TimJ Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Hei, Jeg har kjøpt en Yanmar som heter 6lyam-stpc. Denne skal originalt være på 380hk. Men, jeg finner ingen motor med det nr når jeg søker? Er det så enkelt som at den m’en ikke skal være med? Grunnen til at jeg lurer er at jeg trenger kabelstokken fra motor og frem til instrumenter. Noen som vet hvor jeg kan få tak i det og til hvilken pris? Må jeg ha Yanmar instrumentpanel og? Tenker da på alle alarmfunksjoner osv. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 (redigert) TimJ skrev 1 time siden: Hei, Jeg har kjøpt en Yanmar som heter 6lyam-stpc. Denne skal originalt være på 380hk. Men, jeg finner ingen motor med det nr når jeg søker? Er det så enkelt som at den m’en ikke skal være med? Kan ikke svare konkret, men har hørt om både 6LY og STP. STP bruker å være versjon av selve motoren. Jeg har for eksempel en 4LHA. Den leveres i både DTP og STP. STP er den "største" med flest hester. Redigert Kan det være denne ? Uansett så vil en forhandler kunne hjelpe deg. Redigert 29.Oktober.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 (redigert) Fikk ikkje sitering til å virke.... Mistenker at det kan være 6lya-stp du har. Tenkte be om bilde av koblingene på motor, men mangler du også intsrumentpanel ? Eg trur det er absulott enklast med orginalt panel framfor å rigge andre instrumenter. Ligg av og til panel på finn til salgs. Lurar på om eg har ein forlengar kabel i garasjen frå ein 4ly eller lh eller noko sånn, men trur de er like Redigert 29.Oktober.2017 av Sjeldenutpå (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
arnearmoa Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 M- en tror jeg bare betyr at den gikk ut fra fabrikken som «bobtail», dvs. bare motor uten girboksen. C-en i STC indikerer en «commercial» utgave. Dvs. at de mener den kan brukes litt mere (både timer og belastning) enn til bare kos og fritid. Men om den tåler så mye mer enn tilsvarende motor med STP-betegnelse i virkeligheten, vet jeg ikke. Yanmar hadde utstilt en 6LPA-STC på messa på Lillestrøm for en del år siden. De hadde større dynamo og noen småforskjeller, men jeg tror ikke det var så mye. En forhandler, evt. Yanmar Norge burde vel kunne svare på dine spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Kjellg skrev On 29.10.2017 at 12.47: Kan ikke svare konkret, men har hørt om både 6LY og STP. STP bruker å være versjon av selve motoren. Jeg har for eksempel en 4LHA. Den leveres i både DTP og STP. STP er den "største" med flest hester. Redigert Kan det være denne ? Uansett så vil en forhandler kunne hjelpe deg. Sjeldenutpå skrev for 23 timer siden: Fikk ikkje sitering til å virke.... Mistenker at det kan være 6lya-stp du har. Tenkte be om bilde av koblingene på motor, men mangler du også intsrumentpanel ? Eg trur det er absulott enklast med orginalt panel framfor å rigge andre instrumenter. Ligg av og til panel på finn til salgs. Lurar på om eg har ein forlengar kabel i garasjen frå ein 4ly eller lh eller noko sånn, men trur de er like arnearmoa skrev for 21 timer siden: M- en tror jeg bare betyr at den gikk ut fra fabrikken som «bobtail», dvs. bare motor uten girboksen. C-en i STC indikerer en «commercial» utgave. Dvs. at de mener den kan brukes litt mere (både timer og belastning) enn til bare kos og fritid. Men om den tåler så mye mer enn tilsvarende motor med STP-betegnelse i virkeligheten, vet jeg ikke. Yanmar hadde utstilt en 6LPA-STC på messa på Lillestrøm for en del år siden. De hadde større dynamo og noen småforskjeller, men jeg tror ikke det var så mye. En forhandler, evt. Yanmar Norge burde vel kunne svare på dine spørsmål. Takker for svar alle sammen. Da er det nok som dere sier en 6lya-stpc jeg har:-) Ang det med kabler og instrumentpanel, kan jeg bruke fra hvilken som helst motor fra Yanmar? Får legge inn en ønskes kjøpt på FB da. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Ny 4 syl motorserie på gang:' http://www.yanmarmarine.com/Products/4LV-Series/ 4LV SERIES COMMON-RAIL ENGINE 150 - 170 - 195 - 230 - 250 MHP Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 .Snorre skrev 29 minutter siden: Ny 4 syl motorserie på gang:' http://www.yanmarmarine.com/Products/4LV-Series/ 4LV SERIES COMMON-RAIL ENGINE 150 - 170 - 195 - 230 - 250 MHP Der kom den ja. Har vært et "tomrom" etter at 4LHA sluttet å produseres. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Synd de stoppet 4LH, har ingen tro på at erstatteren er bedre. Kun billigere å produsere og mere sårbar / mindre driftsikker. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 12.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 Nå har også jeg mistet tallene :-). Jeg har digital timeteller på instrumentpanelet til min Yanmar 4jh4.te. Nå har tallene forsvunnet og ser ut til å ha takket for seg, men mener å ha lest om andre her inne som har hatt samme opplevelse og kanskje løst dette. Jeg har selvsagt nevnt dette for Bildøy båt og motor og sjekket tilkoblinger uten resultat. En dyr løsning er å kjøpe nytt instrument som kanskje ikke holder lenger enn dagens som er fra 2012. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 Har ikke testet selv, men skal visstnok fungere... http://myhanse.com/uploads/3797/Repair_of_Yanmar_Tach_updated.pdf Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 Takker alidal, ser lovende ut og må prøves Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 15.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2017 Da har jeg åpnet tur/timeteller og funnet ut at her har de ansvarlige lagt på noe klin som ikke holder tett i det hele tatt. Ikke mulig å demontere selve LCD-display på vanlig måte uten å bruke dremel og tålmodighet. Her skulle det vært brukt dielectric tune up grease eller tilsvarende men det kommer på nå. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2017 Takk til "alidal" for tips om hvordan få frem digitale tall på timetelleren igjen. Var selvsagt spent på om jeg ville få det til. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 16.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2017 (redigert) Plukket ut dieseldysene i min 6lp og fikk de overhalt nå. Men så ble det litt kaldt ute, vil det være dumt å la motoren stå i opplag frem til våren med dysene ute, tenker på korrosjon i sylinderne (tettet igjen med litt papir bare), eller burde jeg manne meg opp og skru de tilbake på plass, evt spraye nedi konserverings-olje? Står ute under presenning... Redigert 16.Desember.2017 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
alidal Svart 16.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2017 M/S AIOLOS skrev for 2 timer siden: Var selvsagt spent på om jeg ville få det til. Veldig bra! Må nok ta samme operasjonen selv om ikke så lenge ser det ut til.... Begynner visst å forsvinne her også! Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2017 alidal skrev for 5 timer siden: Veldig bra! Må nok ta samme operasjonen selv om ikke så lenge ser det ut til.... Begynner visst å forsvinne her også! Ditt eget tips vil nok hjelpe. Hvis du har likedan klin inni turtelleren som jeg hadde så er jo tålmodighet noe herrer som oss har i rikelig monn Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 23.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2017 Hei, postet i en annen tråd her, men tror kanskje publikumet her muligens vet svaret... Hva er opp og hva er ned på dysepakningene på 6LP-DTE, den ene siden er litt mindre «skrå» mot midten enn den andre... så den flate delen er litt mindre på den ene enn den andre siden. la ikke merke til at det var forskjell da jeg plukket de ut selvfølgelig... :) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Whiskey Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Whiskey skrev On 23.12.2017 at 20.09: Hei, postet i en annen tråd her, men tror kanskje publikumet her muligens vet svaret... Hva er opp og hva er ned på dysepakningene på 6LP-DTE, den ene siden er litt mindre «skrå» mot midten enn den andre... så den flate delen er litt mindre på den ene enn den andre siden. la ikke merke til at det var forskjell da jeg plukket de ut selvfølgelig... :) Var og handlet nye pakninger hos La-sa, og fikk da en ny type som ikke var av kobber og var symmetriske, så da så... De sa de hadde nytt delenr, men skulle erstatte de gamle... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Whiskey Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Fortsatte litt på service på vår 6LP-DTE i dag, byttet nesten registerreim. Men da jeg tok av den gamle, var det ikke den samme som jeg hadde kjøpt inn. Var en Toyotareim identisk med den som skal sitte på 1hd-ft(?) Land Cruiser 24 ventilers versjonen som 6LP-STE er basert på. Og strammer var ditto med hydraulisk dytter. Så tør ikke noe annet enn å kjøpe nye deler... strammeren på DTE skal ha fjær og ikke hydraulisk dytter står det i manualen... Kan virke som noen har byttet hele regreim-huset? Eller har den kommet i flere versjoner? Legger nå med litt bilder for de som ikke får skrudd Yanmar i påsken og se på Tømte ut frostvæska, la merke til at den var litt uklar, normalt? Greit å bytte den med det samme. Det er forresten krana til høyre under veksleren Så var det røret som står i veien for regreima, måtte løsne og svinge unna dieselfilter for å komme til siste bolten Sånn, da var det å svinge det unna, sølte en kvart liter frostvæske under motoren da det var mye igjen inni røret. Vet ikke hvordan det kunne vært unngått? kunne kanskje nappet av slangen til vv bereder... Der var vi inne... Dro rundt veiva med klokka så kamaksel-hjulet matchet streken på blokka, og boff! Så kom det en dieseldyse flyvende, for de hadde jeg bare satt lett nedi uten å feste i påvente av nye o-ringer ... farlige saker, brukte så en halvtime med filming under motoren for å finne den igjen, for den var jo søkk vekk... Og så kom heh ikke lenger da mine deler ikke matchet de som sto på. Den hydrauliske greia som dytter på strammeren skulle ha en pinne som skulle stikke 9-9.8mm ut iflg manual, ellers måtte den byttes, min stakk bare 8mm, så bestiller en ny, håper de vil ta tilbake delene som var feil, rakk jo seff å åpne pakkene før jeg fant det ut ?? God påske ? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Klstad Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 M/S AIOLOS skrev On 15.12.2017 at 10.18: Da har jeg åpnet tur/timeteller og funnet ut at her har de ansvarlige lagt på noe klin som ikke holder tett i det hele tatt. Ikke mulig å demontere selve LCD-display på vanlig måte uten å bruke dremel og tålmodighet. Her skulle det vært brukt dielectric tune up grease eller tilsvarende men det kommer på nå. Har lest bruksanvisningen som forklarer prosedyren. Det jeg lurer på er om en kun må legge "dielectric tune up grease" på kontaktflaten til båndkabelen (ribbon cable) ved siden av displayet, eller om en også må legge det på den lille firkanten over? Hvilken type lim bruker en til å lime fast turtellerskiven? På forhånd takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Prøver å få av sjøvannspumpa på 6lp-dte her, men den henger på en bolt, og må dra den rett ut. Da sperrer motorlabben så det går ikke, noen andre som har hatt problemstillingen? Bolt: Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Arvid_A Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Jeg plundra også litt da jeg demonterte pumpehuset for et år siden, men like før jeg holdt på å gi opp, løsna det plutselig. Her er historien om det. Sjekk også hva andre skriver om dette på side 30-31. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Noen som vet hvilke gjenger det er på oljetrykk og temp givere på en Yanmar 3QM30? Skal bygge nytt instrumentpanel, siden turteller er føkka på det gamle. Så vil da ha både oljetrykk å vann temp instrument, frem for disse alarm lys. Så for å bestille rett giver ville det vært fine om noen vet gjenge type/størrelse. Så ikke noe om dette i service manualen, sjøl om jeg kanskje har bomma på et par sider ut av kun 350 sider hehe Men ser at turtalls giver er M18x1,5. Så litt rart de ikke har skrevet størrelse på de andre. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Sitrin Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Har en 340HK Yanmar 6LYA hvor turtelleren ikke virket ved sjøsetting i år. Regner med at jeg har kommet borte i noe i motorrommet. Noen som har noen tips om hvor den tar signalet og andre utsatte koblingspunkter? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
arnearmoa Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Jeg gjetter litt nå, men kan det være den der, tro? I så fall blir det temmelig likt 6LP serien: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.