Mulligan Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Jeg gir opp. Å spolere seilene betyr å ta kraften ut av dem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinnaker Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Da forstår jeg hva du mener. Men at seilasen spoleres anser jeg som totalt ubetydelig i en vikepliktssituasjon. Mener du seriøst at seilbåter skal vike som alle andre, og slakke skjøtene, starte motoren, og vike unna? Og ikke holde på retten man har som seiler med seil oppe, og følge det regelverk som er laget netopp pga seilbåter for seil? Jeg er en forsiktig mann utpå, det er mye og ta hensyn til og mange som aldri skulle ført en båt, og hele tiden blir det fler av dem også i store båter hvor dem gjør hassardiøse manøvre. Jeg krysser aldri i trange led, men med all den dritten som kommer hagglende her i denne tråden føler man seg rimelig uthengt som seiler. Spesielt tiraden fra en som påberoper seg 50 år på sjøen, er helt hårreisende! At man også kan ha D5L-sertifikat, om han da innehar dette? så er det meg en gåte at det lar seg gjøre å ta med slike holdninger i hodet. Egen mening ligger tydeligvis langt foran regelverket. Det er nok mange her som trenger en tur ut i en saktegående tekstildrevet farkost, og fått kjenne på kroppen hvordan det er der ute hvor det færdes mange som aldri skulle ført en båt, og som sitter og styrer med sylspisse albuer og holdningen at man skal først frem. Disse med den holdningen merker jeg at det blir flere og flere av, og da i motorbåter mest. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Å spolere seilene betyr å ta kraften ut av dem. Synes ikke du skal bli oppgitt over at ikke alle kjenner til hva det er å "spolere seilet", uttrykket er lite brukt i dag. Det samme gjelder uttrykket "skandalisere" som vel stort sett bare er kjent for de med gaffelrigg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Mener du seriøst at seilbåter skal vike som alle andre, og slakke skjøtene, starte motoren, og vike unna? Og ikke holde på retten man har som seiler med seil oppe, og følge det regelverk som er laget netopp pga seilbåter for seil? Rimelig sikker på at det ikke var det han mente. Er vel heller det at Mulligan har nevnt flere ganger at han alltid går med seil, med eller uten motordrift. Det var i den forbindelse Mulligan skrev at det ikke var bare bare å forandre kurs, selv om han gikk for motor, selv om han har vikeplikt. Sånn har i allefall jeg forstått innleggene. Ellers så syns jeg hele debatten begynner å bli for dum. Klar over at enkelte skribenter fra begge "leire" elsker å provosere of kvelurere. Skaper vel egentlig kun en kunstig barriere mellom seilbåtfolk og motorbåtfolk, som jeg syns er helt på trynet. Vi er da alle på vannet for å ha det hygelig. Håper dette er ett forum fenomen og ikke slik dere har det på fjorden. Regner vel egentlig at andelen idioter med båt er sånn ca. gjamt fordelt mellom seilbåt og motorbåt og at de totalt sett er i mindretall. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 (redigert) Mener du seriøst at seilbåter skal vike som alle andre, og slakke skjøtene, starte motoren, og vike unna? Og ikke holde på retten man har som seiler med seil oppe, og følge det regelverk som er laget netopp pga seilbåter for seil? Nei overhode ikke. Seiler du og har retten på din side skal du holde kurs . Men i trangt farvann har du ikke nødvendigvis rett til det. Min lille erfaring er at ikke alle seilbåter er klar over det. Er vel heller det at Mulligan har nevnt flere ganger at han alltid går med seil, med eller uten motordrift. Det var i den forbindelse Mulligan skrev at det ikke var bare bare å forandre kurs, selv om han gikk for motor, selv om han har vikeplikt. Sånn har i allefall jeg forstått innleggene. Takk Mariell Og de seiluttrykkene som Mulligan referte til - de har jeg aldri hørt om. takk for informasjon Lazyjack - det var interessant Redigert 6.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Ellers så syns jeg hele debatten begynner å bli for dum. Klar over at enkelte skribenter fra begge "leire" elsker å provosere of kvelurere. Skaper vel egentlig kun en kunstig barriere mellom seilbåtfolk og motorbåtfolk, som jeg syns er helt på trynet. Vi er da alle på vannet for å ha det hygelig. Støtter dette fullt ut. Og med det, tror jeg at jeg melder meg ut av denne diskusjonen. Gidder ikke mer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinnaker Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Dette handler om holdninger, og det er der det trengs en jobb. Hva som er riktig seiling i et led, blir nok vurdert ulikt av den enkelte. Bitteliten kan mene at det er helt feil, mens andre kan mene at det er helt riktig. Eller omvendt. Her står vi i stampe med andre ord. At det finnes idioter i både motorbåter og seilbåter er det ingen tvil om. Nå er det vel flere motorbåter enn seilbåter, så da blir de som finnes mer fremtredende der vil jeg tro. Det finnes også en gruppe `her kommer jeg` folk, med spisse albuer og en nedlatende holdning til andre, og spesielt de med mindre båter, og de finnes oftest i store motorbåter av en eller annen grunn. Sistnevndte gruppe begynner dessverre å bli svært fremtredende utpå, og kanskje oftest i havner og trange led. Kjør pent og forsiktig! Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Det finnes også en gruppe `her kommer jeg` folk, med spisse albuer og en nedlatende holdning til andre, Helt enig, den gjengen kunne jeg helt greit greid meg foruten. De er lette å plukke ut i seilbåt også. De fleste av dem, har splittflagg og er medlem i en hvis Kongelig Norsk ............ Sier ikke at alle der tilhører gruppen. Men av "her kommer jeg folk" jeg har møtt i seilbåt, er disse sterkt overrepresentetert. Forøvrig helt enig med deg i resten av innlegget. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 (redigert) Når man er inne på seil, hva med "Kitere". Der jeg må passere hver gang jeg skal ut av Drammensfjorden, i Svelviksundet, yrer det av kitere nå vinden spiller opp. Det er gjerne 20-30 stykker av dem som, når vinden er god, faktisk krysser frem og tilbake tvers over strømmen der båtene må gå. Disse brettene med galninger som henger etter en miniatyr-hang-glider kommer gjerne i 15-20 knop. Gjelder de samme regler for disse som for seilbåter ? Jeg vet av erfaring at de er ganske aksomme i sin fremferd, men dette er en sport hvor det er fort gjort å "bomme" og jeg har faktisk hatt en som falt rett foran baugen da jeg kom i mine 7 knop. Jeg så forrige helg også en som mista helt kontrollen, hadde det ikke vært for en obmerksom skipper, så hadde han smelt rett i skutesiden. For de som ikke har opplevd dette så kan jeg skrive under på at det kan være en belastning for hjertet når det fyker 5-6 stykker rett rundt øra på deg og det så fort at du rett og slett ikke kan gjøre annet enn å vente og håpe at det går bra. Dette går så fort og vinglete at vi snakker om bare en 10-15 meter igjen til "impact" før du skjønner at du må foreta en halsbrekkende manøver selv, for at ikke vedkommede skal treffe skutesiden din. Jeg tror for øvrig dette er et lokalt problem da vind og grunnforholdene glør Svelvikstrømmet til et perfekt område for disse som man normalt ser med ski på bena og seil over hodet en vinterdag på Hardangervidda. Redigert 6.August.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Det er ikke lett å skjønne hva som er så vanskelig. Jeg har fartet omkring på kysten siden 1969, de fleste gangene mellom Oslo og Bergen i løpet av sommerferien. At det har blitt flere båter, og dermed flere tullinger på sjøen, kan det vel herske liten tvil om. Jeg/vi har imidlertid alltid, når vi har vært innaskjærs, bestandig prøvd å vise hensyn, lese situasjonen, og handlet derefter. Det er vel ikke vanskelig å forstå at en som kommer seilende er litt mer naturkreftene i vold enn en som har motorkraft og propellvann på roret. Er det virkelig nødvendig å sitte med nesa i sjøveisreglene for å komme skadesløs ut av en situasjon? Jeg er klar over at skjærgården er full av tullinger med seilbåt og fersk "båtlapp" men samtidig null erfaring fra sjøen. Dette har jeg måttet ta konsekvensene av, og er derfor om mulig enda mer oppmerksom enn før. For å være ærlig, syns jeg det brukes uforholdsmessig mye energi og tid på denne diskusjonen. Det er muligens fordi så mange mangler erfaring på sjøen. BP er jo en arena for alle. Selvfølgelig må det være lover og regler på sjøen, men de bør i hovedsak komme til anvendelse i de få tilfellene det blir sammenstøt, og muligens skade. Heldigvis er det enda noe friere på sjøen enn på landeveien, men får våre nye skippere det som de vil, er det snart en slutt på det. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet_1 Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Jeg tror mange her hadde vært tjent med å selge båten og finne noe annet å bedrive tiden med siden det er så aldeles forferdelig alt sammen på sjøen og ikke minst alle disse tullingene i motorbåt, seilbåt, jolle, seiljolle, kajak, kano,robåt, kite, vannski, wakeboard, vannscooter, trawler, katamaran, trimaran (hva har jeg glemt?)produsert både her og både der, som bare gjør alt de kan for å gjøre dagen sur akkurat for "meg". Men nå er det, gudskjelov, snart vinter og skiføre! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Skulle gjerne tatt deg med i Svelvikstrømmen en vindfull søndag Mouche. Resten lever jeg i "sus og dus" med. Kan noen svare på om kitere betegnes som seilfartøy(vindsurfere gjør jo det) ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 [sitatslettet] Mener du seriøst at seilbåter skal vike som alle andre, og slakke skjøtene, starte motoren, og vike unna? Og ikke holde på retten man har som seiler med seil oppe, og følge det regelverk som er laget netopp pga seilbåter for seil? Jeg er en forsiktig mann utpå, det er mye og ta hensyn til og mange som aldri skulle ført en båt, og hele tiden blir det fler av dem også i store båter hvor dem gjør hassardiøse manøvre. Jeg krysser aldri i trange led, men med all den dritten som kommer hagglende her i denne tråden føler man seg rimelig uthengt som seiler. Spesielt tiraden fra en som påberoper seg 50 år på sjøen, er helt hårreisende! At man også kan ha D5L-sertifikat, om han da innehar dette? så er det meg en gåte at det lar seg gjøre å ta med slike holdninger i hodet. Egen mening ligger tydeligvis langt foran regelverket. Det er nok mange her som trenger en tur ut i en saktegående tekstildrevet farkost, og fått kjenne på kroppen hvordan det er der ute hvor det færdes mange som aldri skulle ført en båt, og som sitter og styrer med sylspisse albuer og holdningen at man skal først frem. Disse med den holdningen merker jeg at det blir flere og flere av, og da i motorbåter mest. Jeg vet ikke hva du sikter til men jeg tar gjerne diskusjonen. Jeg tror jeg neppe har gatt i en slik situasjon mot en med seil slik at den seilende er blitt forstyrret i din seilas. Jeg gaar alltid defensivt mot seilbaater. Hva jeg mener og hva jeg gjor i praksis er to forskjellige ting. Jeg kan mene akkurat hva jeg vil men sjoveisreglene holder jeg meg alltid til. Har du en annen erfaring med meg bak roret saa kom med det. Beklager dette med et tastatur uten norsk tegnsett. [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 (redigert) Men nå er det, gudskjelov, snart vinter og skiføre! Jepp - det skal bli godt gitt Jeg hørte at snøen skulle komme 20. okotber i år. Det var spådd i en fiskefinne Jeg hadde da tenkt å starte en tråd om skikk og bruk i skiløpa jeg er veldig enig med det Astor skriver i at det er en forskjell på hvordan man er på sjøen og meninger man utveksler her. Det gjelder i hvertfall meg - uansett hvilken båt jeg fører. At noen ikke klarer å se forskjellen på det i en diskusjon som denne synes jeg er litt trist Redigert 6.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Du kan da sette seil selv du Astor Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet_1 Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Jeg hadde da tenkt å starte en tråd om skikk og bruk i skiløpa En tråd for oppoverbakke, en for bortover og en for nedoverbakke? Blir en travel vinter dette her! Mens dere kan fortsette krangelen med å komme med en almengyldig, klar og tydelig definisjon på hva som er trangt farvann, og for hvem, så benytter heg tiden til å booke billetter for alpetur til vinteren! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Skulle gjerne tatt deg med i Svelvikstrømmen en vindfull søndag Mouche. Hvorfor ikke, er ikke langt unna jeg vet du! Vi tar med Pathfinder også, ok? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet_1 Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Pathfinder er med som nistemat for kaprerene.Uggh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet_1 Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Ingen kidnapping da Mouche Faktisk en god ide, tror jeg skal stoppe i Gjerstad på vei hjem og ta med en moderator derfra også? Og Boywonder i Arendal er jo bare rett borti veien, nei dette blir gøy! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet_1 Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Tør jeg minne om at vi er på Åpent Forum? Skal dere fjase med Pathfinder gjør vi det i OT. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.