Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

Denne Albin Nova ligger bra i pris! Ser ut at den er bra utstyrt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke Novaen bedre enn at jeg en periode drømte om denne da jeg eide en Albin 78 Cirrus som jeg forørig var veldig fornøyd med. Hadde en nabo i havna som hadde en slik så jeg var et par ganger ombord og syns dette da var den optimale båten... Min oppfatning av denne båten er at den seiler svært godt og at den derfor gir massevis av seilglede. Det er stikkordet for meg og mitt seilbåtliv. Det finnes mye som seiler ok og som har allverden på plass, men hvis det ikke er GØY å seile de, ja, da er det waste i min verden. Du må få respons på det du gjør av trim og det som er av vind. Rorfølelsen er utrolig viktig, du må kunne "balanserer" båten på roret med et akkurat passe rorpress og du må få mer fart og høyde når vinden øker, litt ut på storseilet skal gi respons når det blåser osv, vet ikke om det er så lett å definerer seilglede, det er jo egentlig ikke at båten går så utrolig fort, nødvendigvis. Det er bare det at hvis du får følelsen av at det ikke er så viktig hva du gjør,båten går nå 6 eller 7 knop for den del, uansett, så er det jo ikke morro... Hvis du kun jakter båtfart vil jo størst mulig båt ofte være den mest optimale løsningen, da lengre vannlinje gir mer fart, men mer seilglede? Neppe!

 

Har du en båt med massevis av seilglede får du blod på tann og glemmer tid og sted, bare seiler og seiler og seiler... Jeg tror Novaen er en slik båt... Har en kompis som nå vurderer båt i denne klassen, og jeg har anbefalt han Novaen, bruken er tur og klubbregatta... Hansen er også en slik båt, den gir utrolig mye seilglede, jeg blir aldri lei. Det gjør at vi seiler så sant det er praktisk mulig og det gjør at vi bruker båten mye. Det skal klø litt i fingrene etter å komme ut... Da har du funnet rett båt...

 

Den du henviser til er utrolig bra utstyrt. Tipper det blir vanskelig å få den ned 10-20 %, men det er jo lov å prøve. Det som er svært viktig er at du skiller på de som er tatt skikkelig vare på og der utstyr er byttet jevnlig. Slike båter kan ikke sammenliknes med tilsvarende modell der seilene er 10-15 år gml etc... Finn heller det ekset som har det meste, nye seil, ny motor, nytt utstyr og betal mer for dette enn å prute til du blir blå på en som er skrapet... Det er utrolig kostbart å oppgradere en seilbåt samtidig er det tidkrevende hvis en da ikke har mye tid... Ser jo nå når jeg gjør noen småting på Hanse... Ett nytt forseil,spinnaker og gennakerbom etc... Ja, det blir fort 50.000!!!!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

I tillegg fant jeg denne, som jeg egentlig synes ser ut til å være en skikkelig ekspedisjonsbåt:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

Hallberg Rassy er vel kjent for å være bra, og siden dette er samme designer så er nok dette også en god båt. Ser jo også ut til å være betydelig oppgradert/oppdatert og meget godt holdt. For en skute...

 

Hva sier seilfolket til denne?

 

Det jeg kan si om denne, er at den er ok så lenge utetemperaturen er jevn... Det virker ikke som denne er isolert. Dette vil gi en kald/varm båt etter utetemperatur, mye kondens. Det samme vil du få med plastbåter som ikke er isolert. Dessuten har denne båten drev. Slik gjennomføring er en skikkelig korrosjonsfelle.

 

Som en kuriositet vurderte jeg Tortuna, før de gikk konkurs på 80-tallet. Mener dessuten at båten er nokså bred i forhold til lengden. Jeg er fornøyd med at det ikke ble RW41 på meg.

Link to post
Share on other sites

Hehe, man går liksom i ring her føler jeg. Kommer liksom ikke unna for en flott båt IW31 er... Trang, gammel, blablalbla, den er bare utrolig lekker :) Og ikke så helt sinnsyk prisklasse heller kanskje. :)

IW 31 er jo ikke gammel - den er tidløs...

 

For å være ærlig, så er dette mye et spørsmål om budsjett og bruksområde. Hvis du/dere ikke er flere en to personer på langtur, så er IW 31 et godt valg i lavbudsjettklassen. Player 311 kan sikkert også være grei, men i forhold til en IW 31 er den jo litt kjedelig og pregløs :wink:

Men som sagt tidligere, det er mange greie båttyper - det gjelder egentlig å være på utkikk etter en godt holdt båt i første rekke.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar!

 

Jeg mente at de Playerbåtene kanskje lå litt høyt. Novaen har jeg ingen formening om, men kan jo se at det er flere eksemplarer i samme prisklasse med veldig varerende standard. Den Novaen jeg linket til er den jeg også tror er best utstyrt og oppgradert. Flott båt må jeg si.

 

Er veldig med på det som sies om seilglede. Det er det som er hele poenget med dette engasjementet. Båtliv og båtgleder :D Dessverre, så ligger nok en Albin Nova litt for høyt for det som er aktuelt å bruke på en førstegangsbåt slik det ser ut nå.

 

Inntil jeg har solgt den ene bilen vet jeg ikke helt hvor mye jeg har å rutte med. Derfor fortsetter zoomingen i håp om å bli klokere. Og det blir jeg stadig. Mye takket være dette forumet :)

Link to post
Share on other sites

Enig med HaHa, en godt holdt båt med et særpreg som faktisk gjør at man motiveres av at man liker båten man har. Det er kanskje det aller viktigste. Hvis ikke er det jo lett å begynne å slurve og da går det jo rett ned og vestover. Dette er jo subjektivt. Noen liker sånn båt, andre liker sånn båt. Jeg liker mange båter, IW synes jeg er dritfin. Den "Adventure" er jo bare helt rålekker. Din er heller ikke ufin for å si det sånn :)

Link to post
Share on other sites

M.h.p. pris så kan du nok presse prisene en god del nedover i disse dager. Ellers vil jeg støtte siste taler. Maxi 95 er en meget romslig båt, stødig og velprøvd. Her kan du lese om et par som er på langtur med en -95. Jeg ville jo si at de reiste lite forberedt , men det går da bra likevel.. Så om målet er en langtur, ville jeg nok ha vurdert en -95.

Tidligere i tråden ble det sagt at Pelle Petterson var aller mest fornøyd med Maxi 77 og Maxi 95 av alle båter han har tegnet. Jeg har hatt 77 og har nå 95. Begge båter er trygge gode båter, men trenger litt vind for å røre skikkelig på seg.

Skal du ha båt for å prøve seiling er 77 et godt valg, skal du på langtur er -95'en en romslig og trygg båt..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

hei. jeg var i samme sitvasjo som deg for 4 årsiden. Det kom mange svar,men det jeg satt i gjenn med var maxi 95. Den tåler nesten alt . Prøvetur? jongisle@start.no Tønsberg Ligger på vannet til januar

 

Den er veldig veldig fin. Ser ut til å ha hakket mer plass enn de båtene jeg har sett på i klassen under. Hadde jo vært helt sjef med en prøvetur såklart. Bor på Vestlandet men skal kanskje til Oslo i nærmeste fremtid en tur. Uansett, tusen takk.

Er det plass til å ligge strekk ut i forpiggen for meg som er 186? Hvordan oppleves stabiliteten i røff sjø? Er den sluttstiv eller hva det nå heter osv? Kan du slippe roret uten at den stikker av oppi vindøyet? Hva heter det? Logirig?

 

M.h.p. pris så kan du nok presse prisene en god del nedover i disse dager. Ellers vil jeg støtte siste taler. Maxi 95 er en meget romslig båt, stødig og velprøvd. Her kan du lese om et par som er på langtur med en -95. Jeg ville jo si at de reiste lite forberedt , men det går da bra likevel.. Så om målet er en langtur, ville jeg nok ha vurdert en -95.

Tidligere i tråden ble det sagt at Pelle Petterson var aller mest fornøyd med Maxi 77 og Maxi 95 av alle båter han har tegnet. Jeg har hatt 77 og har nå 95. Begge båter er trygge gode båter, men trenger litt vind for å røre skikkelig på seg.

Skal du ha båt for å prøve seiling er 77 et godt valg, skal du på langtur er -95'en en romslig og trygg båt..

 

Takk for bekreftelsen :D Alltid bra med flere meninger som understøtter tidligere uttalelser :) Å lese om folk som bruker båter til langtur som man selv ser på er utrolig interessant. Takk for den!

Link to post
Share on other sites

Denne ligger på finn.no og er jo i det hele tatt utstyr for å være med på det meste ser det ut til... Litt over min prisklasse, men kanskje det er det som må til om man skal langt avgårde. Eller kanskje en IW31 med nye seil og godt humør rekker i bøtter og spann. Ikke vet jeg, men fine båter er de begge to. Maxi 84/Fenix også. Veldig flotte.
Link to post
Share on other sites

Denne ligger på finn.no og er jo i det hele tatt utstyr for å være med på det meste ser det ut til... Litt over min prisklasse, men kanskje det er det som må til om man skal langt avgårde.

 

Enig i at denne var veldig fin, det er ikke det som må til, det er jo gjerne slik at komforten øker med mengden dippedutter, men det blirt også flere ting som kan gå i stykker og må repareres.

Denne var som sagt veldig fin, men jeg tror ikke han får 360' i dagens marked. Tror han skulle slitt for å få det for et år siden også. Om du mener en -95 er båt du har lyst på, ville jeg prøvd å presse prisen. Min egen maxi 95 er ikke så kosmetisk fin, men er svært oppgradert med nye seil og ny motor, masse teknisk nytt osv. Ville allikevel ikke forventet å få mer enn 200-250 i dagens marked... Det er lov å gi et skambud og se om du får napp. Bruktbåtmarkedet er tregt nå for tiden.....

 

Denne var jo også ganske grei, og selgeren signaliserer jo ganske kraftig at det haster og at han er villig til å diskutere pris..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har mailet med han som eier den eneste IW'en som er til salgs. Siden jeg liker å mekke, så hadde det jo vært kult med et prosjekt. Men da må det være slik at man ender opp med helst ikke mer enn hva det villet koste å kjøpe en tip top båt. Fordelen med å kjøpe en båt som er helt streit og som må oppgraderes er jo at man blir veldig godt kjent med hvor alt er og hvordan stand alt er i og hvordan det fungerer. Har sett et ganske bra eksemplar i England til 210', før man seiler inn i tolldisken i Norge.

 

Prisen er 100' og diskutabel. Sett at jeg fikk den for 70', kjøpte ny Iveco Diesel fra SABB (f.eks.) til 70' inkl. seildrev og brukte noen tiere på seil og tau og noe elektronikk. Man er vel et godt stykke på vei da eller? Kanskje en bruktoverhalt motor er en løsning? Ikke vet jeg.

 

Nå er det jo ikke et vrak slik det ser ut da. Bare at den har gammel motor, og mest sannsynlig gamle seil. Har bedt eieren spesifisere mer standarden om bord og sende flere bilder :) Så får man se!

 

Men det enkleste og sikkert mest fornuftige er vel å kjøpe er ferdig rigga båt...... :)

Link to post
Share on other sites

For noen linjer...... :)

 

Har sett den, synes den ligger noe høyt i pris mtp dens gamle motor og noe spartanske utrustning. Nye seil og "understellsbehandling" er jo et megapluss da :)

 

Om nye seil betyr at de er mindre enn 2 år gamle og understellsbehandling betyr at det er slipt skikkelig ned til gelcoat, epoxybehndlet og stoffet, ville jeg verdsatt dette til rundt 20-25'. Noe mer om det er spesielt gode seil.

Jeg er veldig enig i det du skriver om at det er nyttig å pusse opp båten selv, da kjenner man den mye bedre. Det skal imidlertid nevnes at det tar betydelig med tid og det koster betydelig med penger.

Dette med ståplass under dekk er veldig behagelig. Personlig ville jeg strekt meg svært langt for å få en båt med ståplass under dekk, spesielt om du planlegger å la den bli ditt hjem i noen år.. Skal du på langtur rundt hele jorda, tar det fort vekk 3 år, det er lenge å gå krumbøyd. :lol: :lol:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg hvar i stavanger med maxi 95 i 2004 og det hvar en fin tur. En tidligre innleg hendviser til en som dro fra Porto Riko (Gran kanaria). Di dro 2 desember til karibien i en maxi. De er framme ca 21 dager etter på.

Maxi veier 5500 og en 37 bavaria veier det samme

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...