Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

@petterb Jeg sjekket litt rundt min 6LP, og det greieste jeg fant var bytteturbo, disse hadde inne: https://turboservice.no/

Jeg endte opp med å ikke kjøpe, da turboen viste seg å være fin da den ble tatt ut.

Ellers var 6LP-turboen laget av et japansk firma (IHI), fant den på ebay, men så var den like dyr... ser ut som det samme er tilfelle for 4LH-turboen:

https://turbocentras.com/turbo-model/RHC61W

https://www.ebay.com/itm/IHI-RHC61W-VC240080-Yanmar-Marine-Diesel-Turbo-/291924716410

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Kweelhouse skrev for 17 timer siden:

4JH2-HTE har 72hk og er etterkommeren av 4JH-HTE(66hk). Tror 4jh2 har en litt annen diesel pumpe samt at det er forskjell på ladeluftkjøler på HTE og DTE

 

 

 

 

Ok, jeg har en 4JH-DTBE. Har det da kommet en 4JH2- arvtager her også?

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Torsen67 said:

 

Takker!

 

4JH2 serien er jo eldre motorer, 4JH serien har blitt modernisert flere ganger siden den.

Det har kommet både 4JH3,4JH4 og en 4HJ5E samt en serie med 4JH45-57-80-110, de sistnevnte tror jeg er de nyeste.

 

Link to post
Share on other sites

Ja, båten jeg har kjøpt er fra 1987, så det er nok 4JH-DTBE motoren også. Turbo byttet i 2013. Starter med det samme, går fint, tør og fin og ryker ikke. Verken svart eller blått. Så jeg får bare ta godt vare på den. Tips til butikk som har det meste av servicedeler? Gjerne på nett. Vil ha ekstra dieselfilter, impeller og reim liggende som reserve.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
rødlaks skrev 52 minutter siden:

Hei, er det mulig å redusere hastighet på den nye Yanmar 80hk. Den går for fort med ca. 3 knop under dorging på laks.

Ca. 2 - 2,5 knop ville være ideelt. ven9.jpg.a3095383dc977d0c4301b4eef6dd8144.jpg896659606_ven1(3).jpg.ebfa1c7b4d9d98746edb373b10e6c0d7.jpg

 

Hvor mange omdreininger ligger du på da? Alternativet er jo da enten å senke tomgang, annen type girkasse eller bytte propell. Sistnevnte er vel det enkleste..

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ønsker å koble til en tradisjonell giver for egen temperaturmåler i tillegg til varsellampa/signal som er originalt. Noen som vet delenr på denne? Motor: 4JH-DTE

 

NB: Når jeg prøver å åpne Yanmar-filene i arkivet, så får jeg beskjed om at filene er skadet og får ikke åpnet de. Noen andre som har samme problem?

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev 49 minutter siden:

Hei.

Ønsker å koble til en tradisjonell giver for egen temperaturmåler i tillegg til varsellampa/signal som er originalt. Noen som vet delenr på denne? Motor: 4JH-DTE

 

NB: Når jeg prøver å åpne Yanmar-filene i arkivet, så får jeg beskjed om at filene er skadet og får ikke åpnet de. Noen andre som har samme problem? 

 

Jeg har skannet hele den engelske servicemanualen for 4JH..... motorene utpakket til PDF. Du finner manualen på http://sagaforumet.com/yanmar-manual/4JHE/manual.pdf

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...