myhreoe Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Kjempe inspirerende tråd å lese mens jeg venter på divinycell platene mine. Har fått mange ideer allerede(litt for mange ifølge fruen ) Blir shopping på ebay nå Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
nimba Svart 25.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2012 Hei & Hå Da er jeg tilbake med både nye og gamle "prosjekt" .... Etter mange hundre nautiske og ukevis i båten dukker det stadig opp ting i en gammel båt som kan forbedres , gjøres kjekkere og mer brukervennlig. Nytt av året er også "Båtbloggen" våres som snart skal publiseres ! arbeid pågår...... Vel...da starter jeg med en liten oppgradering av det ekle slaget... uteplassen akter ! den slitte mørke teaken ute gjorde båten "gammal" og vi ønsket noe friskere og lysere... Lys grå Shipolin har vi god erfaring med og denne ble innkjøpt sammen med pussepapir og maskeringstape . Etter noen timers pussing og nesten like lang tid med maskeringtape samt vasking med rødsprit var det endelig tid for maling og etter 3 strøk ble det seende slik ut : Trappen til Flyèn fikk også en omgang..... Lukene på badeplattformen sto så for tur , med maling og antiskli ble de som nye igjen... Avslutningsvis ble lukedekk dekket med teppe som matchèt fargen Madammen ble selvsagt storfornøyd..... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
grønningen Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 den båten din må jo begynne å bli et unikum etter hvert, mye tøffe løsninger og et utrolig flott resultat. kjekk tråd å lese. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
nimba Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 (redigert) Takk for den..... og alle de andre positive tilbakemeldingene som gjør det kjekt og forsette denne tråden , Så lenge denne båten er i mitt eie vil nok prosjektene bare renne på... både høst og vinter blir nok fullbooket i år også.... Ellers å nevne av "småprosjekt" som er utført er fjerning av havfruene på taket...de hadde vi ikke særlig sans for . Den jobben satte jeg til junior , utstyrt med føner og god porsjon tålmodighet... Før og etter Etter all ombyggingen på det tekniske , ble en VHF antenne overflødig , den ble selvsagt tatt ned men restene sto desverre igjen.....helt til jeg fant ut at wi-fi antennene kunne plasseres her. I båten har vi selvsagt tråløst nettverk ....av den mobile typen , modemet er "forlenget" med en antenne for å styrke mottaks signalene , i tillegg har jeg også en antenne for å hente inn trådløs wifi i havner og andre steder det måtte befinne seg Her er restene av VHFèn En ny plate ble så skåret til for å dekke hullene etter denne Antenneutstyret og kabler er selvsagt komt i posten fra det store utland.... for småpenger! Anslutningspluggene skrues så fast i platen... Kabler trekkes inn i varmen og platen blir så skrudd fast i Tec-7 Antennene står selvsagt ikke ideelt plassert , men arbeidet med å trekke dem opp i masten gadd jeg rett og slett ikke ! Så slik ble det endelige resultatet av dette prosjektet Redigert 27.August.2012 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
ebonita Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Förlåt Nimba, men uppriktigt sagt - i förhållande till dina eleganta och ambitiösa lösningar i övrigt - så tycker jag inte att den här utanpåliggande plåten är någon prydnad för Din fina båt... Går det inte att plasta hålen och flytta antennerna till antennbågen? Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 Hei ebonita Jeg setter pris på din oppriktige og noe kritiske mening , jeg er også tildels enig i at løsningen ikke var den beste , skal jeg være helt ærlig trengte jeg en kjapp løsning før ferien + at jeg ikke ønsket flere hull i "taket" Som en siste unskyldning får jeg heller avsløre at Janita "kanskje" blir oppgradert med Targabøyle , det lå i bakhue ved monteringen , så da blir dette"kansje" kun en midlertidig løsning Vedr. Targaèn så er den under ombygging og tilpassning , om den blir montert avhenger veldig mye på hvordan den tar seg ut , jeg har på ingen måte lyst å ha en "hjemmelaget" båt og vil dermed helst ikke publisere noe før jeg ser om det blir sukkse eller fiasko. :thumbsup: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Free Lillehammer Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Artig at du er så aktiv, nimba, og særlig takk for alle bildene du legger ut. Mye gode ideer her selv på vår mer moderate seilskute. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 29.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2012 (redigert) En av de kjekkeste oppgraderingene i år må nok være varmeanlegget ombord , i allafall visst en spør fruen... Den gamle Webastoen som jeg neste ga opp har nå fått nytt liv og forsyner 3 defrostere som gir oss varme både ute og inne . I tillegg varmer den kjappt opp motorene når det er ønskelig , i den forbindelse har jeg også konstruert anlegget slik at vannvarmeren også kan benyttes til dette , evnt gi oss en liten lunk i defrosterene , de som har 41-A motorer forstår sikkert hvorfor...nærmere detaljer om akkurat det finnes HER Ellers blåser det nå varme ut i totalt 13 dyser visst ønskelig , den mest populære av dem er nok den som står på badet....rangert etter dem ute... 2 av defrostere er nyinnkjøpt , henholdsvis en på 10 en på 4 KW , den 3`je sto fra før og forsyner vinduene forut. Selve innstallasjonen er nokså normal , sett vekk fra noen panel jeg lagde til termostaten inne og til styringen ute . Panelene lagde jeg på jobb , der har vi en printer som freser i plastplater og den så jeg selvfølgelig nytte i til dette prosjektet . Vet ikke prisen på denne maskinen men softwaren sies å koste 10.000,- !!! vakuum suger platen fast så denne ikke rikker seg så mye som en hundredel....?? Her ser en at noen streker er litt dypere , det er der laseren har fått beskjed om å "kutte" Etter at platen er vasket med rødsprit , knekkes utsparingene lett ut , her ser jeg den er komt på brødfjøla i båten ..... . Langreist termometer bestilles for å holde kontroll på temperaturen (kjekt å ha) , Bryterene derimot er ganske så kortreist... Det hele blir satt sammen og montert under benken i salongen , som erfaringsvis ikke er den mest gunstige plassen for betjening men perfekt for og slippe metervis med ledning , timer med arbeid og stiv kropp i dagesvis etterpå Temperaturen måles på denne måten.... sensor limes med varmebestandig epoxy Ferdig montert og spenningsatt men forsatt i "test" modus...En liten trykkbryter på baksiden av termometeret skifter avlesning mellom F og Grader allt etter ønske . Funksjonen til det venstre termometeret er første og fremst for og se at brenneren starter , temperaturen gir en kjapp indikasjon på dette , Ellers er det kjekt å overvåke vann temperaturen som gir en pekepinn på at alt er normalt. Termometeret til høyre viser temperatur utifra v.vannstank når sirkulasjonspumpen brukes til oppvarming fra tank , Da må bryteren for sirkulasjonspumpen (Webasto) slåes på , denne går selvsagt automatisk når brenneren går. Ellers er det vel kansje unødvendig å nevne at motorene , når de går gir de like mye varme i anlegget som brenneren , utrolig kjekt er det også å være så uavhengig av strøm i havnene , Webastoen sørger selvfølgelig også for varmt vann... :smiley: Redigert 29.August.2012 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Gabi Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Nå har jeg blitt så motivert til oppussing av båt etter å ha lest igjennom alt du har gjort, så nå er det like før jeg kjøper meg en Nimbus jeg også for å pusse den opp! Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Er det bare fantasien som setter grenser for deg? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Fredrik Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 (redigert) Dæææææææææven så kult det ble med den CNC fresinga der. Ble bare helt profft det panelet ditt. Har du link til termometrene du monterte inn? Redigert 29.August.2012 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
egilwh Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Og der gikk den kvelden..... Gratulerer med fantastisk jobb! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
ashfirelate Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 Flott utført arbeid, i en nydelig båt! Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 Hei Nimba, Triveleg tråd du har her med mykje artig lesing. Det kan henda at spørsmålet mitt allereide er besvart tidlegare i tråden, men då får du ha meg unnskyldt.. Eg har vore og prøvekjørt fleire 4000 / 4004 i det siste, eg reagerer på relativt høgt støynivå i førarhuset på desse båtane. spesielt verkar det som at det kjem mykje støy opp bak pantry og ved manøverhendlane. ( mekaniske hendlar ledar jo støy relativt godt ) Har du gjort tiltak for å dempa denne støyen, og ev. korleis vart resultatet? Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 30.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2012 Nok en gang hyggelige innlegg her og jeg svarer gledelig på spørsmål som dukker opp. Først er Thermostatens opphav , den finnes HER , disse er beregnet på 5V og krever dermed noe modifikasjon.. Jeg har gjordt det på følgende måte , tok et 12V/usb adapter som gir ut 5V , klippet av 2 usb plugger inkl. en stump ledning på noe gammalt skrot , fant ut vilken av lederene som ga ut 5V og koblet så en på hvert instrument . Et slikt adapter finner du i utallige varianter på Ebay som feks.dette : Når det gjelder støy i båten har jeg egentlig ingen referanser da jeg ikke har vært ombord i båter som har lignende innstallasjon , men jeg kan vel være enig om "noe støy" selv om vi kan snakke helt normalt på full gass . Ifbm. arbeidet jeg hadde i kjelleren da jeg overtok båten monterte jeg støydempende plater på skrogsiden , jeg tilrettela da også for tetting av åpningen opp mot pentry samt mot sofakroken , men foreløpig har jeg ikke gjort noe mer med det . Ellers har jeg liggende 1 matte 30mm støydemping oppå hver maskin , dette var veldig effektivt ! Men det beste tiltaket jeg har gjort er å skifte pakninger på motorluker samt reparert låsen til lukene som presser og tetter disse ned mot rammen . Ellers har vi et teppe som går over hele gulvet . Støyen som du nevner fra gass/gir kabler føler jeg ikke er påtrengende men jeg har fundert litt på en løsning her. Til slutt vil jeg nevne en annen støy som jeg synes er fraværende i denne båten i forhold til andre , det er støy utenifa som følge av bølger og slag , som sikkert kan skyldes at skroget er isolert , et såkalt sandwich?? skrog. :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Havlengt Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 Takk for svar.. vil det vera kurant å få tetta opningen bak pantry med isolasjonsplater? Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 30.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2012 Hei Havlengt... den støyen du refererer til bak pentry kjenner jeg ikke spesielt til da hadde jeg nok gjordt ferdig den påbegynte jobben under der... tanken min den gang var nok at her så jeg rom for forbedring , men siden jeg ikke merket noe spesielt mye støy ble det heller ikke prioritert. Pentryen er selvsagt isolert bak fra fabrikken. Ellers mener jeg at dette er en kurant jobb å få utført visst en ønsker , litt smidighet kreves selvsagt og en del utstyr må nok skrues ut for å komme til , det må også lages hull for eksoslange og slanger for tilluft til motorene For og vise deg min løsning har jeg lagd en skisse som viser helt enkelt min plan. :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Havlengt Svart 31.August.2012 Del på Facebook Svart 31.August.2012 Ja, det var ei liknande løysing eg såg for meg, men var usikker på tilkomst osv. Er sjølv på utkikk etter ein 91-94 modell, synest båten mista verdifull stueplass etter at motorane vart flytta ut, samt at stikklugaren vert i knappaste laget. Det er veldig synd for ellers er det mykje som tiltalar med dei nyare modellane. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 31.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2012 Vel...la meg da ikke overdramatisere den tilkomsten , hadde innstallasjonen forsatt vært "orginal" ville det på Styrbord innebært batteripakken , og på B.bord kloakktanken . Jeg har forandret på dette og har batterier både på Stb. og Bb. side , samt Varmtvannstank på Stb. Kloakktanken er flyttet ned i midten av båten. Vurderer du den gamle "modellen" og må ha 3 lugarer lar det seg fint gjøre å bygge om framme og dele den i en dobbel og en enkel lugar , kansje blir det et av mine vinterprosjekt.... Lykke til videre.. Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
ashfirelate Svart 31.August.2012 Del på Facebook Svart 31.August.2012 Vurderer du den gamle "modellen" og må ha 3 lugarer lar det seg fint gjøre å bygge om framme og dele den i en dobbel og en enkel lugar , kansje blir det et av mine vinterprosjekt.... Krysser fingrene for det, så vi andre har en super prosjekt tråd å lese på i vinterkulda Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 1.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2012 Uavhengig av det , tror jeg ikke at det er noen overhengende fare for at denne tråden skal ta slutt denne vinteren heller . Ifbm. at dieselvarmeren var kommt tilbake i båten så jeg muligheter til å få montert noen dyser ute på dekk også , som nok kunne være kjekk på fuktige dager , kalde kvelder og ikke minst få tørket våte klær & sko Siden den nye 10KW defrosteren allerede var nok "belastet" med slanger og dyser bestemte jeg meg for å gå for en ny , valget ble da en 4.2 KW eberspacher fra Maritim , denne har 2 utblåsninger noe som jeg mente skulle være greit til mitt formål. Varmeren ble montert og lagt inn i vannsløyfen med egen kran , slanger trukket ut og opp mot dekk og avsluttet i 2 svingbare dyser. Trinnbryteren som fulgte med defrosteren ble koblet opp og luftmengde sjekket , meget bra syntes jeg Men.....noe mye luft & støy på laveste trinn fikk meg på modifiseringstanker..... Hva med å få en trinnløs regulering?? Ebay ble kontaktet og ganske riktig dukket det opp flere kandidater...som skulle tåle belastningen fra viften . Etter en god ukes tid lå regulatoren i postkassen , så da var det bare å komme igang :smiley: Defrostern på plass , ca 1,5 m unna første dyse , ombord i Janita isolers alle slanger! Dette fant jeg ut var den mest praktiske plasseringen av dysene Og dette ble den mest praktiske plasseringen av styringen For den trengte stor plass ?? Panelet ble produsert på samme måte som Webasto styringen , og supplert med en bryter , termometer og regulator. Bildet viser baksiden... dreiepotensiometeret og selve regulatoren , koblingen er ganske enkel = 12V inn og 2 ledninger til motor . Kobling & testing pågår... Styrepanelet`s termometer viser lufttemp. i dysen og ikke i "rommet" ! Temp. føleren limte jeg fast i dysen og kan her skimtes i det fjerne... Her er monteringen ferdig og anlegget kjørt igang Avslutningsvis anbefaler jeg alle som ikke har varme ute om å få det innstallert , dette forlenger kveldene ute , gir større areal og et enda hyggeligere båtliv :thumbsup: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Joda3300 Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 strøkent ;) hvortid kan du komme å pusse opp min båt ? ;D Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.September.2012 Del på Facebook Svart 3.September.2012 (redigert) En av de beste tingene vi har gjort med båten vår er å legge varme til akterdekket. Vi gjorde det enkelt ved å få satt på et ystykke på slange fra varmeren. Dette er standard fra NordWest i dag Redigert 3.September.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 3.September.2012 Del på Facebook Svart 3.September.2012 Stadig umådelig stor ros. Hvor ville jeg ønske, at jeg havde dine evner. En ting helt nede i småtingsafdelingen: Ville det ikke være lidt mere perfekt hvis du traf et valg om enten at have nordisk eller engelsk tekst på dine paneler? Lige nu er det sådan lidt tilfældigt om du vælger norske eller engelske tekster. Men - som sagt - en detalje. Men du er jo selv glad for at tingene skal være i orden i detaljen, så jeg tillader mig at påpege det. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 3.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2012 (redigert) Vel...Major , jeg er impressed av din observation :blush: og håpte på det hele skulle forbigå stillhet Jeg er nok noe skadet av mitt yrke offshore , det er den beste unskyldningen jeg kan komme med......! Ellers er jeg selvfølgelig enig med deg! :thumbsup: Redigert 3.September.2012 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.