Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei, driver og kikker på båt. De fleste har enten Yanmar eller Volvo, selv om der jo er unntak. Volvo har jeg noenlunde oversikt over, men synes det er vanskelig å få oversikt over Yanmar-motorene. De som er aktuelle (som finnes i båtene jeg ser på), er 4- og 6-sylindrede, fra 184 til 315 hk., og 1998 - 2012-modeller (ca.). Et stort sprang, vet jeg, men de fleste er vel et stykke fra endene i hk-intervallet.

 

Kan noen si noe om disse motorene? Har jeg skjønt rett, når jeg tror at der er to serier/generasjoner, både av de 4- og 6-sylindrede motorene?

 

Jeg har skjønt at dette er solide motorer, men er der noen modeller som har svakheter, og som en gjerne skal unngå? Har hørt om veivakselbrudd, bl.a., men får ikke helt oversikt over, om det gjelder en spesifikk modell, eller om der er flere modeller dette gjelder.

 

Om noen som har erfaring klarer å si noe om disse ulike modellene, er jeg svært takknemlig. Likeså er jeg takknemlig for linker, til andre steder hvor jeg kan lese meg opp.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Jeg poster dette som eget spørsmål, siden det er mer spesifikt: Jeg var og kikket på en båt med 2001 Yanmar 222 hk 4LH-STE. Den så svært fin ut, men eier hadde nylig opplevd impellerhavari, med derpå følgende varmgang (kjørte til alarmen gikk...). Impeller er selvfølgelig fikset, men er det mulig/sannsynlig at dette har gitt varige skader på motoren? Hvordan kan dette evt. sjekkes ut?

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Normalt går dette greit, men om det ikke gjør det merker man det som regel snart etter( trøbbel med topp eller toppakning) Kjølere kan dog være noe nedsaltet om de har vært varme nok, men disse kan jo renses/syres ut. Motoren er forøvrig noe av det beste man får på markedet.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 1 time siden:

Normalt går dette greit, men om det ikke gjør det merker man det som regel snart etter( trøbbel med topp eller toppakning) Kjølere kan dog være noe nedsaltet om de har vært varme nok, men disse kan jo renses/syres ut. Motoren er forøvrig noe av det beste man får på markedet.

 

Om denne er helt aktuell vet jeg ikke, men i så fall håper jeg at "etterhvert" ikke er etter at båten har fått ny eier :-)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Alarmen kjem passe tidlig.  Eg må innrømme at yanmar er forvirrande. Eg har 6lya-stp. Den har ikkje registerreim å ta hensyn til.

  Nokon modeller er amerikansk yanmar, nokon har registerreim, nokon er basert på toyota blokk.   Eg "har hørt" at de amerikanske er meir utsatt for tæring i kjølere, har også hørt om veivbrudd, men bare her på forum, så om det problemet finnes i motor også veit eg ikkje. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Yanmar er generelt bra kvalitet har jeg inntrykk av, de baserer noen på bilmotorer, andre designer de selv. 6LP feks er basert på Toyota Land Cruiser (ryktene sier det var Yanmar som designet de for Toyota), 4LH er såvidt jeg vet ikke basert på noen bilmotor. 6BY er visst basert på BMW-motor uten at jeg vet noe mer om det (men google ivei, så finner man svar på det meste).

 

Det viktigste er å prøvekjøre en god tur på alle turtall og inspiser den godt før kjøp. Det er uendelig mange tråder her på forumet om hvordan man bør besiktige motorer.

 

Delemessig, er det jo en fordel å kunne handle Toyota-deler kontra Yanmar, da deleprisene er rimelig forferdelige.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
KNP skrev 53 minutter siden:

Når der skifter sinkene på motorene deres. Bruker dere noe til å tette mellom gjengene, evt. Hva bruker dere?

 

På 4LHA er det kone gjenger så da trengs det ikke. Samtidig så er det viktig å opprettholde god kontakt mellom motor og zink så zink’en får gjort jobben sin. 

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om det er samme impeller på 4LH og 4LHA?

 

Yanmardeler har to varianter

119175-42650 Komplett kit med skruer til 4LHA - kr 470.-

123325-42021 Kun impeller med pakning til 4LH  - kr 860.-

 

Synes det er litt rart at det mest innholdsrike settet er det billigeste, og velger helst det hvis det er mulig

 

 

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Ja, nå har jo vår impeller blitt brukt 13-14 år, og det er altså på en LHA motor. Når jeg tok den ut og inspiserte den var det ikke antydning til at gummien har begynt å bli hard eller krakkelere. Kan vanskelig se at en annen impeller er vesentlig bedre enn det.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 17 timer siden:

Med forbehold om at jeg husker rett: LH er produsert i Japan og har en annen pumpe ( mye bedre) enn LHA som er lisensprodusert i USA.

Lisensprodusert i USA ? Dette er tull.

Yanmar har egne fabrikker i USA, og bruker også der sjøvannspumper produsert av Johnson Pump etter spesifikasjoner fra Yanmar.

Jeg skiftet impeller på en Japan produsert 6LY2 med Johnson Pump impeller etter over 10år.

Impeller var som ny, noe annet hadde jeg heller ikke forventet. Den nye impelleren hadde nytt delenummer og var blitt modifisert med gjenger i bosset.

 

 

Link to post
Share on other sites

Yanmar mekanikeren jeg pratet med hevdet at på de mindre motorene produsert i Japan ble ikke Johnson pump benyttet. Kjølere var også av edlere materiale da man på A modellene måtte inn med masse anoder.

En speedsjark i nærområdet med LHA byttet 2 kjølere innen kort tid. Impellerene på LYAserien har svakhet med at vulkinga slipper i bosset. Har tidligere blitt omtalt på forumet.

Dette er masse OT, som ikke hjelper trådstarter.

Uansett 800+ for en impeller er dyrt, men de varer lenge.

Link to post
Share on other sites

Johnson har vært enerådene på yanmar i mange tiår.

Anoder ble satt inn på både Japansk og USA produserte motorer for å forlenge levetiden, jeg har selv 6LY2 produsert i Japan med anoder, det er samme kopper-nikkel legering i kjølerne som før.

Tror du virkelig at Yanmar reduserte kvaliteten på legeringen med det reklamasjons spøkelset og den kostnaden noe slikt ville medføre ?

Det er riktig at Johnson Pump hadde problemer med vulkinga på en serie impellere for endel år siden, noe jeg selv har omtalt i flere tråder her på forumet.

Du har tydeligvis snakket mye med denne Yanmar mekanikeren.

Send meg navn og arbeidssted på IM.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 1 time siden:

Johnson har vært enerådene på yanmar i mange tiår.

Det er riktig.

Her er lokket på vannpumpa til Yanmar 6LP.

Det er derfor tull å kjøpe Yanmar "original" impeller i "Yanmar-eske", da både pumpe og impeller er produsert av svenske Johnson.

P3240009.JPG.a9de7b23fa3a64d979a4a815f31f6838.JPG

 

 

Bare slik at ikke folk ser seg blinde på innlegget til Komodo over,  et impellerskift på 1250 timer, så er denne impelleren plukket ut etter ca 500 timer. Den var det på tide å få skiftet, for å si det sånn. Nå har jeg skiftet impellere før og etter denne som har vært som nye, men det kan altså skje til og med en Yanmar (Johnson) ...

1217993346_Odelagtimpeller.jpg.e98682158f5fc631012b83d5fb3938fe.jpg

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 14 minutter siden:

Bare slik at ikke folk ser seg blinde på innlegget til Komodo over, 

Kommodo har nok innsikt nok til å sørge for at impeller har rette arbeidsforhold og inspisere impeller med jevne mellomrom så ikke bekymre deg for ham.

 

Men en ting er ihvertfall sikkert, rykter å bryggeprat og annet vrøvl uten rot i virkeligheten har lett for å bli vedtatte sannheter etter noen år på nettet.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...