Jump to content

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe


Anjuma

Recommended Posts

Da forstår jeg hva du mener. Men at seilasen spoleres anser jeg som totalt ubetydelig i en vikepliktssituasjon.

Mener du seriøst at seilbåter skal vike som alle andre, og slakke skjøtene, starte motoren, og vike unna? Og ikke holde på retten man har som seiler med seil oppe, og følge det regelverk som er laget netopp pga seilbåter for seil?

 

Jeg er en forsiktig mann utpå, det er mye og ta hensyn til og mange som aldri skulle ført en båt, og hele tiden blir det fler av dem også i store båter hvor dem gjør hassardiøse manøvre. Jeg krysser aldri i trange led, men med all den dritten som kommer hagglende her i denne tråden føler man seg rimelig uthengt som seiler. Spesielt tiraden fra en som påberoper seg 50 år på sjøen, er helt hårreisende! At man også kan ha D5L-sertifikat, om han da innehar dette? så er det meg en gåte at det lar seg gjøre å ta med slike holdninger i hodet. Egen mening ligger tydeligvis langt foran regelverket.

 

Det er nok mange her som trenger en tur ut i en saktegående tekstildrevet farkost, og fått kjenne på kroppen hvordan det er der ute hvor det færdes mange som aldri skulle ført en båt, og som sitter og styrer med sylspisse albuer og holdningen at man skal først frem. Disse med den holdningen merker jeg at det blir flere og flere av, og da i motorbåter mest.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Å spolere seilene betyr å ta kraften ut av dem.

 

Synes ikke du skal bli oppgitt over at ikke alle kjenner til hva det er å "spolere seilet", uttrykket er lite brukt i dag. Det samme gjelder uttrykket "skandalisere" som vel stort sett bare er kjent for de med gaffelrigg.

Link to post
Share on other sites

Mener du seriøst at seilbåter skal vike som alle andre, og slakke skjøtene, starte motoren, og vike unna? Og ikke holde på retten man har som seiler med seil oppe, og følge det regelverk som er laget netopp pga seilbåter for seil?

 

Rimelig sikker på at det ikke var det han mente.

Er vel heller det at Mulligan har nevnt flere ganger at han alltid går med seil, med eller uten motordrift. Det var i den forbindelse Mulligan skrev at det ikke var bare bare å forandre kurs, selv om han gikk for motor, selv om han har vikeplikt. Sånn har i allefall jeg forstått innleggene.

Ellers så syns jeg hele debatten begynner å bli for dum. Klar over at enkelte skribenter fra begge "leire" elsker å provosere of kvelurere. Skaper vel egentlig kun en kunstig barriere mellom seilbåtfolk og motorbåtfolk, som jeg syns er helt på trynet. Vi er da alle på vannet for å ha det hygelig.

Håper dette er ett forum fenomen og ikke slik dere har det på fjorden.

 

Regner vel egentlig at andelen idioter med båt er sånn ca. gjamt fordelt mellom seilbåt og motorbåt og at de totalt sett er i mindretall.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Mener du seriøst at seilbåter skal vike som alle andre, og slakke skjøtene, starte motoren, og vike unna? Og ikke holde på retten man har som seiler med seil oppe, og følge det regelverk som er laget netopp pga seilbåter for seil?

 

 

Nei overhode ikke. Seiler du og har retten på din side skal du holde kurs . Men i trangt farvann har du ikke nødvendigvis rett til det. Min lille erfaring er at ikke alle seilbåter er klar over det.

 

 

Er vel heller det at Mulligan har nevnt flere ganger at han alltid går med seil, med eller uten motordrift. Det var i den forbindelse Mulligan skrev at det ikke var bare bare å forandre kurs, selv om han gikk for motor, selv om han har vikeplikt. Sånn har i allefall jeg forstått innleggene.

 

Takk Mariell :smiley:

 

Og de seiluttrykkene som Mulligan referte til - de har jeg aldri hørt om. takk for informasjon Lazyjack - det var interessant :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers så syns jeg hele debatten begynner å bli for dum. Klar over at enkelte skribenter fra begge "leire" elsker å provosere of kvelurere. Skaper vel egentlig kun en kunstig barriere mellom seilbåtfolk og motorbåtfolk, som jeg syns er helt på trynet. Vi er da alle på vannet for å ha det hygelig.

Støtter dette fullt ut.

Og med det, tror jeg at jeg melder meg ut av denne diskusjonen. Gidder ikke mer.

Link to post
Share on other sites

Dette handler om holdninger, og det er der det trengs en jobb.

 

Hva som er riktig seiling i et led, blir nok vurdert ulikt av den enkelte. Bitteliten kan mene at det er helt feil, mens andre kan mene at det er helt riktig. Eller omvendt.

Her står vi i stampe med andre ord.

 

At det finnes idioter i både motorbåter og seilbåter er det ingen tvil om. Nå er det vel flere motorbåter enn seilbåter, så da blir de som finnes mer fremtredende der vil jeg tro. Det finnes også en gruppe `her kommer jeg` folk, med spisse albuer og en nedlatende holdning til andre, og spesielt de med mindre båter, og de finnes oftest i store motorbåter av en eller annen grunn. Sistnevndte gruppe begynner dessverre å bli svært fremtredende utpå, og kanskje oftest i havner og trange led.

 

 

Kjør pent og forsiktig!

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

 

Det finnes også en gruppe `her kommer jeg` folk, med spisse albuer og en nedlatende holdning til andre,

 

 

Helt enig, den gjengen kunne jeg helt greit greid meg foruten.

 

De er lette å plukke ut i seilbåt også. De fleste av dem, har splittflagg og er medlem i en hvis Kongelig Norsk ............

Sier ikke at alle der tilhører gruppen. Men av "her kommer jeg folk" jeg har møtt i seilbåt, er disse sterkt overrepresentetert.

 

Forøvrig helt enig med deg i resten av innlegget.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Når man er inne på seil, hva med "Kitere". Der jeg må passere hver gang jeg skal ut av Drammensfjorden, i Svelviksundet, yrer det av kitere nå vinden spiller opp. Det er gjerne 20-30 stykker av dem som, når vinden er god, faktisk krysser frem og tilbake tvers over strømmen der båtene må gå. Disse brettene med galninger som henger etter en miniatyr-hang-glider kommer gjerne i 15-20 knop.

Gjelder de samme regler for disse som for seilbåter ?

Jeg vet av erfaring at de er ganske aksomme i sin fremferd, men dette er en sport hvor det er fort gjort å "bomme" og jeg har faktisk hatt en som falt rett foran baugen da jeg kom i mine 7 knop. Jeg så forrige helg også en som mista helt kontrollen, hadde det ikke vært for en obmerksom skipper, så hadde han smelt rett i skutesiden.

 

For de som ikke har opplevd dette så kan jeg skrive under på at det kan være en belastning for hjertet når det fyker 5-6 stykker rett rundt øra på deg og det så fort at du rett og slett ikke kan gjøre annet enn å vente og håpe at det går bra. Dette går så fort og vinglete at vi snakker om bare en 10-15 meter igjen til "impact" før du skjønner at du må foreta en halsbrekkende manøver selv, for at ikke vedkommede skal treffe skutesiden din.

 

Jeg tror for øvrig dette er et lokalt problem da vind og grunnforholdene glør Svelvikstrømmet til et perfekt område for disse som man normalt ser med ski på bena og seil over hodet en vinterdag på Hardangervidda.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å skjønne hva som er så vanskelig. Jeg har fartet omkring på kysten siden 1969, de fleste gangene mellom Oslo og Bergen i løpet av sommerferien. At det har blitt flere båter, og dermed flere tullinger på sjøen, kan det vel herske liten tvil om. Jeg/vi har imidlertid alltid, når vi har vært innaskjærs, bestandig prøvd å vise hensyn, lese situasjonen, og handlet derefter. Det er vel ikke vanskelig å forstå at en som kommer seilende er litt mer naturkreftene i vold enn en som har motorkraft og propellvann på roret. Er det virkelig nødvendig å sitte med nesa i sjøveisreglene for å komme skadesløs ut av en situasjon? Jeg er klar over at skjærgården er full av tullinger med seilbåt og fersk "båtlapp" men samtidig null erfaring fra sjøen. Dette har jeg måttet ta konsekvensene av, og er derfor om mulig enda mer oppmerksom enn før.

 

For å være ærlig, syns jeg det brukes uforholdsmessig mye energi og tid på denne diskusjonen. Det er muligens fordi så mange mangler erfaring på sjøen. BP er jo en arena for alle. Selvfølgelig må det være lover og regler på sjøen, men de bør i hovedsak komme til anvendelse i de få tilfellene det blir sammenstøt, og muligens skade. Heldigvis er det enda noe friere på sjøen enn på landeveien, men får våre nye skippere det som de vil, er det snart en slutt på det.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror mange her hadde vært tjent med å selge båten og finne noe annet å bedrive tiden med siden det er så aldeles forferdelig alt sammen på sjøen og ikke minst alle disse tullingene i motorbåt, seilbåt, jolle, seiljolle, kajak, kano,robåt, kite, vannski, wakeboard, vannscooter, trawler, katamaran, trimaran (hva har jeg glemt?)produsert både her og både der, som bare gjør alt de kan for å gjøre dagen sur akkurat for "meg". Men nå er det, gudskjelov, snart vinter og skiføre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne tatt deg med i Svelvikstrømmen en vindfull søndag Mouche. Resten lever jeg i "sus og dus" med.

 

Kan noen svare på om kitere betegnes som seilfartøy(vindsurfere gjør jo det) ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

[sitatslettet]

Mener du seriøst at seilbåter skal vike som alle andre, og slakke skjøtene, starte motoren, og vike unna? Og ikke holde på retten man har som seiler med seil oppe, og følge det regelverk som er laget netopp pga seilbåter for seil?

 

Jeg er en forsiktig mann utpå, det er mye og ta hensyn til og mange som aldri skulle ført en båt, og hele tiden blir det fler av dem også i store båter hvor dem gjør hassardiøse manøvre. Jeg krysser aldri i trange led, men med all den dritten som kommer hagglende her i denne tråden føler man seg rimelig uthengt som seiler. Spesielt tiraden fra en som påberoper seg 50 år på sjøen, er helt hårreisende! At man også kan ha D5L-sertifikat, om han da innehar dette? så er det meg en gåte at det lar seg gjøre å ta med slike holdninger i hodet. Egen mening ligger tydeligvis langt foran regelverket.

 

Det er nok mange her som trenger en tur ut i en saktegående tekstildrevet farkost, og fått kjenne på kroppen hvordan det er der ute hvor det færdes mange som aldri skulle ført en båt, og som sitter og styrer med sylspisse albuer og holdningen at man skal først frem. Disse med den holdningen merker jeg at det blir flere og flere av, og da i motorbåter mest.

Jeg vet ikke hva du sikter til men jeg tar gjerne diskusjonen. Jeg tror jeg neppe har gatt i en slik situasjon mot en med seil slik at den seilende er blitt forstyrret i din seilas. Jeg gaar alltid defensivt mot seilbaater. Hva jeg mener og hva jeg gjor i praksis er to forskjellige ting. Jeg kan mene akkurat hva jeg vil men sjoveisreglene holder jeg meg alltid til. Har du en annen erfaring med meg bak roret saa kom med det. Beklager dette med et tastatur uten norsk tegnsett. [/sitatslettet]


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Men nå er det, gudskjelov, snart vinter og skiføre!

Jepp - det skal bli godt gitt :flag_bp: Jeg hørte at snøen skulle komme 20. okotber i år. Det var spådd i en fiskefinne :fishing: Jeg hadde da tenkt å starte en tråd om skikk og bruk i skiløpa :wink:

 

jeg er veldig enig med det Astor skriver i at det er en forskjell på hvordan man er på sjøen og meninger man utveksler her. Det gjelder i hvertfall meg - uansett hvilken båt jeg fører. At noen ikke klarer å se forskjellen på det i en diskusjon som denne synes jeg er litt trist

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan da sette seil selv du Astor :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde da tenkt å starte en tråd om skikk og bruk i skiløpa :wink:

 

En tråd for oppoverbakke, en for bortover og en for nedoverbakke? Blir en travel vinter dette her! :lol: Mens dere kan fortsette krangelen med å komme med en almengyldig, klar og tydelig definisjon på hva som er trangt farvann, og for hvem, så benytter heg tiden til å booke billetter for alpetur til vinteren!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...