Miss Amalie Svart 26.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Noen bilder Båten har fått sin endelige form Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Odmar Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Dette ser forfærdelig lekkert ut, kan nemt for det indre øye se for meg denne blank en vam vindfattig sommerdag...... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Miss Amalie Svart 27.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Hyggelig sagt Det er virkelig det jeg ser for meg også Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Miss Amalie Svart 3.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2009 Lag nr. 2 straks ferdig på bunnen, og hele den ene siden ferdig slipt. Svas Kjemi leverer 20 nye kg med epoxy i morgen + all duk til glassinga Nå kommer den spennende delen! Med oppskrift her skulle det være gode muligheter for bra resultat. Har Honduras eller Kent eller noen av dere andre noen bilder fra sin glassing? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Honduras Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 (redigert) Har ikke noe bilder av glassings-prosessen underveis, men jeg kan fortelle hva jeg ville gjort annerledes i dag. Som du kanskje har sett i tråden min beiset jeg mahognyen med vannbasert beis, la på duken og fuktet ut duk og treverk. I ettertid har jeg blitt oppmerksom på at dersom man skal ha klar finish, altså at man ser treverket, bør man først legge på ett par tre strøk med epoxy først direkte på treverket. Dette slipes slett, deretter legger man på duk som fuktes ut og bygges på med flere strøk. Årsaken er at treverket kan "gasse" litt og frigjøre små (mikroskopiske) luftbobler på første strøket i løpet av herdeprosessen. Hvis du legger på duk med en gang kan disse luftboblene bli fanget under duken. Uten duk vil boblene stige til overflaten av epoxyen og forsvinne. Når du har lagt på 2-3 strøk epoxy og slipet dette slett, har du ett helt dødt underlag du legger duken på. Det blir derfor ingen gassing og du unngår bobler. Jeg fikk antydning til bobler under duken på ett par mindre områder, og det irriterer meg... En annen ting er at treverket suger ulikt, og at enkelte deler av duken kan bli for tørr på ett vis. Dersom man skal sparkle og lakkere skroget i en eller annen farge kan man legge på duken på første strøket. De mikroskopiske boblene har ingen betydning for styrke osv. Med Mahogny-finish bør man forsegle først. Det skal jeg gjøre på neste prosjekt..... Lykke til Redigert 4.November.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Miss Amalie Svart 4.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2009 Flott, det var akkurat det jeg trengte å høre Linken her fra solstad.org forteller såpass flott om dette at jeg anser de som enda mer proffe enn amatørene på nett fra USA. Du brukte vannbasert beis? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Honduras Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Vannbasert beis blir anbefalt da den skal være motstandsdyktig mot fargenedbrytning. Du kan ikke bruke oljebasert/voksbasert beis pga olje/fettfilmen som gjør at epoxyen fester dårligere. Med spritbasert beis må du jobbe ekstremt raskt og den er etter min erfaring nesten umulig å unngå skjolder. Vannbasert gir mye mer kontroll. Hvis fargen blir for svak legger man på flere strøk, blir den for sterk fjerner man farge med en våt fille. På den måten jobber man også bort skjolder osv. Jeg bestilte beis hos W.D.Lockwood i USA etter tips fra flere på Glen-L forumet. De har ett fantastisk utvalg farger. I tråden min ser du hvilke farger jeg bestilte. Hvis man bestiller fem forskjelle "testsamples" får du det tilsendt fraktfritt. Jeg laget meg ett par fargeprøver som jeg brukte til å bestemme meg hvilken kombinasjon jeg skulle bruke. Men du har vel ikke tid til å vente på brev fra USA Hvis jeg har mulighet førstkommende helg kanskje jeg kan stikke nedom deg en tur. Da kan jeg ta med fargeprøvene hvis jeg finner dem. Mange bruker Jotuns mahognybeis, og liker du fargen er jo det ett enkelt og godt alternativ. Jeg ønsket imidlertid å gå for mer rødlig beis, mens Jotuns er mer brun. Ett annet alternativ er Herdins vannbaserte beiser(pulver som blandes i varmt vann). Men de har heller ikke samme utvalg i farger som Lockwood. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Moas-ark Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Jeg har beiset snekka med Hempel mahognybeis, selges på Maritim. Var veldig nervøs for skjolder, men hempels var veldig fin å smøre på og det gikk helt uten problem. Jeg brukte svamp tullet inn i en bomullsklut for å få det jevnt og beiset to ganger. Hempels er også noe rødere enn feks. Jotuns og Internationals. https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21243/miranda_august_2009_022.jpg Beiseprøver Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Honduras Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Flott farge på den Hempel-beisen ser det ut til.. Det går litt på personlige preferanser, jeg skulle gjerne bygget hele båten i ekte Honduras-mahogny, som har en fantastisk rødfarge. Dessverre får man ikke tak i Honduras lenger her i landet. De afrikanske og asiatiske mahogny-typene går mer i brunt. Noen foretrekker brunt, andre vil ha det rødt. Siden du bygger din egen båt kan du velge selv Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Miss Amalie Svart 4.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2009 Takk for svarene, begge to! Jeg har svingt fra å ønske rødlig, til mørk brun og nå heller jeg mot u-beiset Skikkelig vinglepetter med andre ord. Nei, jeg vurderer altså nå å bare beholde den naturlige mahognyfargen, og ha mørk valnøtt/sort beis på dollbord og kanter. Kontrasten mot hvit nate og polert stål tror jeg kan bli fin. Har fått tak i cutwater og tønnebånd bak i syrefast polert. Tror dere ikke det kan bli fint? Så har jeg lyst til å legge maling mellom epoxy og lakk akkurat på fenderlistkanten i sort. akkurat buen i sort. Da oppnår jeg både å skjule skjøten, kan frese vakker runding og lage et fint underlag for evt. forniklet/rustfri list. Vurderer å kante det sorte med syltynn gullstripe i stedet. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
index Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Jeg ville uansett beiset! Mahogny uten beis blir gulaktig og trist over en viss tid. Beisen beskytter og frisker opp fargen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Nei, jeg vurderer altså nå å bare beholde den naturlige mahognyfargen, og ha mørk valnøtt/sort beis på dollbord og kanter. Den naturlige mahognyfargen har du i ett par-tre sesonger, så er mahognyen gul som Index sier. Man beiser den litt mørkere enn man vil ha båten. Treverket blekes i løpet av de første sesongene og man sitter igjen med en farge som er akkurat "perfekt"... Det er i det minste planen... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
kent!! Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 hei igjen! jeg valgte å ikke bruk epoxy duk på min, fordi jeg var redd for at den skulle bli for synlig. men hvor større båten er ,mere fornuftig er det vel å bruke duk. istedenfor la jeg 6 lag med epoxy med uv filter ,og 11 lag med lakk. også den med uv filter. veldig viktig å bruke epoxy med uv filter som er beregnet som overflate behandling.den epoxy jeg brukte der var fra west system. jeg beiset skroget og dollbordet på min zip. skulle gjerne tatt stavene og, men trur ikke jeg hadde fått det så bra til. man burde beise etter hva jeg har hørt og erfart. mahognyen blir veldig stygg etter å stått i solsteika noen år. jeg brukte vannbeis, for hvis man kødder det til, kan man jo bare vaske det bort igjen å begynne på nytt. etter hva jeg har sett så får man ikke kjemisk beis så jevn og fin som vannbeis. men det er jo mange muligheter. herdings beisen kan man også blande sammen med hverandre for å finne den "rette" fargen. blander man rød og gult og kanskje litt brunt sammen kommer de mest utrulige nyansene på maghogny syns jeg. gleder meg til å følge med videre lykke til videre!! Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Her er det ikke presentert et eneste bilde siden 26.10! Hva er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 5.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2009 Fint med tilbakemeldinger. Jeg henter mahognyen i morgen, og i går fikk jeg levert epoxy og duk. Utrolig service fra SVAS forøvrig som kommer til Fredrikstad og leverer Så når står 26kg epoxy klar sammen med 35kvm duk i 162 gram kvelitet. Den skal bli helt gjennomsiktig og usynlig. Kommer nok noen bilder i helgen. Transom er ferdig med lag 2. To ganger 6mm meranti, og så kommer 2,8mm mahogny. Dermed blir akterspeilet mer enn 15mm tykt og solid. Styrbord side har bunnen fått 2 lag. Først 6mm og så 4mm. Utenpå dette kommer finerbord bredde 12,5cm. 6mm Tykke. Selv om jeg har slipt godt på lag 1, ble jeg overrasket over at lag 2 rettet det ut enda flottere og laget fine kurver. Burde faktisk ikke ha vært så nøye med slipingen som jeg var. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Odmar Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 (redigert) ...men alt arbeid som er gjort for at det skal bli litt penere er ikke forgjeves........du vet det er gjort (nå og vi) - som gir go følelsen... Redigert 5.November.2009 av Odmar (see edit history) Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Miss Amalie Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 (redigert) Du har rett! Og enda mer go'følelse... i helgen ble lag 2 ferdig på hele styrbord side, både bunn og side. Sliping i kveld, og det er klart for mahognyen som er kommet i hus. Har kjøpt 13kvm. 2,8mm bladfiner i mahogny på Oslo Finerfabrikk sist fredag. Fikk også en masse (12kvm.) med 2.sortering. Helt suverent siden dette likevel skal klyves til dekksstaver, innredning, dash og lignende. Det var bare små uregelmessigheter og bark på litt av den ene siden. Så nå har jeg mahogny til nesten 2 båter Redigert 9.November.2009 av Amalie 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Miss Amalie Svart 22.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2009 Til de som måtte tro prosjektet har gått i stå , det er det ikke Nå er det tid for "pynteskiktet", og diagonalen andre veien er ferdig. Etter å ha saumfart hele båten, fant jeg et sted som jeg syntes jeg var nødt til å sparkle med epoxy. Resten ser faktisk bra ut med kun sliping. Sidene er ikke finslipt ennå, men nå gjør jeg bunnen ferdig først. I dag har langsgående finer blitt prøvemontert tørt, og grovskåret. På grunn av kurvene i baugen må det felles inn tre kiler på hver side. Men jeg var heldig med valg av bredde på borda, for kilene kom på akkurat riktig sted der buene var kraftigst. Hvis ikke, måtte de forreste bordene klyves i to. Det sees best på dette bildet, enda her er det ikke lagt noe press på midten av finerborda. Når dette er på plass på babord bunn, tar jeg mahognyen på samme side før båten flyttes. Her ligger herligheten klar til bruk. Jeg kjøpte noen pakker rimelig også, såkalt b-vare med litt bark på et lite felt på siden. Fikk det for en tredel av ord.pris, men de skal jo likevel klyves. Selv om den er fin og bøyelig, er mahognyen også vesentlig stivere enn jeg trodde sideveis. En prøveliming gikk over all forventning, og riktig blanding og bruk av fintannet sparkel ga rene sugeeffekten. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Hobby 430 Sport Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Tenk å hatt tolmodighet og tid til å startet på et prosjekt. Du er veldig flink. bra du deler bilder og fremgangsmåte med oss. veldig koslig og engasjerende lesestoff!!!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Miss Amalie Svart 22.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2009 (redigert) Takk for det! Men nå gir det mye mer enn det krever. Ren og skjær rekreasjon Skal ikke overdrive slike prosjekter, og jeg har ikke holdt på lenge. Begynte i slutten av august. Men begynner man, tror jeg mange gjør feilen å rett og slett gjøre for lite av gangen. Uten progresjon går man lei. Redigert 22.November.2009 av Amalie 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Miss Amalie Svart 23.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2009 Nå leter jeg etter gamle ratt. Fra gamle traktorer, lastebiler eller amerikanere. Gamle Merce eller Opelratt er også fine. Planen er å bruke kjernen og ekene men bygge nytt grep av mahogny og epoxy. Det blir et prosjekt i jula eksempel Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Hobby 430 Sport Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Skulle jo laget eiker i blankpolert 316 Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Honduras Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Du kan ikke ha ett traktor-ratt på en Barrelback Stilbrudd delux... Disse derimot.... får du for $200 hos Southern Rods ... :http://www.southernrods.com/categories/hot-rod-interiors/steering-wheels/products/product-1866.html (av en eller annen grunn fungerer ikke "sett inn link" knappen min som den skal, så dere får kjøre klipp og lim) Skal kjøpe meg ett ratt til Squirten av dem når den kommer så langt i prosessen Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Miss Amalie Svart 23.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2009 Joa men hele prosjektet skal være et selvbygger... Og jeg er ikke fremmed for å bruke noe slikt bilde Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Honduras Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Joa men hele prosjektet skal være et selvbygger.. OK.. Skal bli morsomt å følge med på hva slags motor du skal lage... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.