logget av Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Jeg har lagt opp kjølevifte til en del Valeo 60 ampere dynamoer, og da lader de som regel rundt 50-55 ampere slik de er originalt i motorbåt. Hvis man lurer på hvilke potensial dynamoen har med ekstern regulator, så kan man bare kjøre full felt med utladede batterier og kalt motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Har jeg aldri prøvd å bruke vifte for å få mer effekt uten målsetning å bruke eksterne regulatorer i tillegg. Ekstra vifte er sikkert ikke feil, allerede for å skåne dynamoene på lokket motorrom, og jeg kan godt tenke meg at det hjelper litt til. Men hva kunne du måle/antar du hvor lenge eller til hvilken batterispenning at dynamoene lader med 50 - 55A i så fall? Jeg spør bare fordi jeg klarte aldri å se mer enn 25A i mer enn 15 minutter med vanlige 14,2V-regulatorer på 60A Valeo. Jørg ..obs: Fikk telefon og må stikke ut nu, men jeg leser svaret ditt senere i dag. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Alle dynamoer er ratet med effekt i forhold til temperatur. Dette betyr at selv med full magnetisering (pluss og minus koblet direkte til børstene slik en ekstern regulator gjør) så vil en dynamo levere maks effekt kun når den er kald. Typisk vil en dynamo levere ca 10 % mindre strøm når den blir varm, men det avhenger litt av hvor kraftig den er og hvor ”hot rated” den er. Normalt snakker vi om 93 grader C, 105 grader C og nå 125 og 155 grader C. Men så er det slik at alle dynamoer er lite effektive, noe som fører til at varmeutviklingen blir større i en stor dynamo enn en liten dynamo. Det er sjeldent noe problem å oppgradere en 70 ampere dynamo med full felt, men fra 80 ampere og oppover kan det oppstå problemer med temperatur. I noen dynamoer brenner gjerne statoren fordi viklingene er full av lakk slik at den ikke blir tilstrekkelig kjølt av viften. (Dynamoen går da ikke i egenmetning før statoren allerede har blitt for varm). Mange erfarte dette med Valeo 70 ampere dynamo, men det har vel aldri skjedd med en 60 ampere Valeo. I en ordentlig dynamo som koster litt er ikke viklingene lakkert ut over isolasjonslakken på kobbertrådene. Man da legger produsenten ned ekstra arbeid i å låse av viklingene der de går gjennom statoren, for ellers vil de elektromekaniske påkjenningene fører til at isolasjonen slites bort slik at man får en kortslutning i statoren. Det er dette som er så dumt med disse diskusjonene, for det gjøres feil sammenligninger hele tiden på Båtplassen. I en standard dynamo sitter det en regulator som slakker av feltet når dynamoen blir varm. I utgangspunktet er jo dette en riktig måte å gjøre dette på når dynamoen er billig, for er motorrommet dårlig kjølt så skal dette ordnes først etter min mening. Med full felt vil man jo uansett miste 10 % + ladestrøm på grunn av de elektriske egenskapene i dynamoen. Men så er det jo da slik at når man gir originaldynamoen riktige forhold å jobbe med, så er jo problemet for mange allerede løst. (Uten ekstern regulator). Det er først når vi har kommet så langt i prosessen det blir rettferdig å begynne med sammenligningene av originalregulator og ekstern regulator, for det er ikke dynamoprodusentens feil at båtbyggeren ikke gjorde motorinstallasjonen riktig. En oppgradering av en dynamo uten å tenke temperatur er og blir feil, for når effekten økes i dynamoen så stiger motorromstemperaturen kanskje ytterligere, og dette er jo slettes ikke bra for motoren som kanskje sliter med lav effekt på grunn av høy motorromstemperatur fra før. Her monterer man ladeluftkjøler på motorene for å kjøle ned igjen den varme luften som oppstår når ladeluften komprimeres til motoren, og så driter man i hvor varm luften er før den skal inn i motoren. En ladeluftkjøler tar normalt temperaturen ned med ca 40 grader C, men den klarer aldri å gjøre noe med motorromstemperaturen hvis denne er for høy i utgangspunktet. Mitt råd er å gjøre noe med kjølingen først og så diskutere kost nytteverdien av en ekstern regulator etterpå. NB! Dynamoer med frontmontert vifte er enkle å kjøle, men dynamoer med to innvendige vifter kan by på diverse utfordringer med hensyn til hvor man må styre den kalde luften. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Men det du egentlig mener/peker til er maksimalt -mulig- effekt(ivitet) av en dynamo pga. temperatur? O.k. helt enig i det, nesten alt som vandler i fra eller til elektrisk energi er totalt avhengig av temperatur. Og det inkluderes også faktor "slitasje". Men likevel blir det ikke noe speed på lading & (100%)-ladingens hastighet med W-regulering men uten tvang i fra noe utenfor dynamoet, så sant vi snakker om lading av "relativt" vanlige for å ikke å si "standard"-batterier. Uten spenning finnes det ikke noe "rask", bare min mening. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Jeg mener at forutsetningen for å gjøre endringer i et ladesystemene betinger at man skjønner hva de forskjellige problemene som oppstår ute i felten skyldes. Det er selvfølgelig en kunst å balansere informasjonen slik at eieren ikke sitter igjen med de vanskelige valgene, men vi må ikke glemme yrkesetikken som bare kan komme via kunnskap. På Båtplassen føler jeg løsningene godt kan være litt mer nyansert nettopp fordi Båtplassen ikke er et reklamevindu. Det er tross alt mange som kan tenke seg et mer riktig svar for det de eventuelt måtte lure på ved å få forklart normalverdier og alternative løsninger i stedet for å få tredd en ekstern regulator ned over ørene hver gang batterier nevnes?????? Jeg synes det er forferdelig synd når jeg inviterer til en diskusjon om hvordan regulatorer og batterier virker og noen velger å sabotere dette fordi de mener å ha funnet opp hele verden egenhendig fra kontorstolen og med hjelp av internett. Bedre blir det heller ikke når informasjonen tar retning som i 78. Bildeillustrasjoner hentet fra Sønnak eller Exide sin informasjonsfolder om traksjonsbatterier til Truck og en selektivt valgt tekst for å vinne diskusjonen for en helt annen brukergruppe av batterier enn folderen er laget for. Sannheten er vel at veldig mange ville klart seg med en slangebit og en vifte til 198 kroner for å få dekket sitt strømbehov, men det blir neppe overfylt med klingende mynt i kassaapparatet med slik informasjon på Båtplassen. Jeg har en artig historie fra en båtdelemesse når en produsent påsto i en reklame at en en dibbedutt ville lade batteriene fem ganger fortere. Det virket som de hadde glemt at denne messen var en fagmesse og at de derfor hadde tatt med seg feil reklamemateriell. Etter at jeg og to andre med en times mellomrom stilte noen vanskelige spørsmål ble reklamen tatt ned. Denne produsenten påstår at de jevnlig sjekker hva produsentene har funnet opp, men at de enda ikke har sett noe de ikke allerede har. Så vidt jeg vet har denne produsenten ingen innovative priser å vise til, og dette har trolig med at avgjørelsene tas på grunn av innovative produkter og ikke innovativ reklame. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) Mitt råd er å gjøre noe med kjølingen først og så diskutere kost nytteverdien av en ekstern regulator etterpå. Mulig dette er et fornuftig råd, men jeg skjønner ikke at det kan spille noen som helst rolle. La meg ta et praktisk regneeksempel: Min motor bruker vel noe slikt som 15.000 liter luft hvert eneste minutt på full pinne. Det betyr ikke bare full gjennomtrekk i motorrommet, det betyr storm i motorrommet. Likevel så blir omgivelsestemperaturen økt med 15-20 grader. Det betyr i sin tur at motoren min er en gigantisk varmeovn der godt under halvparten av de 147 kW den yter går over i skyvekraft. Opp mot 60% blir bare varme. Det betyr 88 kW varme som skal forsvinne. veldig mye, det vesentligste faktisk, forsvinner ut eksosen og ut med kjølevannet. Likevel er det mye igjen. Så mye faktisk at varmestrålingen fra motoren klarer å varme opp 15.000 liter luft 15-20 grader - kontinuerlig. Volumetrisk varmekapasitet for luft er 1,25 kJ/m³x°C For å varme opp 15 m³ luft i minuttet (60 sekunder) med 20 grader, trengs derfor en konstant effekt på 1,25kJ/(m³ °C) x15m³ x 20°C / 60s = 6,25 kJ/s = 6,25kW. Så lar vi dynamoen få avgi 500W på 3/4 effekt. Så lar vi omgivelsene ellers avsette omtrent de samme 500W. Et nullregnskap. Kan derfor ikke se at noen hundre watt ekstra varme fra eller til fra dynamoen på full pinne skulle spille noen som helst rolle for motorromstemperaturen. Og motsatt vei? Gjøre noe med kjølingen av motorrommet? En umulighet. Der er det jo full storm og full gjennomtrekk med de luftmengdene en vanlig dieselmotor krever. Jeg har nå i alle fall ikke gjort en dritt med temperaturen før jeg monterte høyeffektsregulatoren. Det er jo gjerne slik at dynamoer er laget slik at de ikke skal komme over kritisk temperatur når de gir full effekt ut. Selvsagt ikke uansett temperatur i omgivelsene, men man må jo anta at fabrikanten fatter at det fort kan bli over 40 grader i et motorrom. Praksisen har nå i alle fall vist at dynamoen lever i beste velgående selv med 82A effekt ut på min 80A dynamo og 40 grader omgivelsestemperatur. Er det nå jeg skal si at både min teorien og min praksis slett ikke stemmer med hverken teorien din eller praksisen din, Ole Petter? Du kan jo etterprøve teorien, så finner du ut at beregningene er korrekte. Og praksisen? Dynamoen lever i beste velgående. Stort bedre er det vel knapt mulig å dokumentere det? Den leverer 4A mer enn de 78A spesifisert ved 20 grader/5000 o/min og det uten ekstra kjøling direkte til dynamoen. Det er dette som er så dumt med disse diskusjonene, for det gjøres feil sammenligninger hele tiden på Båtplassen. Kunne ikke sagt det bedre selv. Spørsmålet som gjenstår er vel hvem som gjør feil sammenligninger. Redigert 22.April.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) Bedre blir det heller ikke når informasjonen tar retning som i 78. Bildeillustrasjoner hentet fra Sønnak eller Exide sin informasjonsfolder om traksjonsbatterier til Truck og en selektivt valgt tekst for å vinne diskusjonen for en helt annen brukergruppe av batterier enn folderen er laget for. Ser du nøyere etter, gjelder bildene for hvert eneste blybatteri i universet. Leser du teksten ved det siste bildet, så ser du at jeg har skrevet at ekstra sirkulasjon gjelder for dyputladingsbatterier. Leser du resten av teksten, så ser du at den er generell for alle batterier og at det er batteriprodusentenes ord, ikke mine. Når du nå prøver å vinkle dette inn for å gjelde traksjonsbatterier, burde du ha såpass mye kunnskap til å skjønne at det er feil. Dette er generelt. Det vet du antagelig utmerket godt, men du ser ut til å hate det som pesten at jeg påpeker at batteriprodusentene sier noe annet enn det du prediker. Vel, ingen har ennå blitt skutt for å holde setg til produsentenes anbefalte ladespenninger og råd generelt, så jeg vil fortsette å påpeke det hver gang du sier noe som ikke stemmer overens med hva batteriprodusentene selv sier. Det er viktig for leserne å bli gjort oppmerksomme på at det er en forskjell. Så får de selv avgjøre om det er deg eller produsentene de ønsker å stole på. Redigert 22.April.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Hva du gjør i ditt motorrom er en avgjørelse gjort av deg Lotus. Jeg monterer vifter avhengig av motorrom og motorkonstruksjon og kjører kald luft direkte inn i baken der dynamoen suger inn luft. I noen båter er luftinntakene plassert litt ugunstig i tilegg til å være underdimmensjonert slik at dynamoen også lider av dette. Nyansert Lotus, tillat litt nyanserte forslag som folk kan identifisere seg med og få sjekket ut selv. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Da har jeg et spørsmål til. Hvorfor fikk jeg ikke samme ytelse på dynamoen min med kaldt motorrom og kald dynamo? Jeg får nå vesentlig bedre ytelse med varmt motorrom og varm dynamo enn jeg før fikk ved kaldt motorrom og kald dynamo og originalregulator. Sannheten er vel at dynamoens ytelse varierer lite selv om dynamoen er litt varmere eller kaldere. Det er feltstrømmen som styrer hele greia. Sånn vil det alltid være. Litt ekstra kjøling kan være fint, men bare som en ekstra forsikring for at dynamoen ikke blir så brennheit at den brenner viklinger. Har du noen kommentar til denne "sannheten"? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Hvis det gjelder for alle batterier, hvorfor står det bare om truck og traksjonbatterier? http://www.exide-nordic.com/pdf/no/Popul%E...kap%20Norge.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) Skal du ha det inn med teskje? Bildene er hentet fra det aktuelle heftet, men teksten jeg har skrevet er generell for alle batterier. Men ok. Du skal få en sjanse: Fortell hva det er du mener kun relaterer seg til traksjonsbatterier i innlegget mitt. Tipper du vil få vesentlige problemer, men du er selvsagt velkommen til å prøve. Og siden du påstår at hele innlegget kun gjelder for traksjonsbatterier, burde du ha en enkel sak med å finne noen kjekke utdrag. Jeg venter derfor i spenning. For øvrig er det flott at du linket til folderen. For det som står i folderen må jo være riktig selv om det ikke stemmer med ditt syn? Redigert 22.April.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Hva du får til og ikke får til kan ikke jeg ikke uttale meg om Lotus. Jeg pleier selv å finne ut hva jeg får til, men du gir kanskje opp litt tidligere enn meg siden vi ikke får til det samme. Prøv å sette på en bedre vifte og lag litt mer åpning i baken på dynamoen. Bor eventuelt noen huller i huset rundt statoren hvis diodebroen tetter for mye igjen bak på dynamoen. Eksperimenter litt selv, det er tidkrevende men ganske interesant. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) Hvorfor i alle dager skal jeg gjøre det når ytelsen på dynamoen er langt over spesifikasjonene? Hvorfor skal jeg gjøre det når dynamoen er bygget for å håndtere den aktuelle varmen uten det minste problem? Hvorfor stemmer hverken teorien og eller praksisen min med det du prediker? Teorien kan du jo etterprøve. Praksisen viser at dynamoen min lever i beste velgående. Det kan du dessverre ikke etterprøve. Du får ta mitt ord for at det stemmer. Ser det ut som denne dynamoen trenger litt flere huller? Tror ikke det. Det tror heller ikke produsenten, for ellers ville de ekstra hullene vært der. Redigert 22.April.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Hei!Jeg må bare si meg enig med "Seastar". Etter at jeg monterte Sterling PDAR sommeren 2007, har vi fått et helt nytt "batteriliv" ombord, sammenlignet med tiden med original, internregulert lading fra Hitachi-dynamoen. Dynamoen får nå gjøre det den er "ansatt" for, nemlig å fylle opp batteribanken raskest og mest mulig. Så langt har jeg heldigvis hatt bare positive inntrykk av såvel PDAR'en som "Jörg". Det er bare å banke i bordet og håpe at dette vedvarer! Tiltredes ! Som en annen person her skrev så var det også innkjørings problemer på min Sterling unit. Akkurat hva som gikk galt vet jeg ikke selv om jeg har mine mistanker om at det kan ha hatt sin opprinnelse i produksjons feil på Valeo dynamoen. Jorg har nok andre tanker rundt problemet som oppstod enn det jeg har. Men det ble fikset på en særs proff måte og jeg skryter vilt og uhemmet til alle som gidder å høre om hvor godt med strøm det er ombord selv med en relativt liten batteribank. Som totalt idiot når det gjelder strøm så skjønte jeg at det var et problem ombord og da må en velge sin fagmann som en må stole på siden egenkunnskapene er fraværende. Jeg valgte Jorg og for meg har det vært et godt valg. Det er strøm i bøtter og spann ombord og jeg stoler på ladesystemet. Og skulle jeg bli i tvil om hva som skjer med de røykdrevne elektronene så er Jorg innprogramert på mobilen. Jorg har prøvd å overbevise meg om at elektronene farter rundt uten hjelp av røyk, men jeg vet han bare prøver å lure meg med det Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) Du skjønner det Lotus, at for meg er det veldig vanskelig å se resultatet av det jeg gjør da mine batteriinstallasjoner står i 10 år pluss. og opp til 15 år. For deg er det mye enklere for du bytter jo hvert andre år omtrent og ser resultatene av det du gjør mye fortere enn meg Kanskje jeg kan friste deg med Balmar regulator og en spesialprogramvare for NiFe batterier selv om du mener dette er noe Da får du 16,5 volt og dette bør vel gjøre susen og få svettet både batterier og pannen litt. Jeg tror også jeg har slike trekantede skilt med knallgass / eksplosjonsfare. Et slikt skilt på hver side av båten, ja da burde alle forstå at her gjør man virkelig alvor når man snakker om batteriladning Huff da. Det begynner jo å bli temmeig komisk dette her. Hitatchi dynamoen som blant annet Yanmar er en veldig bra dynamo, og det er synd ikke alle har en slik. Redigert 22.April.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Klarer meg lenge med min PDAR. Ingen grunn til å latterliggjøre. Plukk heller argumentene mine fra hverandre med fagkunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Ja det kan jeg gjerne gjøre Lotus. Det er ikke slik at det bare finnes en metode for hvordan batterier kan lades, og alle metoder kan benyttes med større eller mindre risiko for en gitt batteritype. En designer legger alltid noen beregninger til grunn og legger seg på et nivå som med korrigerende vedlikehold kan justeres ved behov. Praktisk ladetid er en viktig del av disse beregningene. Måten du beskriver den beste måten å lade batterier på er og blir endestasjonen hvor toget ikke kan komme lenger for alle muligheter er oppbrukt før anlegget blir tatt i bruk. Hvis du mener dine påstander er godt faglig utført arbeid så tror jeg du kommer til å måtte bære batterier igjen om kort tid. De som har Sterling regulatorer og andre regulatorer klarer seg selvfølgelig bedre enn uten, men hvis ladespenningen er 14,7 volt så vil jeg påstå følgende: 90 % ville ikke merket noen forskjell med 14,4 volt og batteriene hadde vart lenger så lenge de også har landstrømslader og bruker denne riktig. I tillegg er anlegget betydelig bedre sikret mot batterifeil og spesielt thermal runaway hvis spenningen er 14,4 volt. De som må ha 14,7 volt er ved endestasjonen allerede og bør velge en annen batteristørrelse neste gang samt senke spenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 I mange av dem båtene jeg har jobbet med har motorromskjøling vært ubruklig fra produsent. Der prater jeg om nyere årsmodeller av volumproduserte seilbåter. Eldre årsmodeller hadde vesentlig betre kjøling men billige båter blir billigre med årene. Til og med den 80 amper dynamoen vi har mange bilder av her på forum har fått problemmer i varmen og jeg måler vanlig 55 til 65 luftgrader i motorromene på sommertid. Etter endring av luftventilasjon har lading blitt merkbart betre uten noen ekstern regulator. Disse motorene er ikke å spise noen million kubikmeter luft og motorromene er trange som gir dårligre kjøling en Lotus opplever i sin båt. I min egen båt kjører jeg med 5,5 m3 vifte på 80mm kanal inn i bak på hoveddynamo og har annen 80mm kanal uten vifte til "lille" 100amperen. En annen 80mm kanal ligger under motor og øverst i motorrom har jeg 5,5 m3 vifte som suger ut luft via den fjerde 80mm kanalen. Med dynamoene under full lading klarer jeg kjøling på dem og luft ut av motorrom er 25 til 30 grader mer en utetemperatur.Og den motoren er kun 85 hester. Jeg setter vanlig nedre grense til 20 grader men dersom dynamoene er av beste kvalitet på markeden klarer dem maks lading med den temperaturen i timevis. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Jeg skjønner godt hva du mener, Ole Petter, men dette ble diskutert både lenge og ofte før. Men så riktig det er, så feil er det også etter mitt syn. Man kan diskutere det att og fram og så lenge man ønsker. Alene med en vifte får man ikke hastighet på ladingen bortsett av kanskje litt gevinnst på hovedladingen. Verken du eller en annen klarer å forandre det, fordi det som mangler er spenning. Hva er det egentlig som du har det vondt med, eller ønsker du bare å demontere noe? Så lenge at vi snakker om første 75% stemmer det med det du sier, men ikke alltid fordi grunnlag stemmer ikke helautomatisk overall. Du sier at det ofte holder med bra kjøling allerede. Jeg sier at det går enklere med bra styring, fordi dette gjelder alle dynamoer og ikke bare 60A-Valeo og kjøling trenger man uansett. Deretter diskuterer vi spenning. Uten tilpasset spenning blir det ikke noe særlig med rask lading, og er det plutselig greit hvis batteriene sulfaterer? Eller finnes dette problem ikke lengre? Jeg spør bare fordi også du selv har både diskutert sulfatering og henvist på problematikken. Men det er jo riktig og angår -alle- type batterier, selv om noen ikke blir påvirket så mye. Hva med batteriprodusentens krav: Trenger vi ikke høyere spenninger enn 13,9V, men hvis så, hvorfor blir det produsert batterier som klarer 15,2V? På tysk heter begrepet "Leistungsfähigkeit" som man ønsker og det gjør man sikkert ikke ved å redusere det hele pga. nedsatt spenning. Kabel, effekttap og andre problemer diskuterer vi også, hver dag og i hvert fall så lenge man snakker om riktig bruk av diverse produkter. I hvert fall gjør jeg det med faktisk alle som spør meg om hvordan jeg ville løse problemene de har. Og det funker veldig godt, selv hvis det fantes få mennesker som hadde problemer med det. Men ”tre” tillfelle som ikke gikk helt strøkent men som i etterkant ble korrigert kan vel bli akseptert, etter derimot mange tusen som funker bra? Men så bra, du gjør det også, å analysere mener jeg. Kjernesetningen er at det hele dette system funker og alle unntatt få brukere er grisefornøyde og følgekostnåder blir spart, selv om det finnes noe folk som deg som hevder at det finnes problemer. Hvor, spør jeg, finnes det problemer hvis man følger bruksanvisningene? Med all respekt, Ole Petter. Du har ikke oppfunnet batteriene som "alle" bruker og du kan heller ikke forandre disse med all din kunnskap som du ellers uten tvil eier. Eller hevder du at batterier blir skadet hvis den blir ladet med både programmert støtte og tilpassete spenninger som økes ladingens hastighet? I så fall skulle du også forklare hva slags batteriladere du anbefaler, fordi dette er nemlig bortsett av flest laver effekt ikke noe annet enn en dynamo med bra regulering. Poenget er at de virkelig fleste av alle standardproblemer blir løst per i dag med både –veldig bra teknikk- og kunnskap på å bruke selve teknikken vi diskuterer her. Og siden selve teknikken -bare- hjelper men ikke skader i det hele tatt er en slik din "gråmåling" fullstendig feil på plass. Husk før du nå begynner å kjefte på meg: Jeg er absolut ikke noe professor, og jeg er heller ikke interessert i å bli det. Det eneste jeg vet er at det som jeg bruker, anbefaler, ja og også selger, bare funker både fantastisk og som det skal. Om du og andre synes at man snakker "produsenttekster" gjør da ikke noe forskjell, fordi det man sier er jo bevist (også av meg). Forresten mange tusen ganger og lenge før at Norge ha kommet til debatt allerede, mens folk i -alle- andre land har enklere muligheter å trekke produsenter til domstolen enn i Norge. En tilfelle på fagmesse som du og andre kollegaer kunne rette på slik at den produsenten måtte ta ned skiltet sitt er bra, men da burde du fortelle jæv.... detaljert. Ellers kunne noen, som ikke kan holde overblikk over dette her, tenke at det gjelder alle produsenter. Og dette er vel ikke riktig, eller? Eller hvor mange er det, synes du, fikk noe feil informasjon og resulterend store skader uten å klage øffentlig både om og på det etter hvert? Det andre jeg vet er at det finnes flere andre produkter som gjør det samme nytte. Og både du og andere selger dette jo også, men kanskje ikke til brukere av Båtplassen som en sa her for en stund siden. Balmar sa du? Eller prater vi også om Nederlandske produsenter? Jeg spurte tidligere en gang allerede: Tror du at et resultat blir bedre når det er dyrere enn andre løsninger? Avsluttende: Jeg er ganske imponert av din kunnskap, jeg sa og jeg mener det. Men jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å bruke høyskollærdomen din som tviler på alt på forumsidene. Jeg er temmelig sikkert og kan nesten garantere deg at dette lager mer forvirring og skader enn det blir til nytte, fordi du leverer informasjoner som bare få folk klarer både å forstå og å bruke dette riktig. I motsetning til det som automatiske systemer tilbyr er ukontrollert lading og modifisering nemlig ikke noe annet enn farlig. Så, hvorfor skal man ikke bruke systemer som virker helautomatisk og tilbyr mye sikkerhet og dagens beste effektivitet for "vanlige" brukere? Obs: Hvis du vil svare med ”det er ikke ufarlig med automatikk heller” da blir svaret her at det er enda farligere med manuellt justering når folk ikke skjønner hva de gjør. ...bare for å minne på det jeg skrev om forskjellen mellom han kunden som ikke hadde peil om noe og verksteder som ikke klarer fordi de ikke leser bruksanvisninger. han uten peil klarte det nemlig fint, mens de som skulle kunne det klarte det ikke. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Servicemannen Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 ...hver femte kunde som ikke visste i det hele tatt at det finnes "Båtplassen"... ...det finnes ikke annet for tiden og inntil videre må jeg jo tilbyr noe som funker. Og da vet ikke jeg noe som er like pålitelig, tilgjengelig og både bedre og billigere enn PDAR og så får vi se hva det blir senere... Jeg har ikke spørt mine kunder om båtplassen men tror jeg bør leite lenge til jeg finner en. Før har jeg spørt deg om hvorfor dyrere båtprodusenter som utstyrer syne produkter med funksjon ikke bruker disse produktene du reklamerer her på forum? Disse produsentene kaster ikke penger ut av vinduen til kjøp av noe mer kostbart utstyr uten de gjør tingene på betre måte. Er kannskje noen produsenter der ute jeg ikke veit om... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lotus Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 De som må ha 14,7 volt er ved endestasjonen allerede og bør velge en annen batteristørrelse neste gang samt senke spenningen. Ja, du sier så, men det blir ikke riktigere av at du gjentar det. Svar heller på følgende: Vi tar Servicemannens favorittbatterier: Hvorfor skal Leochs batterier i henhold til produsenten selv lades med en ladespenning som ligger mellom 14,6 og 15.15V ved 20 grader? Er det fordi Leoch ikke aner hva de driver med? Hva med f.eks Optima som jeg gjentatte ganger har referert til? Er produsenten også her på bærtur når han anbefaler ladespenningsområde? 14,6-15,15 volt - Hvorfor skulle batteriene være ved endestasjonen hvis jeg lader de med 14,7V? Igjen: Tror du ikke at konstruktøren av batteriet har peiling på den ladespenningen han anbefaler? Nå har jeg konkret listet opp en rekke spesifikke uttalelser fra meg i de siste innleggene. Du har ikke kommentert en eneste en av disse. Jeg antar at det er fordi du vet at uttalelsene medfører riktighet? I motsatt fall ville du vel i klare ordelag ha slaktet utsagnene fullstendig? Men nei, ikke et pip om konkrete ting, bare masse ukonkret. Jeg utfordret deg og ba deg plukke ut akkurat hva du vil fra mine tidligere innlegg i tråden og fortelle hvorfor det er feil. Ikke et eneste utsagn har du plukket fra hverandre. Og jeg vet hvorfor. Du vet like godt som meg at utsagnene er hentet direkte fra produsentene av batteriene. Enten får du ta utfordringen og plukke fra hverandre et og et utsagn, eller så får du jammen være mann nok til å innrømme at det jeg siterer fra produsentene, ja det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Jeg gidder ikke mer Lotus. Du får heller gi beskjed når du trenger hjelp til å bære batterier igjen. Sitér dette innlegget Link to post
kjukken Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Kanskje man burde døpe om denne tråden til "Laveste nivå for diskusjon om batterier?" Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Trådstarter lurte faktisk på laveste nivå på batteri, ikke på hvor høy ladespenningen kan være men... Det som kan redde batteribanken og få den til å vare med høy ladespenning er at vi snakker om fritidsbåter som brukes lite og få timer om gangen. I en yrkesbåt som brukes hver dag vil dette ødelegge batteriene ganske raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Før har jeg spørt deg om hvorfor dyrere båtprodusenter som utstyrer syne produkter med funksjon ikke bruker disse produktene du reklamerer her på forum? Disse produsentene kaster ikke penger ut av vinduen til kjøp av noe mer kostbart utstyr uten de gjør tingene på betre måte. Er kannskje noen produsenter der ute jeg ikke veit om... Hvor mange båtprodusenter kjenner du til som monterer slik utstyr i det hele tatt? De fleste jeg vet om tilbyr utstyret som "ekstra". Men dette ekstra blir valgt enten av kunden, som betaler ekstra, eller av båtprodusenten som kalkulerer ekstra for å tjene ekstra. Så et lite svar på siste spørs, mens jeg sa det ofte nok allerede: Hvorfor synes du at ladere og regulatorer av omtalt produsenten er det som er mest valgt av ikke høypris-båtprodusenter men vanlige forbrukere, på tross at produsenten ikke har regelmessig 15x7 meters messestand og flere kvadratmeter reklame i alle relaterte aviser hver måned? Og hvem er det som betaler for så mye reklame? Du skulle spørre deg selv hva det er at de såkalt "store" og sannsynligvis også du blir så opptatt av dyre produkter som ikke gjør mer nytte for kundene. Men jeg kan også det bare gjentar en gang til: Jeg har absolut ikke noe i mot verken dyrt eller andre produkter. Velg gjerne det hvis du trenger, fordi verre er dette materiell jo heller ikke. Jørg Jeg slutter for i dag. Men hvis noen har fortsatt tid, fikk trådstarteren egentlig svar på det han opprinnelig spurte om? Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.