Hulda Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Da går det ut over min lokalkompetanse. Jeg er nødt til å se hele anlegget i sammenheng for å skjønne. En helt annen ting: Plukk av deg den #%@ ringen når du jobber med høyamp. anlegg som er meget høyt sikret. Du kan brenne av deg fingeren på et sekund, eller tre. Sitér dette innlegget Link to post
jtfidje Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Siste update her nå - case closed. Viser seg, slik som Hulda påpekte ganske så raskt, at feilen ikke skyldes starteren, men ledningsnettet. Minus til et relé har rett og slett korrodert så mye at det har falt av. Dermed får ikke styreledningen til starteren spenning. Ønsker å takke dere alle for god hjelp og utrolig raske tilbakemeldinger! For en flott gjeng :) P.S. Ringene kommer fra nå av til å plukkes av - bare flaks at jeg fremdeles har fingrene i behold. Sitér dette innlegget Link to post
Danskeren07 Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Vi har en Yanmar 6LY3-ETP med 100 timer på klokken, der har en mærkelig fejl når vi prøver at starte den. Den melder “Rack position sensor High“ eller Low. Når vi tager tændingen af og prøver at starte igen er der ingen problemer. Er der nogen der har prøvet noget lignende? Vi har tjekket kablingen og motorinterface er helt nyt. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 17.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2020 Hei, vi fikk problem med vår 3gm3f i går. Startet greit opp i uthavn, men etter dregghal, engbo så peip det reima var slakk og resulterte i dårlig ladning. Strammet opp reima og dynamoen lader greit, ca14,7V. Etter ca 30 min begynner det å pipe på nytt. Stadig god ladning, 14,7 ok med kjølevann, og olje i troa. Motoren går greit men alarmen piper. Kan det være alarmen, som er gåen? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
arnearmoa Svart 17.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2020 Lyser ladelampa også? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2020 Sjekk litt i maskinrom, kanskje du har vert borti noko nedi maskina ifbm stramming av reim? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
aileenll Svart 17.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2020 Skal sjekke kontakter på givere og se om pipinga gir seg. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
aileenll Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Den nye reima er grønn! Og det er helt tydelig at den gnages på. Motoren er fult av grønt støv. Kan det påvirke ladeallarmen? Det er litt rust på reimhjula kan det være årsak til gnagingen? Kan jeg ta bort rusten ved å holde en stålbørste borti, for å pusse vekk rusta, eller bør jeg demontere hjula og pusse de opp i benk. + Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Eureka Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Dæken, effektivt med grønn reim for å avsløre slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Whoop.... det der går jo ikkje... enten er reima laga av noko som ikkje er seigt nok for nødvendig grep, eller så har du ikkje stramma reima tilstrekkelig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
aileenll Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 (redigert) Stramma opp, slik at jeg kan trykke reima ca 1 cm ut av bane, mot senter. Får prøve å stramme ytterligere i morgen. Men først må jeg gjøre reint for støv! Redigert 22.Juli.2020 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Joerg Becker Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Jeg mener å kunne se på bilde allerede ar reimen henger? En måte å se på stramming av V-reim er å kunne vri reima med to finger ca. 90 grader uten veldig stor kraft og at man så kjenner "kraftig" motstand ved 90 grader. Kanskje du prøver det? Men som reimskivene ser ut på bildet har du en jobb der også. Og, jeg bare lurer fordi det ser veldig støvete ut.. er lagrene på både vannpumpe og dynamo ok? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
aileenll Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Takk Jørg, jeg skal sjekke at vanpumpa og dynamo går lett, uten slark i lagrene i morgen. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Eureka Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Om dynamoen er festet og strammes opp på samle måten som på 2gm20, så er den litt klønete og har lett for å bli slakk igjen..., er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 aileenll skrev On 17.7.2020 at 16.49: Skal sjekke kontakter på givere og se om pipinga gir seg. Joerg Becker skrev for 11 timer siden: Jeg mener å kunne se på bilde allerede ar reimen henger? En måte å se på stramming av V-reim er å kunne vri reima med to finger ca. 90 grader uten veldig stor kraft og at man så kjenner "kraftig" motstand ved 90 grader. Kanskje du prøver det? Men som reimskivene ser ut på bildet har du en jobb der også. Og, jeg bare lurer fordi det ser veldig støvete ut.. er lagrene på både vannpumpe og dynamo ok? Jørg Eureka skrev for 11 timer siden: Om dynamoen er festet og strammes opp på samle måten som på 2gm20, så er den litt klønete og har lett for å bli slakk igjen..., er min erfaring. 2gm 20 og 3gm 30, er vel samme konsept med to og tre sylindre. Ha du i tilfellet funnet noe lurt for å holde strammingen på reima? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Joerg Becker Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Spør du meg? I så fall, jeg har jo alt fra Balmar. Det ene er at man kan montere Altmount reimsett da er det definitiv ende med støving. ...de fleste greier ikke en gang å bruke opp første reimen, og så medfølger det en i reserve. Her er lista til Yanmar, men dette finnes også for en del andre. Ellers finnes det reimstrammere, som heter Belt Buddy. Det gjør livet også en del enklere for ganske mange. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Eureka Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 (redigert) Har vel tenkt at det er for lite friksjon på den "bøylen" med spor i, hvor det blir strammet til. -fritt etter hukommelsen. Nå er jo båten min 750 km unna og jeg har nesten ikke brukt den siste 3 åra.... men jeg spekulerte ihverfall på om at dersom jeg fikk bort lakken i kontaktflaten, så burde det hjelpe. Om jeg gjorde noe med det, husker jeg ikke. 😁 men nå skal vi flytte tilbake til byen båten ligger i, så da finner jeg jo ut av dét. jeg har ikke vært plaga med reimstøv og da jeg bytta reim var det den 10 år gamle orginalreima, og like fin. Bytta for å bytte, og for øvinga sin del. Redigert 23.Juli.2020 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Joerg Becker skrev 12 minutter siden: Det ene er at man kan montere Altmount reimsett da er det definitiv ende med støving. ...de fleste greier ikke en gang å bruke opp første reimen, og så medfølger det en i reserve. Her er lista til Yanmar, men dette finnes også for en del andre. Altmount kan jeg gå god for. Har selv settet på en 4LHA og har aldri angret etter at jeg monterte det. Reimstøv er helt borte, likeså det med stramming av reima. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Da ble det noen timer med båten i dag. Skrudde av dynamo, og sjekket lager på vannpumpe og dynamo, de var ok renset dynamoen og motoren for reimstøv. Jeg fant at dynamoen er "hengslet/ opphengt" i en 8mm bolt. Øyene for oppheng på dynamo er 10 mm. Dette gav en skjevhet, som resulterte i gnaging av reima. Det ser yt som om reima har lagt intil kjølevifta. + Jeg hadde litt hardt 10 mm kobberrør liggende, kuttet av et par biter, som passer innei opphengsøyene. Jeg hang så dynamoen på plass, med reim og strammet opp og till. Resultatet synes bra. + Reima skal være av god kvalitet. + Takk for gode tips! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Joerg Becker Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Fint at du fant dette problem, som hadde blitt verre etter hvert. Ang. reimen. Continental er kjent for kvalitet, ja. Men den der er nok til hagemaskin, gressklipper f.eks., og der har den ikke å tåle mye unntatt at den må være fleksibel og myk i sin grep siden den må kunne bite også når det er fuktig og slimete. Omvendt betyr det for meg at den må ha mer slitasje når den arbeider på tørr og rustene overflater, kanskje akkurat som vinterdekk på varm asfalt om sommeren. Jeg har ikke tid for å sjekke data i forhold til en som er beregnet for påkjenninger på motorer der den må kunne overfører all kraft til f.eks. vannpumpe pluss 1.6kW til dynamo, men regner med at dette ikke er helt det samme på gressklipper. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Dette kan ikkje bli bra. Bytt reim. Garden reim er belagt med nylon utenpå gummi. Og de tåler "bare" inntil 80grader. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
aileenll Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Takker da må jeg spørre Jørg etter den reima han anbefalte. Jeg trodde jeg fikk en god reim av en yanmarforhandler i Arendal! Da mista han minst en stjerne! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Eureka Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Jeg dro på mekonomen, de tok mål og jeg fikk reim Sitér dette innlegget Link to post
FrodeRex Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Hei. Jeg trenger litt hjelp med å finne sensoren til temperaturmåleren på en 4LHA-STP. Temperaturnåla fyker frem og tilbake for så å stabilisere seg på rødt. Temperaturen i motoren under gange er normal, og jeg får ingen alarmer. Dermed er det sannsynligvis en av to; enten er giveren gåen, eller så er det en vakkelfeil etsted. Noen som kan hjelpe meg? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 FrodeRex skrev for 3 timer siden: Jeg trenger litt hjelp med å finne sensoren til temperaturmåleren på en 4LHA-STP. Kjenner ikkje den motoren, men har du sjekka i sida på termostathuset ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.