Odmar Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 (redigert) Men har du tengt å bruke 6mm finer og 6mm maghongny? jeg brukte 4mm finerplater og 2 mm mahoney. Dette var rikelig i forhold til styrken, jeg kan sakten gå på dekket. Hvis du har tengt å bruke så tykk mahogney så holder det med 2 mm finer under... Overgangen mellom dekk og skrog lot jeg bare mahogneyen gå helt ut uten noen list. Jeg har trokket hvitfargen inn 2 cm. Dette gjorde en del for å markere skroglinjene.... Husk det er en liten båt, når den skal beundres av andre så blir det for det meste ovenfra.... Redigert 1.September.2010 av Odmar (see edit history) Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Honduras Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Selv har jeg tenkt til å bruke 6mm kryssfiner og toppe med 2.8mm mahogny fra finerfabrikken. Sjekk prosjektet til Amalie36. Han felte og inn en list i overgangen slik du har skissert. Er vel den mest gangbare metoden hvis du ikke skal legge på list. Når det er sagt får du tak i syrefast list her på berget også. Har sett noen har brukt det, men husker ikke helt hvem i øyeblikket. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Whistler Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 ... altså legge dekket, frese ut spor, lime inn mahognylekt og høvle den ned til rette buen. Hvorfor ikke sette på mahogny/ heltrelekten før du legger dekket? Da slipper du å frese spor til den etterpå. Om du har for lite skruhold i relingen går det fint an å laminere inn ekstra på innsiden (mellom rammene). Jeg skal forøvrig legge meg dette på minnet så jeg slipper synlig endeved fra x-finer når jeg kommer dit selv. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
kent!! Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 nå får du kjøpt syrefasre lister hos werner båtbu i sandefjord.har har også endeavslutninger som hører med til listene. så det lå flere forskjellige størelser av de. lurer faktisk på å kjøpe til min zip. tror det hadde gjort seg Sitér dette innlegget Link to post
dastunt Svart 2.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Først og fremst. Takk for rask og god tilbakemelding! Men har du tengt å bruke 6mm finer og 6mm maghongny? Det var det eg tenkte for å få nok styrke, men siden du seie det holder med 4+2 mm så går eg nok for 4 mm x-finer og mellom 2 og 5mm mahogny. Hvorfor ikke sette på mahogny/ heltrelekten før du legger dekket? Da slipper du å frese spor til den etterpå. Om du har for lite skruhold i relingen går det fint an å laminere inn ekstra på innsiden (mellom rammene). Vert inne på den tanken og! Blir kanske enklare det. Skal sjå på saken. Får ta ein telefon til werner og høyre kva dei har. Takk kent!! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
dastunt Svart 11.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Hei igjen! Her kjem ei lita oppdatering. Har berre fått eit par tima effektiv jobbing på båten denne veka Det er fekk gjort var å lime fast motorbrønnplata. Godt fornøgd med resultatet Det skal på eit par lag klarlakk til slutt. Onkelen min har dreia flaggstang i mahogny til squirten. Første strøk med lakk er komt på: Forhåpentlegvis får eg to-tre kvelder på båten til veka Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
Whistler Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Dette ser bra ut. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
dastunt Svart 13.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Desse er også komt på plass. Jobben med å høvle og pusse ned for å få rette buen er igang. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
knetrom Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Dette ser jo kjempebra ut :) Hvor mye tid bruker du på prosjektet, og hvor stor plass har du til å bygge på? Sitér dette innlegget Link to post
dastunt Svart 14.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Takktakk! Til no har det gått med ca 230-250 timer, men skulle eg gjort det ein gang til hadde det sikkert tatt halvparten av tida. Det er føste båten eg bygger så alt blir dobbelsjekka ++ før det blir limt. Så tar det tid å lære seg bruken av epoxy. Plassen ja... Om du ser på siste bildet i inlegg 34 ser du nokelunde plassen eg har. Kan tenke meg det er rundt 50 cm klaring til veggen på sidene og 80cm bak og framme. Synst det er TRANGT men har ikkje meir plass å ta fra.. ;) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
Whistler Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 ... så alt blir dobbelsjekka ++ før det blir limt. ... Jeg har en samling av materialer som er saget to ganger, og fremdeles funnet for kort Det har kanskje du også? Heldigvis går det an å bruke noe av det til andre ting. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
dastunt Svart 16.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Har begynt så smått på ramma til setet Ramma blir limt der den skal stå slik att vinklane passer heilt 100 %, men venter med og lime den fast til skorget. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
Whistler Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Blir vel bra å snart kunne sette seg i båten! Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
dastunt Svart 16.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 JA Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
dastunt Svart 20.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 (redigert) Begynte på luka i dag Kjekt med litt "puslespel" arbeid Så var det å lime ramma. Den skal høvlast ned ein millimeter eller to på sidene for å få litt klaring så ikkje den kniper. Det neste no blir og klø seg i hovudet eit par timer for å finne ei løysing på lås og hengsler... Redigert 20.September.2010 av dastunt (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
Whistler Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Dette blir akkurat "som i byen" som det heter. :flag_bp: Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Miss Amalie Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Dette blir jo helt strøkent!!!! Hvor har du fått tak i materialene? Dette har jeg ikke fått med meg, og jeg trenger en del framover. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
dastunt Svart 21.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Takk mahognyen får eg fra Oslofinerfabrikk. (oslofiner.no) Kva prosjekt du har på gang no da? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
dastunt Svart 9.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Hei igjen Er begynt å bli ei stund sida sist oppdatering no! Det har av den enkle grunn att det ikkje har skjedd så mykje i det siste på båten. Lånet av den motoren som eg snakka om for noken innleg sida gjekk i vasken, så det ser dårleg ut med tanke på prøvetur før vinteren Som kanske noken har fått med seg lurer eg på og kjøpe ein 1973 evinrude. Den skal isåfall pussast opp. Det skal bror min stå for siden han er mekanikar. Da blir det laga ein oppussingstråd om den i såfall. Neste veke har eg satt av til båten så då kjem det nok fleire bilder. God helg folkens! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
Whistler Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Da ser jeg frem til neste uke. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
dastunt Svart 14.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 I kveld debuterte eg på symaskina Slik skal setet sjå ut. Dette er ein prøve, ca 30 cm lang. 8mm kryssiner, 5 cm skumgummi og kvit skaii. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
Whistler Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 (redigert) Jeg skal også ha "tuck and roll", men litt smalere striper enn på prøven din. Ca 5 cm tenker jeg. Det ser i og for seg greit ut, men tror du bør sy hjørnene også. Har du brukt rustfrie stifter? Hvor fikk du evt tak i de? Redigert 14.Oktober.2010 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
dastunt Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Det eine hjønet vart splitta og sydd, men da vart det mykje stoff på ein pass og hjørnet blei veldig klumpete. No er det meste på denne prøven tatt på augemål så sluttresultatet blir penere en dette Har brukt vanlege stifter men kjøper rustfrie når den tid kjem. Eg har ikkje sjekka opp i kor ein får kjøpt det. Når er det du skal til og sy? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
Whistler Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Setene er malt, polyestertråd og skai er innkjøpt. Mangler vatt og rustfrie stifter, men det blir vel ikke så lenge til. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
dastunt Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 (redigert) huks å legg ut rikeig med bilder av det. Eg får ikkje sydd på eit par-tre veker pga reise... Redigert 15.Oktober.2010 av dastunt (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.