Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Hei & Hå

 

Da er jeg tilbake med både nye og gamle "prosjekt" .... Etter mange hundre nautiske og ukevis i båten dukker det stadig opp ting i en gammel båt som kan forbedres , gjøres kjekkere og mer brukervennlig.

 

Nytt av året er også "Båtbloggen" våres som snart skal publiseres ! arbeid pågår......

 

Vel...da starter jeg med en liten oppgradering av det ekle slaget... uteplassen akter ! den slitte mørke teaken ute gjorde båten "gammal" og vi ønsket noe friskere og lysere...

Lys grå Shipolin har vi god erfaring med og denne ble innkjøpt sammen med pussepapir og maskeringstape .

 

 

 

 

shipolin.jpg

 

Etter noen timers pussing og nesten like lang tid med maskeringtape samt vasking med rødsprit var det endelig tid for maling

og etter 3 strøk ble det seende slik ut :

 

 

 

 

 

 

 

 

dsc_0271.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dsc_0272.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dsc_0270.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dsc_0271.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Trappen til Flyèn fikk også en omgang.....

 

 

 

 

 

 

dsc_0268.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Lukene på badeplattformen sto så for tur , med maling og antiskli ble de som nye igjen...

 

 

 

 

 

 

dsc_0259.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

dsc_0258.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Avslutningsvis ble lukedekk dekket med teppe som matchèt fargen

 

 

 

 

 

2012-08-12_19.23.13.jpg

 

 

 

 

 

 

 

2012-08-12_19.22.46.jpg

 

 

 

 

 

Madammen ble selvsagt storfornøyd..... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for den..... og alle de andre positive tilbakemeldingene :smiley: som gjør det kjekt og forsette denne tråden ,

Så lenge denne båten er i mitt eie vil nok prosjektene bare renne på... både høst og vinter blir nok fullbooket i år også....

 

Ellers å nevne av "småprosjekt" som er utført er fjerning av havfruene på taket...de hadde vi ikke særlig sans for .

Den jobben satte jeg til junior , utstyrt med føner og god porsjon tålmodighet...

 

 

 

Før og etter :smiley:

 

 

havfruer.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2012-08-12_20.26.00.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter all ombyggingen på det tekniske , ble en VHF antenne overflødig , den ble selvsagt tatt ned men restene

sto desverre igjen.....helt til jeg fant ut at wi-fi antennene kunne plasseres her.

 

I båten har vi selvsagt tråløst nettverk ....av den mobile typen , modemet er "forlenget" med en antenne for

å styrke mottaks signalene , i tillegg har jeg også en antenne for å hente inn trådløs wifi i havner og andre steder

det måtte befinne seg

 

 

 

 

Her er restene av VHFèn

 

 

 

 

 

 

 

 

dsc_0264.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En ny plate ble så skåret til for å dekke hullene etter denne

 

 

 

 

 

dsc_0260.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Antenneutstyret og kabler er selvsagt komt i posten fra det store utland.... for småpenger!

 

 

 

 

 

 

dsc_0261.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anslutningspluggene skrues så fast i platen...

 

 

 

 

 

 

dsc_0263.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

dsc_0262.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kabler trekkes inn i varmen og platen blir så skrudd fast i Tec-7

 

 

 

 

 

 

dsc_0266.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Antennene står selvsagt ikke ideelt plassert , men arbeidet med å trekke dem opp i masten gadd jeg rett og slett ikke !

Så slik ble det endelige resultatet av dette prosjektet :smiley:

 

 

 

 

 

 

dsc_0267.jpg

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Förlåt Nimba, men uppriktigt sagt - i förhållande till dina eleganta och ambitiösa lösningar i övrigt - så tycker jag inte att den här utanpåliggande plåten är någon prydnad för Din fina båt...

 

Går det inte att plasta hålen och flytta antennerna till antennbågen?

Link to post
Share on other sites

Hei ebonita

 

Jeg setter pris på din oppriktige og noe kritiske mening , jeg er også tildels enig i at løsningen ikke var den beste , skal jeg være helt ærlig trengte jeg en kjapp løsning før ferien + at jeg ikke ønsket flere hull i "taket"

Som en siste unskyldning får jeg heller avsløre at Janita "kanskje" blir oppgradert med Targabøyle , det lå i bakhue ved monteringen , så da blir dette"kansje" kun en midlertidig løsning :smiley:

 

Vedr. Targaèn så er den under ombygging og tilpassning , om den blir montert avhenger veldig mye på hvordan den tar seg ut , jeg har på ingen måte lyst å ha en "hjemmelaget" båt og vil dermed helst ikke publisere noe før jeg ser om det blir sukkse eller fiasko.

 

:thumbsup: :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

En av de kjekkeste oppgraderingene i år må nok være varmeanlegget ombord , i allafall visst en spør fruen...

Den gamle Webastoen som jeg neste ga opp har nå fått nytt liv og forsyner 3 defrostere som gir oss varme både ute og inne .

I tillegg varmer den kjappt opp motorene når det er ønskelig , i den forbindelse har jeg også konstruert anlegget slik at vannvarmeren også kan benyttes til dette , evnt gi oss en liten lunk i defrosterene , de som har 41-A motorer forstår sikkert hvorfor...nærmere detaljer om akkurat det finnes HER

 

Ellers blåser det nå varme ut i totalt 13 dyser visst ønskelig , den mest populære av dem er nok den som står på badet....rangert etter dem ute...

 

2 av defrostere er nyinnkjøpt , henholdsvis en på 10 en på 4 KW , den 3`je sto fra før og forsyner vinduene forut.

Selve innstallasjonen er nokså normal , sett vekk fra noen panel jeg lagde til termostaten inne og til styringen ute .

 

Panelene lagde jeg på jobb , der har vi en printer som freser i plastplater og den så jeg selvfølgelig

nytte i til dette prosjektet .

 

 

 

Vet ikke prisen på denne maskinen men softwaren sies å koste 10.000,- !!!

 

 

p1010192.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vakuum suger platen fast så denne ikke rikker seg så mye som en hundredel....??

 

 

 

p1010195.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her ser en at noen streker er litt dypere , det er der laseren har fått beskjed om å "kutte"

 

 

 

 

p1010196.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter at platen er vasket med rødsprit , knekkes utsparingene lett ut , her ser jeg den er komt på brødfjøla i båten ..... :smiley: .

 

 

 

imag0384.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Langreist termometer bestilles for å holde kontroll på temperaturen (kjekt å ha) ,

 

 

 

 

termometer.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Bryterene derimot er ganske så kortreist...

 

 

 

2012-08-23_13.44.51.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Det hele blir satt sammen og montert under benken i salongen , som erfaringsvis ikke er den mest gunstige plassen for betjening

men perfekt for og slippe metervis med ledning , timer med arbeid og stiv kropp i dagesvis etterpå :smiley:

 

 

dsc_0249.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temperaturen måles på denne måten.... sensor limes med varmebestandig epoxy

 

 

 

 

dsc_0098.jpg

 

 

dsc_0098.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ferdig montert og spenningsatt men forsatt i "test" modus...En liten trykkbryter på baksiden av termometeret skifter avlesning mellom F og Grader

allt etter ønske . Funksjonen til det venstre termometeret er første og fremst for og se at brenneren starter , temperaturen gir en kjapp indikasjon på dette ,

Ellers er det kjekt å overvåke vann temperaturen som gir en pekepinn på at alt er normalt.

 

Termometeret til høyre viser temperatur utifra v.vannstank når sirkulasjonspumpen brukes til oppvarming fra tank ,

Da må bryteren for sirkulasjonspumpen (Webasto) slåes på , denne går selvsagt automatisk når brenneren går.

 

 

 

dsc_0251.jpg

 

 

 

 

Ellers er det vel kansje unødvendig å nevne at motorene , når de går gir de like mye varme i anlegget som brenneren , utrolig kjekt er det også å være så uavhengig av strøm i havnene , Webastoen sørger selvfølgelig også for varmt vann...

 

 

 

 

 

:smiley: :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og der gikk den kvelden..... :clap:

 

Gratulerer med fantastisk jobb!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hei Nimba,

Triveleg tråd du har her med mykje artig lesing.

 

Det kan henda at spørsmålet mitt allereide er besvart tidlegare i tråden, men då får du ha meg unnskyldt..

Eg har vore og prøvekjørt fleire 4000 / 4004 i det siste, eg reagerer på relativt høgt støynivå i førarhuset på desse båtane. spesielt verkar det som at det kjem mykje støy opp bak pantry og ved manøverhendlane. ( mekaniske hendlar ledar jo støy relativt godt )

Har du gjort tiltak for å dempa denne støyen, og ev. korleis vart resultatet?

Link to post
Share on other sites

Nok en gang hyggelige innlegg her :smiley: og jeg svarer gledelig på spørsmål som dukker opp.

Først er Thermostatens opphav , den finnes HER , disse er beregnet på 5V og krever dermed noe modifikasjon..

Jeg har gjordt det på følgende måte , tok et 12V/usb adapter som gir ut 5V , klippet av 2 usb plugger inkl. en stump ledning på noe gammalt skrot , fant ut vilken av lederene som ga ut 5V og koblet så en på hvert instrument .

Et slikt adapter finner du i utallige varianter på Ebay som feks.dette :

 

usb_adapter.jpg

 

 

 

 

 

Når det gjelder støy i båten har jeg egentlig ingen referanser da jeg ikke har vært ombord i båter som har lignende innstallasjon , men jeg kan vel være enig om "noe støy" selv om vi kan snakke helt normalt på full gass .

 

Ifbm. arbeidet jeg hadde i kjelleren da jeg overtok båten monterte jeg støydempende plater på skrogsiden , jeg

tilrettela da også for tetting av åpningen opp mot pentry samt mot sofakroken , men foreløpig har jeg ikke gjort noe mer med det . Ellers har jeg liggende 1 matte 30mm støydemping oppå hver maskin , dette var veldig effektivt !

 

Men det beste tiltaket jeg har gjort er å skifte pakninger på motorluker samt reparert låsen til lukene som presser og tetter disse ned mot rammen . Ellers har vi et teppe som går over hele gulvet .

 

Støyen som du nevner fra gass/gir kabler føler jeg ikke er påtrengende men jeg har fundert litt på en løsning her.

 

Til slutt vil jeg nevne en annen støy som jeg synes er fraværende i denne båten i forhold til andre , det er støy utenifa som følge av bølger og slag , som sikkert kan skyldes at skroget er isolert , et såkalt sandwich?? skrog.

 

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Havlengt... den støyen du refererer til bak pentry kjenner jeg ikke spesielt til

da hadde jeg nok gjordt ferdig den påbegynte jobben under der... tanken min den gang var nok at her så jeg rom for forbedring , men siden jeg ikke merket noe spesielt mye støy ble det heller ikke prioritert.

Pentryen er selvsagt isolert bak fra fabrikken.

 

Ellers mener jeg at dette er en kurant jobb å få utført visst en ønsker , litt smidighet kreves selvsagt og en del utstyr må nok skrues ut for å komme til , det må også lages hull for eksoslange og slanger for tilluft til motorene For og vise deg min løsning har jeg lagd en skisse som viser helt enkelt min plan.

 

 

 

 

 

 

:smiley: :smiley:

stoeydemping_motorrom2.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, det var ei liknande løysing eg såg for meg, men var usikker på tilkomst osv.

 

Er sjølv på utkikk etter ein 91-94 modell, synest båten mista verdifull stueplass etter at motorane vart flytta ut, samt at stikklugaren vert i knappaste laget.

Det er veldig synd for ellers er det mykje som tiltalar med dei nyare modellane.

Link to post
Share on other sites

Vel...la meg da ikke overdramatisere den tilkomsten , hadde innstallasjonen forsatt vært "orginal" ville det på Styrbord

innebært batteripakken , og på B.bord kloakktanken .

Jeg har forandret på dette og har batterier både på Stb. og Bb. side , samt Varmtvannstank på Stb.

Kloakktanken er flyttet ned i midten av båten.

 

Vurderer du den gamle "modellen" og må ha 3 lugarer lar det seg fint gjøre å bygge om framme og dele den i en dobbel og en enkel lugar , kansje blir det et av mine vinterprosjekt.... :confused:

 

Lykke til videre..

Link to post
Share on other sites

 

Vurderer du den gamle "modellen" og må ha 3 lugarer lar det seg fint gjøre å bygge om framme og dele den i en dobbel og en enkel lugar , kansje blir det et av mine vinterprosjekt.... :confused:

 

Krysser fingrene for det, så vi andre har en super prosjekt tråd å lese på i vinterkulda :yesnod::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

:smiley: Uavhengig av det , tror jeg ikke at det er noen overhengende fare for at denne tråden skal ta slutt denne vinteren heller . :thumbsup:

 

Ifbm. at dieselvarmeren var kommt tilbake i båten så jeg muligheter til å få montert noen dyser ute på dekk også , som nok kunne være kjekk på fuktige dager , kalde kvelder og ikke minst få tørket våte klær & sko

 

Siden den nye 10KW defrosteren allerede var nok "belastet" med slanger og dyser bestemte jeg meg for å gå for en ny , valget ble da en 4.2 KW eberspacher fra Maritim , denne har 2 utblåsninger noe som jeg mente skulle være greit til mitt formål.

 

Varmeren ble montert og lagt inn i vannsløyfen med egen kran , slanger trukket ut og opp mot dekk og avsluttet i 2 svingbare dyser.

Trinnbryteren som fulgte med defrosteren ble koblet opp og luftmengde sjekket , meget bra syntes jeg :smiley:

 

Men.....noe mye luft & støy på laveste trinn fikk meg på modifiseringstanker.....

Hva med å få en trinnløs regulering?? Ebay ble kontaktet og ganske riktig dukket det opp flere kandidater...som skulle tåle belastningen fra viften .

Etter en god ukes tid lå regulatoren i postkassen , så da var det bare å komme igang :smiley: :smiley:

 

 

 

 

Defrostern på plass , ca 1,5 m unna første dyse , ombord i Janita isolers alle slanger!

 

 

imag04091.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette fant jeg ut var den mest praktiske plasseringen av dysene

 

 

2012-08-12_19.22.24.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og dette ble den mest praktiske plasseringen av styringen

 

dsc_0252.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

For den trengte stor plass ??

 

dsc_0255.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Panelet ble produsert på samme måte som Webasto styringen , og supplert med en bryter , termometer og regulator.

Bildet viser baksiden... dreiepotensiometeret og selve regulatoren , koblingen er ganske enkel = 12V inn og 2 ledninger til motor .

 

 

dsc_0254.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Kobling & testing pågår...

 

dsc_0257.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Styrepanelet`s termometer viser lufttemp. i dysen og ikke i "rommet" !

 

dsc_0253.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Temp. føleren limte jeg fast i dysen og kan her skimtes i det fjerne...

 

2012-08-22_20.47.28.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er monteringen ferdig og anlegget kjørt igang :smiley:

 

 

2012-07-31_22.14.16.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Avslutningsvis anbefaler jeg alle som ikke har varme ute om å få det innstallert , dette forlenger kveldene ute , gir større areal og et enda hyggeligere båtliv

 

 

 

 

:thumbsup: :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Stadig umådelig stor ros. Hvor ville jeg ønske, at jeg havde dine evner.

 

En ting helt nede i småtingsafdelingen: Ville det ikke være lidt mere perfekt hvis du traf et valg om enten at have nordisk eller engelsk tekst på dine paneler? Lige nu er det sådan lidt tilfældigt om du vælger norske eller engelske tekster. Men - som sagt - en detalje. Men du er jo selv glad for at tingene skal være i orden i detaljen, så jeg tillader mig at påpege det.

Link to post
Share on other sites

Vel...Major , jeg er impressed av din observation :blush: :blush: og håpte på det hele skulle forbigå stillhet :diving:

Jeg er nok noe skadet av mitt yrke offshore , det er den beste unskyldningen jeg kan komme med......!

Ellers er jeg selvfølgelig enig med deg!

 

 

:thumbsup: :thumbsup:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...