Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Takk for den Kystfareren :smiley:

 

Etter alt arbeidet så langt hadde det selvsagt vært kjekt å gi seg her , få på fenderlist og toppdekk og ikke minst få den på båten men...usikkerheten vedr. fare for sprekker i lakk pga. den noe utradisjonelle byggemetoden , bestemte jeg tidlig for å forseile skjøtene med duk og Epoxy .

Så etter å ha undesøkt litt på nett , sett på Youtube osv. var det bare å gå til innkjøp av duk og kjemikalier , jeg valgte 200 grams duk og Epoxyen til biltema , duken måtte jeg til en lokal forhandler etter da jeg trengte 6 meters lengde for å unngå skjøting.

Siden dette er forholdsvis dyrt valgte jeg og kun å legge duk på den del av plattformen som blir synlig .

 

 

 

Duken ferdig tilklippet , opprinnelig er duken 1m bred.

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nok en tabbe i prosjektet viser her , jeg burde så absolutt latt den duken dekke hele sargen

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Før arbeidet kunne starte mattet jeg ned lakken med våtsliping...

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Og her er jobben unnagjort... første sving gikk veldig bra , siden ble det verre og litt "ujevnt" tror det kunne godt bedre med litt tynnere epoxy ??

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette viser litt om den noe knudrete overflaten , akkurat her tenkte jeg på alt det unødvendige grunnarbeidet......

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siste sving gikk definetivt ikke etter planen , her ser en at duken er noe knapp , tanken min her er at jeg håper fenderlisten dekker overgangen , helt til høyre kan en skimte at duken var lite sammarbeidsvillig

 

bilde

 

 

 

 

2 dager etter matter jeg duken ned og legger på et nytt lag med Epoxy , en lite trivelig erfaring jeg gjorde meg i den forbindelse var pussestøvet..... det klør og stikker noe avsindig :eek:

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Som nevnt la jeg på 2 lag Epoxy , her er jeg igang med slipingen av de værste ugjevnhetene med maskin etter at Epoxyen var ferdigherdet . Etterhvert ble det også nye runder med slipegrunning , finsparkel og våtsliping

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

400 papir i arbeid

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her kan en også skimte strukturen i duken

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er absolutt siste runde med sparkling , lyset får fram de aller minste ugjevnheter som jeg markerte med tusj

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omsider ble det klart for lakkering , her er første strøk ferdig herdet og mattsliping med 600 papir pågår , jeg valgte forsatt og rulle på lakken med skumrulle fra BT .

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. strøk ble også rullet på men her ble også fordriver brukt , foskjellen kan man se på neste bilde

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kun et lite felt kunne rulles på om gangen pga. utrolig kort tørketid

Her ser en tydelig før og etter fordriver

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Så... da skulle alt være klart for legging av Isiteek fra Maritim , utstyret er ihvertfall på plass :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Da har omsider plattformen sett dagslys for første gang og monteringen er påbegynt :smiley:

Gulvteppe oppå aventes med inntil plattformen er på plass , og ja Penta 30 , trenger mer lim men Maritim var tom , også for Stelmax ,

men dette er nå noen uker siden så nå tenker jeg der er håp...

Når det gjelder den polyuretan lakken Tekno , så er jeg enig med deg at den bør tynnes , jeg hadde oppi til jeg var fornøyd...

 

 

 

 

Ble plutselig så liten der den lå......

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stillasbygging pågår...

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så blir det tilpassning av støttestagene

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Tøft!! På slipp i Ebbesvik ja:-)

 

Jepp..."fast kunde" :smiley:

 

 

Ellers...har jeg omsider fått av "vingene" akter , satt som bare fy narturligvis , men med riktig "verktøy" list , lempe og god tålmodighet ga limet til slutt etter . Det jeg lurer på nå er hvordan jeg kan få vekk restene av limet som sitter igjen på skroget , det grøvste har jeg fått vekk med skarpt knivblad , har så prøvd div. kjemikalier , rødsprit , aceton , bunnstoffjerner og limfjerner uten hell .

Noen som har noen gode tips ??

 

 

 

 

 

Med pianostreng og et hjemmelaget "håndtak" fikk jeg skjært litt i limet ,

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

List og lempe....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Etterhvert fikk jeg en trekloss i mellom , skjærte i limet etterhvert som jeg slo på klossen

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Trekloss...og god tålmodighet

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og her er problemstillingen , hvordan få vekk restene av limet ?

Hmm.. kom på kansje varme kunne hjelpe ?

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg gjorde en lignende jobb på min Concord i våres, og jeg endte med å slipe en sparkelspade skarp som et barberblad og skrapet av limet. Deretter brukte jeg 320 kornet 3m papir for å slipe vekk resten med en pussekloss, og avsluttet med 500 og 1000 for så å rubbe og polere opp. Ble helt fint det. Kan ikke se at det har vært noe der.

 

Mulig at varmepistol med lav varme kan hjelpe litt på, men da ville jeg vært svært forsiktig for ikke å boble opp gelcoten....

/Baard

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg gjorde en lignende jobb på min Concord i våres, og jeg endte med å slipe en sparkelspade skarp som et barberblad og skrapet av limet. Deretter brukte jeg 320 kornet 3m papir for å slipe vekk resten med en pussekloss, og avsluttet med 500 og 1000 for så å rubbe og polere opp. Ble helt fint det. Kan ikke se at det har vært noe der.

 

Mulig at varmepistol med lav varme kan hjelpe litt på, men da ville jeg vært svært forsiktig for ikke å boble opp gelcoten....

 

 

Det jeg frykter med løsningen din Baard er å sette sår i gelcoaten , erfaringsvis har jeg til nå prøvd div. verktøy og disse lager sår , men...kansje de er så små at 320 papiret fjerner disse ?

Det jeg aller helst vil er å fjerne det kjemisk.... Casco har et produkt som ifølge reklamen visst nok skal kunne fjerne både gammel og ny silikon / sika , det må prøvest først .

 

Casco SealRemover

 

Ellers...har plattformen vært hjemmom for modifikasjon , hovedsakelig for å støpe forsterkninger til støttestagene , men også for forbedringer...etter litt prøvegåing på båten var det litt svikt "midt under på sidene" , noe som egentlig var forventet da det var litt usikkert hvor støttestagene ville treffe under .

 

 

 

 

 

 

Forsterkningene til stagene bygget jeg opp i vannfast kryssfiner , skrudd og limt i tec 7 til plattformen , videre støpt fast med ukjendte mengder 600 duk

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siste forsterkning på plass hvor det var litt svikt ....Pølsen lagde jeg på en enkel måte , kjøpte 70mm avløpsrør på BT , delte dette på langs og la duk rett over , enkel og billig og ikke minst supelett løsning :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siste finish under...

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var det tid for støttestag , disse lagde jeg på jobb men fikk ikke syret dem der , en tur på TESS løste det problemet

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg gjorde en lignende jobb på min Concord i våres, og jeg endte med å slipe en sparkelspade skarp som et barberblad og skrapet av limet. Deretter brukte jeg 320 kornet 3m papir for å slipe vekk resten med en pussekloss, og avsluttet med 500 og 1000 for så å rubbe og polere opp. Ble helt fint det. Kan ikke se at det har vært noe der.

 

Mulig at varmepistol med lav varme kan hjelpe litt på, men da ville jeg vært svært forsiktig for ikke å boble opp gelcoten....

 

Sealremoveren ble fiasko..... dvs. det kan godt hende at produktet fungerer men jeg har tilgode å få tak i et produkt som ikke har gått ut på dato , på embalasjen står der at den holder seg i 18 mnd.

Hverken CASCO NORGE eller CASCO SVERIGE kunne hjelpe meg å tyde datokodingen på patronen , men kunne bekrefte at konsistensen på det som kom ut ikke var riktig , dermed fungerte ikke removeren slik den skulle .

 

Så jeg endte opp med løsningen din Baard , kjøpte en "skrape" som tilhørte en Fein , den var passelig skarp og grei å handtere , og satte ikke nevneverdige merker , siste rest av limet fjernet jeg med BT Sealstrip...? limfjerner på boks .

Etter det gikk jeg over med 400 papir , så 600 og tilslutt 1200 , finishen kom tilbake Autosol polerkrem :smiley::smiley::smiley::smiley:

 

 

 

 

Men først monterte jeg opp igjen fenderlisten .

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Varmet du opp fenderlista fr montering og hvilket materiale har du brukt til liming? (GT-I9300 )

 

Tja...solen gjorde den medgjørlig , festet den først med små skruer før jeg la på den orginale stål listen i midten , denne har gjennomgåene skruer ca hver 20 cm . Ingen liming .

 

 

 

 

 

 

 

 

Då...e`det tid for teppelegging :smiley:

 

 

2013-07-10_00.10.52.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Limingen foretok jeg i solen , varmen gjorde plankèn myk og håndterlig

 

 

2013-07-10_15.38.55.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inne limte jeg sammen delene til et komplett teppe

 

2013-07-10_09.12.47.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var det tid for finskjæring , ikke mye svinn her gitt .

 

 

2013-07-11_15.32.02.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med 25 grader inne limte jeg på rammen rundt , varmen gjorde at den føyde seg fint i krommingen

 

2013-07-11_21.48.59.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

 

2013-07-12_09.57.53.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var det tur til båten

 

 

2013-07-12_10.46.41.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Venting på sol & varme....

 

2013-07-12_10.51.54.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja , da var det bare å få lagt teppe

 

 

2013-07-12_13.18.25.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så da....gjenstår og stramme opp ankeret

 

2013-07-12_17.14.37.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-og fuge mot hekk

 

 

2013-07-12_17.14.44.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Ferie klar :smiley:

 

2013-07-12_17.14.53.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: God Sommer :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke ser det, men har du ikke laget avslutningsfuge rundt belegget ?

Ellers så ble det jo en flott balkong :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nydelig arbeid du har utført der også , som alt annet på båten. God sommer :thumbsup::smiley:

Takk for den du... :)

 

Veldig bra! Er det Isiteek fra Maritim du har brukt?

Jepp , utrolig kjekk å jobbe med , kjøpte 3 m2 og 2 ruller kantlist samt en bred til å lage hjørner med , gikk med 2 stk. Steelmax og 5 stk simson lim.

 

Mulig jeg ikke ser det, men har du ikke laget avslutningsfuge rundt belegget ?

Ellers så ble det jo en flott balkong :thumbsup:

Visst du zoomer inn på Bildet ser du fugen , men den mangler mot skrog , kommer når været bedrer seg , balkongen e topp men badestigen glemte jeg...;(

 

 

:) :)

Link to post
Share on other sites

Imponerende arbeid du har gjort med din plattform. Den er bygget solid kan jeg se av byggetråden. Jeg har ikke forsterket min så mye, men er likevel fornøyd med stivheten i den.

 

Bra du fikk fjernet limrestene dine. Jeg fant heller ingen kjemikalier som klarte jobben. Jeg fikk et par sår i gelcoten som jeg måtte pusse litt på, men det ble ikke synelig for meg da jeg fortsatt har "armene" på siden innover skutesiden på min plattform :-)

 

/Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Imponerende arbeid du har gjort med din plattform. Den er bygget solid kan jeg se av byggetråden. Jeg har ikke forsterket min så mye, men er likevel fornøyd med stivheten i den.

 

Bra du fikk fjernet limrestene dine. Jeg fant heller ingen kjemikalier som klarte jobben. Jeg fikk et par sår i gelcoten som jeg måtte pusse litt på, men det ble ikke synelig for meg da jeg fortsatt har "armene" på siden innover skutesiden på min plattform :-)

 

/Baard

:smiley::smiley: Helt utrolig hva man kan få til med den gelkoaten med pussepapir og polering .

Når det gjelder styrken ble det noe gamling underveis.... ,men støttestagene gjorde susen , har en 10 fots rib bakpå , plattformen er solid som fjell

 

Plattformen ble super Nimba.

Den kommer du nokk til å få mye glede av i sommer.

:-)

Mye glede ja , er på tredje uka i sjøen :smiley::smiley: også meget fornøyd med det estetiske... :blush:

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...