Whiskey Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Arvid_A skrev On 16.4.2018 at 20.44: Jeg plundra også litt da jeg demonterte pumpehuset for et år siden, men like før jeg holdt på å gi opp, løsna det plutselig. Her er historien om det. Sjekk også hva andre skriver om dette på side 30-31. Takker, fikk ut den hodeløse bolten ved å skru en mutter til innpå utenpå den som sto der og så skru ut med en fastnøkkel, med begge boltene ute, fikk jeg lirket pumpa forbi motorlabben. Og med godt med Zalo og en rørtang, kom impelleren lett ut. Men nå skal jeg kjøpe simmering og o-ring før jeg monterer ny impeller. Ellers fant jeg riktige (uoriginale) deler fra autodoc.co.no, regreim strammehjul og hydraulisk strammer samt reim. Brant inne med originale Toyotadeler, da jeg kjøpte feil (var forskjell på 98 og 99 mod Landcruiser og også Yanmar det det ut til). Står samme merke på delene fra Toyota som de som kostet under 1/4... kan anbefale megazip.net for å finne TOYOTA delenr til 6LP, de har tegninger. Baltic-pappa Link to post
Arvid_A Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Så fint at det ordnet seg! - og takk for tips ang rimelige deler! Link to post
hanto1 Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Fint om du oppgir data på simmeringen, bestiller helst utenom yanmar. Vet jo ikke hvor mange år en slik simmering har støvet ned på et lager før den blir solgt som "ny" Link to post
Kjellg Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Noen som vet hvilken ‘toyota’ motor jeg har? Var innom den siden som er nevnt ovenfor men fant ikke ut noe. Jeg har en 2006 4LHA-DTP Link to post
Arvid_A Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Kjellg, så vidt jeg vet er det bare 6LP(A)-serien som stammer fra Toyota Landcruiser-motor. Link to post
arnearmoa Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Det samme gjelder vel arvtageren 8LV. Men 4LH serien er visst ren Yanmar-motor, etter det jeg har forstått, og den har hverken registerreim eller -kjede (kammen drives av tannhjul) For sjøvannspumpen på 6LP kan man om ønskelig bytte til sekskanthode-bolter hvis man syns det blir lettere å ta av pumpa da. Evt. en av boltene. Tror dette er omhandlet tidligere i tråden. Link to post
Kjellg Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 (redigert) Okay, mente bare å ha vært borti at den også var en Toyota motor. Og det er riktig at kammen drives av tannhjul. Redigert 20.April.2018 av Kjellg (see edit history) Link to post
hanto1 Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 JH, LH & LY serien er Yanmars egen, LP ( Nanni sin 4,2 L er også samme grunnmotor)& LV er toyota, BY er BMW Link to post
arnearmoa Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Yamaha hadde også en versjon av den Toyota motoren som 6LP er bygd på. Link to post
Sitrin Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Takk for tipset arnearmoa. Det var riktig plassering. Nå virker turtelleren ? Har nok kommet bort i den når jeg har lett etter n skrutrekker som har havnet undret aggregatet ( den ligger under det fremdeles ?) Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Whiskey Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 hanto1 skrev On 20.4.2018 at 11.14: Fint om du oppgir data på simmeringen, bestiller helst utenom yanmar. Vet jo ikke hvor mange år en slik simmering har støvet ned på et lager før den blir solgt som "ny" Står GACO DPSM 16287 ANGUS på simmeringen, aner ikke hva det vil si, men det er jo ikke Jalmar som lager de i alle fall, google tok meg hit: «16287 betyr innerdiameter=16mm, ytterdiameter 28mm og dybde=7mm. » Baltic-pappa Link to post
hanto1 Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Flott, den er god Link to post
Sjanto Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 DelCasa skrev On 8.7.2011 at 17.24: Anser meg som en av de heldige - med 92-modell 4JH2-DTE ombord... Meget sprek og driftssikker motor! :) Mitt spørsmål går på instrumentpanelet. Må jeg bruke dette, eller kan jeg - ved å sette meg inn i ting - lage eget oppsett? Det er vel B-panelet jeg har, og ønsker oljetemp, kjølevannstemp - litt mer enn akkurat det panelet kan by på. Både C- og D-panelet hadde jo vært interessant selvfølgelig, men det er ikke enkelt og oppdrive, samt billig er det jo ikke heller... :) Utifra servicemanualen, kapittel 9, side 3 ser det jo forholdsvis greit ut. Noen som har gjort dette før? :) Link to post
aileenll Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Jeg fikk problemer med min 3GM30F i dag. Først sluttet den å gi kjølevann, allarmen gikk. Skiftet impeller, den gamle var gåen! Nå gir den godt med vann, men alarmen går fortsatt, riktignokk litt svakere. Peila olja, den er ok. Lader godt! Kan det være en overledning ved en av giverne? Noen som har erfaring? Aileen ll Link to post
soldeide Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Spørsmål ang. kjølevæske. Har en 6LPA motor jeg skal bytte kjølevæske på. Har forstått at det er rød silikatfri longlife som gjelder og er anbefalt fra yanmar. På min er det i dag blå kjølevæske. Planen min er å tappe av, fylle på systemrens og la den stå med det et par dager, bytte ut med rent vann et par ganger før jeg til slutt fyller på rød silikatfri væske. Det store spørsmålet er om all kjølevæske blir sirkulert når motoren er i gang eller om jeg må få den opp i driftstemperatur så termostaten åpner hver gang jeg bytter ut væsken. Regner med at det meste av væsken blir drenert fra motor når man tapper, men det vil jo stå igjen litt i slanger, sløyfe til vv-bereder osv. Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Usikker på om det er luftehull i thermostaten. Men ligger den ikkje lett tilgjengelig oppå i forkant?,så kan du vurdere å skru den ut. Ellers så virker systemrens best varmt vist eg hugsar rett, så vist du har annledning å kjøre driftsvarm er det to fluer i ein smekk, bedre rens og skikkelig sirkulasjon utan å ta ut thermostaten Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
aileenll Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 aileenll skrev On 04/26/2018 at 20.37: Jeg fikk problemer med min 3GM30F i dag. Først sluttet den å gi kjølevann, allarmen gikk. Skiftet impeller, den gamle var gåen! Nå gir den godt med vann, men alarmen går fortsatt, riktignokk litt svakere. Peila olja, den er ok. Lader godt! Kan det være en overledning ved en av giverne? Noen som har erfaring? I dag går den uten alarm, ca 20 minutter, så kom alarmen tilbake, svert svakt ( lite lyd). Den slutter når jeg trykker inn knappen det står "push" på? Har i grunnen aldri funnet ut hva den knappen er til! Men altså svert svak alarm, kan det tyde på feil i alarmgiver på kjølevann? Aileen ll Link to post
Okkaby Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Hvor kan en kjøpe nye filterkopp til diesel filter som sitter på motor? Må vel være rimelig standard til mange mindre motorer ala min 3QM30. Ser ikke ut som det som sitter på motor har vært åpna på sikkert 10 år. Byttet grovfilter på tanken idag, men fikk ikke til det andre. Sjøl etter mye gostoff. Så monterte det tilbake uten å bytte. Tenker faktis det ikke er noe filterinnsats i det lengre, da skuffa var full av nye filter i båten. Men kun et nytt filter til grovfilter. Så tenker tidligere eier har gitt faen, når de monter grovfilter, som de også hadde klart å montere feil Er pil som viser inn/ut, men likevel hadde de klart å bytte om på dette hehe. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 aileenll skrev On 29.4.2018 at 21.20: I dag går den uten alarm, ca 20 minutter, så kom alarmen tilbake, svert svakt ( lite lyd). Den slutter når jeg trykker inn knappen det står "push" på? Har i grunnen aldri funnet ut hva den knappen er til! Men altså svert svak alarm, kan det tyde på feil i alarmgiver på kjølevann? Er du sikker på det er kjølevanns alarmen å ikke ladelampa? Ladelampa har varierende alarm lyd, å er det litt dårlig lading, så hyler den svakt. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Arvid_A Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 I dag svikta turtelleren på vår 6LPA-DTP. Den rykket til og "slang med" et par ganger, før den la seg stabilt på null. Jeg syns det var mye som tydet på dårlig kontakt et sted. Er det noen her som kan forklare hvor giveren sitter på denne motoren - jeg antar at den sitter et sted i tilknytning til svinghjulet? Link to post
arnearmoa Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Den sitter bak, på styrbord side av svinghjulet, bak ferskvannskjøleren. Link to post
Arvid_A Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Der var den, ja! Takk skal du ha! Har du vært borti noen problemstilling med at den kan komme borti tennene på svinghjulet hvis den skrus for langt inn? Link to post
arnearmoa Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Har aldri hatt problemer med min, de årene jeg hadde 6LP-motor. Snakket med en fra Yanmar Norge på Lillestrøm-messen en gang for mange år siden, hvor dette med toleranser og tilpasning/justering ble diskutert, men jeg husker ikke stort av detaljene der, heller ikke om det var den originale sensoren vi diskuterte eller ikke. Men du kan kanskje prøve å ringe Yanmar Norge i morgen, siden de trolig vet litt om dette (hvis de har tid til å snakke med sånne som oss om "småting"). Personlig tror jeg vel at problemet vanligvis går på at avstanden blir for stor inni der. Kanskje du klarer å måle avstanden til tennene inni der nokså nøyaktig på et vis når sensoren er tatt ut...(?) Link to post
arnearmoa Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Forsåvidt er kanskje dårlig kontakt det mest sannsynlige problemet ditt, hvis den har funket lenge før. Link to post
Arvid_A Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Ja, det er nok sikkert dårlig kontakt. Den har virket helt frem til i dag. Kan jo være at kontakten fikk seg en kilevink da jeg drev og plundra for å få ut den berømte sinkanoden for noen dager siden... Hvis man kommer til med "bakenden" på en skyvelære, så kanskje det lar seg gjøre å måle avstanden inn til tennene? Får se på dette hvis ikke problemet ligger i kontakten. Takk igjen! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn