Sjeldenutpå Svart 12.April.2011 Del på Facebook Svart 12.April.2011 Kjekt å fikse når det blir så fint Hvilken maling/lakk bruker du på treverket? Tenker spesielt på rattet.. Vil det bli slitesterkt nok. Har du evt klarlakk utenpå? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nimba Svart 12.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2011 Lurer på om den superswitchen er den samme som Marinesenteret i Sandviken selger. De brukte jeg i forrige båten og synes det var helt greie brytere. Eventuell forskjell i kvalitet/levetid kan jeg ikke si noe om men jeg vil gå for samme løsningen når jeg skal bytte igjen. TrondT Flott , skal ta en telefon i morgen og forhøre meg om utvalg , om de ikke er "like god" er de helt sikkert bra nok. Ellers må jeg skryte av byens rotebutikk som alltid har det jeg trenger til en alltid god pris Kjekt å fikse når det blir så fint Hvilken maling/lakk bruker du på treverket? Tenker spesielt på rattet.. Vil det bli slitesterkt nok. Har du evt klarlakk utenpå? Først hadde jeg på "filler" som er sparkel på boks(lengs til høyre på bilde) , så brukte jeg på vanlig spray på boks , la på flere lag med tanke på slitasje. Før rattet ble svart prøvde jeg perlegrå fra Quick med klarlakk oppå dette, men da "gulnet" rattet og ble mindre pent . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 12.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2011 Og her kommer bildene av den nylakkete dasjèn , vel og merke er det bare instrumentpanelet som her er lakket , så nå har alt fått ett strøk . Var ikke helt fornøyd med glansen , men det vil bli korrigert i neste strøk . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 13.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2011 (redigert) Lurer på om den superswitchen er den samme som Marinesenteret i Sandviken selger. De brukte jeg i forrige båten og synes det var helt greie brytere. Eventuell forskjell i kvalitet/levetid kan jeg ikke si noe om men jeg vil gå for samme løsningen når jeg skal bytte igjen. TrondT Tok en telefon til Marinesenteret idag og fikk bekreftet overforstående , merket er Seaworld og de hadde "hele" sortimentet , priser : 49,- uten tekst / 59,- med tekst , flerfunksjonelle 89,- og 99,- . Så da blir det og lage seg en smørbrødliste og avlegge et besøk Plasseringen av bryterene kommer som bilde under viser , grovt skissert ! I mellom de 2 radene med brytere skal jeg i midten plassere batterimeteret (Viktron)mitt , og på henholdsvis høyre og venstre side av dette kommer instrument som viser (lade)spenning(V) og ladestrøm(A)fra B.B og STB. dynamo (disse er vist i tidligere innlegg i tråden min) . Så da er den planen klar.... Redigert 13.April.2011 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Penta 30 Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Dette blir tøft. Husk å lage plass for noen ekstra brytere for seinere anledning. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post
Kaptein Fredrik Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Utrolig stilig arbeid du gjør. Det blir bare bedre og bedre å følge med på din tråd. :thumbsup: :flag_bp: Mvh KF Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
Kaptein Fredrik Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 De selger denne her. Ganske lik bryter. De selger flere også. Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
nimba Svart 14.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2011 (redigert) Dette blir tøft. Husk å lage plass for noen ekstra brytere for seinere anledning. Takk for tipset , lett å glemme sånne kjekke detaljer...... De selger denne her. Ganske lik bryter. De selger flere også. Klikket meg inn på siden og ser de er representert i Bergen , av marinesenteret :wink: Men takk anyway.. Litt annen info : Noen som er plaget med dårlig lukt i båten ? dèt er jeg Janita hadde lyddempingsplater i maski`n godt inntrukket med olje og diesel når jeg overtok henne , etter vinterens rehabilitering ble dette byttet ut og inneklimaet ble etterhvert mye bedre , selv om det ikke helt ble borte var det til og leve med , men i vinter har "stanken" forverret seg igjen og jeg må nå gjøre noe drastisk for og få den fjernet en gang for alle , i den forbindelse har jeg saumfart både BP og google og funnet ut at det lever micro organismer i båten og det er disse som avgir denne vonde lukten. Saken er at i vinter har luken til dobbeltbunnen stått åpen og det er her jeg tror de små svina lever , en kikk inn i hullet bekreftet misstanken , her lever dieseldyr i beste velgående Siden jeg ikke fikk noen respons på denne : har jeg nå godt til anskaffelse av tyngre ammunisjon for og teste ut selv , en OZON generator er på vei samt div. produkter som skal ta livet av dyra Jeg håper å komme tilbake med en positiv rapport når dette er utprøvd . Redigert 14.April.2011 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Penta 30 Svart 3.Mai.2011 Del på Facebook Svart 3.Mai.2011 Har du fått inn alle instrumentene?? Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post
Lodda Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Gir meg over, er helt utrolig hva enkelte får til Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
nimba Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Har du fått inn alle instrumentene?? Nei , desverre ingen montert enda , men jeg har fått orden på en del andre ting bla. det elektriske opplegget til all instrumenteringen med nye skinner og sikringer . Ellers så er bryterene til Marinesentert hentet og klar for montering og alle utsparinger for resterende instumentering er saget ut Puh... Etter dette var gjordt lakket jeg det som skulle være siste strøk , men akk... det ble for lite lakk... Men idag fikk jeg orden på dette , og SISTE strøk er nå ferdig :smiley: I tillegg har jeg fått kjørt systemrens både på sjøvann og ferskvannsystem (4 behandlinger tot. 8 dg) og fått skiftet impellere og sink i kjølerene . Har også laget en del rammer til instrumentene som skal inn i panelet , skikkelig finarbeid..... Så i morgen er planen å starte montering Slik ble det nye opplegget , skinner fra Maritim og sikringsholdere fra Biltema Det værste arbeidet med dette er ikke selve utsagingen , men oppmåling og bestemme seg for hva som skal monteres hvor , batterimeteret og ampermeterene for dynamoene var det ikke plass til der jeg først hadde tenkt , men sånn er det alltid..... så imellom bryteradene ble det kun plass til voltmeterene . Ramme med de 2 Voltmeterene samt kartplotter for innfelt montering , urmakerarbeid.... Rattpumpen må også "innrammes".... De "gamle" orginale Volvo Penta startpanelene ble sagd opp og snekret ihop til "ett" panel som blir ståenede(liggende) bak gir konsollen , 4mm kryssfiner og masse stålplast , filler , grunning og lakk samt fartsstriper ga dette resultat : Og tilslutt noen av bryterene.... med lys ! Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Penta 30 Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering. Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg. Nei , desverre ingen montert enda , men jeg har fått orden på en del andre ting bla. det elektriske opplegget til all instrumenteringen med nye skinner og sikringer . Ellers så er bryterene til Marinesentert hentet og klar for montering og alle utsparinger for resterende instumentering er saget ut Puh...Etter dette var gjordt lakket jeg det som skulle være siste strøk , men akk... det ble for lite lakk... Men idag fikk jeg orden på dette , og SISTE strøk er nå ferdig :smiley: I tillegg har jeg fått kjørt systemrens både på sjøvann og ferskvannsystem (4 behandlinger tot. 8 dg) og fått skiftet impellere og sink i kjølerene .Har også laget en del rammer til instrumentene som skal inn i panelet , skikkelig finarbeid..... Så i morgen er planen å starte montering Slik ble det nye opplegget , skinner fra Maritim og sikringsholdere fra BiltemaDet værste arbeidet med dette er ikke selve utsagingen , men oppmåling og bestemme seg for hva som skal monteres hvor , batterimeteret og ampermeterene for dynamoene var det ikke plass til der jeg først hadde tenkt , men sånn er det alltid..... så imellom bryteradene ble det kun plass til voltmeterene .Ramme med de 2 Voltmeterene samt kartplotter for innfelt montering , urmakerarbeid....Rattpumpen må også "innrammes"....De "gamle" orginale Volvo Penta startpanelene ble sagd opp og snekret ihop til "ett" panel som blir ståenede(liggende) bak gir konsollen , 4mm kryssfiner og masse stålplast , filler , grunning og lakk samt fartsstriper ga dette resultat : Og tilslutt noen av bryterene.... med lys ! Flott arbeid du gjør, Gleder meg til å se resultatet. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post
nimba Svart 12.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2011 Vedr.rens av kjølevannsystemet jeg utførte på begge motorene mine har jeg en erfaring jeg gjerne vil dele Systemrens ser ut til å være et produkt som er mye brukt med gode erfaringer , så valget var ikke vanskelig når jeg skulle i gang med mine 2 grønne , helt til jeg regnet på hvor mye jeg trengte og hva det ville koste . Systemrens skal blandes 10-15% og til begge system pr. motor ville det gå med ca 10L , pris ca 2000,- :nonod: QMI har et noe lignende produkt som kalles Radiator rens , dette skal kun blandes 3% og koster ca 100,- Literen og for mitt tilfelle ville dette komme på ca 200,- :smiley: Så jeg bestillte radiatorens og satte det i garasjen... Når jobben så skulle utføres , en god mnd senere tenkte jeg at den QMIèn var så billig at den virker sikkert ikke , så Systemrens ble innkjøpt og jobben påbegynt .... Etter å ha lest om en del erfaringer med rusk og avleiringer som følge av behandlingen , tenkte jeg å lage en "beholder" med en form for filtrering av prosessen , turen gikk til biltema der innkjøp av plastkanne , skrog gjennomføringer og et filter fant sted . Først deling av plastkanne Skroggjennomføring i nedre del montert med Tec7 Til "lokk" fant jeg en bit med 16mm finer , denne ble tilpasset på innsiden an kannen og skrudd med 4 skruer , i toppen monterte jeg nok en gjennomføring Her er filteret , det ble montert på andre siden av lokket . For å få sirkulasjon på systemet brukte jeg en vanlig sirkulasjonspumpe og koblet slanger opp slik tegningen viser , bruksanvisningen ble fulgt og etter 2 døgn skiftet væsken farge og ble mørk og grumsaktig . Systemet ble grundig rengjordt med ferskvann , både med varm og kald motor, filteret hadde masse avleiringer fra systemet og jeg fikk en følelse av rensen trengtes.... Så tilbake til QMIèn...tenkte eg skulle prøve det ut og fylte på en motor og fulgte forklaringen på baksiden , dette skulle ikke stå i 2 døgn , men skulle kjøres varmt og avtappes først når motor ble kald , siden jeg gjorde dette om kvelden , ble det ikke tappet av før morgen etter , og overraskelsen var stor når jeg så hva som kom ut en en allerede ferdig systemrensbehandlet motor , vannet som var klart som drikkevann var nå brunsvart og drittent ...for å få ut QMI blandingen satte jeg på trykkvann og tappet i 20 liters dunker , og jeg målte 240 liter før vannet var klart igjen . Erfaringen tilsier at QMIèn som sto i garasjen ble grundig undervurdert , etter min mening et bedre produkt enn systemrens , til 10% av prisen :smiley: PS! gjenntok samme behandling på den andre motoren , samme resultat Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Kaptein Fredrik Svart 13.Mai.2011 Del på Facebook Svart 13.Mai.2011 Stilig oppsett du lagde. Jeg har en påhenger med mye bøss i kjølesystemet. Kan jeg lage til en blanding slik du gjorde? Hvor kjøpes qmi? Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
nimba Svart 13.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2011 (redigert) Jeg har fått produktet via telefon og post , som ofte er enklere enn å kjøre byen rundt til en forhandler...klikk på bilde under for nettside , der finner du også forhandlerliste Redigert 13.Mai.2011 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Trophy Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Så tilbake til QMIèn...tenkte eg skulle prøve det ut og fylte på en motor og fulgte forklaringen på baksiden , dette skulle ikke stå i 2 døgn , men skulle kjøres varmt og avtappes først når motor ble kald , siden jeg gjorde dette om kvelden , ble det ikke tappet av før morgen etter , og overraskelsen var stor når jeg så hva som kom ut en en allerede ferdig systemrensbehandlet motor Kan dette brukes på sjøvannskjølingen hvis man kjører motoren varm først og så kjører ferdigblandet QMI inn og lar det stå over natten eller 1. døgn ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
nimba Svart 17.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Kan dette brukes på sjøvannskjølingen hvis man kjører motoren varm først og så kjører ferdigblandet QMI inn og lar det stå over natten eller 1. døgn ? Ja , det kan brukes til sjøvannskjølingen og hmm.. jeg forstår problemstillingen , men svaret må vel være ja , er motoren varm vil vel ferdigblandingen fort oppta varmen fra motoren og bli varm den også . Jeg brukte en varmekolbe ifbm. en sirkulasjonspumpe og fikk dermed varmet opp vesken når den sirkulerte i sjøvannsystemet . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 22.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Da kan jeg vel n e s t e n skryte av et n e s t e n ferdig "prosjekt" n e s t e n er i mål Alle instrumentene er nå montert og det meste er satt i drift . Motorinstrumentene som jeg var mest spent på , kom selvfølgelig først på plass...og nye ledninger ble trekt fra "starterpanelet" som ble flyttet bak gir og styrespakene for motorene . Panelet for motorene skal etterhvert få nye "skilt" , klistremerkene var det jeg fikk tak i farten... Her er turtellerene på plass , de virker men er ikke kalibrert , til det skal jeg bruke en kjekk sak som dumpet i postkassen min likefra Kina heromdagen... Ellers så var alle de andre instrumentene nærmest plug and play bortsett fra eksostempen når det gjalt tilpassing til gamle sensorer , viktig å sjekke at disse passer til instrumentet før innkjøp. Den svarte stipen mellom instrumentene er ganske enkelt bred tape , som bare ble til sånn uten videre.... Ellers skimter man et nytt kompass .. det gamle ble rett og slett for stort og tok for mye plass. "Hullet" til pc skjermen er en av tingene som gjenstår , den aller fineste finishen måtte en bekjendt møbelsnikker ta seg av , og jeg fikk desverre ikke hentet den før avreise ... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Kaptein Fredrik Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Stiligere hver gang jeg ser på prosjekttråden din :flag_bp: :flag_bp: :thumbsup: :thumbsup: Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
nimba Svart 23.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Det ser ut til at "krom" blir en trend i årets oppussing , det nye instrumentpanelet ble noe nakent og jeg lå hode i bløt etter en ide , en runde på Biltema var det som skulle til... Der fant jeg forkrommede kobberrør og verktøy til bøying , og etter et par forsøk satte jeg igang med prototypen . "Hovedrøret" er 15 mmm og festerøret er 10mm , etter bildene følger en liten skisse om framgangsmåte for de som måtte ønske... Ikke alt går som planlagt... at der var hverken plass til Batterimeter eller strømavlesning til dynamoene regnet jeg ikke med , men det viktigste var jo voltmetere som da også viser ladespenningen på begge dynamoene.Litt synd Supersvitchene ikke hadde symbol for 2 trinns vifter (def.og varmeapp.) ellers var jeg storfønøyd med dem , Super bryter til Super pris Joystikken er til søkelyset , den andre dingsen er en koppholder . Vedr. det forkrommete røret var den største utfordringen å borre 10mm hull i det 15mm røret samt og få disse hullene over de 10mm festene , jeg har ikke limt slik tegningen viser da dette står bom fast uten Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Penta 30 Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Flott arbeid du gjør. Likte finessen med røret. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post
svalerød Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Litt synd Supersvitchene ikke hadde symbol for 2 trinns vifter (def.og varmeapp.) ellers var jeg storfønøyd med dem , Super bryter til Super pris Har hatt det samme problemet. Du kan kjøpe Carlingswitch på Maritim. Bryterene passer i samme panel og ser nesten identiske ut. Sitér dette innlegget Prosjekt: Nidelv 24 Link to post
Bergen Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 Fin tråd med mye god lesing Men skal PC skjermen ligge flatt i "dashbordet" bør ikke den vinkles så du slipper å stå for å se ned på den? Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 24.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 (redigert) Har hatt det samme problemet. Du kan kjøpe Carlingswitch på Maritim. Bryterene passer i samme panel og ser nesten identiske ut. Takk for den Fin tråd med mye god lesing Men skal PC skjermen ligge flatt i "dashbordet" bør ikke den vinkles så du slipper å stå for å se ned på den? Jo , du har helt rett , når den blir montert festes den med en pianohengsel i forkant slik at den skal kunne tiltes etter behov opp til 90 Grader . Foreløpig har jeg ikke studert hvordan dette skal løses med tanke på låsing i posisjon , men er selvsagt åpen for innspill . Bilde under viser litt vedr. tiltingen den buete platen på siden skal være for å hindre innsyn ned i åpningen og bak skjermen når den tiltes opp . Redigert 24.Mai.2011 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
JePeKj Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 Du har en liten utfordring der når det gjelder skjermvuggen din. Men med alt du har løyst tidligere så får du nok til noe lurt. Eg har orginalvugge til min Raymarine plotter. Den er hengslet på midten. Det som holder den i posisjon er en skrue som glir i et slisset spor, og med plastskiver på begge sider for å kunne justere bremseeffekten. Visst du googler etter bilder på Raymarinvuggen får du kanskje noen ideer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.