Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Hei & hå folkens..

 

På tide me litt påfyll ??

Vel...her har ikke skjedd allverden , men nå tror jeg det så smått begynner å løsne... det ser ihvertfall ut som isen nedforbi snart smelter og da kommer jeg meg lett bort til Janita med småbåten , å ta bilen bort tar ikke mer enn 5 min , men fra parkeringen ned til flytebryggen er det Vanvittig bratt og langt å gå , særlig med pikk og pakk som oftest er verktøy og prosjektutstyr , så skal man jo tilbake også..

Fra huset og ned i småbåten tar det meg ca 30 sec , og etter 7-8 min kan jeg gå ombord i Janita , som dere sikkert da forstår blir ting som skulle vært gjort om vinteren utsatt til våren.... !

 

Her er forresten et bilde av "varebilen" min , en skikkelig sliter med verdens beste 9,9 hk (15) Yamaha 2T , starter ALLTID på første drag uansett temperatur...

 

dscn4914.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ellers kan jeg nevne at jeg her tidligere skiftet termostater på maskinene og har dermed fått økt tomgangstemperaturen til rundt 80 gr. Selve jobben kan du lese om HER

Ja...så var det stor-prosjektet ombygging av hekken , så langt har jeg tatt et par telefoner og vært på en "visning"

takk for tips forresten :smiley: , etter telefonrunden bestemte jeg meg for tur til Gutta på Strandvik Plast , begynner å bli en stund siden men.. flott vær var det den dagen

 

 

 

I påvente av dagslys , et bilde over hjemmehavnen

 

2013-01-22_08.36.29.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da er det på tide å løsne fortøyningene...

 

2013-01-15_13.09.30.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Underveis måtte jeg fylle litt diesel , det ble ikke akkurat enkelt med dypfryste tanklokk..

 

2013-01-23_09.13.56.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hjemmefra til Strandvik er det ca 25 nm , her i bjørnefjorden ...

 

 

2013-01-23_11.19.36.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Vel framme i Strandvik gjestehavn

 

2013-01-23_13.59.34.jpg

 

 

 

 

 

 

@

 

 

2013-01-23_13.59.08.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Karene fra Strandvik plast dukket etterhvert opp og vi hadde oss en god gjennomgang av jobben , og det så ut til at planene mine var gjennomførbare , jeg fikk et godt inntrykk av dem og de var både villig til å gi en pris og påta seg jobben.

så da blir det å vente på Anbudspris...

 

 

Turen hjem ble seende slik ut...helt fantastisk :smiley:

 

2013-01-23_14.46.15.jpg

 

 

 

 

 

 

 

zzzzzz :smiley: :smiley:

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vel.. som nevnt er det en stund siden jeg hadde den turen... anbudet er mottat og vurdering pågår enda... det jeg med sikkerhet kan si er at det ikke blir på denne siden av sesongen , jeg vurderer (uff ja..)og avslutte litt "tidligere" og bruke mørketiden på prosjektet , det er jo ikke bare plastringen som skal utføres , nye rekker må tilpasses , ankervinsj må flyttes , påfylling til vanntank , fenderlist , teakbord og kalesje samt nytt utegulv (påbegynt) , i tillegg tilkommer helt sikkert mange andre detaljer ++

 

Prisen var ikke så avskrekkende , men ulempen i Strandvik er ekstrakostnader med kranebil helt i fra Os , de er også avhengig av temperatur da båten må stå ute , og den kommer nok ikke før det nærmer seg vår , når jeg da skal gjøre alt tileggsarbeidet etterpå er jeg redd for det går utover sesongen , det ønsker jeg lite !

 

Så inntil videre tenker jeg nå på andre prosjekt ombord , I går var jeg bla.annet på storhandel på byggeriet samt biltema...blir et kjempespennende prosjekt syns jeg , og er nå klar for oppstart etter å ha studert lignende prosjekt her på BP .

 

Jeg kan vel avsløre at dette er en del av den totale ombyggingen jeg ønsker....

 

:smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uavhengig av overstående prosjekt er jeg i gang med å "planlegge" forlengelse av badeplattformen en 20-30 cm samt "nytt" teakdekk over det hele .

 

:smiley::smiley:

 

 

Vel..noen ganger kan det være en fordel og lese litt hva en har postet tidligere.....

 

Ja.ja..som nevnt er jeg så vidt komt i gang med noe jeg har gått og studert og tenkt på lenge , for etter en nærmere fordypning i div tråder vedr. badeplattformer føler jeg nå at prosjektet skal bli overkommelig for meg også , jeg har et motto som lyder : kan andre kan jeg og , og det har jeg sett stemme ofte så nå , eller snart er det ingen vei tilbake .

 

Og til alle dere andre som går med tilsvarende planer vil jeg spesielt anbefale dere å studere trådene til RAY , SJØKUA og REM

ikke bare fantastiske tråder , også 3 fantastiske badeplattformer :thumbsup:

 

Nå er riktig nok planen min og "bygge om" plattformen og ikke bygge ny slik disse karene har gjordt , uansett håper jeg det ferdige resultatet skal bli noe tilsvarende...?

 

Som nevnt har jeg vært og handlet litt

 

2013-02-27_13.18.45.jpg

 

 

 

 

Dette er selvfølgelig bare en begynnelse , litt til å komme igang med... Merantfiner , Bonocell og Polyester blir hovedingrediensene

sammen med deler fra eksisterende plattform .

I forbindelse med prosjektet må jeg også ha en skikkelig arbeidsplattform , 1/2 " x 4" duger bra til dette

 

2013-02-27_14.34.03.jpg

 

 

 

 

 

 

Så etter et par timers snikkering sto denne ferdig

 

2013-02-27_15.59.14.jpg

 

 

 

Beina på bordet er boltet for at de skal kunne taes av , akkurat hvorfor... blir lettere å forklare når demonteringen av

badeplattformen skal foregå , som nå blir første STORE utfordring,,,

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg så smått fått begynt på demonteringen av badeplattformen , fikk skrudd av luker og anker/rulle idag , samt oppheng for eksosrør , fjernet alle tilgjegelige skruer , overaskende er det kun brukt 6 mm bolter ... men , så sitter de til gjengjeld tett !

Ellers frykter jeg limet som antagelig er det primære som holder den fast til skroget , vi får se når alle skruene er ute , de som gjenstår kommer jeg ikke til utenifra , så disse må kuttes fra innsiden....

For at ikke plattformen skal havne på havets bunn når/viss den løsner er den sikret med tau opp i rekken .

 

 

 

2013-03-04_17.45.44.jpg

 

 

 

 

 

 

2013-03-04_17.37.09.jpg

 

 

 

 

 

 

2013-03-04_17.45.36.jpg

 

 

 

 

 

 

2013-03-04_16.14.46.jpg

 

 

 

 

 

 


:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Nimba.

 

Dette blir spennende prosjekt. Jeg har selv lekt med tanken på en ombygging av badeplattformen, så dette blir interressant.

 

Husk masse bilder... :-)

 

Er også kjempespent på hva du har fått for pris på ombyggingen av hekken, dette ser også veldig interessant ut, men jeg frykter/regner med at det blir for dyrt for meg.

 

Bra tråd, fortsett med oppdateringer, det er mange followers her...

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hei Nimba.

 

Dette blir spennende prosjekt.

 

Fernanda

 

:flag:

 

 

Hei.

 

Interresant tråd og spennende prosjekt

 

 

 

Flott det ikke bare meg som lever i spenning... spenning er jo en tilstand som oppstår når en ikke vet utfallet , jeg vet enda ikke nøyaktig hvordan løsningen blir , jeg vet bare hvordan jeg vil ha den , så får jeg ta utfordringen og løsningene etterhvert , akkurat det har jeg lang erfaring med i yrket mitt , tror det heter "løsningsorientert" :giggle:

 

Bonocell selges flere steder , det kalles også Polyuretanplater , fåes på Biltema , seasea , Watski .......

 

Ellers skal jeg bort idag og få ut resten av boltene som holder plattformen , så håper jeg på å få den løs...

 

 

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg etter noen runder i tenkeboksen puste lettet ut... plattformen er omsider løs av båten !! :smiley:

Som jeg fryktet var det limet som ble den største utfordringen , det viste seg og tåle enorme krefter , faktisk begynte glassfiberen i gi etter i de største kraftanstrengelsene.. Utfordringen ble da å få skjært opp mellom skrog og plattform , men med rett verktøy kombinert med solid belastning måtte den til slutt gi tapt. :smiley: :smiley:

 

De siste boltene fant jeg en ny løsning på å få fjernet utenifra , jeg unngikk dermed sliping og kutting innenifra .

Men etter at alle disse var ute så jeg snart at mer måtte til for i det hele tatt få (strekk) belastning på limet , vingene som går forover på skroget måtte kuttes ifra resten , dette ville medføre større belastning på limet som holdt resten av plattformen.

 

Så etter at disse ble kuttet ifra så jeg litt mer optimistisk på en løsning... men den gang ei !

Nye forsøk med press med fiberstropper kombinert med skjæring med diverse remedia ble også utprøvd men limet var både seigt og hardt og jeg begynte rett og slett og vurdere om båten måtte på land slik jeg fikk tilkomst underifra .

 

Men først skulle et siste forsøk med mer kraft og større moment uttestes... så jeg kuttet til 4 stk 2x4 og fant fram bajonettsagen .

 

 

De siste boltene tok jeg ut på denne måten...

 

2013-03-06_12.22.00.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-03-06_12.23.00.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her kuttes "vingene" av plattformen

 

2013-03-07_14.50.33.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med Mye press tenkte jeg da noe skulle begynne å skje... :nonod: :nonod:

 

2013-03-07_16.19.42.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med denne makinen var det enkelt å kutte i plasten , tanken var å få mer moment på presset nedover i håp om at

limet skulle gi etter evnt. få en større åpning mellom skrog og plattform for å komme til å kutte...

 

2013-03-08_16.11.03.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 slike utsparinger ble kuttet for å få lektene fast i plattformen

 

2013-03-09_16.26.54.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dermed fikk jeg mer belastning lenger ute noe som medførte mye større kraft på plattformen nedover , forsatt i håp om at den skulle sleppe...

 

2013-03-08_18.15.15.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg gjorde også forsøk med press oppover , men da begynte det å knake i plasten , det selv etter at denne ble tatt i bruk

 

2013-03-09_16.31.46.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inni mellom må både jeg og maskinen ha pause ...

 

2013-03-09_17.19.37.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det store øyeblikket..etter et par timer med sagen

 

2013-03-09_17.30.57.jpg

 

 

 

2013-03-09_17.38.35.jpg

 

 

 

 

2013-03-09_18.00.13.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Ikke akkurat vakker ....

 

2013-03-09_17.39.27.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så da blir det å skute plattformen hjem på operasjonsbordet for modifisering...

 

 

:smiley: :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

Da er plattformen på plass og litt modifisering påbegynt ... :smiley:

Transporten hjem gikk smertefritt med hjelp av dekksmatroser og et nydelig vær.

Jeg startet narturligvis med å få strippet den for fenderlist og div. beslag , og etter litt

tid i tenkeboksen var det bare å finne fram sagen...

 

 

 

 

 

2013-03-10_11.50.31.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-03-10_16.36.14.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-03-10_17.50.53-2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-03-11_16.33.39.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-03-11_16.47.43.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-03-11_17.23.06.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-03-11_17.32.40.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-03-11_18.06.46.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-03-11_18.10.44.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Som dere ser har jeg skjært av "sargen" ? er det det det heter :confused: :confused: , kanten rundt kan jeg mulig bruke seinere i prosjektet , det får tiden vise...ellers så har jeg skjært av "oppbevaringsboksene" , det for å komme til å støpe oppimot ny platting som jeg har tenkt å forme i merantifiner , ny "sarg" visst det var det det het , vil få 2 vinkler , en skrå og en rett .

På det ene bildet viser et kutt jeg har gjordt i en forsterkning , her er det brukt treverk som distansematerial , dette var forsatt tørt og har altså holdt ut i 25 år , jeg har da ingen bekymringer om å gjøre tilsvarende i min nye kontruksjon ...

 

 

 

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er det på tide med en liten oppdatering her...etter noen uker på jobb og litt påske er jeg nå klar for nye utfordringer , den første har jeg allerede løst...min trekkfulle garasje kombinert med lave temperaturer er ingen god kombinasjon for glassfiberstøping så noe måtte gjøres !

Jeg har rett og slett bygget et "drivhus" inni garsjen , akkurat stort nok til å komme rundt plattformen , halogen i taket og integrert avtrekksvifte i veggen samt 2 byggtørkere , en på gass og en elektrisk ,

Har 1500w stående på nå og har ingen problem med å holde 20 gr.

En annen praktisk ting er at den også fungerer glimrende som lakkboks :smiley:

 

En tur på OBS bygg samt 400 kr fattigere

 

2013-03-30_12.22.27.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Avtrekksvifte må til for både fjerning av støv og gasser fra støpingen , en kjølevifte på fot fungerer utmerket

 

2013-04-02_11.40.52.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og varme nok til å lage badstue , for sikkerhets skyld..

 

 

2013-04-02_11.41.44.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ellers går det framdeles i demontering...de gamle oppbevaringsrommene under plattformen må helt vekk

 

2013-03-31_14.03.55.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-03-31_14.04.26.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så skal hele plattformen deles på langs

 

2013-03-31_14.08.05.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-03-31_14.13.04.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slik ser jeg for meg størrelsen , de gamle linjene

og formene skal beholdes .

 

2013-03-31_14.38.13.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Så nå er alt klart for å starte oppbygging igjen :smiley:

 

 

2013-03-31_14.22.19.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


:smiley: :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått tilpasset delene og startet montering :smiley:

Bakre del måtte kappes litt for at side-sargen skulle treffe framre del riktig og ikke havne på utsiden av skroget

Og siden bakenden nå blir smalere måtte også sargen gjøres kortere , den blir som bakre del sjøtet på midten.

Skissen under viser noelunde hva jeg mener...

 

 

plan.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kapping av bakre del for å gjøre den smalere

 

2013-04-07_17.05.01.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hjørene måtte også kappes for at sargen skal treffe på rett sted mot skroget

 

2013-04-07_17.06.23.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilpasning......lekten under tvingen til høyre er retningen sargen må ha for å treffe riktig mot skrog

 

 

2013-04-02_11.29.35.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-04-07_17.10.15.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så har jeg lagd små "spant" som skal holde sammen sarg og bakre del , alt dette skal så støpes inn i polyester

 

 

2013-04-07_16.36.55.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De holdes på plass med skruer utenifra

 

2013-04-07_16.36.39.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-04-07_16.37.10.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Puh...

 

2013-04-07_16.36.05.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metting med polyester

 

2013-04-07_18.36.05.jpg

 

 

 

 

 

Da er de klar for endelig montering , men først må all gammel gelkoat vekk , sliping next :diving:

 

2013-04-07_18.42.22-2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Her forsker jeg litt og prøver å lage sparkel til hulkiler , tenkte også jeg skulle "lime" spantene og fylle evnt. ugjevnheter , erfaringen jeg gjorde er at dette ble knallhardt , men kan fint formes , slipes og tilpasses før det er gjennomherdet.

 

 

2013-04-07_18.49.18.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 


:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er det endelig action i teltet igjen :smiley:

Fikk desverre spolert en god uke pga. sykdom men nå ser det ut som jeg virker igjen :confused: ihvertfall i garasjen..

 

Jeg er pr. dags dato klar for å støpe sammen framre og bakre del av plattformen , mye plukk med bakdelen ble det men jeg føler nå at denne er bunnsolid og bør stå for en god støyt om det skulle være.. en ting jeg ikke har nevnt er at når plattformen er fedig sparklet og pusset vil jeg legge over et lag med epoxy / duk , dette vil selvsagt styrke den totale konstruksjonen samt hindre at sjøtene i polyesteren sprikker opp ved "bevegelse" .

 

 

 

 

Alle spant er skrudd godt fast med skruer og samt ugjevnheter fyllt med polyestersparkel

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Overgangen mellom nedre og øvre del er også fyllt med polestersparkel , tape på utsiden hindret for mye sig utover

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Bldet viser sparkelmassen mellom øvre og nedre del

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her har 2 lag 300 duk komt på mellom spantene , sjøten på midten avventes...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Før videre støping blir det hulkilfylling og rundsliping av spant

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alle som har prøvd polyesterstøping vet for et forferdelig griseri dette er å jobbe med...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var det tid for sjøting...av midtparti

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sliping sliping...... :sad:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De 2 delene skal nå støpes sammen , og undelaget er avgjørende for et vellykket resultat

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

En "støpeform" lages av dryppstopp plater , disse tror jeg fungerer bra , speilblank overflate .

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Overflaten poleres med hardwax

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Både manuelt og med maskin

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De 2 delene monteres så NØYE plassert fast mot underlaget med skruer

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slippmiddel påføres før et lag gelcoat smøres på

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Så idag er planen å støpe 2 lag 300 duk , totalt skal jeg opp i ca 6-7 mm , samt div. forsterkninger

 

 

 

 

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette blir knallbra! Jeg vil anbefale deg å bruke skumgummirulle når du skal smøre utover mye polyester, men dette vet du sikkert fra før :thumbsup:

 

Bruker du divinycell på områder hvor du skal bygge opp mye?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Da er det slutt på den ulidelige ventingen... :giggle:

Ellers takk for alle positive tilbakemeldinger :sweat: , de er kjekk å ha når støpingen går som værst...er igrunn litt stressende med den polyesteren , herdingen venter så absolutt ikke når den først er blandet , når det gjelder dosering bruker jeg en kork som tar 10 ml, enkelt å blande da , en kork = 0,5 L / 2 korker = 1L osv.

Til utsmøring bruker jeg for det meste en malingskost, men idag skulle jeg teste ut Kapteinens råd , og det gikk mye bedre inntil skummrullen "smeltet" på stang :worry: antagelig et BT fenomen , etter 4 ruller måtte jeg ty til den gamle gode kosten, ellers takk for godt råd Fredrik :smiley:

 

Støpingen startet som planlagt med 2 lag 350 duk , jeg lot dette herde ferdig før jeg mattet ned og la på nye 2 x 600 .

I dette laget limte jeg så fast noe distansematerial som avstivning , bruker forresten BT sine 25mm polypropolenskiver som også kalles Bonocell :confused:

 

 

 

Her har jeg klippet til 2 lag duk

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Og så etter et par timer med grisearbeid....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Inntil den rette kanten la jeg en så en hulkil for å forenkle videre plastring samt forsterke overgangen mellom ny og gammalplattform

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Før videre støping gjorde jeg klar noe forsterkning i den største flaten , dette er bare en del av den totale avstivningen

disse platene er utrolig lett å bearbeide..

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metting pågår...

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så klippes nye 2 lag 600 duk klar til støping

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her måtte jeg til med noe press , gelcoaten hadde faktisk begynt å slippe underlaget en liten mm eller 2

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

zzzzzz.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...