Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Hei Nimba!

 

Flott og lærerik tråd du har laget! Du har virkelig tatt for deg det meste :thumbsup:

 

Når det gjelder sylinderen er jo ofte det enkleste det beste :yesnod: Når du skrev sylinder så jeg for meg en luftsylinder som løftet skjermen :giggle:

 

Men du er ikke redd for "G-kreftene" til skjermen når du skal ut å stampe i grov vestlandssjø? Mao., holder det med feste på den ene siden?

Link to post
Share on other sites

Hei Nimba!

 

Flott og lærerik tråd du har laget! Du har virkelig tatt for deg det meste :thumbsup:

 

Når det gjelder sylinderen er jo ofte det enkleste det beste :yesnod: Når du skrev sylinder så jeg for meg en luftsylinder som løftet skjermen :giggle:

 

Men du er ikke redd for "G-kreftene" til skjermen når du skal ut å stampe i grov vestlandssjø? Mao., holder det med feste på den ene siden?

 

 

 

Hei Komodo

 

Visst behovet melder seg må jeg nok finne en bedre "sylinder" til den jobben ja... denne løsningen tåler trolig hverken storm eller kuling , så du har helt rett i dine antagelser.

Saken er at skjermen egentlig er blitt "overflødig" , jeg har jo kartplotteren på b.b-side , no også Ipadèn på styrbord .

Så.. den er pr.dags dato dedikert som pc-skjerm og nettbruk når vi ligger i ro , skulle behovet for kartplotter melde seg får jeg finne noe mer seriøst heller .

 

 

 

 

 

 

 

 

************************************************************************************

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ifbm. ombyggingen av dasjèn måtte jeg også finne en plass for 230V "anlegget" og som vist

på bildet under ble det motert inn i sidepanelet ved kapteinstolen , plasseringen var egentlig helt okey , men den tekniske biten var jeg mindre begeistret for , saken var at alt utstyret måtte fastmonteres i selve platen , det viste seg å være veldig upraktisk hver gang jeg skulle inn bak panelet selv om jeg hadde tatt høyde for det ved å sette på han/hun støpsel på alle kablene , likevel ble det et helsikke rot og virrvar hver gang så...her måtte noe gjøres!!!

 

Så da ble det å "leite" etter ny plassering og etter mye om og men bestemte jeg meg for å montere det høyere oppe , jeg fikk da også ideèn om å bygge det inn i en plexiplate for å få litt mer helhet og litt "proffere" utseende.

 

 

 

 

 

dscn41861.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Venderen er en velgebryter for 230v-tilførsel , henholdsvis fra "0" - landstrøm - inverter og aggregat

og er i mine øyne Utrolig praktisk , ser i mange tråder at folk styrer med reler osv. men nei...

denner er både billig og kjekk og gir ingen fare for kortslutning .

Panelet til venstre er da fjernstyringen til Inverteren som leverer rett over 900 Watt ren sinus.

Ellers synes jeg det er kjekt å ha kontroll på både forbruk og spenning under landligg , ser jeg spenningen detter drastisk er det tegn på høyt forbruk på kursen/nettet fra land , i noen tilfeller da kan det være praktiske å slå av en eller fler forbukere for å slippe at sikringen på ryker , dette har jeg gjort flere ganger...uansett kjekt å ha og kostet ikke mange dollarene :smiley:

 

 

 

dscn4193.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Her med Inverter innkoblet ...

 

 

dscn4199.jpg

 

 

 

 

 

 

230v_vender2.jpg Denne kjøpte jeg hos Jørg Becker Billig, genial og enkel :smiley:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

inverter2.jpg Denne kjøpte jeg hos SeaTronic og fungerer utmerket

 

 

 

 

 

 

 

inverter_kontroll.jpg Og da måtte jeg ha denne også :smiley:

 

 

 

 

 

 

 

Tilbake til det nye panelet...plexièn eller rettere sagt Lexan så det heter , bestillte jeg samtidig med dusjdøren , jeg lagde så en mal i tynnplast som jeg klippet til med saks la den oppå og sagde den så med skjærfil

 

 

dsc_0036.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

dsc_0037.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Kanten ble så pusset i flere omganger fra govt til kjempe fint papir , på den måten ble tilslutt kanten blank som resten av platen Ps! vi snakker her om 1200 papir...og mye pussing !

 

 

dsc_0035.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Planen var å lakkere baksiden med svart lakk , rundt kanten ville jeg så ha en hvit kant samt noen striper mellom instrumentene , disse ble så maskert , hullene til festeskruene ble da også plassert , borret og dybdefrest

 

dscn46321.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dscn4637.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Så lagde jeg hull til venderen og skar ut til inverterpanelet

 

 

dscn4638.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

dscn4633.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Instrumentene for strøm og spenning skulle monteres på baksiden så disse måtte maskeres , det måtte også feltet hvor jeg hadde tenkt forklaringen på venderens posisjon (til høyre) skulle være.

 

 

dscn4639.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Baksiden , altså den siden maskeringen var på måtte så mattes ned før lakkering , møysommelig arbeid pga. fare for å ødelegge maskeringen...

 

 

dscn4640.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter et par strøk lakk steg så spenningen

 

 

dscn4641.jpg

 

 

 

 

 

:sleep::sleep::sleep:

Link to post
Share on other sites

Ifbm. flyttingen av instrument og brytere

måtte det selvsagt nok en gang lages nye hull ,

denne maskinen her er virkelig kjekk

å bruke til sånt ...også!

 

 

 

dsc_0059.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dsc_0058.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den her veggen begynner å bli noe lealaus nå...

ellers ble alle støpsler fjernet og kabler stripset

permanent på plass .

ikke mer mikk makk og løse kabler lenger :smiley:

 

 

 

dscn4848.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var lakken tørr og maskeringen fjernet

stripen som gikk rundt ytterkanten ble så malt

med hvit lakk som jeg påførte med pensel

 

 

 

dscn4642.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og her er foreløpig resultat :smiley:

 

 

 

dscn4643.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tenkte å ha en beskrivelse for velgebryteren ,så

jeg lagde denne på skriveren og lakket den med klarlakk

Lakken skulle også fungere som lim

 

 

dscn4644.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men etter utallige forsøk ble dette

ingen success og fjernet :sad:

Tanken var at overgangen mellom lakk og papir

ikke skulle vise , men her ser man det tydelig !

 

 

 

dscn4645.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så da var det bare å pusse vekk og spraye

på svart lakk som ingenting hadde skjedd...

På tide med et prøve oppheng :smiley:

 

 

 

dsc_0061.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dsc_0062.jpg

 

 

 

 

:flag_bp::flag_bp:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oppdaget dette fantastiske arbeidet ditt i kveld, og har nå studert innlegg for innlegg i flere timer.

Jeg har mange ganger før latt meg imponere stort av kunnskap, pågangsmot og gjennomføringsevne til båtfolk her på baatplassen.

Men det jeg tror jeg er mest imponert over ved ditt arbeid er ureddheten og viljen/evnen til å finne løsninger.

Jeg trodde ikke mine egne øyne da du skar i stykker dashbordet! Men for et resultat.

Dette er imponerende!!!!

Stå på, og lykke til i fortsettelsen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

:smiley::smiley::smiley::smiley:

 

 

Det sies at kunnskap er lett å bære , har man kunnskap øker pågangsmot og viljestyrke

har man i tillegg litt fantasi og kreativitet er det også bra :smiley:

men det kan også være en ulempe...?

for fantasien setter kreativiteten i gang og evnen til å skape nytt ,

ulempen da blir at man hele tiden må finne nye løsninger.....puh

 

Takk for alle kompliment og velvalgte ord :smiley:

 

 

:smiley::smiley::smiley::smiley:

 

 

 

 

 

 

Noen som huske denne ?

 

 

 

 

 

 

 

 

biospray.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eller denne ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

airsponge.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bedre sent enn aldri , så ordtaket sier , jeg har testet....

etter besøket med KongDiesel i kjølen ble lukten Uutholdelig ,

tok alle putene med hjem og luftet , sprayet på og siden har de duftet godt :smiley:

Så det står på flasken , dreper de alle levende organismer

og gjenlater frisk lukt av eucalyptus

Airspongen står permanent åpen og suger til seg det somm måtte suse forbi ,

beggen produkter anbefales :thumbsup: BT har "kopier" ,

selvsagt til halve prisen og velsådet :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Mkt imponerad av dina prestationer! jag har själv en Nimbus 4004, har gjort en del på den förra året, och mkt även i år... har en blogg du kan kolla på, http://giotasnimbus.blogspot.se/

 

Har dock inte hunnit med att uppdatera den i år, men ska göra det så fort jag får tid!

 

Mvh/Peter

 

 

 

Hei

 

Og velkommen ombord.... giotas :smiley:

 

Bilder og info om båten din vil selvfølgelig være av stor interesse både for meg

og helt sikkert andre her på Båtplassen....

 

 

 

:flag_sw::flag::flag_sw::flag:

Link to post
Share on other sites

Panelmeterene fra Ebay.com finnes i mange varianter ,

dette voltmeteret er selvsagt for 230V ac

og trenger ingen drivspenning slik som Ampermeteret som

må ha 12V dc fra seperat kilde , det måler også på

230v siden .

 

 

 

dscn4654.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blue led er jo i skuddet for tiden....

 

 

dscn4647.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som forsyning til instrumentene

fikk jeg tak i et batteri på BT

Dette har nå vært i bruk i 1,5 sesong og

leverer framdeles....

 

 

 

dscn4849.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Shunten til Ampermeteret ble montert i "sikringskapet"

Sikringskapet består av en jordfeilbryter

1 kurs batterilader

1 kurs v.v tank

og 1 kurs til alle stikkontaktene ombord

Janita er jordet i sjøen og har ikke landjord

bryteren til venstre kobler denne inn ved landligg . jord.jpg

 

 

 

dscn4905.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Instrumentene måtte limes til platen ,

jeg prøvde først og demontere dem

ut av rammen men det ble liten success

sluttet og virke og endte i bosset :sad:

 

 

 

dscn4656.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og så en test på verkstedet , tja....

dette kan eg like :smiley:

 

 

 

dscn4653.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så måtte fjernkontrollen til inverteren plukkes

for å bli "innfelt"

Denne er koblet til iverteren vie en 8 pins

flatkabel , lik en ISDN telefonplugg .

 

 

 

dscn4850.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var det velgebryteren... forklaringen på posisjon på selve panelet

ble jo ikke bra og overlakket , dermed måtte jeg tenke nytt og kom på denne ideên

Noen runder på skriveren og justeringer i Paint fikk jeg tilslutt rett størrelse .

 

 

 

dscn46481.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I mangel av blankt papir fant jeg fram en boks med lakk

blank lakk gjorde susen ...

 

 

 

dscn4649.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er det selvfølgelig fantasien som setter grenser..

 

 

 

dscn4651.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:sleep::sleep:

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

 

Hvorfor har du ett eget batteri for instrumentene?

 

 

Hei Kaptein

 

Du kan sammeligne det med instrumentet ditt hjemme..disse (testinstrument)trenger egen kilde

for å ikke "ta" av det du skal måle på , da får du næmelig et spenningsfall og dermed uriktig resultat.

Men la det være sagt , dette er helt unødvendig i denne sammenheng , jeg var bare ikke klar over det når jeg bestillte dem , de finnes , helt like uten denne funksjonen !

 

:thumbsup::thumbsup:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her kommer siste del av dette prosjektet :smiley:

 

Det gamle panelet kunne jo følgelig ikke brukes lenger

så nytt måtte tilpasses , det bø på problemer

pga.flere vinkler og sikringskapet som

skulle innfelles , men etter et par forsøk satt det !

 

 

 

dscn4769.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og vips var det hele på plass... :smiley:

 

 

 

dscn4856.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hørte jeg noen si Coolpix ??

 

 

dscn4858.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og her Henning`s drøm ,

spenning og strøm :giggle:

 

 

 

dscn4859.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nede i venstre hjørne har jeg satt opp forbindelse til "forsynings" batteriet

som står plassert inni selve konsollen og er normalt ikke tilgjengelig

Her finnes en bryter for av og på , en sikring samt et 12V uttak , det er meningen

å kun bruke dette til lading av batterien når den tid skulle komme ?

Det hele kommer under/bak kapteinstolen og blir lite synlig.

 

 

 

dscn4878.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Litt merking her ville ikke skadet ser jeg....

 

 

 

dscn4871.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flott verktøyskasse ?

 

 

dscn4853.jpg

 

 

 

 

 

Klar til bruk :flag_bp:

 

 

dscn4857.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Neste prosjekt..........er påbegynt :smiley::smiley:

 

 

 

Ha en riktig god helg :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Utrolig bra tråd og en utrolig bra jobb du har gjort med båten. Håper du får tid til å bruke den også:-)

 

Tid til.. ?? et ukjendt begrep i min verden loffern :smiley::smiley:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter å ha tilbringt deler av vinteren under dekk , startet sesongen i år med en sjekk av dieseltankene . Klok av skade etter fjordårets (3) dieselpumpehavari blir dette kansje en tradisjon hver vår framover.... ?

 

Mer om vinteren under dekk , havari og dyseskift kan leses om HER

 

For å lette denne jobben gikk jeg i år til innkjøp av en elektrisk pumpe

som jeg sterkt kan anbefale , rimelig var den også , fåes hos BT :smiley:

 

 

 

biltema_pumpe.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På Clas Olsen fant jeg et filter i tilfelle rusk og fanteri...

Dermed var det bare å komme igang

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dscn4781.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med en hastighet på 30liter i minuttet

tok det ikke lange stunden før tanken var tom

og til min store glede så jeg ingen tegn til hverken

rusk eller dieseldyr :smiley:

 

 

 

dscn4782.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dscn4783.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ser selvfølgelig ikke rent ut her da , men dette

er noe missfarging i stålet...?

 

 

 

dscn4784.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og her står mitt lille vidunderstoff

Hammerdown....aldri mer en fylling uten !!!

 

 

dscn4789.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En ekstra kork

skader sikkert ikke ....

 

 

dscn4788.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så reverserte jeg og pumpet all dieselen tilbake

for å kunne innspisere den andre tanken

 

 

dscn4792.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dscn4790.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likte ikke helt det som etterhvert kom til syne her,

lurer selvsagt på hva dette kan være , det henger "fast"

og kjennes "klebrig" ut , kan jeg forsatt ha dieseldyr ombord ??

Hammerdown tar vel ikke akkurat livet av svineriet men forhindrer vekstvilkår ved å

"blande" vannet inn i dieselen .

 

 

 

 

dscn4793.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her i fjor kjøpte jeg en OZON generator ifbm. lukt i kabinen ,

men den ble overflødig og aldri testet .

Tok å pakket den ut her en dag og ser nå at den er beregnet for

bruk i væske !

Tanken slo meg selvsagt om dette kunne være noe å bruke

i dieseltanken ?? den skal følgelig ta livet av "micro organismer"

Er ikke det akkurat det dieseldyr er da ?

 

 

Kjekt om noen kan gi meg et tips elle 2 :smiley:

 

 

ozongenerator.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ulumskheten lot seg ikke løse opp i diesel , fant noe kjemikalier

og fikk løst det opp og ut av tanken , vasket så grundig med diesel...

 

 

dscn4796.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slik vi alle helst vil ha det i "pengebingen".... :thumbsup:

 

 

 

dscn4798.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dscn4799.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter noen runder ifjor med filterskift som kostet fletta (Les RACOR),

byttet jeg likså godt hele greia , disse tjener jeg inn

igjen ved neste skift !!....og ja jeg vet det mange

som har gjort det motsatte , pga.den fraværende brukervennligheten til disse filtrene , men det får så være

penger spart er penger tjent :thumbsup:

 

 

dscn4908.jpg

 

 

 

 

 

 

:flag_bp::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Av erfaring har disse alt for fint filter til å vera grov filter, dette er vell strengt tatt ikkje problem for deg som har så reine tanker nå, men veit mange som har hatt problemer med turtall pga tette filtre.. Etter dei har byttet til volvo sitt orginale innsats filter (861014) har probleme gått vekk. det er også dobbelt så lett å sjekke filtere(uten noe søl), og det er også mulighet for å montere vannsensor på dei som er kjekt å ha. anbefaler også å montere tappekran på disse som gjør det ekstra lett å kontrollere dieselen i ny og ne.

 

http://www.volvopentashop.com/BjordalMadsen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7742700_060?path=MarineDieselEngines%2F7742700%2F7742700_23%2F7742700_060

 

Der har du det filtere eg snakka om + alarmkit, men etter å ha rekna ut ka det hadde kosta for deg å kjøpt 2 sånne med alarmkit forstår eg godt at du har valgt noe annet :p

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei Nimba!

 

Fantastisk kjekt å lesa denne tråden :-) Artig at du beskriv alt så godt, gir inspirasjon for å ta tak i ein del ting på egen båt!! Alltid kjekt med bilder, det gjør det lettare å forstå.

 

Har sjøl ein Nimbus, men det er ein mindre variant, 27 Familia.

 

Båten din ser virkelig flott ut, keep up the good work...

 

Mvh Arne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...