Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

Jeg hadde for en tid tilbake en 40 hk Evinrude fra 60-tallet. Alt av deler kjøpte jeg hos Båthuset i Sandviken (Bergen). De var utrolig hyggelige, og var alltid villig til å hjelpe. Tror de bestilte det meste av deler fra et lager i Belgia, så det er nok mange forhandlere som skulle kunne skaffe deler - så sant de gidder å bla i kataloger....

Link to post
Share on other sites

Blir skikkelig rastløs når jeg ser motorene du har anskaffet deg Atrox!

Du må gjerne si ifra om du går lei av en av dem ;)

 

Leter du litt på Ebay finner du forgasser rep.kit, impeller, coiler ETC. til hyggelige priser, samt at de er i postkassen om ei drøy uke...

Ellers kan jeg sikkert skrape sammen et rep.kit og diverse fra noen delekasser...

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Til Rohauge: Tomosen din er fra begynnelsen av 70-tallet. På det tidspunktet var Tomos en bestselger for en kort stund. Jeg har en lik, og den har vært meget driftsikker og slitesterk. Går som en klokke den dag i dag. Min lekker i propellhuset, men som med flere andre gamle motorer jeg har, erstatter jeg oljen med akselfett. Det synes å fungere like bra.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei. Fikk nettopp tak i en gammel Evinrude 3 HK Yachtwin, men den starter ikke!

Forgasseren er renset og ser fin ut inni, men så sjekket e gnisten på pluggene og de var helt daue.

Hvordan går e frem nå som e vet at ikke det er gnist på pluggene?

Og Tenkte å pusse ned dekslet. Noen som vet om man kan få tak logoen til yacthwin ?

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

Hei. Fikk nettopp tak i en gammel Evinrude 3 HK Yachtwin, men den starter ikke! Forgasseren er renset og ser fin ut inni, men så sjekket e gnisten på pluggene og de var helt daue. Hvordan går e frem nå som e vet at ikke det er gnist på pluggene? Og Tenkte å pusse ned dekslet. Noen som vet om man kan få tak logoen til yacthwin ?Mvh Even

 

Mest sannsynlig coilene eller stifter/kondensatorer.

Hvis coilene er de som har stått på siden ny, har de sannsynligvis sprukket i plasten. Svært vanlig da plasten/gummien var av ymse kvalitet.

Eller så kan stiftene være brent,muligens også feiljustert. De to punktene på stiften skal stå ca 0,50mm fra hverandre.

Dette er hvertfall de vanligste tenningsfeilene på disse motorene...

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Hatt oppe forgasseren? Om ikke så ligger det nok noe "snavs" der, evnt. så flyter ikke flottøren når den skal. Den er sannsynligvis av kork om den ikke er byttet ved et tidligere tidspunkt, mister visstnok flyteevnen etter tid uten bruk.

Eller det kan være så enkelt som tomgangsjustering. Siden du har Yachtwin regner jeg med at du bare har en justeringsskrue.

De tidligere modellene hadde to "blandeskruer", en til tomgang, og en til høyt turtall(Full fart). På din er nok den til høyt turtall gjort om til fast innstilling, mens tomgangsjusteringen enda er der.Kjør motoren varm, stopp den, ta ut pluggene og les av fargen. Brun farge tilsier normalt sett fin blanding, svart er for mye bensin og hvitt er for lite...

Justerte du stiftene til 0,5mm?

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Nå sviver den endelig, Byttet alt av stift og coil i går å den tente på første fårsøg. Men den sviver veldig ugjevnt på turtallet. Hvordan kan e justere på det?Og en annen ting. Hvilke fargekode er det som er orginalt? tenkte å pusse ned å lakere den på nytt

 

Hatt oppe forgasseren? Om ikke så ligger det nok noe "snavs" der, evnt. så flyter ikke flottøren når den skal. Den er sannsynligvis av kork om den ikke er byttet ved et tidligere tidspunkt, mister visstnok flyteevnen etter tid uten bruk.

Eller det kan være så enkelt som tomgangsjustering. Siden du har Yachtwin regner jeg med at du bare har en justeringsskrue.

De tidligere modellene hadde to "blandeskruer", en til tomgang, og en til høyt turtall(Full fart). På din er nok den til høyt turtall gjort om til fast innstilling, mens tomgangsjusteringen enda er der.Kjør motoren varm, stopp den, ta ut pluggene og les av fargen. Brun farge tilsier normalt sett fin blanding, svart er for mye bensin og hvitt er for lite...

Justerte du stiftene til 0,5mm?

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Er det en sånn her du har retox? Jeg har nok en lik som deg, som også jager på tomgang og dør når jeg gir gass. :thumbsup:

 

http://www.youtube.com/watch?v=i8rkge_0p3E

 

Det er den jeg har. En Evinrude 2 sylindret, trolig 3 hk, siden den er prikk lik innvendig som min 3hk johnson.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Regnes en motor fra 73 som veteranpåhenger? Uansett: guttungen på 7 var på loppemarked på lørdag, fikk en 50 lapp til å kjøpe for, og kom stolt tilbake med en tier til overs og en gammel 6 hk Evinrude...giggle.gif

Motoren er hel, men stemplene har satt seg, og den bærer preg av å ha vært lagret utendørs lenge.

Det mest positive er min sønns entusiasme for muligheten til at den engang kan virke, og at bolter og skruer faktisk ser ut til å være mulig å skru løs. Tenker at vi kan skru den fra hverandre, og at han (og jeg...) i iallefall kan lære oss en god del om motorens oppbygging, og kanskje ved hjelp av en delemotor eller to kan få den til å fungere igjen med tiden. Her er utsikten for et godt far-sønn prosjekt viktigere enn "lønnsomheten" i å skru på den...

 

Hvordan kan jeg gå fram for å forsøke å få løsnet stemplene? Jeg har demontert topplokket, og det kan se ut som at pakningen har vært dårlig, og at kjølevann / salt har kommet inn i sylinder. Har foreløpig sprayet (fylt) sylinderne med WD40 og lagt den slik at dette forhåpentligvis renner ned langs stempelsidene. Noen flere tips og råd?

Link to post
Share on other sites

Diesel i sylindrene er en anerkjent metode. Etter noen dager setter du en passe vedkubbe ned på stempelet, og gir et godt dunk med en stor hammer. Er du heldig så løsner den, er du riktig uheldig så slår du veiven skjev. Men den som intet våger intet vinner, er det ikke så man sier?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Diesel er altså og foretrekke framfor dyr lurium på sprayboks?

Jo dette er absolutt motoren å våge på, Index, så vedkubbemetoden vil bli prøvd.

 

Vet noen om det er enkelt å separere motorhodet fra resten på disse motorene? (og eventuelt framgangsmåte?) Ville være mye greiere å kunne skru den fra hverandre da... (dårlig med plass på "verkstedet")

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt stor success med å løsne stempler ved å rett og slett sette motoren på hodet i en bøtte diesel noe tid. Enkelt og effektivt :thumbsup:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Vet noen om det er enkelt å separere motorhodet fra resten på disse motorene? (og eventuelt framgangsmåte?) Ville være mye greiere å kunne skru den fra hverandre da... (dårlig med plass på "verkstedet")

 

Jeg gjorde det på min Johnson 1963 3 hk for noen sesonger siden. Jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men det var ikke vanskelig ihvertfall. Jeg brukte noen timer på demontering og montering.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Artig med egen veteranpåhengstråd!

 

Har foreløpig kun to motorer som kvalifiserer som veteran her på bp, en 70 modell Mercury 200 (som forøvrig er til salgs!) + en 64 modell Mercury 650.

Begge har hatt et godt liv i ferskvann og med godt stell, og har nok mange gode år igjen! Har forresten en kontakt i Sverige som har en hvit inline6 85 av 64 års (?) modell som han ønsker å selge meg for 1500kr - dessverre mangler den undervannshus...noen som vet om noen som kjenner noen som...? Er også på utkikk etter en rød og hvit Mercury inline6 fra 1958!

 

Spørsmål; Mercury 650 fra 1964 - skal det kjøres 2% oljeblanding på denne eller er det høyere blanding som gjelder?

 

Mercury 200 20hk fra 1970

 

Org. 15fots mahogny With fra 1958 med Mercury 650 65hk fra 1964

imag0123.jpg

 

Mercury 650 65hk fra 1964

bild.jpg

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Link to post
Share on other sites

Vet noen om det er enkelt å separere motorhodet fra resten på disse motorene? (og eventuelt framgangsmåte?) Ville være mye greiere å kunne skru den fra hverandre da... (dårlig med plass på "verkstedet")

 

Min erfaring er først og fremst denne med disse gamle motorene.... IKKE skru på noe før du må!

Kjør på med diesel og se om du kan få løsnet den. Antageligvis er det ikke mer feil enn at den har satt seg i ringene. Får du løsnet den er det da antageligvis bare å fyre opp og kjøre.

Hvis du begynner å plukke den fra hverandre trenger du i det minste ett pakningssett, og mest sannsynlig kommer du til å finne noe annet også som "bør byttes", men som antageligvis går i mange år til så lenge du ikke vet om det.

 

Se om du får den til å gå, deretter kan du koste på en ny plugg og impeller.

 

Hvis den sviver da, hiv den på ei jolle og la guttungen ha det morro. Det kommer fort forslag om å oppgradere til større motor likevel.. :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...