alidal Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Dette problemet gjaldt 6LP-motorene med 24 ventiler som @arnearmoa skriver... Sitér dette innlegget Link to post
Mavoma Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Ok, fikk et bilde fra en som jobber med overhaling av motorer å han sier ventilene kan feste seg siden det er stål i styringen å ikke messing/bronse, mulig dette gjelder et fåtall å ikke er noe jeg trenger å bekymre meg over. @arnearmoa @alidal Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Har en 4LHA-DTP og lurer på hvor ofte jeg bør bytte kjølevæske, Motoren har en gangtid på ca 600 timer og kjølevæsken holder -22gr og virker klar og ren. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 (redigert) goggen000 skrev 40 minutes ago: Har en 4LHA-DTP og lurer på hvor ofte jeg bør bytte kjølevæske, Motoren har en gangtid på ca 600 timer og kjølevæsken holder -22gr og virker klar og ren. I følge brukerhåndbok 250 timer/hvert år. Det som kommer først. http://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Pleasure-operation-manual/032017_update_OM/LHA/OM_LHA_49961-205434_Norwegian.pdf Redigert 24.August.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Jeg så det , men det høres ualminnelig ofte ut. Det er jo samme intervall som oljeskift? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 (redigert) Instruksjonsboken ble vel skrevet da dagens frostvæsker var bare noen man kunne tenke seg. Vill ha tatt en telefon til Yanmar sin tekniske avdeling og fått det endelige svaret. http://www.yanmar.no/Produkter/Marine-Fritid/ Redigert 24.August.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.August.2017 Link til dette innlegget Svart 25.August.2017 (redigert) goggen000 skrev On 24.8.2017 at 13.38: Jeg så det , men det høres ualminnelig ofte ut. Det er jo samme intervall som oljeskift? Snakket såvidt med min lokale forhandleri dag og han sa hvert tredje år på den røde vesken. Fikk så dårlig dekning at jeg fikk ikke med meg timeantallet. Fint om du deler det med oss om du finner ut noe mere. Har samme motor. Redigert 25.August.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 26.August.2017 Link til dette innlegget Svart 26.August.2017 Skal skifte kjølevæske om 2 uker , og er spent på hvordan kvaliteten er. Gangtid motor pr dato 570 t og 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 27.August.2017 Link til dette innlegget Svart 27.August.2017 Har en 8LV 370 med lav kompresjon på én sylinder som kun går i nødmodus. Den har én ny turbo, men er byttet ut med en ny motor da vi ikke hadde tid til å reparere og feilsøke mer på den. Noen som har en pekepinn på hva en kunne fått for en slik motor ? Sitér dette innlegget Link to post
SixPence Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Har en yanmar 6lya ute 305hk, noen som kan svare om det er register-kjede eller register-reim på den? Etter som jeg har forstått er det kjede på LY motorene, men kan jo hende jeg tar feil? Står ingenting om bytte av register-reim i manualen Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Vedr: Kjølevæske- byttet den i går etter ca. 570 motortimer og 10 år , og det tror jeg var på tide. Den røde kjølevæsken hadde fått en tydelig gråere farge og virket nesten som vann, selv om den skulle holde -20grader. Iflg eksperten som hjalp meg bør den byttes hvert 3. år. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Yanmar 4JH3-DTE Måtte fylle på 2 dl kjølevæske her om dagen da det sto litt over «LOW» på ekspansjonstanken. Jeg har bare kjørt en liten tur etterpå men det har sunket neste 2 cm etter det. Jeg har gått over alle slanger og finner ikke noe lekkasje. Det ligger heller ikke noe kjølevæske nede i kjølen. Motoren går fint som vanlig. Ikke noe bobler i kjølevæsken som kan tyder på gåen topp pakning. Motoroljen er klar og fin. Det samme skjedde for ca. 3 år siden men det ble bra av seg selv. Jeg skal kjører en lengre tur på ca. 6 timer om ikke så lenge og er litt bekymret for dette. Noe tips om hva jeg bør se etter? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Kyrholmen Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Fylte du rett på ekspansjonstanken ? Jeg bruker å fylle på varmeveksleren, til den er helt full og vel så det. Hva som viser på ekspansjonstanken er litt avhengig av hvor høyt denne er montert, mye slurv med dette i båtbyggerverdenen. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 (redigert) Kyrholmen skrev 15 minutter siden: Fylte du rett på ekspansjonstanken ? Jeg bruker å fylle på varmeveksleren, til den er helt full og vel så det. Hva som viser på ekspansjonstanken er litt avhengig av hvor høyt denne er montert, mye slurv med dette i båtbyggerverdenen. Ja jeg fylte i ekspansjonstanken. Har bare fylte en gang før i de 5 år jeg har hatt båten. Lurte litt på om jeg burde hatt i varmeveksleren. Som man ser på bilde så er nivået på tanken omtrent det samme som overkanten til varmeveksleren. Tok bildet før jeg fylte på først gang jeg oppdaget at det var litt lavt. Redigert 10.September.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Mix Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 SixPence skrev for 11 timer siden: Har en yanmar 6lya ute 305hk, noen som kan svare om det er register-kjede eller register-reim på den? Hverken kjede eller reim på 6LY serien, men drev. Dette er ikke en marinisert bilmotor slik som LP serien er. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 PiperBill skrev for 1 time siden: Ja jeg fylte i ekspansjonstanken. Har bare fylte en gang før i de 5 år jeg har hatt båten. Lurte litt på om jeg burde hatt i varmeveksleren. Som man ser på bilde så er nivået på tanken omtrent det samme som overkanten til varmeveksleren. Tok bildet før jeg fylte på først gang jeg oppdaget at det var litt lavt. Så lenge det er over MIN trenger du ikke å etterfylle. Sjekk at det er fullt i varmeveksleren for sikkerhets skyld. Ser ut til at tanken er montert etter boken ja. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 goggen000 skrev for 6 timer siden: Vedr: Kjølevæske- byttet den i går etter ca. 570 motortimer og 10 år , og det tror jeg var på tide. Den røde kjølevæsken hadde fått en tydelig gråere farge og virket nesten som vann, selv om den skulle holde -20grader. Iflg eksperten som hjalp meg bør den byttes hvert 3. år. Sa de noe om timetallet? Jeg bruker min litt over 300 timer i året, så 900-1000 timer synes jeg er mye. Eller er det kanskje ikke det? Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Kjellg: Nei , han nevnte ingen ting om timetallet. Men du bruker vel din litt mer enn vi her sørpå. Jeg bruker ca 100 timer pr år- Følg med på fargen på frostvæsken var rådet jeg fikk. Tydelig forskjell mellom den nye og gamle. Sitér dette innlegget Link to post
SixPence Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Takker for svar Mix Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Tenkte å ta regreima på 6LP-DTE min nå, noen som vet om stramme-hjulet er samme delen som på Toyota (1HD-T)? Ser helt lik ut, men tenkte kanskje den ene tålte mer salt sjøluft? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Whiskey Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 (redigert) Whiskey skrev for 2 timer siden: Tenkte å ta regreima på 6LP-DTE min nå, noen som vet om stramme-hjulet er samme delen som på Toyota (1HD-T)? Ser helt lik ut, men tenkte kanskje den ene tålte mer salt sjøluft? Tror jeg fant det ut selv... https://shop.cruiserparts.net/index.php?main_page=product_info&products_id=1301 vs https://yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-deler/reimer/registerreimer/strammehjul-registerreim-119771-00170 til og med samme blå klistermerket... Denne er forresten grei - deleliste for Land Cruiser http://www.toyodiy.com/parts/q_E_1995_TOYOTA_LAND+CRUISER_HDJ80.html 1HD-T er vel 6LP-DTE og 1HD-FT 6LP-STP såvidt jeg har skjønt det Redigert 27.September.2017 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Worry II Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Ja, det blir jo omtrent det samme om du legger på mva Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Worry II skrev 4 minutter siden: Ja, det blir jo omtrent det samme om du legger på mva Stemmer, var det jeg fant ut, så bestilte Yanmardelen, så slapp jeg å stikke ned på Toyota og mase. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
tilplan Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Jeg kjøpte delene hos Eurodel. Ganske mye billigere enn Yanmar og er ikke redd for kvaliteten. Registerreim og strammehjul fra SKF: https://www.eurodel.no/registerreim-sett-skf-vkma-91708 Strammefjær: https://www.eurodel.no/strammehjul-registerreim-snr-gt369-41 Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Endte likevel opp med Toyotadel, da jeg passerte verksted på vei til jobb. Delen var ikke identisk med den på bildet, og det sto Koyo på den ? så de handler vel inn fra litt forskjellige selv også... den fra SKF er sikkert like bra, bare halve prisen. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.