvis dere er interiserte i de mest oppdaterte "nyhetene" og bildene rundt mine båtturer:

www.bjerknez.no

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Så sant det ikke finnes noen annen genial måte og måle dette på mens den ligger på vannet?

 

Tommestokken tåler vann den, så det burde ikke være noe problem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...