Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Min motor (Yanmar 6LP-serien) har som nevnt en port for eksostemperatursensor i innløpsflensen til eksosdelen av turboen. Yanmar Norge testkjører alle nye motorer med en sensor i denne porten, og setter tilbake messingpluggen igjen før levering til forhandler/båtbygger. Jeg spør sikkert veldig dumt nå, men er du helt bombesikker på at dine grønne ikke har en lignende plugg et eller annet sted i eksossystemet....?

Link to post
Share on other sites

Plassering av føler til eksostemp.

Det er mange motorinstalasjoner som har eksostemperturføleren plassert like etter turboen, da trenger du ikke å bekymre deg over kjølevannet.

Det er ikke om å gjøre å få en høyest mulig eksostemperatur. Om giveren plasseres slik at du får feks. 200 grader eller 500 grader så kan det være det samme. Hovedsaken er at du har en grei oversikt over eksostemperaturen og kan se om belastningen er skeivfordelt på motorene om du har 2 motorer, eller om du får uvanlig høy eller lav temperatur noe som kan indikere en feil i motoren.

Spennende prosjekt du har, og supre løsninger.

Stå på.

 

Mvh.

Ellida

Redigert av Ellida (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var god musikk i mine ører Ellida :thumbsup::thumbsup: teori og praksis kan være så vidt forskjellige ting , i dette tilfellet er det som du sier : Hovedsaken er at du har en grei oversikt over eksostemperaturen og kan se om belastningen er skeivfordelt på motorene om du har 2 motorer, eller om du får uvanlig høy eller lav temperatur

 

Ellers...har jeg nå løsningen på det nye bendet visst det er utformet slik bildet over viser ,da blir det å lage et nytt "lokk" til den nederste utsparingen , forlenge eller skifte røret som sitter på sensoren og gjenge denne fast i lokket , det blir samme prinsipp som tidligere , bara at nå må jeg borre et hull i det innerste eksosrøret , bildet under viser lokket jeg snakker om

 

 

cimg5241.jpg

Link to post
Share on other sites

Går det an å modifisere ett bend slik at det varer mye lengre tror du nimba? Lakke inni det eller noe? Behandle det på ett vis....

 

Hmmm...tenker du på et allerede brukt eller et helt nytt ? Bendet mitt var ca 23 År ! og vi får vel konkludere med at det er en grei levetid . Den innerste delen var av rustfritt stål , selv det var fullt av småhull som ikke kom fram før jeg sandblåste det . Den ytterste delen er av støpejern og nok det svakeste leddet , det var dette som gikk i oppløsning , skulle noe vært bedre måtte hele bendet vært rustfritt , noe som selvsagt hadde påvirket prisen. Jeg tror ikke man kan gjøre noe særlig med bendet innvendig , utvendig kan man selvføgelig holde vekke rust for tæring innover osv.

Link to post
Share on other sites

Hmmm...tenker du på et allerede brukt eller et helt nytt ?

 

 

Begge deler. Jeg misstenker at det er snart hull i mitt bend, og da det er stive priser for ett nytt ett så frister det mer å reparere det jeg har inntil det er ikke mulig mer så kjøper jeg ett bend og behandler det med noe som øker levetiden. Mitt er like gammelt som ditt bend. Bør jeg skru ut mitt bend og se på det?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

exhaust elbow

 

 

Ett kjapt søk på ebay så fant jeg denne, kommer på 2,5 båtlapper levert hjem på døren:-)

Hva koster disse i norge?

Yanmar sitt koster 10 lapper.....

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

exhaust elbow

 

 

Ett kjapt søk på ebay så fant jeg denne, kommer på 2,5 båtlapper levert hjem på døren:-)

Hva koster disse i norge?

Yanmar sitt koster 10 lapper.....

 

 

Tar du et like kjapt søk på Finn finner du det der også , faktisk billigere , bendet fra Ebay koster 25% mer (du glemte momsen) . jeg har fått faktura på mitt i fra Marinedeler.no 2625,- inkl frakt og Norsk reklamasjonsrett :smiley:

Link to post
Share on other sites

Går det an å modifisere ett bend slik at det varer mye lengre tror du nimba? Lakke inni det eller noe? Behandle det på ett vis....

Lakke innvendig tror jeg du kan glemme. Det ville hvertfall ikke jeg gjort.

 

Jeg vet ikke hvilken dimensjon bendet ditt har og hvor vanskelig det er å komme til, men hvis det går ann å komme til med sur & gas hadde det vært et alternativ å legge på et lag med bronselodd innvendig. Det er meget korrosjonsbestandig :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg laget et nytt "lokk" til det nye bendet , det er utformet slik som det gamle bortsett fra at det er av rustfritt matriale , i senter borret jeg opp og gjenget hull til sensorholderen .

Sensorholderen måtte modifiseres med et lenger rør da det røret som allerede var påsveist ville bli for kort for den nye plasseringen .

Jeg har også laget en ny solid pakning tilpasset lokket , samt borret opp litt større hull til skruene som fester lokket til bendet , dette for å ha en liten justeringsmulighet om jeg ikke greier å treffe 100% med hullet som skal borres i innerrøret (eksos) , hullet skal forøvrig borres så trangt så mulig slik at minst mulig sjøvann kan trenge inn ved temperaturfølerens(rør) , uansett tror jeg trykket fra eksosen er høyere enn på sjøvannet ??? da blir det vel heller eksos ut i sjøvannet ....og det gjør vel ingenting .

Skjeptisk til dette hullet er jeg ikke , en kikk på det gamle forteller meg at dette går bra , her var hullet større en gjennomføringen til spjeldet , hullet er akkurat det samme som for 23 år siden , ingen korrosjon eller lign.

 

Bidet viser det nye lokket , sensorholderen med lenger rør som er plassert helt rett i forhold til sensorproben slik at denne har mest mulig avstand til røret.

 

 

cimg5242.jpg

 

 

Sensorholderen bunner her i eksosrøret som ikke er borret opp , når det gjøres i det nye bendet vil det komme ca 1,5-2 cm lenger inn .

 

 

cimg5243.jpg

 

 

cimg5244.jpg

 

 

cimg5245.jpg

 

 

 

Så da blir det spennende og se om det passer.... det nye bendet ligger som tidligere nevnt på posten og venter og mandag er første mulige dag for avhenting så godt ut i neste uke skulle vel være en mulighet for en test................. :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Bare sånnn obs obs. Disse spjeldene som står inni eksoskrøket har vert ein plage på 41 motorene da dei setter seg ofte fast og gjør at du ikkje får turtall på motoren, det kan vera alt i fra rust,koksing eller el motoren som ryker. Bare sånn å tenke på neste gang du får problem med turtall på motorene, Disse blir ofte fjernet på dei gamle eksoskrøkene og på dei nye eksoskrøkene er dei ikkje der.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

En ørliten oppdatering her.... nytt eksosbend avhentet og modifisering startet , bendet var som jeg trodde helt identisk med det gamle bortsett fra spjeldet og opphenget som var fjernet , så det eneste som nå skulle gjøres var å borre opp innerrøret , montere utstyr og lakkere .

 

 

Og slik gikk det til......

 

dscn3872.jpg

 

 

Borring....

 

dscn3874.jpg

 

 

De siste mm ble filt....

 

dscn3875.jpg

 

 

Sensor røret passet perfekt i senter av hullet...

 

dscn3876.jpg

 

 

Så da var det bare å montere og gjøre klar for lakkering....

 

dscn3878.jpg

 

dscn3891.jpg

 

dscn3883.jpg

 

 

Grunning og lakkering.....

 

dscn3896.jpg

 

dscn3897.jpg

 

 

og nå ligger bendet på tørk , satster på montering i morgen :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

En ørliten oppdatering her.... nytt eksosbend avhentet og modifisering startet , bendet var som jeg trodde helt identisk med det gamle bortsett fra spjeldet og opphenget som var fjernet , så det eneste som nå skulle gjøres var å borre opp innerrøret , montere utstyr og lakkere .

 

 

Og slik gikk det til......

 

dscn3872.jpg

 

 

Borring....

 

dscn3874.jpg

 

 

De siste mm ble filt....

 

dscn3875.jpg

 

 

Sensor røret passet perfekt i senter av hullet...

 

dscn3876.jpg

 

 

Så da var det bare å montere og gjøre klar for lakkering....

 

dscn3878.jpg

 

dscn3891.jpg

 

dscn3883.jpg

 

 

Grunning og lakkering.....

 

dscn3896.jpg

 

dscn3897.jpg

 

 

og nå ligger bendet på tørk , satster på montering i morgen :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Var ombord igår og fikk montert det nye eksosbendet , som egentlig gikk smertefritt sett vekk fra en styrepinn på anleggsflaten på turboen , der var hull til denne i det gamle bendet , men ikke det nye så den filte jeg lett vekk , klammeret som klemmer flensene sammen måtte spennes opp slik at den gikk utenpå flensene , uten dette ville monteringen bli vanskelig.

Startet opp og så etter lekkasjer , men her var det potte tett :smiley:

Koblet så opp kabelen til instrumentet og registrerte at temperaturen steg , fikk max 200 gr. uten belastning , så jeg konkluderer med at løsningen var vellykket og skal nå ta for meg den andre motoren , bendet her så ut til å være i bedre forfatning , og går alt etter planen velger jeg samme løsning på dette.

 

dscn3904.jpg

 

 

dscn3906.jpg

 

 

 

Godt Fornøyd eg.... :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det har vert interessant å lese om jobben du har gjort med å montere føler for eksostemperaturen. Måten du har løst opgaven på imponerer meg.

 

Jeg har hatt samme type instrument en del år på Sabb Ford 2704. Det er også måler for turbotrykk montert på motoren og vil absolutt si at måling av eksostemperaturen er et svært nyttig instrument.

 

Ser det har vert nevnt at eksostemperaturen kan falle 100 grader når bendet er vannskjølt. Nå har ikke jeg kjøling på eksosbendet der føleren står, men når jeg ser hvor fort eksostemperaturen stiger ved gasspådrag virker det ikke som om eksostemperaturen blir noe påvirket av temperaturen på bendet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg skal begynne å lage ny styrekonsoll i vinter. Har du tips til hvordan jeg får den behagelig? Den forrige var ikke noe spesielt god til å bruke, da man måtte sitte på kanten av setet og bøye seg fremover. Men det løses med å flutte gasspaken. Har du noen mål eller vinkler på din konsoll? :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det du kan gjøre , er å ta av rattet og holde i den posisjonen du føler er mest praktisk/behaglig når du sitter i kapteinstolen din , så lager du en mal i papp og bygger etter den , det gjorde jeg .

Min dasj eller mine mål vil nok ikke passe i din båt som er betydelig mindre , ellers liker jeg tråden din veldig godt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det du kan gjøre , er å ta av rattet og holde i den posisjonen du føler er mest praktisk/behaglig når du sitter i kapteinstolen din , så lager du en mal i papp og bygger etter den...ellers liker jeg tråden din veldig godt :smiley:

 

Takk for at du liker min tråd :flag_bp::thumbsup:

 

Jeg liker meg godt i hvordan det er i biler, men det blir for upraktisk å ha i båten. Jeg skal eksperimentere meg litt frem nestegang jeg er der :wink:

 

Takk for tips

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

På tide med litt lesestoff innpå her , for de som kjeder seg i møkkaværet..... :sad:

 

Arbeidet ifbm. dasjen var ikke helt ferdig før sesongen begynte og det har latt seg vente... alltid dritkjedlig og starte opp med prosjekter som ikke er ferdig...men sånn e livet :nonod:

 

Det var taket over dasjen som så litt ruske ut , hull etter gammalt utstyr og fargeforskjeller i gelkoten gjorde ikke synet noe særlig innbydene , så jeg la en plan for lys , lys og ventilasjon .

På varme dager er det godt med en bris i fjeset , så jeg tenkte rett og slett å montere en vifte som suger luft fra flyèn (skygge) og ned gjennom en dyse til kapteinen :wink:

 

Litt bilder er alltid kjekt...

 

Her må en vri litt på hodet for å få rett vinkel

 

dscn3936.jpg

 

 

dscn3937.jpg

 

 

dscn3938.jpg

 

 

 

Taket ble grundig regjordt og "mine" berømte vinylplater ble så limt opp....

 

 

dscn3939.jpg

 

 

dscn3940.jpg

 

 

dscn3941.jpg

 

 

 

-med ørsmå popnagler for at det i det hele tatt skulle henge , når limet tørker henger det nok godt.....

Så ble utsparinger lagd og utstyr montert

 

 

dscn3947.jpg

 

 

dscn3953.jpg

 

 

dscn3943.jpg

 

 

 

Videre måtte skikkelig feste for 6,5 tommerene til...

 

 

dscn3954.jpg

 

 

dscn3956.jpg

 

 

Spotter i samme utførelse som taket , og høytaler fra Biltema ,

videre dyse for "kald" luft , 12V uttak og bryter til vifte/lys

 

 

dscn4439.jpg

 

 

dscn4441.jpg

 

 

dscn4442.jpg

 

 

dscn4440.jpg

 

 

dscn4443.jpg

 

 

Resultatet får dere bedømme selv , jeg er uansett storfornøyd -og det er jo det viktigste....

 

Ellers kan nevnes at badet er under oppseiling...har trekt nye plater , ny benkeplate er under bearbeidelse , nytt lys og dør til dusjen er på gang , så vi får se hva julen bringer.. idag er det Julebord med likesinnede på Hurtigruten så eg får vel etterhvert stryke dressen og hoppe i dusjen , så får kjeledresse få fri idag.

 

:cheers_wine: :cheers_wine: :cheers_wine: :cheers_wine: :cheers_wine: :cheers_wine: :cheers_wine: :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

En egen dør inn til dusjen har vi savnet i Nimbusen , både med tanke på skvett inn til toalett og pga isolering av varme/damp , så jeg begynte å studere litt hvordan dette kunne gjøres og tenkte da først på Plexi , men etter en telefon med en lokal forhandler ble jeg anbefalt Lexan , så jeg tok et mål og vel en time seinere var platen kommt på verkstedet .

 

Pga. platens mykhet bestemte jeg meg for å bruke 3 stk. hengsler på opphengssiden , her brukte jeg maskinskruer som jeg kuttet slik at dem fluktet på baksiden , det ble da naturligvis gjenget i platen

 

dscn4523.jpg

 

dscn4524.jpg

 

dscn4525.jpg

 

 

Et prøveoppheng konstaterte at mer avstivning måtte til , alternativt bruke 3 stk magnetlåser istendenfor 1 , men jeg så fort at en list ville bli mest praktisk så en teak list i passende bredde ble kuttet og fikk 2 strøk lakk , ble så skrudd fast med et passende antall treskruer som ble forsenket ned i plasten

 

 

dscn4526a.jpg

 

dscn4532.jpg

 

dscn4529.jpg

 

 

På Clas-Olsen fant jeg en liten "knott" , en på hver side med sammenhengene skrue fungerte fint som tiltenkt , og ja... den er absolutt nødvendig , megnetlåsen er av den sterke typen som jeg håper holder i litt sjø også , så her må man ta "litt i" for å åpne døren , bildet er tatt før listen ble lagt på...

 

dscn4527.jpg

 

Døren gikk så til videre bearbeidelse på kjøkkenbenken hvor den ble påført vindusfilm som følgelig dekket over "hullene" og enden av skruene til hengslene , og etter en natts tørking foran varmepumpen

skulle det være duket for montering...

 

 

dsc_0032.jpg

 

dscn4528.jpg

 

:sleep::sleep:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...