Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Da har jeg fått beskjed fra forhandler:

 

Dem har bestillt ny blokk, og bytter denne så fort som overhodet mulig. Hadde dem funnet en motor så hadde dem byttet den, da det også er mindre jobb for dem.

Han sa også at dem pleier og bestille blokk samt montere denne FØR dem snakker med importøren. De fleste steder (ifg. han) venter med å bestille deler/blokk/motor angående en garantisak til dem har fått "godkjennelse" fra importør. Men denne "kampen" tar dem i etterkant, slik at kunder får en rask behandling.

 

Han var nesten litt oppgitt selv fordi det ikke fantes noen ny motor for øyeblikket, men en ny blokk vil vel i praksis si ny motor?

Er ikke "blokken" hele innmaten da?

 

Uansett... må ærlig innrømme at jeg er svært skeptisk til Mercury nå...

Hadde ikke Kenbjork litt problemer en gang mer Optimax'en også?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

*snip*

Hadde ikke Kenbjork litt problemer en gang mer Optimax'en også?

Morn

Nope.

 

Men mulig du tenker på tempalarmen jeg hadde du.. var en heå i vinter da det var grisekaldt hvor jeg hadde hatt motor opptiltet en varmere periode.

Så ble det grisekaldt mens den stod opptiltet. Tror det var ising ett sted som var problemet. For fant aldri kilden og det forsvant ved neste varme-periode.

Link to post
Share on other sites

Føler med deg `Bjerknez`. Dette var en trist start på båtsesongen for deg, men håper nå at forhandler og importør virkelig kan vise hva De duger til.

Syntes ellers at det er utrolig at det ikke finnes en ny motor hos Brunswick Marine i Belgia, som er hovedlager for Europa. :crazy:

Vi har et par eksempler fra et par år tilbake her på BP, hvor en av medlemmene ventet hele sommeren på ny motor. Nå skal de altså bytte blokka som er tilgjengelig, så da bør det løse seg rimelig hurtig. Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Mercury er veldig gode motorer, spesielt Verado-serien men også Optimax som burde være velprøvd teknologi etter så mange år. Men, Brunswick har et alvorlig problem med service- og garantihåndteringen sin nå som de har sagt opp nesten hele servicestaben i Norge og alle garantisaker nå skal godkjennes på både nordisk HK i Finland og europeisk HK i Belgia. Har selv hatt en garantisak gående siden september. Og, når den endelig gikk igjennom og skulle utføres, så gikk forhandleren konkurs og garantisaken må overtas av en annen forhandler. Bare rot men vi får håpe det løser seg før sommeren er over. Det virker som om mye er opp til hvor god forhandleren er til å manøvrere i byråkratiet de har skapt seg. Synd, for motorene er i utgangspunktet veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Uansett... må ærlig innrømme at jeg er svært skeptisk til Mercury nå...

Hadde ikke Kenbjork litt problemer en gang mer Optimax'en også?

 

Er vel bare å gi tål, holde motet oppe og se hva som skjer. Enkeltfeil kan skje selv de beste. Du er heldig som har en leverandør som ønsker å holde deg fornøyd.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Jeg får se hvordan det blir etter bytting av blokk...

Hvis samme feilen, eller en annen alvorlig feil dukker opp i løpet av sommeren, så er det siste gang jeg skal ha en Mercury. Siden en ny blokk vel betyr ny motor(?).

 

En båtmotor (eller hvilken som helst motor for den saks skyld) skal jo gå problemfritt i mange år. Småfeil som rusk i filtere etc. er jo levbart, men når slike ting skjer som nå, blir det litt for dumt.

 

Jeg satser på at dette var en engangsgreie og går ut fra det. Men skjer det noe alvorlig igjen, så selger jeg hele motoren og kjøper meg Yamaha. Selv om det kommer til å koste meg litt ekstra. For jeg mins det var en her i forumet "Sap_2000" som kjøpte båt hos samme forhandler men med Yamaha.

 

Dette kommer jeg også til å gjøre, hvis det blir mer problemer.

 

Uansett... er veldig fornøyd eller... med båt og motor frem til den røyk. Forhandleren vireker også veldig serviceminded, så jeg er ikke akkurat bekymret for den biten.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Trist start på båtsesongen Bjerknez.

 

Men dette ordner seg sikkert. Mercury skal jo være gode motorer, og det er ikke sikkert at man unngår problemer med en yamaha heller (selv om jeg ikke har opplevd det).

 

Tror ikke det er noen vits i å tenke på om du tiltet for mye opp/for høyt turtall etc. Motoren har turtallssperre, og den får kjølevann nesten helt til motoren er ute av vannet. Det var nok en eller annen svakhet i en eller annen komponent. Like greit at det skjedde nå mens du har garanti.

 

Håper du nå er ferdig med uhellene for i år.

 

God sommer!

Link to post
Share on other sites

Når du får den tilbake så må du kjøre den inn på nytt. Se side 49-50-51 i denne: link

 

Får håpe det ikke var at motoren som var montert og/eller tiltet for høyt som gav den problemer:

 

Engine Break‑in Procedure

IMPORTANT: Failure to follow the engine break‑in procedures can

result in poor performance throughout the life of the engine and

can cause engine damage. Always follow break‑in procedures.

GASOLINE/OIL BREAK-IN MIXTURE

NOTE: Do not use pre‑mixed gas and oil during break‑in. Use

straight gasoline during engine break‑in and after engine break‑in.

The engine break‑in procedure for an OptiMax outboard is

important to ensure proper performance and maximum life from

the engine. The following break‑in procedure allows the internal

engine parts to wear‑in evenly. Incorrect engine break‑in can

shorten the engine life.

The engine automatically receives extra oil during the first hours

of operation. For most boaters this extra oil mode will be complete

in about ten hours.

OPERATION

50

BREAK-IN PROCEDURE

1. For the first hour of operation, allow the engine to warm up for

30‑60 seconds.

a. Run the engine at varied throttle settings, the majority of

the time between 3000 and 4500 RPM or three‑quarter

throttle.

b. Change engine speed approximately every two minutes,

and avoid continuous operation at idle speed for more than

ten minutes. Short bursts of full throttle for periods up to ten

seconds are acceptable.

c. Avoid trimming the outboard out (up) beyond a vertical trim

position during operation.

NOTE: It is the driver's responsibility to always drive in a safe

manner. Improper trim angle of the outboard when driving at

speed can be difficult and dangerous. The purpose of specifying

trim angle is to help guide the operator in determining how to put

the proper load on the engine. They are intended to be guidelines

and do not suggest or require unsafe boat operation.

2. For the next three hours of operation, change engine speed

every ten minutes.

Starting the Engine

Before starting, read the pre‑starting check list, special operating

instructions, and engine break‑in procedure in the Operation

Section.

NOTICE

Failure to provide sufficient cooling water will damage the water

pump and cause the engine to overheat. Provide a sufficient

supply of water at the water inlets during operation.

OPERATION

51

1. Lower the outboard to the vertical operating position. Make

sure all cooling water intake holes are submerged.

...... (osv.)

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men, Brunswick har et alvorlig problem med service- og garantihåndteringen sin nå som de har sagt opp nesten hele servicestaben i Norge og alle garantisaker nå skal godkjennes på både nordisk HK i Finland og europeisk HK i Belgia.

 

Ja dette kan vel også gi seg utslag i en usikkerhet blandt potensielle kunder m.h.t. valg av Brunswicks produkter (Mercury) i Norge. Når kundene finner ut at det kan bli en lang og tung byråkratisk behandling i garanti og reklamasjonssaker vil det nok også slå ut på salgstatistikken. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg satser på at dette var en engangsgreie og går ut fra det. Men skjer det noe alvorlig igjen, så selger jeg hele motoren og kjøper meg Yamaha. Selv om det kommer til å koste meg litt ekstra. For jeg mins det var en her i forumet "Sap_2000" som kjøpte båt hos samme forhandler men med Yamaha.

 

Ja, det stemmer.

Dette var triste greier, Bjerknez.

Det er i stunder som dette du bør være glad du handlet på et ordentlig sted :smash: De gutta kommer til og ordne opp bedre enn de aller fleste ville gjort...

 

Dette var sikkert en mandagsmotor. Skal vel mye til at du vil oppleve dette igjen. Når du får på den nye blokka har du igjen ny motor, så husk innkjøringen.

 

Når det gjelder propellen, bør du beholde 19" du har i dag. Den gir deg høy fart på riktig turtall og god aksellerasjon. Du trimmet nok alt for høyt når den lå på 6000 rpm på siste turen. Trimmer du motoren så høyt, vil propellen ventilere masse og den vil nå turtallsperra selv om du hadde hatt både 21" og 23" påmontert.

 

Ang. kjøling.

Jeg har vanntrykkmåler på kjølevannet. Når jeg trimmer så høyt at propellen ventilerer en god del, ser jeg at dette trykket synker en god slump i forhold til når propellen jobber 100% under vann. Vet ikke hvorfor det skjer, men vannintaket er fremdeles godt under vannflaten...

Trykket forsvinner jo ikke til null, med det er ikke tvil om at kjølingen blir noe dårligere, og det er nok ikke det beste tidspunk for redusert kjøling når motoren jobber på 100% belastning.

Understreker at dette gjelder ved ordentlig ventilering. Ved moderat ventilering, f.eks så turtallet stiger 100-200 rpm, er det ikke noe betydelig dropp i trykket hos meg...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Joda... jeg vil vel tippe at det var en mandagsmotor.... Vertfall så håper jeg det.

 

Men skjer noe slikt igjen, så blir det Yamaha på hekken.... om det så koster meg litt ekstra.

Gidder ikke å bruke masse tid på slikt.

 

Men som sagt.. så satser vi på at dette var ett engangstilfelle....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått beskjed fra forhandler:

 

Denne saken skulle som sagt ta en drøy uke, men i dag fikk jeg mail om at blokken var ankommet og den vil bli montert i kveld. :cheers:

Dermed så blir det båt på meg til helgen ...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Morn.

 

Det er bra det går unna og at det ordner seg kjapt da.

 

Har du fått vite hva som egentlig var feil?

Evt årsak til feil?

 

Mvh Kenneth

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke fått greie på det nei...

Har vel egentlig ikke spurt heller... men ifg. forhandler, så skal jo ikke slikt skje uansett. Men det var den mekaniske tikkelyden som gjorde at dem byttet blokk.

Forhandler tok som sagt en testtur med båten og klarte ikke å gjennskape at motoren stoppet. Det luktet heller ikke svidd/brent når han prøvde den.

 

Men nå hadde vel jeg også kjørt litt lenger enn det han hadde på sin testtur.

 

For å oppsummere litt her nå:

Når jeg testkjørte båten etter senking av motor, så følte jeg at jeg kunne tilte mye mer. Var ingen problem og tilte slik at turtallet ble opp mot 6.000omdr. FØR propellen fikk luft.

Når propellen fikk luft, så tiltet jeg litt ned til den fikk tak igjen og da hadde jeg rundt 6.000omdr. og 39 knop i litt vind.

 

Er det bare meg, eller virker det som om det hadde vært midt i blinken med 21" visp?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Du har vært svært uheldig med denne motoren, håper det ordner seg snart så du får problemfritt båthold resten av sommeren.

 

Når det er sagt så har jeg en følelse av at du strekker strikken unødvendig langt på en helt ny motor for å oppnå det du er ute etter; maks fart. Dette enorme fokuset på toppfart, tilting, propell og turtall burde du ta litt mer rolig. De fleste er vel fornøyd med en gang i blandt å sjekke toppspeed, utenom det vil 99% av båtkjøringen være i behagelige og turtallsvennlige hastigheter, motoren har også mye bedre av det.

 

Men alle har sine fokusområder for båtbruk, så om dette er det som er viktig for deg så OK. Hadde kanskje vært bedre med en litt større motor og så ikke presset den til det ytterste. For dette jaget etter å ta ut det maksimale på en ny motor, der det i utgangspunktet er tatt ut mye krefter allerede, er neppe heldig. Slapp av - kos deg!

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er midt i blinken med 19" jeg... Tviler på at du klarer å drive en Ballistic 21" på samme måte som 19". Jeg har 21" på min 135 V6 og hva jeg vil tro er en litt lettere båt med samme skrog. Do not change a winning team..

 

Min soleklare anbefaling: Når du nå får båten på vannet igjen med forhåpentligvis "ny" motor - så kos deg med den slik den er. Du gidder aldri jage oppunder nesten full gass uansett.

Link to post
Share on other sites

og før du eventuelt skal ha noen ny propell så mener jeg å ha lest at enten Båtmagasinet eller Båtliv skulle ha en test av propeller i neste utgave (litt usikker på om det var til outboard og i hvilke størrelser)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok ikke sååå opptatt av fart som det kanskje gis uttrykk for fra min side....

 

Men jo høyere toppfart, jo høyere marsjfart... ikke sant?

 

36 knop var jo helt klart for lite kombinasjonen tatt i betraktning. ca. 40 knop derimot er jeg fornøyd med, men ikke hvis turtallet blir såpass høyt at motoren tar skade av det. Da vil jeg ikke si at motoren klarer å dytte båten så fort frem. For det er jo antall knop ved maks "tillatt" turtall for motoren som gjelder... slik at man faktisk kan kjøre lengre distanser med full gass uten at motor tar skade.

 

40 knop er jeg altså fornøyd med, men ikke under disse omstendighetene....

Jeg får prøve litt til frem og tilbake, men først skal vertfall motoren kjøres inn nok en gang hehe.

 

Jeg er ute å reiser nå, men skal hente den til helgen en gang, hvis været er OK.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Var ingen problem og tilte slik at turtallet ble opp mot 6.000omdr. FØR propellen fikk luft.

 

Hvis turtallet øker ved uttrimming, har propellen begynt og ventilere (suge luft). Så hvis du ved uttrimming har øket turtallet fra 5700 o/min (mener jeg og huske fra tidligere) til over 6000 rpm, ventilerer den ergo ganske kraftig allerede.

 

Synes du er vel hard med en nesten ny motor. Maks turtall for motoren din er 5750, og IMO er det ikke bra og overstige dette så mye som du har gjort, hvertfall ikke på en såpass ny motor.

Jeg tror du har en litt feil oppfatning av hva som er ventilering og ikke ut i fra det du skriver. Jeg har selv sett at vanntrykket på min motor synker drastisk ved kraftig uttrimming og ventilering.

Synker trykket, minsker kjøleeffekten.

Tror det er en mulighet for at du i din iver etter knop og maks ut-trim har trimmet såpass mye ut at turtallet har blitt for høyt og kjølingen har blitt for liten, med overoppheting og mekanisk motorskade som resultat. Tar ikke mange sekundene før det skjer noe når kjølingen blir drastisk redusert, og du ligger i maks tyning.

Kan hvertfall stemme med det du skriver om hylende alarmer at det luktet svidd (som mekanikkeren ikke kunne gjenskape ved prøvetur, antagelig for at han visste hva han gjorde og ikke overskred trimming og ventilering).

 

Er det bare meg, eller virker det som om det hadde vært midt i blinken med 21" visp?

 

Tror nok stort sett det bare er deg :wink:

Klart du kan ha større visp. Du vil få høyt nok turtall på den også om du bare trimmer den nok ut i lufta, men da foreslår jeg heller at du går for en luft propell fra et småfly elns. og snur motoren opp-ned :lol:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

og når kommer det ut?

 

Mener det er i begynnelsen av juli.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Synes du er vel hard med en nesten ny motor.

Det er fullt mulig jeg må krype til korset og si du har helt rett her sap_2000.

 

Men under testturen så viste han meg litt hvordan ting funket (altså den første turen jeg hadde etter at jeg kjøpte båten) han tiltet motor opp såpass at den nærmet seg 6.000omdr. og sa rolig at "hvis du følger med nå så får du en alarm som forteller deg at turtallet har overstiget maks" Han tok dette heeelt rolig og sa at motoren var beskyttet mot slikt. Dette var t.o.m før innkjøringen hadde startet.

 

Det skal sies at jeg kjørte svært pent de 9 timene innkjøringen tok i ifg. Smartcraft. Men når innkjøring var ferig så prøvde jeg meg litt på toppfart. Da tenkte jeg tilbake på hvor rolig og uanstrengt forhandler var når han dro båten opp i plan uten å nøle (før innkjøringen var ferdig) og presset den opp mot 6.000omdr en veldig kort stundt for å vise meg hva som skjedde.

 

Da tenkte jeg jo at jeg selv kunne gjøre det samme i korte perioder for å teste ut. Med tanke på att innkjøringen var ferdig.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Ang. kjøling.

Jeg har vanntrykkmåler på kjølevannet. Når jeg trimmer så høyt at propellen ventilerer en god del, ser jeg at dette trykket synker en god slump i forhold til når propellen jobber 100% under vann. Vet ikke hvorfor det skjer, men vannintaket er fremdeles godt under vannflaten...

Trykket forsvinner jo ikke til null, med det er ikke tvil om at kjølingen blir noe dårligere, og det er nok ikke det beste tidspunk for redusert kjøling når motoren jobber på 100% belastning.

Understreker at dette gjelder ved ordentlig ventilering. Ved moderat ventilering, f.eks så turtallet stiger 100-200 rpm, er det ikke noe betydelig dropp i trykket hos meg...

 

På min Suzuki DF200 hadde jeg litt problemer ifjor med groe i kjølevannsinntaket, fordi jeg ikke får tiltet den helt opp av vannet når den ligger i ro på båtplassen.

Det resulterte i temp. alarm når jeg trimmet motoren ut ved maks fart. Men som sagt så får man en alarm, og motoren kutter automatisk ned til tomgangsturtall, og det er da ikke mulig å gi gass igjen pga. denne aut. sperren. Etter et halvt minutt var motoren "kald nok", og man kunne kjøre igjen.

Regner med at det er en slik sperre på andre nyere utenbordmotorer også, slik at det ikke skal være mulig å varmskjære motoren, eller at det skal bli noen skader overhodet.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Men under testturen så viste han meg litt hvordan ting funket (altså den første turen jeg hadde etter at jeg kjøpte båten) han tiltet motor opp såpass at den nærmet seg 6.000omdr. og sa rolig at "hvis du følger med nå så får du en alarm som forteller deg at turtallet har overstiget maks" Han tok dette heeelt rolig og sa at motoren var beskyttet mot slikt. Dette var t.o.m før innkjøringen hadde startet.

 

Hei, leste dette innlegget ditt med stor interesse `Bjerknez`. Syntes dette var utrolig at forhandler/mekaniker på første tur( ny motor) provoserer frem et turtall på bortimot 6000 r.p.m. :confused:, (når max anbefalt er 5750) Jeg er klar over at man får alarm ved for høyt turtall, men fortalte han deg når turtallssperra slår inn.? Meget betenkelig demo av forhandler etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...