Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei :-)   Har ein 6LYA-STP.  Oppdaga tilfeldig i dag at eit relé er truleg sundrusta.   Det ligg laust over dieselpumpa.   Eg legg ved eit bilete der eg har ringa rundt releet.     Nokon som veit kva dette releet er til ? 

 

 

20200729_125906.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
4 hours ago, Sjeldenutpå said:

Nokon som veit kva dette releet er til ? 

Kan det være til gløding/forvarming. I så fall har jeg brutt denne koblingen på min motor. Den drar mye strøm og jeg bruker båten bare om sommeren.

Redigert av Turbåt
Skriveleif (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

Hei godtfolk. Har en Yanmar 4 lh dte fra 1993. Motor surrer og går, selvsagt, har jo bare gått 3000 timer. Skal frostvæske ligge helt opp ved toppa ved kald motor. Innhold i ekspansjonsbeholder forandrer seg som det skal på denne motoren, nesten ingenting på kald og opp til Full på varm motor...

Link to post
Martine29 skrev for 2 timer siden:

Skal frostvæske ligge helt opp ved toppa ved kald motor. Innhold i ekspansjonsbeholder forandrer seg som det skal på denne motoren, nesten ingenting på kald og opp til Full på varm motor...

 ..toppa, er det på varmeveksleren?  Trur den skal være full ja, er iallefall det på 6lya som eg har.  

Ekspansjonstanken har "min" og "max" merker?  Der vil det kanskje variere fra installasjon til installasjon (lengde på sløyfer og kva som er tilkobla) 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei.

Jeg har en Yanmar 6LPA fra 2006. Gått 1450 timer.

Mistenker at ferskvannpumpen min er utslitt. Går rundt med en viss motstand og lyd når jeg manuelt snurrer på den.

Spørsmål: Er det andre som har måttet skifte den etter ca 1500 timer? Forventet levetid?

  

Vannpumpe.jpg

Link to post

Bytta ferskvannspumpa på min Yanmar 4LHA-STP i sommer.
Gangtid på motor 480 timer.

Tettinger hadde blir dårlige og sprø, fikk kjølvevannlekasje fra pumpa.

Ser ut som levetiden på  komponenter i ferskvannpumpene til Yanmar ikke er som ønskelig :-)

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei

Prøver meg på en problemvariant som sikkert flere Yanmar eiere kjenner til...

Har en 4JH DTE ca år -85. med ca 4000timer på telleren. Motoren er super lettstartet.

Motoren ryker blått!   Ryker mest på bakking og ved kald motor.

Iflg forrige eier har den alltid gjort det.

Jeg byttet dysespisser, da de gamle dryppet og lakk.. (dyre deler) Merkbart mindre blårøyk.

Byttet termostat da motoren aldri ble skikkelig varm....

At den er så lettstartet bør vel tyde på god kompressjon, men gir vel ingen garanti for oljeringene.

Har ikke registrert oljeforbruk på ca 100 timers gange.

Noen som har noen gode tips?

Mvh Torehol

 

Link to post

Litt røyk må man jo regne med på kald motor, men ikke  Volvo 40 serie røyk. Hva som oppfattes som mye røyk vil jo variere fra person til person .

Har motoren gått under ok driftsfohold så skal det være lenge til stempelfjærer etc er slitt.

Ellers er jo motoren 36 år gammel så noe tæring og slitasje kan man jo regne med.

Link to post
  • 1 måned senere...

"Normale priser" får du hos http://yanmardeler.no

De skaffer ALT du trenger, lynraskt.

Billige, rimelige originaldeler til Yanmar finnes ikke..

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Handler selv deler enten hos Yanmardeler eller hos motorforhandleren Bildøy Båt og Motor. Trenger egentlig ikke noe særlig annet enn filtre og slikt siden motoren er skikkelig solid. Eneste jeg har gjort litt utenom i det siste er å stramme reimen litt siden den var slakk og ladelyset fikk det for seg å lyse litt mye, litt gummistøv var det også blitt ved reimhjulet

Link to post

jeg har lyst til å overhale, sjekke SD20 drevene mine,  hva trengs av deler,  og hva er normalt bra slitt etter 1200 timer,  ca. jeg har ingen lekkasjer. .  Er det bare seal ringer og de 2 O-ringene. som skiftes ?

hva har dere andre opplevet når dere åpner noe som funker greit.  :)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Bortsett fra anbefalt og fornuftig service, må jeg vel hevde at jeg har opplevd bortkastet tid og unødige kostnader. Når det gjelder neddykkede alu.konstruksjoner, måtte det eneste være å skru ut skruer en etter en, sette dem inn med alu.pasta og skru dem inn igjen. 

 

Motoren til Hulda fra ca. 1986, har ramlet og gått som båtmotor i snart 20 år. Uten å være plukket på. Byttet bunnpanne fra type bil til type marine, etc. Men ikke fordi noe har gått i stykker. Kun fordi jeg synes det er bra. Motoren virker til å gi blaffen. Den starter og går uansett. En eller annen dag stopper den vel og oppgir ånden. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...