Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Jeg hadde samme problem på min 6LP, dieselfilteret sugde luft da det ble varmt nedi motorrommet. Var jeg som hadde satt på feil pakning på diesel filter, det kommer med to forskjellige, satte bare på den ene... 6LP tåler en del luft. Vet ikke med 6LY. Men da stoppet den altså ...

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Hei alle - vi trenger hjelp!

 

I går fikk vi rett og slett ikke start på motoren og måtte slepes i havn. I båten står en Yanmar 4JH3-E. 

 

Problemet er følgende: når vi vrir nøkkelen skjer det absolutt ingen ting! Dvs, oljetrykksalarmen går, men når jeg vrir videre for å starte er det helt stilt. Det "klikker" heller ikke fra noe relé. 

 

Hva jeg har gjort:

- målte 12.7V på batteriet

- måler lik spenning på starteren som det er på batteriet. 

- Når vi prøver å starte måler vi ingen spenningsfall. 

- "Dunket" forsiktig på starter, uten hell

- kortsluttet starter. Bortsett fra en god gnistsprut var det heller ikke livstegn da. 

- hadde tre "konsulenter" ( fant dem i nabobåten på samme holme ;-) ) med hodet nedi motorrommet. Kom dessverre ikke lenger da heller. 

 

Det som det ble konkludert med var at starteren nok er "gåen". Spesielt siden det ikke skjedde noe som helst da de kortsluttet den. 

 

Hva tenker dere her på båtplassen om dette? Ser det ligger et par startere på Finn som bare er et par timers kjøretur unna, og i dette flotte været vil jeg jo helst ut igjen i går xD 

 

Har jeg gitt nok informasjon her nå til at dere også tørr komme med en konklusjon? Eventuelt spør gjerne etter informasjon dere mangler for å kunne konkludere! 

 

På forhånd takk for all hjelp og tips 🙂

Link to post
Share on other sites

jtfidje skrev 14 minutter siden:

Det som det ble konkludert med var at starteren nok er "gåen". Spesielt siden det ikke skjedde noe som helst da de kortsluttet den. 

 

Ogde visste hva de gjorde? Det er jo ikke snakk om å "kortslutte", men å gi direkte strøm til starteren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det virker som om spesialistene burde finne seg et annet fagområde. Ut fra hva du beskriver, kan feilen like gjerne ligge i tenningslåsen som en løs kabelforbindelse. Trolig ikke i starteren. Alder, driftstimer og om starteren har vært utsatt for sjøvann er nyttig info.

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, Lars H. said:

 

Ogde visste hva de gjorde? Det er jo ikke snakk om å "kortslutte", men å gi direkte strøm til starteren.

Hei Lars! Her var det nok jeg som var overivrig med ordbruk. Du har så klart helt riktig - gav direkte strøm til starteren 🙂

Link to post
Share on other sites

Denne tråden så jeg ikke! Det er mulig det var her jeg skulle postet spørsmålet mitt om varsellampen i motorpanelet mitt. Det er ingen her som har innspill til det? Varsellampe Waterproof (som egentlig ikke skal ha noen funksjon for min motor) lyser, men det kan også være så enkelt som en brutt jordledning:

 

 

Link to post
Share on other sites

Andrimner skrev 26 minutter siden:

Denne tråden så jeg ikke! Det er mulig det var her jeg skulle postet spørsmålet mitt om varsellampen i motorpanelet mitt. Det er ingen her som har innspill til det? Varsellampe Waterproof (som egentlig ikke skal ha noen funksjon for min motor) lyser, men det kan også være så enkelt som en brutt jordledning:

 

 

Sjekk instruksjonsboken. Om drevet er fra Yanmar, er det mulig det sitter en føler mellom membranene for å detektere sjøvannslekkasje. Føleren er et servicepunkt som skal renses.

Link to post
Share on other sites

Hulda, dette står rett ut i tråden jeg linket til:

 

"Jeg slo opp i manualen, men denne lampen var overhodet ikke nevnt.

 

(S. 43 i denne manualen: https://www.yanmarshop.com/Media/Default/Documents/1GM-2GM(F)-3GM(F)-3HM(F) Owners Manual (2J020A1279).pdf )

 

Så da gikk jeg videre til neste innskytelse, som var å google. Det ledet meg til flere engelske tråder, med folk som hadde hatt lignende problem. Konklusjonen i trådene jeg leste så ut til å være at dette var en lampe som var ment brukt for seildrev, hvor den varslet om lekkasje mellom ytre og indre pakning i drevet (?), og som ikke hadde noen funksjon for båter med vanlig aksling (som min) - der hang ledningen ofte bare løst."

Redigert av Andrimner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Hulda said:

Det virker som om spesialistene burde finne seg et annet fagområde. Ut fra hva du beskriver, kan feilen like gjerne ligge i tenningslåsen som en løs kabelforbindelse. Trolig ikke i starteren. Alder, driftstimer og om starteren har vært utsatt for sjøvann er nyttig info.

Igjen kan det se ut som mitt forsøk på å være morsom ikke slo ann;

"Konsulentene" jeg forteller om var tre veldig hyggelige mennesker som sa ja til å prøve å hjelpe i en situasjon hvor jeg med mine "non-existent" tekniske ferdigheter ikke strakk til. Huff - det var ikke meningen å fremstille dem i et dårlig lys. Jeg er veldig takknemmelig for at dem prøvde å hjelpe til :)

 

Motoren ble kjøpt nyoverhalt fra verksted og satt inn i båten for to år siden. Har ikke akkurat timeantall forann meg nå, men om jeg sier 30 at den har gått 30 timer i min båt tar jeg nok hardt i. Ble dessverre ikke mye tur i fjor og året den ble satt inn. Starteren har ikke vært utsatt for sjøvann heller :)

 

Det jeg ikke fikk med over var at om tenningen er på og vi trykker på "stopp-knappen" hører man tydelig at den mekanismen slår inn. 

 

Takk for innspill her!

Redigert av jtfidje (see edit history)
Link to post
Share on other sites

29 minutes ago, Hulda said:

Det var heller ikke mening å stille noen i dårlig lys. Kompetansen var ikke god. Hjelpsomheten helt sikkert topp. Neste er om hele ledningsnettet ble byttet med nytt. Hva du beskriver kan godt skyldes en løs ledning.

 

Det var fint - skjønner 🙂

 

Riktig - tror ikke ledningsnettet ble byttet med nytt nei. Skal definitivt gå over alt av ledninger en gang til i kveld for å sjekke! Dét klarer jeg hvertfall bra selv 🙂 tusen takk igjen for hjelp!

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om motoren er en- eller topolet. Hvis en-polet, går det en tykk ledning fra batteriet og inn på innslagsreleet. Så går det en tykk ledning fra releet og inn på starteren. Det er høy-amp-siden. Lav-amp. er styrestrømmen som kommer fra batteriet, gjennom tenningslåsen og videre til releet. Sånn i all enkelhet. Hvis du tar en løs ledning og 'tyvkobler' fra batterier kan du teste systemet. Sett en 15 A sikring inn på denne ledningen. Tilfelle av at du skal lage en kortslutning. Da kan du ta denne ledningen og dytte den inn på koblingspunktet på releet som kommer fra tenningslåsen. Da skal det komme et smell og starteren skal gå rundt. Skjer dette som beskrevet, er feilen et annet sted. Og starteren kan sitte der den sitter.

Link to post
Share on other sites

Det Hulda sa 👍

Hvilket panel og type ledningsnett har denne motoren?   Eg hadde liknande problem på min yanmar med "C" panel.  Ledningsnett mellom motor og panel har alt av kabler samlet i ein samanteipa kabelstokk.  I begge ender er det 2 terminalkoblinger + ein løs ledning med runde kabelsko. Såvidt eg husker så er det denne ledningen som går "utenom" terminalkoblingene som gir signal til starterinnslag.  På min hadde den ørlitt dårlig kontakt. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Liten update her. Hulda har helt korrekt - starter sviver og de jeg fikk hjelp av "kortsluttet" feil. Når jeg setter spenning rett på styreledningen kinner motoren.  Det som jeg sitter fast ved nå er følgende. På min motor går styreledningen og ledning fra + på starteren inn i den jeg har lagt ved bilde av. Men mangler det ikke noe her? Og hva har jeg bilde av? 

 

Igjen - tusen hjertelig takk for hjelpen dere!

 

20200624_213458.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...