Jump to content

Skrytebilder av min nykjøpte trebåt

marexkaren

Recommended Posts

21082009207.jpg

21082009206.jpg

21082009205.jpg

Ja nå er eg endeleg klar til og sjøsette båten. etter mye plynder og tenking ang den vridbare propellen som ikke vil vri seg som den vil, Har gått over kontrollboks i styrehus smørt opp veieren sjekka kontrollboksen nede ved akselen tatt opp alt av tannhjul smørt det opp igjenn men like tregt. mistenker at det er litt skeiv aksling, men det tar jeg når jeg er kommt ut på fjorden igjenn :sailing: ...

Som dere ser nå er båten klar for sjøsetting, Etter masse pussing og skraping, har skifta ut det øverste bordet akter(er litt lysere der). Har smurt inn 21 lag med rå linolje og terpentin. Og har smurt på 3 lag med benar uvr, det første tynna med terpentin selfølgelig. Ser du Wasco :lol: .

Har fått på igjenn flapsen så den ikkje grev seg ned i sjøen, kansje den går fortere og :giggle: .

Heiv på den bunnsmurning fra jotun. Satser på at alt er klart til middagstid i morgen, da går den på sjøen...

Har og montert ei ny lensepumpe i midten som er automatisk og manuell med knapp ved styreposisjonen, monterte også to nye strømuttak til lading av mobil og andre kule greier som treng lading...

Som dere ser så er overbygget neste prosjekt,Der ligger det jammen mange lag med god gammel lakk+dollbord skal slipes og høvles og oljes. tenker det blir samme behandling (linolje og benar). Og til vinteren blir det eit tak inni båten . Ser ut som om det er tjære som er lagt der, og det er like fint..

Så følg med karer og damer her blir det masse og gjere utover hausten og vinteren.

fin båt du har!

mye nyttigt lesestoff,,er fersk trebåteier selv,,

Hei. Takker for det.

Båten er fin den, men steike mykje og ta tak i med ein gammel båt ja. Første ting er og mase mykje her inne på forumet og så er det og støve over alt lesestoff av rep av trebåter. Så er det berre og gyve løs med prøving og feiling

:flag:

Ja det har allerede blitt mange timer, heldigvis så har eg fått ein del hjelp av min far, Hadde vel ikkje klart og få den klar så tidleg utan han :wink: .

Er ikkje redd for at eg blir arbeidsledig med det første... Men akkurat nå er eg rimeleg sliten, bjynte klokka 10 i dag og har drive på til kl 8 i kveld. Eineste som gjennstår før den går på fjorden er og skru igjenn bunnpluggen. Hadde vore dritt og funne det ut når jeg var midtfjords :sweat:.

blir bilder av den når den er ferdig sjøsatt. Håper bare att denne forbaska propellen er grei og gjer det den skal gjere, er rimeleg forbanna på den akkurat nå. Men ingen oppgave er

umulig, det tar bare litt lengre tid :seeya:

Ja i dag blei båten min sjøsatt igjenn og utan noken nevneverdigt dramatikk, Den gjekk fint ned i vatnet fekk starta opp BMC`n min, og den starta på første draget, selfølgelig var jeg nødt til og gløde den 15 sek. Sjekka om alt var som det skulle ang lekkasje kunn nokre drypp frå propellhylsa men det blei fiksa med grispumpa, Prøvde den ute på fjorden den virka veldig bra, meir stabil med flapsen på bak, litt dårleg fart på den pga vi hadde feilstilt trekkrøret,den går lengre bak enn fram men det blir fiksa i morgen. Fekk desverre ikkje tatt nokre bilder av sjøsettinga glømte kameraet i bilen :smiley: . Men alt i alt så var dette deiligt og få den på fjorden og få sjekke at alt vart gjort riktigt med rep av propell :sailing: .

Blir nokon turer men er nødt til og få til dette med propellen, den irriterer meg grønn snart, så mykje arbeid berre for eit forbanna rør som skal stå i riktigt stilling :headbang: .

Men tenker det blir vel nokre turar til nærøyfjorden og utforskar min fjord. Tenkte og ta ein tur ut mot midtre sogn seinare i haust, Men det blir nok masse arbeid for og oppgradere denne båten for langtur. Fann og ut i dag at det var ein vanntank til pantryen med pumpe og det heile. Da er det bare og vaske tanken og koble til strøm og lage meg ein vannkran opp til pantryen.

Hei igjenn.

Har nå vore og skrapet aktercabinen rein for lakk/olje det ser ut som om dette er teak, arrester meg hvis jeg har feil, men det ligner :smiley: . Så er spørsmålet: kva skal jeg behandle dette med? tenkte og mette dette med linolje først , men så var det dette med toppstrøket da. Skal jeg bruke benar uvr olje eller skal jeg bruke lakk? Veit at det kommer til og bli trakket på der så det må vere holdbart. Så da spør jeg dere o store orakler på båtplassen. Kva skal jeg bruke som toppstrøk???

24082009208.jpg

Tok et bilde av herligheten jeg, er ikke ferdig nedpussa enda bare skrapa :wink:

Redigert av trehesten (see edit history)

Hei

Har snakket med en kammerat som har en båt med en del teak.

Han mener at Ravilakk er veldig bra.

Men jeg synes du skulle lage en ny tråd hvor du spør fek.... Hvilken lakk er best til teak?

Det er lettere å få svar her på BP når du lager nye poster med konkrete spørsmål

PS er forresten ikke sikker på om det dekket er teak....det er jo en del felter som er ganske lyse

Redigert av Wasco (see edit history)

Hei!

Er enig i at teak er mer ensfarget slik Wasco sier. Jeg synes dekket ditt ser ut som Oregon Pine. (Nordamerikansk furu). Den har gjerne lyse og mørke felt etter hvor mye al det er i stokken. Jeg hadde en eldgammel båt en gang som hadde svært likt dekk som dette.

Nei sannelig om jeg vet....men innbilte meg at teak var mer ensfarget brunt....

Start en ny tråd, legg ut bildet og spørr.... Kan noen fortelle meg hvilken type tre det er i dekket mitt...

Forresten, hvorfor kan du ikke bruke Benar?

Nei eg veit ikkje eg. Innbilte meg at det var for mjukt til og trakke på. Tenkte det skulle vere mest holdbart da

Hei!

Er enig i at teak er mer ensfarget slik Wasco sier. Jeg synes dekket ditt ser ut som Oregon Pine. (Nordamerikansk furu). Den har gjerne lyse og mørke felt etter hvor mye al det er i stokken. Jeg hadde en eldgammel båt en gang som hadde svært likt dekk som dette.

er ikkje det eit ganske ekslusivt treslag det da??? Burde kansje ha ein amerikansk v8 i båten da kansje :lol:

Jo det er flotte saker...Oregon Pine står det respekt av i trebåtmiljøer...

Du har nok en flottere båt en du tror :yesnod:

Kansje det, kansje det.

Men fy fanken kor tullete mange lag med lakk den forrige eiger hadde hatt på den. Talte til ca 6 lag med lakk. Ikke har det vore pussa eller noe annet. Var så mange lag att det hadde begjynnt og sprikke og krakkelere og det var steinhardt, var like før jeg fann framm høggjern :nonod:

Litt morsomt dette her. Brukte ca 4 timer på og skrape dette taket som er ca 2,5 ganger 2 meter ikke store jobben. Men saken er det at det kom så mange folk bort for og prate med meg at jeg blei hefta bort. Brukte vel bare 2 timer på skrapinga resten til båtprat. Det verste var at det stod en fin plastbåt med flybrigde og noen av 30 fot nett atmed men den var det ingen intresse for :lol: .

Så der ser dere gutter med plast, masse arbeid med tre men det er og utroligt sosialt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...