Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Hei kaptein...

Kan ikke svare på den der der , men jeg trodde at herding kun er ifbm. glass , antar at Lexanen sprikker slik som Plexi , men at den tåler atskillig mer ???

 

Ellers vil jeg tilføye her noe uteglemt tekst fra forrige innlegg , ifbm. "oppussingen" av badet skulle lyset skiftes ut , og jeg gikk til innkjøp av Led på rull som absolutt kan anbefales , det første bildet viser lyset oppunder veggskapet som lyser ned på vasken ,videre fra tak til gulv inne i dusjen , og ja ...det er "vanntett" og skal tåle sprut i fra dusjen . Klippes i ønsket lengde å loddes på 2 ledninger , gansk enkelt , fargen synes jeg var helt perfekt .

På et av bildene viser taket inne i dusjen , her kommer selvsagt en ny og bedre løsning enn den opprinnelige som var på vei til å smuldre opp....etter vannlekkasje selvsagt!

 

dscn4549.jpg

 

dscn4538.jpg

 

dscn4539.jpg

 

dscn4541.jpg

 

 

5 meter lys for 75 Nok , kan kjøpes HER

 

smd.jpg

 

 

Platene på badet var i god stand , så disse ble kun trekkt om med nytt trekk , brukte et mye tynnere trekk her enn tidligere , lot så det gamle være på (ikke lett og få av) kuttet bare vekk det på kantene , slik at disse ikke skulle ta mere plass , for de satt trangt på plass så her var det ikke rom for mer ...

 

 

En av de gamle platene :

dscn4499.jpg

 

 

dscn4494a.jpg

 

 

dscn4496.jpg

 

 

dscn4493.jpg

 

 

dscn4497.jpg

 

 

dscn4498.jpg

 

PS! Ser at bildene ikke gjengir helt hvordan lyset utgir seg , i virkeligheten ser det ut som et eneste lang lys..

Link to post
Share on other sites

Hei kaptein...

Kan ikke svare på den der der , men jeg trodde at herding kun er ifbm. glass , antar at Lexanen sprikker slik som Plexi , men at den tåler atskillig mer ???

 

Plexiglass kan du kaldbøye 90 grader uten at det sprekker. Har du tynn plexi kan du varmforme det over en mal, til hva du måtte ønske. Jeg lagde karrosserier til modelbiler i gamledager. Lakket de innvendig, slik at det ikke ble riper i lakken når du "taka".

Bruk varmluft for å forme det. :flag_bp:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Lexanen sprekker ikke slik plexien gjør. Vi la helt lik lexan som du har over inngangspartiet på huset. Da fikk jeg en bit og den har jeg ikke klart å ødelegge selv om jeg slo veldig hardt i den med øks. Men de uherdede platene blir veldig fort ripete. De bruker blandt annet lexan i cockpitvinduer i jagerfly.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

I innlegg 27 har du koblet opp ett ampere meter og ett volt meter. Bruker du en ekstern strømkilde til amperemeteret (evt hva)? Ser ut på bilde at shunten er koblet til pluss kabelen, stemmer det. Hvor mange ampere er shunten din på? Har kjøpt meg ett ampermeter på ebay (100A) som jeg skal montere i løpet av vinteren. For øvrig kjempekjekt å lese om prosjektene dine.

Link to post
Share on other sites

håper du har brukt rustfrie stifter til ny betrekning!

De ledlysa bruker jeg og. helt supre, bare gode erfaringer og bare fantasien setter grenser

 

 

I innlegg 27 har du koblet opp ett ampere meter og ett volt meter. Bruker du en ekstern strømkilde til amperemeteret (evt hva)? Ser ut på bilde at shunten er koblet til pluss kabelen, stemmer det. Hvor mange ampere er shunten din på? Har kjøpt meg ett ampermeter på ebay (100A) som jeg skal montere i løpet av vinteren. For øvrig kjempekjekt å lese om prosjektene dine.

 

 

Haraune > Disse stiftene var ikke rustfri...men "om" de ruster løsner ikke trekket fra platene av den grunn , jeg bruker kontaktlim på baksiden også :smiley:

 

Båtvant > De instrumentene der skal ha ekstern spenningforsyning både på Volt og Ampere , i båten bruker jeg et mc-batteri , det har vært i bruk i et halvt år og leverer enda..

Ps! Voltmeteret finnes i en utgave som ikke trenger ekstern spenningskilde , disse er nok mer enn god nok til "våres" bruk , ampermeteret tror jeg ikke virker uten ?

Shunten måler all strøm som går igjennom den enten det er på pluss eller minus siden , bare sørg for at ampermeteret ikke viser (minus)

 

volt_fram.jpg

 

 

volt_bak.jpg

 

 

 

:smiley::smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei & Hå

 

Her kommer avsluttende del av oppussingen av badet.... :smiley:

Takplaten i dusjen måtte også skiftes og det ble utført på følgende måte:

 

 

 

 

 

 

 

Ikkje bra , Ikkje bra....

 

dscn4659.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Heldigvis hel nok til å bruke som mal

 

dscn4658.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Jeg brukte 6mm kryssfiner som er tilsvarende den gamle , med stikksag undenifra ble kuttet ganske bra

 

dscn4660.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Og med litt justeringer fikk jeg det tilslutt til å passe

 

dscn4730.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Pga.fuktighet fra dusjing gikk valget for lakkering , så baksiden fikk et par strøk klarlakk

her til tørk i flott vårSOL :smiley:

 

dscn4766.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Framsiden ble så sprøytelakkert med hvit Bengalakk , her til tørk i samme sol dagen etter :smiley:

Plastremsen er en "foring" som skal brukes fra takluken og nedforbi takplaten , her drypper det litt av og til pga en dårlig pakning og denne vil hindre at vannet finner veien ned i sluket enn i over taket...

 

dscn4767.jpg

 

 

dscn4761.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Etter en runde med luftavfukteren ble det knusktørt og klart for montering , her tilpasses "foringen" eller rettere sagt dryppkanten....en ny løsning måtte uansett gjøres her , tidligere var det skai rundt kanten og opp bak rammen på vinduet og den nye foringen løste denne funksjonen fint syntes jeg :thumbsup:

 

dscn4777.jpg

 

 

dscn4779.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Taket ble så skrudd opp på trdisjonelt vis med skruer og propper , denne karen her brukte jeg til "slissing" av tilsetningen...

 

dscn48731.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Og det ble utført slik...

 

dscn4872.jpg

 

 

 

 

 

 

 

En hjelpende hånd....

 

dscn4874.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Tja...passet bedre dette :smiley:

 

dscn4876.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Da var det kun vasken igjen... så skulle badet være rimelig bra .

Den gamle hadde gulnet og manglet propp så en ny vask var ikke vanskelig å proritere.

 

Men...å finne en som passet i hullet var ikke lett , det var rett og slett umulig , så jeg gikk

for en rund og måtte dermed lage ny "benkeplate".

 

 

 

 

 

 

Først litt demontering...

 

dscn4727.jpg

 

 

dscn4728.jpg

 

 

 

 

 

 

 

så litt teip og papir til å lage en mal...

 

dscn4726.jpg

 

 

dscn4725.jpg

 

 

dscn4729.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Oppå kryssfiner , for å få finish kuttet jeg til en tilsvarende plate i plast og limte oppå

 

dscn4731.jpg

 

 

dscn4739.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Vasken kjøpte jeg på BT , den passet perfekt nedi hullet :smiley:

 

dscn4748.jpg

 

 

dscn4750.jpg

 

 

 

 

 

 

 

For å få en hard blank overflate måtte plastplaten også behandles....

pussing , sparkling og tilslutt et par lag med bengalakk og tørk...

 

dscn4751.jpg

 

 

dscn4758.jpg

 

 

dscn4768.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Og her klar for liming 0g fuging....

 

dscn4774.jpg

 

 

dscn4776.jpg

 

 

dsc_0066.jpg

 

 

 

 

 

 

Med endelig resultat

 

dsc_0067.jpg

 

 

 

 

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Klokken fåes hos Clas Ohlsen for 129 penger , på baksiden er der sugekopp , praktisk :smiley:

 

 

 

 

klokke.jpg

 

 

 

 

Ellers savnet vi et speil på badet og etter en kort sakshandssaming fant vi det mest praktisk og lime det fast i "speilet" på døren , en lokal glassmester skjærte til et og det ble enkelt montert slik :

Å demontere døren var mest praktisk.... med litt pussing og litt lek fikk jeg speilet på plass

 

 

dsc_0093.jpg

 

 

 

 

 

 

 

dsc_0094.jpg

 

 

 

 

 

 

 

dsc_0095.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Og plutselig fikk vi oss et mye større bad :smiley:

 

 

dscn4882.jpg

 

 

Og for å unngå misunnelse fra forbipasserende måtte vi ta på folie på vinduet for å hindre innsyn :smiley:

 

 

dscn4881.jpg

 

 

 

:flag_bp: :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Skal i gang med systemrensing av min motor nå, og etter din anbefaling tok jeg en telefon til Torshov bilrekvisita, som står som forhandler på QSI sin hjemmeside. De skaffer det, og jeg skal hente 3 liter til uka. Så da får vi håpe det er like effektiv i det gamle dieseldyret mitt som det var hos deg. Ellers må jeg si at tråden din er meget inspirerende. Likte godt løsningen du har gjort på dashbordet ditt. Dette ble jo helt utrolig flott. Gleder meg til fortsettelsen på tråden din.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Kaptein : Bruk syrefri silicon til speilet , ellers kan filmen på baksiden av speilet (speilet) gå i oppløsning , vask med rødsprit før du limer , da trenger du ikke å være redd for feste evne , det må knusest løst :thumbsup:

 

 

Vel...badet ble omsider ferdig og vi alle ble fornøyd :smiley: selv dere ser jeg.... :blush:

Spesielt fornøyd var vi etter at avsuget på badet ble ferdigstillt , viften har stått siden 2010 men har manglet både strøm og rør ut , så nå kan vi kose oss i ren fin luft uavhengig av toalettbruk :giggle: ANbefales !!

 

 

dscn4890.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Bryteren kom opp over vasken , la samtidig inn uttak til det som måtte være behov for på badet.

 

 

dscn4891.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Røret fra viften går gjennom et skap under kapteinstolen , her satte jeg opp en hylle for bedre utnyttelse samt en stikkontakt , da fikk popcorn-maskinen også plass...... helt unødvendig! men likevel kjekk å ha :smiley:

 

 

dscn4892.jpg

 

 

 

 

 

 

 

dscn4906.jpg

 

 

 

 

 

 

 

dscn4917.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Tar med litt småtteri her for å fylle opp siden....neste prosjekt som kommer handler om Landstrøm :lipseal::lipseal:

 

 

Savnet litt leselys i sofaen , samt noen 12V uttak til tv og lading av mobiler....Lampene kjøpte jeg på BT og er av typen med LED .

 

 

dscn4894.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dscn4893.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

dscn4916.jpg

 

 

 

 

 

 

 

dscn4901.jpg

 

 

 

 

 

 

:flag_bp::flag_bp::flag_bp::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser du har høyttalerne fra Biltema, er det bra lyd i dem? Og hvordan går det med luftfuktigheten og membranen på dem?

 

Hei Kaptein...

Høytalerene låter MER enn bra nok i min båt , dette er pro-serien til BT og ikke av de billigste selv om de er "billig" , Fuktighet tror jeg ikke er noe problem , membranen ser ut til å være "vannavstøtene"...!

 

 

 

Fantastisk tråd, Nimba !

Jeg oppdaget denne tråden igår kveld og har lest alt sammen. Beundrer arbeidet ditt !

 

BjornK

 

 

Hei BjornK

Ønsker deg velkommen ombord... :flag_bp:

 

 

 

Før jeg går videre til neste prosjekt , har jeg en liten sak jeg helt har glemt ut :blush:

Noen som husker sylinderen til Dasjèn ?

Den er montert for leeeenge siden....selv om den ikke er løs er den både trinnløs og trådløs :smiley:

 

 

 

dscn3935.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

dscn3934.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

dscn3932.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dscn3931.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-og hemmeligheten ligger desverre i denne :blush:

Det fine med den er at den fungerer , er superbillig og enkel å innstallere :thumbsup:

 

 

 

 

dscn3930.jpg

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...