Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

Hei, Sanders. Jeg har en akkurat maken i bua. Den skal restaureres, men er i god bruksstand. Original tank har jeg også til den. Har ikke startet min enda, så det var artig å høre lyden av den.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Det var det da.. Har ikke orginal tank, noe som er ''umulig'' å få tak i i disse dager. Har kuttet en aluminium skistav i to, bendet den til riktig form, ( nedre del) og pressa/banka den forsiktig inn i den konede bensininntaket, slik at alt sitter fast uten mulighet for lekasje.

Vel, er på utkikk etter en orginal tank, med feste til motor hvis det skulle vært mulig å få tak i.

 

Den sitter egentlig så godt at jeg ikke får løsnet den med hendene,noe som er bra, pga evt vibrasjon!

 

Om noen evt vet om deler til Husqvarna påhengere hadde det vært konge om noen kunne sagt ifra! :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Her er mine gamle påhengser..

 

Tohatsu 3,3 kw, 5 hk.. Rusten og stygg, men starter på 2 drag, selv etter en kald vinter.. Noen som vet årsmodell på den?

02952b16-3e46-5112.jpg

02952b16-3e5b-35bc.jpg

Tohatsuen sto på denne råtassen av en båt

02952b16-3e8d-56e6.jpg

Legg merke til rattet, customdesign..

02952b16-3ebf-f304.jpg

Ha også denne suzukien.. Aldri fått den til å gå lenge.. Står 100 på den. Noen som kjenner den?

02952b16-3efe-6e58.jpg

02952b16-3f18-5d58.jpg

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ligner på en 1969 model den tohatsuen, men den Suzukien er muligens en 73 model (har hett en helt lik en som var 73). Da jeg hadde Suzukien på båten gikk den 3 sesonger uten problemer før jeg solgte den.. Eneste som plaga meg med denne motoren var at bensintanken som er på motoren er veldig liten, og at motoren sluker noe sinnsykt mye bensin ved full gasspådrag.. :lol:

 

I tilegg bråker den noe helt villt.. virker som at når man har full gass, så gjør den vel rundt 7 tusen omdreininger, men gir veldig lite skyvekraft..

 

Veldig pålitelig maskin det der! :thumbsup:

Redigert av Sanders (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

.facebook_577595221.jpg

 

Her er en spesiell sak min familie har etter min oldefar. Gemini 3hk vannjet fra 1963. Har brukt den ved flere anledninger, på gummijolle og hyttebåten når motoren der var på rep. Luftavkjølt, og 4% oljeblanding sikrer både lyd og blårøyk på hele fjorden :-)

Link to post
Share on other sites

Ligner på en 1969 model den tohatsuen, men den Suzukien er muligens en 73 model (har hett en helt lik en som var 73). Da jeg hadde Suzukien på båten gikk den 3 sesonger uten problemer før jeg solgte den.. Eneste som plaga meg med denne motoren var at bensintanken som er på motoren er veldig liten, og at motoren sluker noe sinnsykt mye bensin ved full gasspådrag.. :lol:

 

I tilegg bråker den noe helt villt.. virker som at når man har full gass, så gjør den vel rundt 7 tusen omdreininger, men gir veldig lite skyvekraft..

 

Veldig pålitelig maskin det der! :thumbsup:

Har aldri fått suzukien til å gå skikkelig så den er billig i drift. Så har den sånn "sykkelgir"gasshendel.. Hehe..

Hadde en 8 hk suzuki på den lille treprammen også. Da gikk den i plan;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har en Evinrude 6 hk fra 1973 som jeg prøver å få til å gå uten å skjære seg...

 

Har tettet et hull i undervannshuset med aluminiumssparkel etter at en tidligere eier har borret litt for langt etter å ha prøvd å fikse en bolt/skrue som var knekt. Resultatet ble oljelekkasje. Det er i hvert fall tett nå, og jeg har byttet impellerhus, plate og en pakning. Smelte alt i hop og prøvekjørte motoren i ei tønne.

 

Men, niks... Ikke en vanndråpe ut der det skal komme kjølevann, midt på stammen... Så her grubles det fælt... Må vel av med skiten igjen og glane mer.

 

Her er nå vidunderet. Ikke så ille utseendemessig etter nesten førti år:

Evinrude6hk.jpg

 

Hullet som er tettet er til venstre, altså under påfyllingspluggen til girolja:

IMAG0629.jpg

 

MÅ det være deksel der? Sliter litt med å finne ut hvordan jeg skal feste det, siden det ikke lenger er skruehull der jeg har tettet, og i det andre hullet sitter det nok en knekt skrue...

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei !

Ny her på forumet. Har ryddet i min garasje og min gamle påhengsmotor som jeg fant på ei dynge i barndommen dukket opp.

Lurer nå på om det er et marked for salg av slike gamle motorer og om det finnes noen mulighet for verdiantydning.

 

Det er en Evinrude Zephyr. 4 sylindret, og ifølge det jeg har funnet ut gjennom diverse søk her på nettet, sansynligvis en 1946 modell.

Den har serienr. 4404 - 26536. Den skal da yte ca. 5.6 hp.

 

Da jeg fikk motoren klarte jeg med hjelp av min far og få den i gang og brukte den noe. Men den hadde en tendens til å stoppe når den ble varm mener jeg å huske, og var da svært vanskelig å få i gang igjen. Så jeg ble lei av å dra i snora og snurre den på igjen . så den ble parkert for 30 år siden og har vært lagret innendørs med oljeskvett i sylinderen siden.

 

Noen her som har vært borti denne motortypen eller som har noen tips ?

 

Hilsen Dole

Link to post
Share on other sites

Gjetter at det er en 5.4 hk istedefor 5.6 Etter som e har hørt, så skal det være verdens minste 4 syl båtmotor. stemmer det at det er 2 sylindre på hver sin side av selve påhengeren? Vet ikke hvor sjeldne motoren er, men antar at mange vil ha tak i en slik en til sitt ''museum'' Hiv ut noen bilder vis du kan det ;)

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er en 5,4 hp. Jeg blingset under skrivinga. Og det er en boxermotor som jeg kaller det. Liggende sylinder slik som gamle BMW motorsykkel, men de hadde vel bare to sylindre.

Har ellers funnet ut at den har 9,7 cu. inch motorvolum. Maks 4000 rpm. Og oppgitt vekt til ca. 49 lb, blir vel ca. 22-23 kg.

Skal se om jeg får tatt noen bilder i morgen, men må vaske litt støv av den slik at den blir presentabel.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Til de som evt skulle være interessert i slikt.

3 stk Evinrude 3hk Yachtwin / Lightwin

 

Har ikke noen relasjoner til selger.

 

 

 

Mens jeg allerede er her.

 

Er på utkikk etter et veteranpåhenger prosjekt jeg også.

Skulle gjerne hatt noe mer klassisk til min gamle Polar 17.

Den 30hk Yamahaen fra 1987 jeg har på nå er både litt liten og for ny.

 

Fikk etpar kommentarer på sommerens Veteranbåt regatta (Plastikk 2012) i Kristiansand.

Allerhelst skal det vel være en 50hk Mercury, men er også interresert i tilsvarende Evenrude eller Johnson.

Øverst på lista står nok en hvit (cloud white) Mercury 50hk.

 

Er det noen der ute som har eller vet om noe tilsvarende ?

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Usannsynlig høy pris for en motor som man sannsynligvis ikke kan røre en bolt på, om det skulle være nødvendig. Men om man ser gjennom det som er på finn.no om dagen er det ikke tvil om at påhengsmotorer legges ut til fantasipriser.

 

Etter at min Honda 10 (2008mod) ble stjålet i høst har samlinga av gammelt "gull" økt. Evinrude Fisherman 5,5 1959 mod( jubileumsmodell) ble innkjøpt rett etter tyveriet. Kanskje noe desperat, motoren var godt passet på og nyservet, men hadde helt glemt rusen som oppnås ved 4% olje i bensin. Kanskje litt bortskjemt etter 1 år med 4takter?

Henger på hedersplass i garasjen, skal med tiden konverteres om til å ha bensinpumpe. Trykktank var lite praktisk, og uhygienisk for en som fisker.

Fikk for to år siden en Honda B100( 10hk) fra slutten av 70tallet. Brukt 10-15 timer over 2 sesonger, og deretter kun hengt i kjeller. Ser nesten ny ut. Fått ny registerreim og impeller, er nå i daglig bruk!

Gårsdagens kjøp av en sliten Buster Mini og denne motoren passet som hånd i hanske. Båten planer, om man kan kalle det for planing, ved 1/3 gasspådrag! Morro :)

Men sett i forhold av min Hansvik 14,5 er busteren som et badekar i sjøen, vi får vel kalle det en vanesak...

Redigert av Mossmann (see edit history)

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...