Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Hei

Enkelte gummislanger til Yanmar 6lpa-dte er slitt og bør byttes etter 15 år.

1. Er det noen som har en enkel oversikt over alle gummislanger med delenummer på denne motoren? 

2. Hvor på nettet er det gunstig å kjøpe slike slanger (vil anta at Norge er utpriset).

Takknemlig for svar.

Hilsen

lmy

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Lars H. skrev On 26.6.2019 at 15.46:

 

Jeg har skannet hele den engelske servicemanualen for 4JH..... motorene utpakket til PDF. Du finner manualen på http://sagaforumet.com/yanmar-manual/4JHE/manual.pdf

 

Hei Lars.

Blir ikke helt klok på manualen vedr kjølevæske. "Tilsett antifreeze og antirust". Hvilke kjølevæske bruker du?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker "god gammeldags" blå frostvæske som jeg kjøper hos Biltema. Og det ser det ikke ut til at min 33 år gamle Yanmar har tatt skade av. Alle frostvæsker er både korrosjonshemmende og har et lavt frysepunkt slik at frostvæsken ikke fryser til is.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

spørsmål.  jeg har 2 stk  3Ym30. motorer med Hitazi. 60 amp dynamoer,  jeg skal gå fra Bly til LiPo4 batterier,  og lurer på om det er tempføler på disse dynamoene,  eller om det er vanskelig å få montert.  eller må der andre ting til ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ser av bloggen din at du skal inn med 2x400Ah LiFePo4-bank, da ville jeg som et minimum oppgradert dynamoene og styringen av disse. Beholder dere blysyre til start? Det er isåfall smart, i tilfelle BMS på Lithium-batteriene får hikke og bestemmer seg for å koble lithium-banken fra resten av systemet ombord, da slipper dere grilla dynamoer.

 

@Joerg Becker har garantert noen gode råd (og tips til produkter) her :thumbsup:

Redigert av Seilerslask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja. startbatteriene blir de samme. men batteribanken skal i hovedsak lades fra solcellene. så er ikke så opptatt av å ha kraftige dynamoer,  bare at de ikke skal jobbe seg varme. og gi opp.

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Careka skrev for 2 timer siden:

spørsmål.  jeg har 2 stk  3Ym30. motorer med Hitazi. 60 amp dynamoer,  jeg skal gå fra Bly til LiPo4 batterier,  og lurer på om det er tempføler på disse dynamoene,  eller om det er vanskelig å få montert.  eller må der andre ting til ?

Takk også til Seilerslask for invitasjonen. :seeya:
-----------------------------------

Careka.
Hitachi 60A er enkelt sagt dessverre elendige kjølere.
De er kjent for å bli så grisevarme at det ikke blir mer enn omtrent 40A etter bare kot tid.
Så lite Watt forhindrer nok at dynamoene brenner opp, men slitasjen er tilstede uansett.
 

Ikke bare disse dynamoene, men ingen kan tilkobles bare noe temperatursensor som ordner strømbegrensning,
som igjen kan holde temperaturene i sjakk.

Mulighetene består i (best for dynamoene) å bruke eksterne regulatorer som kan strømbegrensning,
eller å bruke en batteri til batteri-lader for å begrense på maksimal ladestrøm og maksimal opptak av ladestrøm med det.

Når det er sikker at alltid begge dynamoene arbeider da kan man velge en BB-lader som f.eks. begrenser til maks 80A.
fra Sterling blir det en BBW12120, pluss RC som tillater strømbegrensning fra omtrent 100 - 30% i 10% trins.

BBW finnes til 12V maks 60A og 120A, flere kan kobles parallell.

Ellers kan det brukes (ProBatt U) BB1230 (maks 30A) eller BB1260 (maks 60A).
PBU holder for mange allerede.

Så, det finnes flere muligheter allikevel. :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takker,  stemmer at de ikke gir så mye,  de pleier starte på noen å 50+. amp. men faller fort. selv om mine Bly,  er langt nede.  Så kanskje jeg bør oppgradere til noen bedre. som lett lar seg temp/volt styre. ?  kan bli like dyrt det. :) 

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ligger å sikler på båt med 6LP-STP,2, 295 hk. Jeg er dog litt usikker på hvor gode disse motorene egentlig er. Det varierer mye i uttalelsen syns jeg og jeg ble nok lit skeptisk når jeg leste om denne båten som havarerte 2 slik, men det er jo lenge siden. Tenker noko at motoren er super til maks 200 timer pr år, men vil gjerne høre hva en bør tenke om en slik motor. De eksemplarene jeg ser på er 2009-2012 og ca 500 timer gangtid. Jeg vet at reg.reim må skiftes hvert 5. år og 1000 timer, ser ikke ut som alle gjør dette ifht år. En jeg var å kikket på hadde byttet 2010 modell, i 2018, men reima så helt ut som ny. Uansett, det blir ett krav at er gjort før ett evt kjøp.

 

Tenker først og fremst på om dette er en motor som en kan stole blind på eller ikke...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Careka skrev for 9 timer siden:

  Så kanskje jeg bør oppgradere til noen bedre. som lett lar seg temp/volt styre. ?  kan bli like dyrt det. :)

Alt etter behov og ønske.
Noen klarer seg med å verne dynamoene, andre ønsker mye ladestrøm fra bunn av.
Det finnes løsninger for alt, og penger spiller ingen rollex når det finnes et definert mål som må oppnås.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
On 3/11/2020 at 10:03 PM, håpløs said:

Vet noen hvilken yanmar motor som bruker dette panelet? evt hvor man kan få kjøpt signal lampene løst? 

 

Bygger dashbord og ønsker noen slike lamper. 

 

 

Skjermbilde 2020-03-11 kl. 22.47.05.png

Har sett denne før, tror det er utgått vare. Sjekk linken:

 

https://www.boatpartsandspares.co.uk/yanmar-marine-light-indicator-box-119773-91281-818-p.asp

Link to post
Share on other sites

Hekkbølgen skrev On 26.3.2020 at 20.04:

Noen som vet størrelsen på skruen som fester ledningen til det jeg tror er en giver på bilde? Og hva slags giver er det? Temp på kjølevann? Er tre ledninger inn her.. Yanmar 6LPA-STP 2005 modell.

 

 

Den som er løs er til luftvarmer kretsen. når kjølevannet er 65grader så slår luftvarmer seg av.. om den ikke er koblet til som i ditt tilfelle så står luftvarmer på hele tiden. Om den ikke er koblet vekk annen plass. Skruen som mangler plier og ligge inni hetta. 

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

håpløs skrev On 31.3.2020 at 0.11:

Den som er løs er til luftvarmer kretsen. når kjølevannet er 65grader så slår luftvarmer seg av.. om den ikke er koblet til som i ditt tilfelle så står luftvarmer på hele tiden. Om den ikke er koblet vekk annen plass. Skruen som mangler plier og ligge inni hetta. 

Takk håpløs. Skrudde ut naboskruen og kjøpte en maken. M4 skrue og kappet til lengden. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Heisan. Dette har vel ikke så mye om Yanmar å gjøre, men tidligere eier har montert Biltema sin tank måler i båten. Så den viser bare 3/4 tank når tanken er full. Dette skal selvfølgelig fikses. Hva er forskjellen på VDO sin tank måler og Biltema? Motstanden?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei, 

Jeg har en 2007 Yanmar 6LY3-UTP - med 1100 timer på tælleren. Har lige fået udført 1000 timers service. Den går som en klokke og starter perfekt når den er kold. Men når den er varm tørner motoren bare men den springer ikke i gang. Troede først at det var luft i diesel men det var det ikke da vi har prøvet at udlufte motoren og checket batteriet, olie, rengjort startkontakten - men den vil ikke starte. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...