Honduras Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Ingen utfordring. Totaktere trenger ikke bly(for smøring av ventiler), så vanlig 95 blyfri med totaktsolje for påhenger (merket TCW3) er alt den skal ha. På en såpass gammel motor hadde jeg skiftet stifter og kondensator for å gjøre det behagelig for meg selv, utenom det er det stort sett tut og kjør. * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
sebba2 Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Har nettop kjøpt meg en gammel suzuki 7.5hk 2 takt fra 79 :D Dritkul motor i konseptet og vanvittig sprek. Ser for meg at den skal brukes på jolla i mange år. Starta på 2 draget etter jeg hadde hentet den. https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50693/img_0427.jpg Beste motorn jeg har hatt som er snart 40 år :D -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
gemini01 Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Da ble det start på den gamle Suzuki D40 som kom i produksjon i 1966. Link to post
Sunwin1980 Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 (redigert) Hei Er ny på båtplassen. Så kult med en slik tråd! Har selv noen eldre påhengser. Har en 6 hk Chrysler fra 1967 (bilde under) samt en 9,9 hk Chrysler (1971, går bra, men drikker en del bensin). Har også en 1980 Evinrude 7,5 hk, men den er vel kanskje litt ny for denne tråden. Redigert 27.Juli.2016 av Sunwin1980 (see edit history) Link to post
erik-a Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Har nettopp overtatt denne:) er det noen som har noe info ? Ble fortalt at det var en 58 mod og at den gikk før den ble satt i en bod for en del år siden. Link to post
Helge Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Hei Er ny på båtplassen. Så kult med en slik tråd! Har selv noen eldre påhengser. Har en 6 hk Chrysler fra 1967 (bilde under) samt en 9,9 hk Chrysler (1971, går bra, men drikker en del bensin). Har også en 1980 Evinrude 7,5 hk, men den er vel kanskje litt ny for denne tråden. Artig med flere gamle påhengsmotorer Men jeg er helt uenig i at din Evinrude fra 1980 skal være for ny for denne tråden... nei den passer helt utmerket inn! Når denne tråden ble startet i 2009 (altså for 7 år siden) skrev noen at de syntes skillet burde gå på årsmodell 1975. Nå 7 år senere burde i så fall skillet gå på 1982 modell. Jeg for min del er for øvrig enig med han som tidligere i denne tråden foreslo at man bør forholde seg til veteranpåhengsmotorer (og båter for den saks skyld) som til veteranbiler... når de har passert 30 år :) Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Sunwin1980 Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 (redigert) Artig med flere gamle påhengsmotorer Men jeg er helt uenig i at din Evinrude fra 1980 skal være for ny for denne tråden... nei den passer helt utmerket inn! Når denne tråden ble startet i 2009 (altså for 7 år siden) skrev noen at de syntes skillet burde gå på årsmodell 1975. Nå 7 år senere burde i så fall skillet gå på 1982 modell. Jeg for min del er for øvrig enig med han som tidligere i denne tråden foreslo at man bør forholde seg til veteranpåhengsmotorer (og båter for den saks skyld) som til veteranbiler... når de har passert 30 år :) Da er den jo godt innafor? Får poste et bilde av motoren senere. Den er i temlig god stand, 110 psi kompresjon i begge sylindre. Betalte bare 500 kr for den og går som ei kule på en 10 fots alujolle? Redigert 8.August.2016 av Sunwin1980 (see edit history) Link to post
jadalber Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Har nettopp overtatt denne:) er det noen som har noe info ? Ble fortalt at det var en 58 mod og at den gikk før den ble satt i en bod for en del år siden. 1959 modell - derav gullfargen. Evinrude 1909-1959=50år Link to post
Sunwin1980 Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Fått rota fram 1971 9,9hk chrysleren og tatt et bilde. Har "restaurert" (spraylakkert den) samt skiftet impeller. Motoren går topp! Kan umulig tenke med det er mange slike igjen, med det ryktet chrysler visst nok hadde i sin tid. Link to post
jadalber Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Fått rota fram 1971 9,9hk chrysleren og tatt et bilde. Har "restaurert" (spraylakkert den) samt skiftet impeller. Motoren går topp! Kan umulig tenke med det er mange slike igjen, med det ryktet chrysler visst nok hadde i sin tid. Har aldri eid en chrysler, men har brukt dem. Synes de går pent, og er greie å skru på. Tror ryktet var noe ubegrunnet. Kanskje pga utseendet ? Link to post
SveinHa Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Vi hadde en 5hk som så nøyaktig lik denne ut. Startet lett og gikk pent. Husker ikke helt hva som skjedde med den men har hørt rykter om at girhuset ikke var veldig robust. Jeg synes de ser ganske ok ut. Rekke-6 motorene er jo knallfine. Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Sunwin1980 Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Vi hadde en 5hk som så nøyaktig lik denne ut. Startet lett og gikk pent. Husker ikke helt hva som skjedde med den men har hørt rykter om at girhuset ikke var veldig robust. Jeg synes de ser ganske ok ut. Rekke-6 motorene er jo knallfine. Jeg er enig i at designet er retro og kult. Mange vil nok kalle det rett og slett stygt, men er klassisk 70-talls. På denne motoren tror jeg undervannshuset er ok, da den går fint i gir og på full gass. Girolja som kom ut så ny ut uten tegn til vanninntrengning. Motoren hadde nok stått nærmere 15 år før jeg kjøpte den. Link to post
Sunwin1980 Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 (redigert) Noen som er kjent med Evinrude 7,5hk 80-talls motorer? Samme som 5, 6 og 8hk. Har en nesten strøken, prøvde den på båten, men den hoppet ut av gir ved full gass over lengre perioder? Girvelgern ble stående i forover selv om motoren ikke hadde noe fremdrift og ruset seg kraftig? Hva er problemet? Redigert 11.August.2016 av Sunwin1980 (see edit history) Link to post
Sunwin1980 Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 (redigert) Dette er påhengsen. Veldig god stand bortsett fra dette problemet Redigert 11.August.2016 av Sunwin1980 (see edit history) Link to post
jadalber Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Det er "clutchen" i girkassa som er gåen. Noen har byttet gir ved for mye turtall Du trenger delenummer 389571 + 324627 http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=a4500fde-8c2c-4fa9-93e2-0bf75864f927 Link to post
shipahoy Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Har en 3 hk Evinrude (1966) som jeg har lyst å fikse en gang. Den har ikke gnist, så jeg trenger nok noen nye deler til tenningen. Hva betyr 'E' på slutten av modellnummeret 3606E? Link to post
edan Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Shipahoy: Ser du vurderer å gå i gang med prosjekt som ligner på mitt. Min motor er 1960-modell 3 hp Lightwin. Hva er full betegnelse på din? Jeg lurte forresten på om jeg skulle flytte tråden min inn under denne, men velger likevel å la den være en egen tråd. Dersom det skulle bli prosjekt ut av det, tenker jeg det er ryddigere med en egen tråd. Link to post
shipahoy Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Shipahoy: Ser du vurderer å gå i gang med prosjekt som ligner på mitt. Min motor er 1960-modell 3 hp Lightwin. Hva er full betegnelse på din? Har lyst, men det spørs om jeg får tid med det første... Vet ikke full betegnelse, bare at det er 3 hk modell 3606E, som skulle bety at den er fra 1966. Link to post
edan Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Kan ikke prioritere det høyt jeg heller, om det tar meg et halvt år eller tre år er ikke viktig. Forøvrig ser det jo ut som om jeg må plukke ned hele motoren. Link to post
nimba Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 Hei Blåser litt liv i denne flotte tråden.... ønsker selv å bidra da jeg samler på små motorer . Har alltid vært svak for motorer , spesielt til maritimt bruk ., skrur og fikser mye selv ,så planen er resturering når tiden for det tillater (pensjon ??) Fikk i hus noen små snekkemotorer , men det blir rett og slett for stort og tungt og krever for mye plass , så jeg gikk over til små påhengser som er langt lettere og håndtere . De gir meg jo selvsagt kjekke minner fra en svunnen tid.... Har vel en ca 26-27 stk tror jeg , 4 av dem har jeg ikke fått hjem enda men til våren er dem på plass , har selvsagt flere av samme type men tenker jeg kansje har 10-12 forskjellige merker . mange av dem er ganske vanlig og noen av dem er heller sjeldne. Ingen med unntak av 1 er over 4 hk . Jeg er åpen for bytting og kjøp&salg av deler Denne motoren tror jeg er ganske vanskelig å få tak i , det er den ene jeg har over 4 hk , er 4.5 ? , jeg mangler desverre gearhuset , og driver å kommuniserer med en i UK i håp om å få tak i noe ? Ellers går den rundt med både gnist og komp , så her er det muligheter.... har og kopi av orginal instruksjonsbok . Perkins Outboard 4.5 hp Ikke akkurat noe lekker motor , men kansje så stygg at den er fin Enten 1962 eller 63 mod. 2 sylindret på 154 ccm som skal surre rundt med 4000 rpm. Noen som kjenner til den ? REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
glalaks Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 Tower of power;) Hadde settfin ut bak på en jolle;) Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
nimba Svart 19.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2017 En annen liten kjekk motor er denne lettvekteren her , går som en klokke 1969 mod. Evinrude Mate 1.5 HK REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
gemini01 Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Artig å se at det er flere som har den gamle Evinrude Mate 1.5 HK. Fikk tak i en som hadde stått parkert i mange år. Etter en enkel gjennomgang startet den lett som bare det. Etter en finjustering av plugg & stift fikk jeg den til å gå med svært lavt turtall. Har også en "makan" i Johnson-utgave. Nærmest strøken motor som jeg ennå ikke har testa. Her en smakebit av første test av evinruden: Link to post
nimba Svart 22.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2017 Artig motor det der , min går tilsvarende .... at flere "produsenter" hadde like motorer har jeg flere eksempler på I samlingen min Det skyldes konkurser , oppkjøp og sammenslåinger . Denne feks. finnes som jeg har sett I flere utgaver Crecent Monarch-Cresent Archimedes Archimedes penta Volvo penta Alle med samme data Year built / model 1972 - 1974 Crescent 3.9 Monarch 3.9 a / Archimedes Penta 39aPower Class 3.9 hp 3200/4000Engine 1 cyl. 2-stroke (no engine cowl, från1972, mid engine hood)Displacement 70 ccIgnition Flywheel Magneto. Generator 6V 17WCooling system Air cooledPropeller Diam. / pitch 2 leaves 210 / 140 mmWeight 13 kgBuilt-in tank Tank capacity 1.9 litersOther Omsvängbar 180 degrees. Die-cast rig Her er mine 2 , Cresenten har jeg ikke fått testet , men Archimedesen går som en drøm REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Har flere Evinrude motorer.....kansje den mest vanlige og den letteste oppdrivelige her til lands Samtlige er 3 hk , og har faktisk 2 sylindre , så er litt golyd i disse , årstall 1959-1968 Tenker noen av disse kan byttes bort visst noen har noe spennende liggende Lightwin 1959 mod. Lightwin 1962 mod. Yachtwin 1964 mod. 2 stk Yachtwin 3 hk1965 mod. Lightwin 3 hk 1968 mod. REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn