Figaro Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Nå er jeg stålbåt eier legger ved 1 bilde. hei, jeb! hvis dette er den samme båten som jeg tror det er, (den har ligget i Nærsnes båthavn) har den fått et meget godt vedlikehold av forrige eier. Lykke til med en solid og vakker stålbåt. mvh Figaro Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
jeb Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Hei Figaro det er den båten. Vedlikeholdet på denne kan jeg skrive under på, denne er tatt god vare på Derfor kan jo ikke jeg gjøre annet enn og forsette det gode vedlikeholdet, den er jo helt som den var i fra verftet i 1986. jeb Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Figaro Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Hvor har Swan fått hjemmehavn nå? Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
jeb Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Hei Nå ligger den på skjæløy slipp båthavn i østfold. jeb Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Sigurd Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Hei. ....... er det den samme modellen som er 1150, eller .... jeb Nei, 1150 har kun tre vinduer akterut. De 1250ene jeg har sett har fire som din Link to post
jeb Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Takk for svar, da har jeg en som heter 12,50 bra og ha nøstet opp i det, jeb Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
jeb Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Da har vi snart tid for vinter konservering, så i en annen tråd hvor det ble anbefalt og surre varmekabler rundt alle vanninntak, er det lurt, og hvilken fremgangs måte er anbefalt. jeb Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Figaro Svart 25.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Jeg synes det er enklere å fylle litt frostvæske i alle vanninntak via f. eks. sjøvannsfilteret, og så stenge ventilene. (Hvis båten skal ligge i vannet. Forikringsselskapet forlanger stengte ventiler under vinteropplag) Det kan være lurt å ha varmekabler rundt vv beholder eller en frostvakt under, hvis den ikke kan tømmes. Dette har jeg praktisert i flere år uten problemer. Da blir det ikke minusgrader i kjølsvinet hvis den ligger i boblehavn. Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Pettern1972 Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Vurderer stålbåt, gruno 1050 fra 1984. Noe jeg bør være ekstra på vakt å sjekke ved disse ? Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 De har vel ingen spesielle svakheter. Sjekk innvendig rust rundt vinduer og rust i bunnen av båten. Generelt er mange av hollenderne (pluss tyskere og andre) svært sparsomme når det gjelder isolasjon. Hvilket kan gi utslag i kondens mellom stål og innredning. Utvendig rust under vannlinjen skal de mye til for at skal være et problem. Men sjekk rundt skroggjennomføringer under vann. Mye av dette går på visuell inspeksjon og helhetsinntrykket av båten. Stort sett bygges slike båter etter bestilling, der kunden kommer med sine ønsker. Og ville ikke kunden spandere eksempelvis isolasjon, så ble det heller ikke isolert. Har båten ligget på land om vinteren dekket med presenning, så burde ikke eventuell manglende isolasjon være noe problem- rent korrosjonsmessig. Link to post
Pettern1972 Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Båten er ganske ribbet for innredning, og fremstår som et prosjekt, derfor er førsteinntrykket ikke helt til å stole på, he he. Hele frontcabinen er fri for innredning, bortsett fra bad og toalettrom. Er en del synlig overflaterust utvendig, som også trekker ned førsteinntrykket, men båten er også priset deretter. http://www.finn.no/84087536 Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Mye jobb, men ikke umulig. Som jeg antok, ikke isolert, kan fikses ganske greit. Du bør nok regne med å ribbe den nokså ned innvendig. En del sandblåsing utvendig. Plukket ut noen av vinduene. Link to post
Pettern1972 Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Hva bør man isolere med, legges dette rett på skrogside eller bør en ha et luftsjuikt mellom? Helt fersk i stålfaget... Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
jeb Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 interessant skal følge deg i prosjektet ditt. Ser av min båt er det isolert med glava eller lignende i sidene på båten jeg har ikke rørt disse ennå, men er det noe jeg bør gjøre. jeb Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Søk opp 'gregor', han har gjort samme jobben. Link to post
Pettern1972 Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Dropper hele prosjektet. Blir i overkant mye jobb synes jeg. Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 interessant skal følge deg i prosjektet ditt. Ser av min båt er det isolert med glava eller lignende i sidene på båten jeg har ikke rørt disse ennå, men er det noe jeg bør gjøre. jeb Mitt ståsted er: "Har du noe som funker, så er det greit, ikke kluss med det". Ingen kondens, varm nok båt, greit for meg. Pettern1972: Vil nok bli en del jobb. Kanskje så mye at det å klaske sammen en ny båt vil gi høyere krone/nytte-effekt. Tror jeg ville støttet ditt valg om jeg var i samme situasjon. Bare motordunken som sitter midt i båten gir meg kalde føtter. Link to post
jeb Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 (redigert) Hei Hulda På vinterstid hva bruker du som varme kilde for og holde båten varm og tørr. Ser på forskjellige alternativer, jeg har vannbåren varme gjennom dieselvarmerenn er det forsvarlig og la den gå hele tiden, jeg har også sett at det går an og bruke elektrisk varme med pumpe samme som på campingvogner, skal ligge i boblehavn i vinter, der får jeg kun 500-600 w dette er jo ikke akkurat mye strøm. http://www.casu.no/nettbutikk/gass-varme--kulde/varme/varmesystem-kronings-heat-1500-230v jeb Redigert 15.Oktober.2016 av jeb (see edit history) Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Hulda Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 I motorrommet en 250 W panelovn fastmontert på laveste termostattrinn. I salongen 800 W vifteovn på laveste termostattrinn. Luftavfukter som står på og går nå og da. Hender at den kutter på lav temp midtvinters. Skal jeg være om bord, blåser en Eber D4 opp temperaturen til behagelig nivå på et kvarters tid. Holder øye med luftfukigheten (RF) til en hver tid. Har aldri vært over ca 65 % (Biltemamåler). Har aldri konservert for vinter når Hulda ligger i sjøen. Har totalt vært på land to vintre på 15 år. Link to post
jeb Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Hei igen Hulda Har du link til biltema måleren, har du fulle diesel tanker på vinterstid, hva gjør du med puter ligger disse og i båten, jeg har ikke plass til så store puter som er i denne båten min hjemme hva gjør dem da, leier folk seg plass for oppbevaring. jeb Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Hulda Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 (redigert) Slik måler med relativ fuktighet og temperatur får du kjøpt både hos Jula, CO og Biltema, koster noen få kroner, er sikkert meget unøyaktige. Men det spiller ingen rolle for meg, jeg er ute etter variasjonen. Har aldri full dieseltank om vinteren. Dieseltanken min følger naturlovene og avgir ikke kondens :-) Puter, sengetøy, vanlig tøy, sko, støvler og madrasser overvintrer i båten. Har aldri hatt problemer med det. Tømmer ikke hytta på fjellet heller, selv om den ikke har noe varme i det hele tatt (har ikke strøm). Ikke problemer der heller. I det store og hele, så har jeg ikke så mange problemer som mange andre har. Her har vi et avslappet forhold til båtlivet, etter egen oppfatning. Spør man fruen, vil svaret sikkert være i motsatt ende av skalaen. Redigert 16.Oktober.2016 av Hulda (see edit history) Link to post
jeb Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 http://www.apollobat...A%20M12-210.pdf Er det noen som kjenner til dette batteriet jeg har 3 stk av dem i båten til forbruk. A4500FT 187Ah - L560 - B125 - H320mm - V58kgStartbatteri for større dieselmotorer og elektrisk driftDette batteriet innholder 190Ah ned 1,67 vpc og har en kortslutt-ningsstrøm på 6000A. Indre motstand er på 1,5mΩ og det kan gå tomt over 500 ganger C3 til 80% uten å ta skade. Kan erstatte et vanlig syrebatteri på 500 Amp. time Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
jeb Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Er det ikke noe vedlikehold på stålbåter fortiden, eller ligger alle i opplag. jeb Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
flexima Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 Joda jeb,vi er her ute. Det er ikke så mye vedlikehold på ordentlige stålbåter,men jeg bygger videre . Snart ferdig med innrednlningen etter 20 års drift. Strir litt med motoren, en Ford fra 1976, den går som bare det menjeg får diesel i smøreolja. Har sjekket matepumpe og returrør (under toppdekslet) uten å finne noe.Får vel bare grave videre i vinter. Noen der ute med noe erfaring med dette? Hilsen Flexima Link to post
flexima Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 Prøbver å få inn noen bilder. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn