Christensen Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 (redigert) Denne båten ser da virkelig for fin ut til å havne på St.Hans bålet.I følge annonsen er det ikke råte i skroget, selv om jeg synes det ene bilde i annonsen ser litt misstenksomt ut. Men prosjektet er helt gratis...så her kjenner jeg det kribbler. http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18967457 Dæven! dette er jo gamle båten til fatter! har vært på mange båtferier i denne på 80 tallet!!! fatter solgte den i 86! sabben står i ennå også jo!!!! edit: den var tatt ut ja! Stakkar "Bolla II" så litt sliten ut nå stakkar! Redigert 12.September.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Woody Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 Jeg vet ikke, men er det flere som har det som meg; Kona bestemte her om dagen at vi/jeg burde pusse opp stua i høst. Jeg var enig i det, og begynte jobben for noen dager siden. Da oppdaget jeg et lite "fenomen". Jeg skulle sparkle og slipe veggene før malertapet ble lagt. Kort sagt; Jeg ble luta lei sliping etter ti minutter! :sweat:Det hele var et ork. Driver jeg derimot på med båten, kan jeg slipe en hel dag, ja flere dager uten å gå lei. Det må være noe med trebåt som henter fram arbeidslysten i en. Man får nærmest et vanvittig pågangsmot. Konklusjonen må være at unyttige ting som hus og hjem ikke er så moro som å holde på med som viktige ting som båt og båtliv. Er det flere med samme oppfatning der ute? Uansett: Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Christensen Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 det er jo bare deilig når man setter ut en nylakkert trebåt! Det blinker og skinner i båten og vannet, det er mer enn lønn nok for strevet! Er også hyggelig når man ligger i gjestehavner eller uthavn og så banker det på båten og noen vil prate litt trebåt! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Wasco Svart 12.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2009 De fleste trebåtentusiaster kjenner seg vel igjenn... Har en bil som jeg "skulle fiksa litt på" i hele sommer....men det har ikke "blitt tid" til det. Bilen brukes mest til turer fram og tilbake til Biltema, malebutikken og trevarehandleren. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Teisten-Øyna Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 Her kann dere se min flotte skute. Nemlig en skilsø tresnekke som er bygd i mahogny . Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 12.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2009 (redigert) Kjempeflott båt.. Kan se at hun strutter av stolthet... Og det skulle vel ikke være nødvendig å spørre hvilken motor som sitter i den flotte båten..eller.. Redigert 12.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 13.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2009 hehe..ja det er viktig å holde liv i denne tråden... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Christensen Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 (redigert) Blei helt tårevåt i øynene når jeg så på finn at gamlebåten til farsan skulle gis bort! ringte han med en gang og viste han annonsen, er jo ikke mye plunder å hente den sa han!! Men jeg tror nok dette blir for mye for en sliten rygg og sviktende helse. på åttitallet var den en av de strøkneste trebåtene i havna, alltid blank og velstelt. Ble solgt i 86 for 70.000!!!! I styrhuset var det bare en benk på den ene siden, fatter lagde sittebenker med bord i mellom på babord side og vips så var det soveplass til meg! sjåførstol og portapotti kom også på plass! (denne knuste nesten da vi holdt på å kantre syd for Jeløya) Havna skikkelig i mimrehjørnet her nå jeg!!! Redigert 13.September.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
PIPaulsen Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Har lenge lurt på dette med bek. Husker at det alltid lå masse bek og fløt rundt de gamle sjøhusene i min barndom, og etter at jeg selv fikk meg båt har jeg lurt mye på hva dette ble brukt til.Er det andre ting en kan bruke bek til? Og hva er stry? Stry eller drev ble/blir jo hovedsaklig brukt i "nater" for å tette både dekk og skrog. Bek ble mye brukt i undervannskroget over drevet for å beskytte og holde det på plass, det ble da smeltet til en klebrig masse med brenner, og deretter trykket opp i natene. En skikkelig grisejobb. Bek er dessverre vondt å få tak på i disse dager, hverfall på våre kanter, og det blir idag mye brukt noe jeg mener kalles asfaltkitt til undervannskroget. Det har mye samme egenskaper, og er akkurat like grisete :) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
Wasco Svart 13.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2009 (redigert) og er akkurat like grisete :) Herlig... Som me seie her på desse kanter - det e' kjekt å bli skjeten på nevane Har tenkt på dette med bek på undervannskroget. Jeg fikk en del av undervanns-skroget tjæredrevet i vår. Men det er ikke blitt skikkelig tett etterpå. Så jeg tror jeg må ta en prat med gamlekara nedpå Kormt om dette. Og så må det vel gå ann å "få fatt i noke bek ein kvan' plassen" Redigert 13.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Jon48 Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 (redigert) i mitt område brukes ikke bek til driving under vannlinjen. Da brukes de som er omtalt som tjære driving. Da brukes stry ( drev) og svart , gjerne gammet tjære.Noen lager spesiell tjukk tjære ved og koke den Kjempe god lukt Nå fortiden er de beste og bruke asfaltlim og stry(drev) Fordelen med bek ( marine bek) er at når du fyller natet, som fra før er drevet , er beket så varmt at de brenner seg fast i drevet og treet.Om de ikke er varmt nok , får du lekasje etter kort tid. Er noe griseri og holde på med , men moro er det Bek skal vere så varmt at når du spytter i det freser de som i en frityr gryte. Når eg bruker bek på dekk , maskerer eg med tape så de ikke blir så mye griseri.Og beke skutesider er vanskelig...Men går bra de også..Må de bruke en litt spesiel "bek høne" Bek er ikke lenger lov og selge til privat personer , har eg blitt fortalt , derfor kjøper eg de via kystlaget eg er med i.. Waso : Hva ble brukt under din båt ? Bek eller ?? Redigert 13.September.2009 av Skøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ErlendAA Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Hei, så mange flotte båter! Legger inn et par av skuta mi, en Vista 28 bygd av Aanon Kittelsen i 79. Kjøpte i sommer. Håper på gode råd her når pussing starter :) Mvh Erlend https://baatplassen.no/bildearkiv/27/27551/63_908140869.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Nyyyydelig båt! Gratulerer. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Wasco Svart 13.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2009 i mitt område brukes ikke bek til driving under vannlinjen. Da brukes de som er omtalt som tjære driving. Da brukes stry ( drev) og svart , gjerne gammet tjære.Noen lager spesiell tjukk tjære ved og koke den Kjempe god lukt Nå fortiden er de beste og bruke asfaltlim og stry(drev) Waso : Hva ble brukt under din båt ? Bek eller ?? Er også blitt tipset om bruk av asfaltlim. Men siden jeg er veldig opptatt av gamle metoder, skulle det vært morro å prøvd med kokt tjære eller bek. Men det blir vel litt for avansert for en som aldri har prøvd det før å gå i gang med bek Hva som er blitt brukt under båtn min vet jeg ikke. Vet bare at jeg fikk tjæredrevet den i vår etter at jeg hadde fått en skade etter en grunnstøting. Etter at den var drevet, klinte jeg inn litt Black Varnish over de stedene som var drevet. Men det er ikke blitt skikkelig tett. Hei, så mange flotte båter!Legger inn et par av skuta mi, en Vista 28 bygd av Aanon Kittelsen i 79. Kjøpte i sommer. Håper på gode råd her når pussing starter :) Hei og takk for at du ville dele disse bildene av den flotte skuta de med oss. Her har du en flott dame du har all grunn til å være stolt av. Hadde vært kjempemorro om du ville fortelle oss litt mer om denne flotte båten. Vet du når og hvor den ble bygget? Hvilken maskin sitter i båten? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Jon48 Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 (redigert) Er også blitt tipset om bruk av asfaltlim. Men siden jeg er veldig opptatt av gamle metoder, skulle det vært morro å prøvd med kokt tjære eller bek. Men det blir vel litt for avansert for en som aldri har prøvd det før å gå i gang med bek Hva som er blitt brukt under båtn min vet jeg ikke. Vet bare at jeg fikk tjæredrevet den i vår etter at jeg hadde fått en skade etter en grunnstøting. Etter at den var drevet, klinte jeg inn litt Black Varnish over de stedene som var drevet. Men det er ikke blitt skikkelig tett. Vil vel ikke annbefale bek her , men og koke ned noe tjære og drive båten med , de er jo bare morro....passe varme og lang koketid. Bare husk på at gassen av kokende tjære og ikke minst bek ikke er helt sunt. Og som med varme og alle andre olje produkt , tilsett vann og de "eksploderer".... derfor skal det spyttes i kokende bek , og ikke brukes en vann dråpe for og teste tempen .... Redigert 13.September.2009 av Skøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 13.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2009 (redigert) Men hva slags tjære er det som skal brukes til å kokes ned? Er det vanlig tretjær? Og hva slags "pensel" kan brukes til å påføre denne kokvarme tjæra? Redigert 13.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Jon48 Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Vel vi mixser litt begrep her. Skal prøve og forklare litt bedre. Ved bruk av bek , varmes beket og helles over drevet kokende.De brukes da en " bekhøne" i varierende form til dette.Kokende bek er jo nesten som vann. Eg bruker en kaffe kjel til bekhøne når de er dekk som skal bekes.Er vanskelig og helle bek opp ned under en båt.På skipsider må de brukes en annen "høne" Det eg nemte om koking av tjære er for og få tjæren tykkere. Jo tykkere jo bedre. Vanlig tjære ( ikke den lyse) Kald tjære blandes så inn i en passe tråd med drev , og drives inn i natet med passende redskap (drivjern er og få kjøpt) natet blir da fult av tjære/drev.Er en grise jobb Ved bruk av asfalt lim er de samme fremgangs måten , men er litt enklere da limet er på tube , en streng med lim , inn med natet litt mere lim så de blir mixset godt. Viktig at de blir drevet hardt. Er selføgelig mange teorier og meninger om dette , de er de som gjør de så gøy eller skal eg si Skøy.. Trebåt er ingen hobby , de er en livs stil Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 13.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2009 Trebåt er ingen hobby , de er en livs stil Jeg "suger" til meg alt som er å lære om gamle metoder og fremgansmåter... Trebåt er en livstil, og enda mer, det er en lidenskap Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 På min første trebåt brukte jeg samme type bek som taktekkere bruker. Hardt som bare pokker, måtte bruke hammer for å dele opp klumpene. Varmet det opp til det tok fyr , og smurte/tømte det på treverket. Brukte en tjærekost til jobben, alt annet smelter. Tettere båt har jeg aldri hatt. Eneste vannet hun tok inn kom fra himmelen. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 14.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2009 Nå bruker vel ikke taktekkere vanlig bek lenger... Siden dette er så vanskelig å få tak i. Men smurte du inn båten under vannlinja med dette stoffet? Og smurte du det i så fall rett på treverket, eller primet du først? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
johan2 Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Men smurte du inn båten under vannlinja med dette stoffet?Og smurte du det i så fall rett på treverket, eller primet du først? ja, det skulle jeg også likt å vite, har noe som jeg tror er bek på min båt, noen steder, der den sikkert har vært litt vrien å få tett. og det stoffet slår gjennom bunnsmøringen... Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Jeg ville ikke gjort det slik i dag, for som johan2 sier så vil du ikke kunne legge noe annet over uten at det slår igjennom. Men jeg lot det brenne seg inn i rent, tørt treverk under vannlinja. Så ut som svart bunnstoff når jeg var ferdig. Holdt fint så lenge jeg hadde båten. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 14.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2009 Er fortsatt litt spent på dette, og kommer til å undersøke litt nermere. Ved å bruke denne metoden er en ikke lenger avhengig hverken av primer eller bunnstoff. Men det er selvsagt en beingelse at treverket som settes inn med dette stoffet må være helt tørt. Men så dukker det opp enda et spørsmål...... Må jo annalysere dette fra alle vinkler. Det treverket som blir behandlet med dette stoffet blir jo helt forseglet. Det vil si at fuktighet hverken trekker ut eller inn. Da vil jo heller ikke treverket truttne...og så er spørsmålet om det er bra for en trebåt Skjønner at jeg har mye igjen å lære enda Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Treverket vil trutne alikevel, selv om det kanskje tar litt lenger tid. Båten ligger jo tross alt på vannet, og i vann er som kjent luftfuktigheten relativt høy Treverket er jo ikke forseglet innvendig, så det vil ta opp fuktighet selv om det er tett utvendig. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 14.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2009 Dette skal ikke være enkelt... Problemet da er at den fuktigheten som trekker inn fra innsiden stort sett vil komme fra regn...altså fersk vann. Og fersk vann er jo ikke det beste for bevaring og konservering av treverk. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.