Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

12 Volt`s anlegget i Janita er "selvsagt" skiftet ut og oppgradert etter dagens standard.... , ny batteripakke(er) , dynamo , hovedbrytere , inverter , landstrømslader samt all kabling er nytt slik at anlegget nå føles kjendt og trygt ut .

Uskiftingen av anlegget innebar også total forandring av både virkemåte og struktur .

 

 

 

Før jeg rakk å sette meg inn i anleggets funksjon var det demontert , makan til rot håper jeg......jeg aldri ser igjen... :thumbsdown:

 

 

dscn31061.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette er baksiden av forrige bilde....!!!

 

dscn3108.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vel ute , en del av kablene er selvsagt benyttet omigjen der det måtte passe , en kabel er jo en kabel !

 

 

dscn3154.jpg

 

 

dscn3155.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slik er anlegget koblet opp idag , ganske enkelt og oversiktelig synes jeg .

 

 

12v1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

All Minus og jord er samlet på en skinne nede i bunn av båten , venstre del av skinnen kommer fra minusene på forbruksbanken , denne er skilt i fra resten med en shunt pga.overvåkningen til batterimeteret som teoretisk til en hver tid skal fortelle meg status på de 8 batteriene den består av.

Videre kommer kabler inn fra 2 jordingspunkt i sjøen , disse er plassert en på hver flaps.

Ellers kommer jording fra motorer , baupropell , truster osv. inn her .

 

 

 

dscn3671.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Batteripakken på stb. side...

 

 

2012-08-23_13.36.16.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

og batteripakken på b.b side....

 

2012-08-23_12.14.50.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommer inn i denne fordelingsboksen , hovedbrytere for hver pakke.....

 

imag0442.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

som fordeles videre via sikringer .

 

imag0443.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Videre hovedbrytere for startbanken....

 

2012-08-23_13.53.50.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

som består følgelig av 2 batterier , de forsyner også....

 

2012-08-23_13.54.16.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

denne boksen som er hovedbryterene....

 

 

2012-08-23_13.57.16.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

for ankervinsjer og baupropell !

 

imag0463.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inverter & lader som begge gjør en fantastisk jobb :smiley:

 

imag0402.jpg

 

 

imag0404.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og dette bildet ! viser plassering for mitt neste lille prosjekt... følg med videre :thumbsup:

 

 

 

 

dscn41821.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg komt igang med siste prosjekt "inne" før jeg kryper på loftet og modifiserer litt før temperaturen ute blir for lav....Fly`sesongen (her på vestlandet) er jo definetivt over for i år.....

 

Vel.... over til noe helt annet , nye instrument skal monteres , men det begynner å bli liten plass rundt styreposisjonen

så nå går det( rett og slett på veggene løs) ombord.

Plasten som jeg tidligere hadde limt opp for å skjule teakveggen , måtte rives løs for å kunne lage hull kun gjennom den "ene" veggen , her kunne ikke stikksag brukes...

 

 

2012-07-11_12.02.30.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til den jobben brukte jeg derfor en hullsag , og for å unngå hull gjennom begge veggene(lugaren) tok jeg ut senterborret etter at hullsagen hadde "satt seg" , dermed ble det kun et stort hull.

 

 

 

2012-07-11_12.22.46.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Synd det ikke finnes "firkantborr" tilsvarende som hullsag :lol: ....hadde vært såå mye lettere , her har jeg kjempet fram riktig "size"

 

 

 

2012-07-11_12.51.54.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så måtte jo ledninger trekkes... langt videre også Puh..

 

 

2012-07-11_14.40.08.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hullet nede til venstre måtte jeg lage for å komme til å trekke ledningen i riktig retning

 

 

 

2012-07-11_14.46.05.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var det plastplaten sin tur , her var det mer nøyaktige hull som måtte lages...

 

2012-07-12_10.33.29.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Heldigvis kunne stikksagen benyttes her

 

 

2012-07-12_10.39.16.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så da var grovarbeidet ferdig og platen kunne nok en gang limes opp igjen

 

2012-07-12_11.07.54-1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og jeg kan dermed ta helg med god samvittighet :smiley:

 

 

2012-07-12_11.11.30.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

:thumbsup: :thumbsup:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg komt igang med siste prosjekt "inne" før jeg kryper på loftet og modifiserer litt før temperaturen ute blir for lav....Fly`sesongen (her på vestlandet) er jo definetivt over for i år.....

 

Vel.... over til noe helt annet , nye instrument skal monteres , men det begynner å bli liten plass rundt styreposisjonen

så nå går det( rett og slett på veggene løs) ombord.

Plasten som jeg tidligere hadde limt opp for å skjule teakveggen , måtte rives løs for å kunne lage hull kun gjennom den "ene" veggen , her kunne ikke stikksag brukes...

 

 

2012-07-11_12.02.30.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til den jobben brukte jeg derfor en hullsag , og for å unngå hull gjennom begge veggene(lugaren) tok jeg ut senterborret etter at hullsagen hadde "satt seg" , dermed ble det kun et stort hull.

 

 

 

2012-07-11_12.22.46.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Synd det ikke finnes "firkantborr" tilsvarende som hullsag :lol: ....hadde vært såå mye lettere , her har jeg kjempet fram riktig "size"

 

 

 

2012-07-11_12.51.54.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så måtte jo ledninger trekkes... langt videre også Puh..

 

 

2012-07-11_14.40.08.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hullet nede til venstre måtte jeg lage for å komme til å trekke ledningen i riktig retning

 

 

 

2012-07-11_14.46.05.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var det plastplaten sin tur , her var det mer nøyaktige hull som måtte lages...

 

2012-07-12_10.33.29.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Heldigvis kunne stikksagen benyttes her

 

 

2012-07-12_10.39.16.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så da var grovarbeidet ferdig og platen kunne nok en gang limes opp igjen

 

2012-07-12_11.07.54-1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og jeg kan dermed ta helg med god samvittighet :smiley:

 

 

2012-07-12_11.11.30.jpg

 

 

 

 

 

Sitat:"Synd det ikke finnes "firkantborr" tilsvarende som hullsag :lol: ....hadde vært såå mye lettere ...."

 

Firkantborring e faktisk mulig !!!

 

Fantastisk arbeid du gjør - respekt for ideer, gjennomføring, finish og detaljer :thumbsup:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Da er Fein multimaster satt på ønskelista til JuL.... :smiley:

Når det gjelder det "firkantborret" , imponerende men....skjeptisk !

 

Ellers hadde jeg meg en "liten" tur bort i båten i går og fikk limt opp rammen til instrumentene samt koblet alle pluggene til disse

Amperemeterene trenger seperat driftspenning , så disse blir koblet opp mot det samme Biltema batteriet som jeg har brukt før ,

dette er på 12A og skal holde rikelig lenge.

 

 

 

 

Her er rammen under konstruksjon...

 

p1010190.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ferdig printet...

 

p1010193.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rammen ble så pusset på baksiden for bedre feste , veggen tilsvarende samt vasket med rødsprit og maskert !

 

2012-07-12_20.39.41.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vel på plass med både ramme og plugger , tørking pågår....

 

2012-07-12_21.42.30.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da er Fein multimaster satt på ønskelista til JuL....

 

Kan rekommendera ett alternativ som finns på Jula för dryga 200 kronor.

Samma verktygsfäste som andra liknande maskiner.

 

Köpte en sådan för två år sedan (utan större förhoppningar - men den var ju billig...)

 

Hårdkörde den i samband med att jag skulle göra plats för nya vattentankar ombord och den fungerade hur bra som helst!

 

Vet inte vad Fein kan som inte Jula-maskinen gör, men har svårt att tänka mig att det motiverar prisskillnaden.

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er det gjerne en slik en du mener ebonita , til 249,.-

så gjenstår det e se hva julenissen kommer med i år :worry:

 

 

fein.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var den kjekke biten av jobben igjen , startet med å montere voltmeteret som viser tilstanden på forbruksbanken

 

2012-08-23_12.36.57.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Påfølgende voltmeter for startbanken

 

 

2012-08-23_12.39.57.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For de som har fulgt tråden en stund , husker gjerne igjen tidligere plassering av disse 2 voltmeterene

Her er planen nå å sette inn 2 display som skal vise diesel forbruk på maskinene , gleder meg til å få

det ferdig....med god hjelp fra hyggelige BP venner :smiley:

Link til prosjektet

 

 

2012-08-23_12.40.22.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette instrumentet viser forbruk til Inverter....

 

 

2012-08-23_12.50.11.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som jeg greide å tyne ut 101,4 A med Varmtvannstanken og lufttørkeren

 

 

2012-08-23_12.57.17.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Landstrømsladeren i drift

 

 

2012-08-23_13.01.07.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stb. dynamo i drift , denne har jeg sett levere over 90 A på batterimeteret , her er batteriene selvsagt ikke så tørste.

Instrumentet nederst viser fasefeil , en feil som enkelt rettes opp med å bytte noen ledninger.

 

 

2012-08-23_13.03.37.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bb. dynamo får jeg foreløpig ikke testet da shuntèn ikke er helt ferdig montert

 

 

 

2012-08-23_13.38.38.jpg

 

 

 

 

 

2012-08-23_13.13.09.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ja.. slik ble det altså foreløpig , jeg strever fortiden med å få lakkert instrumentene hvite , men desverre kan de ikke demonteres i rammen slik at finish blir som jeg skulle ønsket...

 

2012-08-23_13.13.14.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg må gjerne få meg en Airbrush for å bli fornøyd , her ser man annsamlig av lakk mot glasset pga. makering , ikke pent................

 

2012-08-23_12.52.22.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Shuntene til instrumentene er montert slik

 

imag0443.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På lokket til den boksen har jeg også laget et skilt med forklaring ,

shunten til venste er dimensjonert for 200A da jeg hadde en 140A dynamo tidligere , de andre er 100A

 

2012-08-13_12.38.29.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:thumbsup: :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Har selv en Nimbus 4000, og har fulgt tråden din lenge Nimba.

 

Knall bra tråd, med mange gode ideer!

 

Skal igang med noen prosjekter i vinter selv, men usikker på hva som blir det første... Tror jeg skal starte ute, vil skrape den helt ned under vann, bytte alle skroggjennomføringer, og skifte ut all tape utvendig på skrog og hyttesider/fly, til den samme som er på modellene fra rundt 2000. Regner samtidig med at en skikkelig rubbing, og oppshining er nødvendig i den sammenhengen.

 

Men jeg lurer samtidig på om jeg skal bygge om dashbordet slik som du har gjort..., det ble knall bra!

 

Morro med prosjekter, og inspirasjon/ideer til gode prosjekter fra deg.

 

stå på, takk for ideer og bra jobba!

 

Mvh

 

Pål / Fernanda / Vilje

 

betyr...

 

meg / nick / Nimbus 4000

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hei alle...

 

...dere som venter på oppdateringer , jeg har desverre vært opptatt med en del andre ting denne høsten og dermed ikke fått gjort ting som planlagt i båten , men håper og tror at etter Jul er det full rulle igjen :smiley:

Prosjektene ligger ihvertfall klar i hode...noen små og noen store samt et noe for stort !

... foreløpig har jeg lagt fram forslag og diskutert løsninger , etter en befaring og prisoverslag vil jeg vurdere en avgjørelse .

Det det er snakk om er ombygging av hekken , større badeplattform samt targabøylen nevnt tidligere...

 

 

endring_ansvarsrett.jpg

 

 

 

 

 

endring_ansvarsrett_0001.jpg

 

 

 

 

 

endring_ansvarsrett_0002.jpg

 

 

 

 

Vel vel...drømmen er vel større enn fornuften ...så gjenstår det å se om fornuften endrer seg ...evnt om dette styrker drømmene....

 

 

 

 

 

:smiley: :smiley:

 

 

 

fernada , ønsker deg lykke til med båten spesielt det du skal til med under vann :smiley:

Vel..litt humor må til på så store prosjekt , håper du kommer med masse bilder...

Selv startet jeg også med alle gjennomføringer , skrog under vann samt drivverk , du sover garantert bedre når du vet at dette er "på stell" , ellers svarer jeg deg gledelig på ting du måtte lure på ....

 

Nimba

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei Nimba

 

Dette med ombygging av akterspeilet så meget spennende ut.

 

Har du tenkt noe videre på dette, og event. hvilke forsterkninger som må gjøres i forbindelse med dette og da kankskje spesielt rundt akterporten?

 

Jeg har tenkt på å lage en port på styrbord side akter, men er litt usikker på hvor mye dette svekker stivheten på skroget, og denne ombyggingingen av hele akterspeilet så spennende ut, så kanskje jeg skulle kopiert dette.... :-)

 

Har du tenkt å gjøre jobben selv, eller skal du sette den bort?

Har du eventuellt innhentet noen priser?

 

Fernanda :flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hei Nimba

 

Dette med ombygging av akterspeilet så meget spennende ut.

 

Har du tenkt noe videre på dette, og event. hvilke forsterkninger som må gjøres i forbindelse med dette og da kankskje spesielt rundt akterporten?

 

Jeg har tenkt på å lage en port på styrbord side akter, men er litt usikker på hvor mye dette svekker stivheten på skroget, og denne ombyggingingen av hele akterspeilet så spennende ut, så kanskje jeg skulle kopiert dette.... :-)

 

Har du tenkt å gjøre jobben selv, eller skal du sette den bort?

Har du eventuellt innhentet noen priser?

 

Fernanda :flag:

Hei & Hå Fernada

 

Vel...ombyggingen av akterspeilet er noe jeg har ønsket meg lenge , måtte det være en grunn til å kjøpe ny båt er nok dette en av 2 årsaker , den andre er nye motorer...

Begge investeringene vil en nok aldri få igjen i form av kroner & øre , dette er en rein trivselsivestering , tror jeg !

 

Endringen i bæreevnen i hekken vil nok reduseres ved et slik inngrep , men ifølge "spesialister" kan dette

begrenses med avstivning på innsiden , noe jeg også så for meg , et annet viktig moment er det visuelle , en tegning kan se bra ut helt til du ser det i virkeligheten , er sagen først komt i er det ingen vei tilbake så dette må selvsagt nøye vurderes før en går igang , vedr. avstivningen kan jeg lage noen skisser som viser tankene mine rundt dette .

 

Jobben kunne jeg gjerne tenkt meg å gjort selv , har støpt en del båter så dette er ikke "nytt" for meg ,men jeg er redd for det kan gå mye tid samt at man trenger et oppvarmet lokale....

 

Derfor tok jeg kontakt med Viksund båt for å få et prisoverslag utifra skisser og bilder men , før jeg fikk levert innn båten for nærmere detaljert ettersyn/pristilbud gikk dem som alle vet konkurs , dette i tilegg til ekte vinterdavle og høy julefaktor resulterte i full stop i prosjektet .

 

Planen min nå er å se på alternative firma som kan og har erfaring med slike ombygginger , kansje noen har noen tips ?

 

Uavhengig av overstående prosjekt er jeg i gang med å "planlegge" forlengelse av badeplattformen en 20-30 cm samt "nytt" teakdekk over det hele .

 

Som vanlig får vi se hva tiden bringer , solen har jo snudd , vinterdepresjonen avtar og jeg kjenner tydelig at det rykker i både armer og bein , det må jo være et godt tegn...

 

PS! har endelig fått opp tomgangstemperaturen på motorene , helt enkelt med stålplast og nye termostater , "byggetråd" kommer...

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Planen min nå er å se på alternative firma som kan og har erfaring med slike ombygginger , kansje noen har noen tips ?

 

Kan foreslå: http://www.barracudaboat.no/nyside/index.php, http://www.boknmaritimesenter.no

 

De er lokalisert på Bokn sør for Haugesund. Fikk veldig skryt for en jobb med å lage akterdekk port på en eldre Princess hos en jeg snakket med.

Link to post
Share on other sites

 

ja.. slik ble det altså foreløpig , jeg strever fortiden med å få lakkert instrumentene hvite , men desverre kan de ikke demonteres i rammen slik at finish blir som jeg skulle ønsket...

 

2012-08-23_13.13.14.jpg

 

Virkelig lekkert! (som så mye annet arbeid du gjør i båten!)

 

Kan forøvrig vamt anbefale Fein multimaster, kjøpte for noen år siden har har brukt den veldig mye både i båt og hus siden.

Det kommer litt an på hva du skal bruke den til om jeg vil anbefale å bruke en billig kopi, de mangler blant annet hastightetskontroll som kan være greit til mye (blant annet verktøyet for å grave ut natemasse)

 

Er veldig interessert i tilsvarende instrumenter for å måle forbruk og lading i båten, hvor har du kjøpt instrumentene og shuntene? og hvordan er det spesifikt koblet?

Link to post
Share on other sites

Kan foreslå: http://www.barracudaboat.no/nyside/index.php, http://www.boknmaritimesenter.no

 

De er lokalisert på Bokn sør for Haugesund. Fikk veldig skryt for en jobb med å lage akterdekk port på en eldre Princess hos en jeg snakket med.

 

Takk for tips :thumbsup:

 

Virkelig lekkert! (som så mye annet arbeid du gjør i båten!)

 

Kan forøvrig vamt anbefale Fein multimaster, kjøpte for noen år siden har har brukt den veldig mye både i båt og hus siden.

Det kommer litt an på hva du skal bruke den til om jeg vil anbefale å bruke en billig kopi, de mangler blant annet hastightetskontroll som kan være greit til mye (blant annet verktøyet for å grave ut natemasse)

 

Er veldig interessert i tilsvarende instrumenter for å måle forbruk og lading i båten, hvor har du kjøpt instrumentene og shuntene? og hvordan er det spesifikt koblet?

 

Nissen kom desverre ikke med noe Fein i år , men han kom med en annen snerten maskin som har sagblad på ca 50mm , minner om en sirkelsag . prøvekjøring gjenstår !

 

Ellers kan jeg informere om at instrumentene er "selvsagt" kjøpt på Ebay , Link >

 

http://stores.ebay.com/Asia-Engineer/Meters-/_i.html?_fsub=1043767018&_sid=149380788&_trksid=p4634.c0.m322

 

I menyen til venstre finner du typen det gjelder DC Volt og DC Amp , skal du ha til landstrøm kjøper du AC

 

Under viser hvordan dem kobles , når det gjelder instrument til avlesing av spenning er det ikke "nødvendig" med typen som må ha ekstern batteriforsyning

 

 

ampermeter.jpg

 

 

 

 

Lykke til :smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...