csvirus Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 DAahh er pluggene skiftet.Motoren "høres ny ut". Helt tydelig at dette var feilen. Med tanke på at litt småhakking oppsto på slutten av den 3. sessongen, er det meget viktig at pluggene skiftes hvert 3. år! Og kanskje så ofte som hvert 2. år hvis motoren går MYE på lavt turtall (dorging). Og pluggene er uproblematisk å skifte, samt at det er rimelig. SÅåhh gjenstår neste "anke"-punkt på servicen da: HVORFOR må dysepakningene byttes hvert 3. år???? Noen som har forslag /eller VET?? Jeg jobber jo hos Evinrude forhandler, og vi bytter ikke dette på 3 års-servicen, med mindre kunde ber spesifikt om dette, eller motoren har gått svært mange timer.... Det vi bytter er impeller, termostat, plugger, bensinfilter og girolje. Vi kobler også på pcen og kjører noen tester, ser på vanntrykk osv. Vi sjekker også momentene på skruer, spesielt nøye på de som fester powerheaden til stammen, da vi hadde et tilfelle der disse hadde løsnet (noe som resulterte i at den lakk eksos, ikke noe mer) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Jeg har 2 ting å si om Evinrude 200 E-TEC, går som fy flate og holder ikke i lengden - dessverre! Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Jeg har 2 ting å si om Evinrude 200 E-TEC, går som fy flate og holder ikke i lengden - dessverre! Holder ikke i lengden, kan du utdype litt mer her? Det vil jo alltid, uansett merke (også yamahamenighetens motorer hender det at havarer) være enkelte havarier. Hvordan olje-setting kjørte du på, og med hvilken olje? Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 2005 modell som har sprengt toppen 2 ganger, og stoppet uanmeldt utenom det. For det meste elektronikkfeil som resulterer i mekanisk svikt. Men går bra og er veldig rapp i aksen ift. en 4-takt. Bruker noe helt sykt mye suppe. 24 ft RIB med 250HK ETEC: 70 liter i timen på flat sjø med full gass. Jeg stoler ikke på denne motoren i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Vel; 70 l/t på en 250 ved maks WOT vil jeg kalle et svært så moderat forbruk -- blandt de bedre i klassen...... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
jupan Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Alt er relativt... 1200,- per time i bensin er nå pengsjit nok spør du meg... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 3.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 ....vi bytter ikke dette på 3 års-servicen, med mindre kunde ber spesifikt om dette, eller motoren har gått svært mange timer.... Det vi bytter er impeller, termostat, plugger, bensinfilter og girolje. Vi kobler også på pcen og kjører noen tester, ser på vanntrykk osv. Vi sjekker også momentene på skruer, spesielt nøye på de som fester powerheaden til stammen, da vi hadde et tilfelle der disse hadde løsnet (noe som resulterte i at den lakk eksos, ikke noe mer) ¨Takker for flott info!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ivar Svart 3.November.2008 Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 Vel; 70 l/t på en 250 ved maks WOT vil jeg kalle et svært så moderat forbruk Buster Magnum m/ Yamaha F225 er oppgitt til 73 l/t på fullt, vil også si at 70 l/t på en 250 på en større båt ikke er så ille Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marwin Svart 31.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2008 ...Bruker noe helt sykt mye suppe. 24 ft RIB med 250HK ETEC: 70 liter i timen på flat sjø med full gass. Jeg stoler ikke på denne motoren i det hele tatt. Leser hva du skriver, men iflg. std. beregninger skal den motroen bruke 74 liter i timen på fullt effekt-uttak. (tall fra Marintek og Motordoktoren) Dessuten er tallene hentet fra en Yamaha 4-takter. Med 70 lter, som du skriver, går E-tec alså 4 liter RIMELIGERE en japse-vispen. Og DET er kanskje "sykt"?? Vedr. holdbarheten og feil: Baylineren hudfletta meg i en annen streng her om at jeg hadde mishandlet motoren min. Vi misforsto hverandre litt, men han hadde rett i at jeg IKKE hadde stelt pent med den. Jeg testa den litt og fikk konstatert at litt nødvendig service gjorde motoren god som ny. At du har fått en mandagsmotor ER kanskje mulig, med sprenge topper osv, men hadde dette vært noe som gikk igjen ofte, ville det sikkert blitt omtalt. Om jeg fortsatt er fornøy med motoren?? Godt Nyttår Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Kjetil1 Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Løfter denne tråden igjen, da jeg er iferd med å trosse alle mine to-takt fordommer og kjøpe en båt med 175 eller 200 Evinrude e-tec bakpå. Jeg håper på konkrete svar, uten masse diskusjon og personforfølgelse , om det er gode eller dårlige greier... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Tom Rør Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Hei! Jeg hadde en 115 hk. E-Tec for etpar år siden, og det var en sann fryd å eie den.Enkelt å serve,og en helt sinnsykt deilg gange og lyd. Drit i hva alle negative folk sier, og stol på deg selv,og de som har erfaring med disse motorene. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
los Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 (redigert) Kjøpte meg en ny Evinrude E-tech 250 hk ifjor som sitter på en White-shark. Summer og går problemfritt foreløpig,så kjempefornøyd med første sesongen hvertfall + noen timer iår Vinterkonserveringen ordnet den nesten selv i hagen mens jeg tok meg en pils og tittet på I-Command displayet. Kostet ingenting bortsett fra den pilsen Håper det fortsetter i samme stil,så foreløpig er det en anbefaling fra meg til tross for for bare en sesong+ noen timer . Redigert 13.Mai.2009 av los (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hengekøye Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Har en kompis med 75hk e-tec. Splitter ny, bare positive ting å si, ikke en lyd nesten :o Go on :) Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Vurderer å bytte Honda firetaktern min med en E-tech. Blir støyen påtrengende eller er det en vanesak? Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 (redigert) Meget bra tråd! En i familien har en ca 4-5 år gammel e-teck 75hk. Da han tok den ut av vinterdvalen i fjor vår skar et av stemplene seg etter en liten stund. Skjedde faktisk på prøvetur når båtforhandler klargjorde motor på ny båt. Garantitiden var akkurat gått ut. Etter litt søking på nettet fant han ut at det var en svakhet med den årgangen av 75hk E-teck. Det var faktisk dårlig olje tilgang på en av sylinderene. Dette ble rettet på senere årsmodeller. Mener også at han fikk lagt opp ekstra oljetilgang til nevnte sylinder og alt har vært bra i forrige sesong. Reperasjonen ble dekket av Bombardier. Redigert 14.Mai.2009 av Zumme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Vurderer å bytte Honda firetaktern min med en E-tech. Blir støyen påtrengende eller er det en vanesak? Lyden i 175 hesteren er faktisk mindre/lavere enn i 150 Yamahaen jeg også har. Og så ikke minst råere, siden Evinruden er V6'er. Det lille jeg har fått testet den nye båten med E-tec'en på, har bare gitt mersmak... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
ivar Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Vurderer å bytte Honda firetaktern min med en E-tech. Tenker du å bytte for å få mer trøkk? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chrisrik Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Var i Stormbåttroppen i forsvaret. Der kjørte vi Zodiac Hurricane 730 SRIM med 2x90hk E-tech'er, hele året i alle forhold med tung belastning over lengre distanser og tider. Vedlikeholdet ble gjort slik det gjøres i forsvaret, skikkelig, og motorene sviktet aldri. Eneste gangen de ble satt ut, var da båtføreren vår skulle tøffe seg for et kamerateam som laget en film om "Soldater med risiko i tjenesten". Risiko it was, dundra i en stein og slo hull i undervannshuset. Det tåler ikke E-tech'en 90hk Etec på Buster XL har vært trofast i løpet av årene, riktignok kun på sommerstid med pen kjøring. Men den har holdt som bare det, og da snakker vi turer Tromsø til Lofoten, til Værøy og tilbake igjen. Evinrude har mekka en skikkelig motor :-) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
BAN Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Tenker du å bytte for å få mer trøkk? Tenker å skaffe større motor. Vil gå over til totakt for å få ned vekten litt, og slippe allt maset med service. Det er ikke mange å velge i da... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 (redigert) Husker ikke hva Hondaen veier, men e-tecen er jo en V4 på 1.7 liter, neppe så mye vekt å spare....? (Er det så mye mas med service på honda'n da, bortsett fra oljeskift? ) Ser det er en Europa du har, med førerposisjon på benken bak så ser jeg for meg den kan bli litt baktung ja... Redigert 14.Mai.2009 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Daffy Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Risiko it was, dundra i en stein og slo hull i undervannshuset. Det tåler ikke E-tech'en Litt flaut kanskje? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
BAN Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Husker ikke hva Hondaen veier, men e-tecen er jo en V4 på 1.7 liter, neppe så mye vekt å spare....? (Er det så mye mas med service på honda'n da, bortsett fra oljeskift? ) Ser det er en Europa du har, med førerposisjon på benken bak så ser jeg for meg den kan bli litt baktung ja... 75 Honda og 115 E-tech veier det samme. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Sjåføren var ikke særlig høy i hatten nei. Ble endel oppvask i etterkant også, dyr skade Men jeg vet ikke om det slår vedkommende som var inne året før og dundret oppi ei fiskemære.. hehe, til hans forsvar var visstnok vinter mørkt uten opplyst mære. Navigeringen skal vi ikke diskutere her inne. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
ivar Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 75 Honda og 115 E-tech veier det samme. Burde bli bra trøkk i Bellaen med 115hk. En kamerat av meg hadde 100hk Yamaha, han sa han gjorde 42 knop. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marwin Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 ...Det vi bytter er impeller, termostat, plugger, bensinfilter og girolje. Vi kobler også på pcen og kjører noen tester, ser på vanntrykk osv. Har du sett noen med feil på termostaten? (Spør i ren nysgjerighet) Eller andre "feil" som går igjen og som vi bør være obs på? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.