Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Nimba, hvordan er erfaringene dine med de volt og amperemetrene du har montert?

Kan du anbefale instrumentene?

 

Jeg kjøpte et kombinert volt og amperemeter på ebay, ganske likt dine i utseende. Med kalibrering for volt og ampere, men det lot seg ikke justere til å gi fornuftige avlesninger for både volt og ampere samtidig. Når volt var ok, var amperen helt ute, og motsatt. Brukte en tilårskomne fluke multimeter som referanse.

 

Stemmer dine instrumenter bra med en andre målinger, evt seg imellom?

 

Jeg ble skeptisk til kvaliteten på slike rimelige instrumenter etter min erfaring.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Mektig imponert Nimba, dette blir bunnsolid :yesnod: . Har det gått mye pollyester så langt eller?. Jeg regnet med å bruke ca 10kg. har brukt ca 32 kg!!! :crazy::eek:

 

Veldig bra jobb til deg også Panta passer veldig bra på båten :thumbsup:

 

 

Til nå har jeg brukt ca 30 kg , sist jeg var på BT kjøpte jeg nye 5 kg som jeg regner skal holde til siste rest ?

Ellers fikk jeg snudd plattformen før jeg reiste :smiley::smiley: kjekt å endelig se resultatet av all støpingen og ikke minst størrelsen .

Dryppstopplatene som fungerte som "form" slapp egentlig ganske greit etter litt list og lempe

 

 

 

Storfornøyd og ingen overaskelser :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

At vi mennesker har forskjellig smak er definitivt dette et godt eksempel på , for jeg ser jeg en råtøff og praktisk plattform som absolutt matcher båtens linjer og design , når jeg da i tilegg vet hva som står bak av både planlegging og arbeid blir jeg ekstra imponert , rett og slett misunnelig !!

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er imponert over arbeidet til alle sammen. Plattformen ser absolutt ut til å være original, den ser ut til å være særdeles praktisk, nyttig, funksjonell og som sagt imponerende håndverk.

 

Men jeg synes den er for stor til å være vakker, men det er helt greit. Funksjon framfor form vinner stort sett hver gang! Dessuten er jo jeg i tillegg en treskalle, så hva kan man vente.... :giggle:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

WOW! Må si jeg er svært imponert over denne tråden. Gleder meg til å se ferdig resultat av plattformen din Nimba. Må si jeg syns plattformen til Penta 30 ser veldig bra ut i virkeligheten, råflott faktisk. Har inspisert den når jeg har vært forbi der du ligger med båten. Skulle gjerne hatt en slik selv.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jo.... etter Penta 30 sin gjesteopptreden ble det veldig bra innpå her :smiley: Glassfiber delene jeg holder på med vil nok ikke komme opp på det nivået , men bra skal det nok bli bare de etterhvert passer på båten :pray:

 

Fikk som nevnt tidligere støpt igjen åpningene på siden av plattformen før jeg reiste til en helt annen plattform, så her kommer siste runde med bilder før jeg får kommet meg hjem og tatt sjarmøretappen... :sweat:

 

 

 

Først ble åpningen renskjært og filt

bilde

 

 

 

 

 

 

Kanten ble så pusset rund noe lignende likt resten av profilen

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Lagde meg så en "form" med samme bueprofil for og slippe masse sliping i etterkant , før jeg satte den i "spenn" polerte jeg den og hadde på slippmiddel

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Duk ble så tilpasset åpningen og lagt på ferdig mettet med polyester , i denne operasjonen var overflaten utvendig prioritert , mer støping innvendig må avventes til formen ligger på hode igjen.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Og resultatet ble jeg godt fornøyd med ..

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Skal bli minimalt med sliping her

 

bilde

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg må si jeg er imponert over arbeidet her. Dette blir knall bra!

Hvor mye har du forlenget plattformen med Nimba, og skal du lage rom i den, slik det var originalt, eller dropper du det til fordel for en slett overflate?

 

Jeg tenker å gjøre noe av det samme selv, så dette er interressant.

 

 

Fernanda

 

:-)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hei :smiley:

 

Det er bare å hoppe i det fernada :pray: men ikke gjør samme tabbe som meg som hoppet FØR sesongen , dette er definetivt en jobb som bør gjøres ETTER sesongen . Vel... nå kunne nok sluttdatoen ha vært en helt annnen her i gården hadde flere andre ting gått som normalt og planlagt !

 

Og ellers.. vel tilbake på jobb og god tid til posting på fritiden :smiley: så nå kommer det jeg så fint kalte "sjarmøretappen... :sweat:"

Men som nevnt over gikk ikke alt som planlagt denne gang så desverre har jeg ikke noe bilde til dere med plattformen ferdig montert , men bilder det har jeg , og de kommer etterhvert....

 

Så tilbake til spørsmålet fernada , jeg har ikke målt forlengelsen , men når jeg sitter her og "måler" i luften mener jeg bestemt det er snakk om 40 cm , rommene du nevner er historie , og kommer nok heller ikke til å bli savnet av meg ihvertfall , men muligheten til å beholde dem er nok tilstede , du vet det er den fantasien som setter grensen... :smiley:

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg kommer nok ikke til å starte før båten er på land igjen. Er nok greit å bruke høst og vintermånedene i garasjen.

 

Det var lurt med telt i garasjen for å få varme, den må jeg også kopiere.

 

Men så til saken..., 40cm, ser det riktig ut i forhold til båten? Jeg skal gjøre noe av det samme, men usikker på lengden.

Og hva gjorde du med vingene fremover, jeg ser du fjernet de delvis her tidligere, men er de fjernet helt, eller bare redusert?

 

Jeg tenkte jeg kanksje skulle forsøke å redusere de, men allikevel beholde de for bæringensskyld...

 

Gleder meg til bilder.

 

 

:smiley:

 

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Skal du forlenge plattformen og beholde skjørtene framover er jeg redd den kan bli noe ruvende pga bredden bakover , jeg bestemte meg for å fjerne dem helt etter å ha sett nyere nimbuser med samme skrog tileks. 37 Carisma .

Om lengden vil passe båten gjenstår og se , forøvrig vil en uorginal plattform være "unormal" uansett ??

Bæringen fra skjørtene tenker jeg blir erstattet av 3 stag på undersiden .

Ellers er bildene du gleder deg til på pcèn hjemme og ikke på disken jeg tok med meg , men ... med Teamviwer skal det nok ordne seg etterhvert

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått tak i litt bilder fra badeplattformen :smiley:

 

Startet med å slipe ned overganger etter støpingen , vinkelkutter med fiber-rondell tok grovjobben etterfulgt med eksentersliper med 60-80 papir

Her viser bilde også at forsenkningen til badestigen i forkant er støpt igjen og sparklet (grå) , resternede i bakkant ble også støpt igjen i denne fasen .

"Sporene" ble delvis fyllt opp med polyrethanplate som ble overstøpt med glassfiber , øverst og ytterst gjorde jeg plass til sparkel for å få en gjevn og fin overgang .

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Her er en av tabbene utført under byggingen .

Rester etter MaC-gayver tapen som jeg brukte til tetting under støpingen var noe skikkelig svineri å få vekk , det her stoffet + Aceton og rødsprit samt sliping tok det omsider vekk

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var det tid for sparkling... la på litt og litt for å unngå den værste slipingen , brukte fin spakelen til BT (Polyester)

Den var jeg meget fornøyd med , fin og legge fin og slipe :thumbsup:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den største utfordringen var selvsagt overgangen mellom øvre og nedre del

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etterhvert delte jeg opp plattformen i 3 og konsentrerte meg om en del av gangen , her er den letteste delen grovt sett ferdig , 1 lag slipegrunning er akkurat påført .

Og som bilde viser er åpningen for badestigen her vekke .

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siden sto hjørnene for tur , dette er første runde med slipegrunning , her er jeg blitt rimelig fornøyd med overgangen... :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Nedre del av sargen er ikke med i denne runden...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forsatt kun slipegrunning

 

bilde

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

I tiden som fulgte ble det selvsagt flere runder med finsparkling og pussing før resultatet ble såpass at plassformen kunne lakkes . Sprayen under kan virkelig anbefales , tørker og er klar for sliping utrolig fort .

All grovsparklingen ble slipt med maskin , men etter sprayfilleren ble det håndpussing både med og uten våtsliping .

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var det tid for siste runde med grunning

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etterfulgt av våtsliping med 600 papir fulgte første strøk med BT sin polyuretanlakk , hadde på 3 lag med matting imellom lagene , 1 liter holdt akkurat for denne jobben .

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...