Sjeldenutpå Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Hei :-) Har ein 6LYA-STP. Oppdaga tilfeldig i dag at eit relé er truleg sundrusta. Det ligg laust over dieselpumpa. Eg legg ved eit bilete der eg har ringa rundt releet. Nokon som veit kva dette releet er til ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Turbåt Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 (redigert) 4 hours ago, Sjeldenutpå said: Nokon som veit kva dette releet er til ? Kan det være til gløding/forvarming. I så fall har jeg brutt denne koblingen på min motor. Den drar mye strøm og jeg bruker båten bare om sommeren. Redigert 29.Juli.2020 av Turbåt Skriveleif (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Turbåt skrev for 1 time siden: Kan det være til gløding/forvarming Mulig, eg har aldri gløda hverken sommer eller vinter... 🙂 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Martine29 Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Hei godtfolk. Har en Yanmar 4 lh dte fra 1993. Motor surrer og går, selvsagt, har jo bare gått 3000 timer. Skal frostvæske ligge helt opp ved toppa ved kald motor. Innhold i ekspansjonsbeholder forandrer seg som det skal på denne motoren, nesten ingenting på kald og opp til Full på varm motor... Sitér dette innlegget Link to post
FrodeRex Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 8 hours ago, Sjeldenutpå said: Kjenner ikkje den motoren, men har du sjekka i sida på termostathuset ? Da er vi endelig i havn igjen. Jeg skal sjekke. Takk skal du ha. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Martine29 skrev for 2 timer siden: Skal frostvæske ligge helt opp ved toppa ved kald motor. Innhold i ekspansjonsbeholder forandrer seg som det skal på denne motoren, nesten ingenting på kald og opp til Full på varm motor... ..toppa, er det på varmeveksleren? Trur den skal være full ja, er iallefall det på 6lya som eg har. Ekspansjonstanken har "min" og "max" merker? Der vil det kanskje variere fra installasjon til installasjon (lengde på sløyfer og kva som er tilkobla) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars Marius Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 Hei. Jeg har en Yanmar 6LPA fra 2006. Gått 1450 timer. Mistenker at ferskvannpumpen min er utslitt. Går rundt med en viss motstand og lyd når jeg manuelt snurrer på den. Spørsmål: Er det andre som har måttet skifte den etter ca 1500 timer? Forventet levetid? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 Jeg har ikke peiling på hvor lenge den skal holde, men jeg tenker det kan variere veldig med hvor mye man har strammet reimene... Sitér dette innlegget Link to post
Rallypetter Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 Det skal være motstand og lyd. Det er jo tross alt en gummi impeller inni der. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 ... i ferskvannspumpa??? Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 Rallypetter skrev 13 minutter siden: Det skal være motstand og lyd. Det er jo tross alt en gummi impeller inni der. Ikke mye gummi her!! 4JH2, byttet ved ca 2000 timer. Ikke ulyd/motstand, men lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Marius Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 (redigert) Hei Takk for innspill. Det er i allefall en ulyd når jeg snurrer den. Derfor spørsmålet. Ingen lekkasje Andre med erfaringer? Redigert 7.November.2020 av Lars Marius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 Mener det er plast impeller på 6LP (Toyota motor) Kan jo være lager som er utslitt. Skal vel normalt sett holde lenge, min er gått ca 2800 og andre har gått 6000t. Sitér dette innlegget Link to post
Rallypetter Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Sorry , var ikke våken Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 (redigert) Den er vel av plast. Tviler på at den skal lage no lyd bak der. 119770-00730 ser slik ut bak: Redigert 8.November.2020 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AndrissaExplorer Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Bytta ferskvannspumpa på min Yanmar 4LHA-STP i sommer. Gangtid på motor 480 timer. Tettinger hadde blir dårlige og sprø, fikk kjølvevannlekasje fra pumpa. Ser ut som levetiden på komponenter i ferskvannpumpene til Yanmar ikke er som ønskelig :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Pumpen min er helt tett og fungerer helt utmerket etter 3000 timer. Yanmar 4JHE 1986 modell. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
AndrissaExplorer Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Så bra, da har så langt sluppet unna ergelige reparasjoner :-) Sitér dette innlegget Link to post
torehol Svart 22.November.2020 Link til dette innlegget Svart 22.November.2020 Hei Prøver meg på en problemvariant som sikkert flere Yanmar eiere kjenner til... Har en 4JH DTE ca år -85. med ca 4000timer på telleren. Motoren er super lettstartet. Motoren ryker blått! Ryker mest på bakking og ved kald motor. Iflg forrige eier har den alltid gjort det. Jeg byttet dysespisser, da de gamle dryppet og lakk.. (dyre deler) Merkbart mindre blårøyk. Byttet termostat da motoren aldri ble skikkelig varm.... At den er så lettstartet bør vel tyde på god kompressjon, men gir vel ingen garanti for oljeringene. Har ikke registrert oljeforbruk på ca 100 timers gange. Noen som har noen gode tips? Mvh Torehol Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 23.November.2020 Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 Litt røyk må man jo regne med på kald motor, men ikke Volvo 40 serie røyk. Hva som oppfattes som mye røyk vil jo variere fra person til person . Har motoren gått under ok driftsfohold så skal det være lenge til stempelfjærer etc er slitt. Ellers er jo motoren 36 år gammel så noe tæring og slitasje kan man jo regne med. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 25.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2020 hvor kjøper jeg Yanmar deler til normale priser ? anbefalinger. ? skal ha deler til servic e av Seildrev SD20 og motor 3YM30. , vanlige slitedeler. kjøpe i norge eller fra utlandet ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Lars H. Svart 25.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2020 "Normale priser" får du hos http://yanmardeler.no De skaffer ALT du trenger, lynraskt. Billige, rimelige originaldeler til Yanmar finnes ikke.. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/S AIOLOS Svart 26.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2020 Handler selv deler enten hos Yanmardeler eller hos motorforhandleren Bildøy Båt og Motor. Trenger egentlig ikke noe særlig annet enn filtre og slikt siden motoren er skikkelig solid. Eneste jeg har gjort litt utenom i det siste er å stramme reimen litt siden den var slakk og ladelyset fikk det for seg å lyse litt mye, litt gummistøv var det også blitt ved reimhjulet Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 26.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2020 jeg har lyst til å overhale, sjekke SD20 drevene mine, hva trengs av deler, og hva er normalt bra slitt etter 1200 timer, ca. jeg har ingen lekkasjer. . Er det bare seal ringer og de 2 O-ringene. som skiftes ? hva har dere andre opplevet når dere åpner noe som funker greit. :) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Hulda Svart 26.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2020 Bortsett fra anbefalt og fornuftig service, må jeg vel hevde at jeg har opplevd bortkastet tid og unødige kostnader. Når det gjelder neddykkede alu.konstruksjoner, måtte det eneste være å skru ut skruer en etter en, sette dem inn med alu.pasta og skru dem inn igjen. Motoren til Hulda fra ca. 1986, har ramlet og gått som båtmotor i snart 20 år. Uten å være plukket på. Byttet bunnpanne fra type bil til type marine, etc. Men ikke fordi noe har gått i stykker. Kun fordi jeg synes det er bra. Motoren virker til å gi blaffen. Den starter og går uansett. En eller annen dag stopper den vel og oppgir ånden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.