Jump to content

Tråden for Scand Nordic/Scand Eiere


Heram

Recommended Posts

Så fik jeg sejlet jomfruturen og det gik nogenlunde. Jeg har en rumlen ved skruen omkring 1500 rpm, men de forsvinder over og under disse omdrejninger.Max topfart i dag med fulde tanke både vand og fuel var 11,4 knob. Min turbo begyndte at rumle ved 3300 omdrejninger om det er normalt skal jeg have fundet ud af.

Vi sleb ikke med sandpapir på træværket, men min kone brugte en skuresvamp med grov side, så ja den er slebet. Skot beklædningen er en slags plys korthåret, men eller udmærket. der er nogle fugt skader rundt omkring, men ikke noget jeg vil gøre noget ved lige nu.

Link to post
Share on other sites

hei!

har skaffet meg en atlantic fra 84 eller 84(?).

da jeg prøvekjørte denne båten gjorde den 16,7 gps knop på topp med 4 personer og halvfulle diesel tanker.

det er ca 1 år siden båten har vært på land og bunnsmørt.

 

det som er tingen er at eieren trodde i utgangspunktet at det er en 180 hester som står ombord.nå når han har sjekket opp i småbåtregistere står den registrert med 218... han er selv usikker blitt.

 

utifra farten å dømme,hva slags motor tror dere det er som står ombord(ant hk). det er ihvertfall en volvo penta..

 

kommer den til å gå bedre etter høytrykkspyling og bunnsmørning?

 

har et ønske om og marsje på tett oppunder 15 knop,men det blir vel kansje litt høyt?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

det er en volvo penta motor,men ikke en kad 42..det ville jeg sett.

 

syns bare det hørtes litt mye ut med 16,7 knop på 180 hester,når det er ett år siden den var på land.

 

eier hevder at han med ren bunn når godt og vell 18 knop

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Scand Baltic 2003 modell. Da jeg tok opp sist høst var det masse vann i båten. En takstmann har sett på det og mener at det er fra en sveis i eksosrøret. Ikke store hullet, men ved gange blir det jo overtrykk i røret. Før opptak gikk jeg fra Skjeberg til Oslo. Dette tok ca 6 timers gange. En liten lekkasje kan jo over så mange timer tilføre ganske mye vann. Problemet er å komme til for å få skrudd det av. Er det noen her som vet hvordan jeg får ut kommoden i akterkabinen? Jeg har skrudd ut masse skruer, men får ikke ut kommoden. Hvis jeg får den ut skal det nok gå greit. Det hadde egentlig vært nok å få av toppen på kommoden så jeg kan krype nedi der.

Link to post
Share on other sites

Hei Tasla

Problemet er at på 2003 modellen er eksosutløpet flyttet lenger ut mot styrbord.

Skal ned i båten i dag og se etter om din idè kan fungere. Hvis jeg bare hadde fått av toppen på kommoden kunne jeg klatret oppi der og fått en grei arbeidsstilling. Det er ikke så god plass det ser ut som. Får ikke hodet imellom åpningen til skuffene. :headbang:

016_2.jpg014_2.jpg

Redigert av Marø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!!

 

Har en lekkasje i brønnen bak over akter kabin, der hvor dusjen er montert på min Nordic. Klarer ikke å se hvor vannet går inn, og spørsmålet blir som følger. Bør jeg skjære ut så mye som mulig av glassfiberen, og så legge ny glassfiber, eller er det noe jeg kan smøre oppå eksisterende glassfiber? Fremgangsmåte mottas med takk :smiley: Lurer samtidig på om noen har lekkasjer på vindu, og hvordan de fikset dette?

 

Mvh

 

Nårdik

Link to post
Share on other sites

Tror du ikke at det bare kan være lekk rundt blandebatteriet ? Prøv å legg på ny scillicon rundt den..

 

Tok alle vinduene mine i høst, løsnet bare skruene litt og kuttet vekk gammel tetting, la på maskerings tape og brukte en patron med Tec7.

Strammet skruene forsiktig igjen, litt salo på fingeren for å jevne Tec7en og vips så er det tett :smiley:

 

Kan jo være at det bare er å stramme litt på skruene så blir det tett men vær forsiktig så de ikke knekker :nonod:

Du kan jo også ta vinduene helt ut men da blir det jo fort mye arbeid..

Link to post
Share on other sites

Det er mulig at det kommer noe vann inn i forbindelse med dreneringshullet, da jeg kan skimte treverk inni der. Har tenkt å borre ett litt større hull der, så tette med epoxy. Så borre hull igjen med opprinnelig diameter. Men tror at resten av vannet kommer andre steder. Er det noe som vet om det er hel treplate under glassfiberen der??

 

Nårdic

Link to post
Share on other sites

Vil tro at det er finer under der ja. Jeg vurdere å bore opp dreneringen får det er ikke så mye som skal til før den tetter seg.

 

Ellers er jeg ferdig med å polere det gikk jo noen timer men resultatet ble veldig bra, faktisk så bra at mor la merke til det :-)

Brukte ett par nye ting fra Hempel og det kan virkelig anbefales lett og jobbe med og lett og tørke bort.

 

Har også lakket dørk/bord og lister ute med Epifanes halvblank det ble ikke så værst.

Smørte over hele inredningen med ett vidundermidel som inneholder Bivoks fra "Autoglym" det gav nytt liv :-)

Denne lukter ikke noe som helst og innredningen ble blank og fin.

 

Ny cd spiller/høytalere er på plass så nå er det bare stoffing og litt små fix igjen så er ho klar :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Velkommen til alle nye her på tråden! :yesnod:

 

Har blitt en liten stund siden jeg var innom da jeg har holdt på med båten :flag:

 

Fikk tettet lekasjen fra flyndra, det viste seg at den bakre bolten var knekt!

Men for å skifte ut den bakre bolten må det gjøres en aldri så liten jobb, så hørte litt rundt for å finne en enklere (men alikevel fullt så god) løsning!

 

Funderte lenge på hvordan jeg skulle få løst dette uten å måtte ta ut aksel, hylse osv osv...

 

Skulle jeg bare lappe hullet til bolten? Lage ett U jern og dra en bolt tvers igjennom kjølen? Bruke franske treskruer? Støpe inn bolt?

 

Endte på siste valget, pratet med en gammel kollega fra Würth, fikk forklart problemet og luftet evt løsninger.

Han hadde noe som de kaller kjemisk anker, normalt brukt til å støpe inn bolter i betong osv.

 

Borret opp bakre hullet der den knekte bolten hadde vært, fylte først med sica før vi matet på med kjemi ankeret.

Dyttet så opp syrefast (10mm) gjengestang, og holdt den oppe til ankeret hadde tatt tak i den.

 

Dette sitter nå som støpt!!! :yesnod:

 

Båten er sjøsatt, hatt 2 helger på vannet allerede, ikke en dråpe vann inn lenger!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Og da var vinsj reparert også gitt! :yesnod: Den sviktet meg sist helg slik at jeg måtte trekke opp kjettingen for hånd :nonod:

Demontert, skiftet ymse skruer i tillegg til børstene, lakkerte opp huset på nytt så nå skal saltet få noe å bryne seg på!

 

Sitter nå bare å venter på at klokka skal slå slik at vi kan komme oss utpå og nyte det flotte været :cheers:

 

Ha en god pinse alle sammen :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Ja da nærmer det seg sjøsetting :yesnod:

 

Oppdaget idag at det ene motorfestet hadde skrudd seg ned :nonod: det var jo en strek i regningen...

Justerte opp etter beste evne og satser på det det blir bra.

 

Årets oppgraderinger :

Ny ankerkjetting

Lakket gulv og innredning

Rengjøring av septik

Byttet olje og filter på gear

Endret varmekanaler fra varmeapp

Led pærer all over...

ny stereo og høytalere

Nytt teak display til baugpropel

 

Så nå er det bare å vente på kranbil.... :sleep:

Link to post
Share on other sites

Virker som Nordic eierene er ute på sjøen og koser seg siden det er så stille her :sailing:

 

Båten min kom på vann tirsdag men har ikke fått brukt den enda dritt vær hele helga....

Alt skal nå være på stell og virke som det skal :smiley: Har fått meg ny båtplass med 20 års avtale så nå skal bare

god været komme :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hej.

Hvilke motorkonfigurationer har i Scand 32 Atlantic ejere her.

Jeg har en Volvo Penta Tamd 40B 165 hk. og jeg kender ikke topfarten endnu.

Er jeg den eneste med så " lille" motor installeret?

Jeg syntes der er lidt forskellige vægt opgivelser på Scand også. Er der nogle af jer der kender jeres fuldvægt incl. brændstof og vand?

 

Jeg har en 1986 Scand Atlantic med 2x BMW Marine D636 TA W 180hk og cruiser 19 knop, men 17 knop med fulle tanker og 4 personer ombord. Bruker riktignok perverst mye drivstoff (anslått 55-65 L/t). Toppfart var i sin tid ca 23 knop, men tør ikke tyne motorene så høyt opp lenger. Når det gjelder varmevekslingsproblemene tidligere nevnt om BMW Marine, har jeg funnet en helt grei løsning;

 

først og fremst bør en ha byttet de originale olje og vannkjølerene med den oppgraderte versjonen fra Mercruiser. Fortsatt kan en oppleve overheting hvis man ikke passer på å holde det ved like ved å kjøre "SystemRens" helst en gang i sesongen, og gjerne ta ut vann- og oljekjøleren annenhvert år for koking og syrebad. Jeg vet ikke hvordan andre står i forhold til varmeproblemer, men systemrens er hvertfall til stoooor hjelp :)

 

Bortsett fra BMW's ovennevnte akilles, er jeg storfornøyd med dem.

 

Jeg legger ved et par bilder fra sesongen så langt. Helt fantastisk å være på sjøen igjen :)

 

Tatt i Tønsberg:

17._mai_2010_025.jpg

Sjøsetting:

div_027.jpg

Tatt fra Håøya i Oslofjorden:

div_035.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har en 2003 Scand Baltic.

 

Da jeg brukte båten i helgen oppdaget jeg at septiktanken tømmer seg selv.

Septiktanken var full etter å ha ligget rolig hele helgen, men tømte seg selv i fart på vei hjem.

Noen som har en forklaring på dette? Kan pumpa ha tatt kvelden i løpet av vinteren?

 

Trimflapsa sluttet også å fungere i løpet av helgen. Noen som har tips om feilsøking?

 

Mvh.

 

Ny Baltic-eier

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...