Jump to content

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe


Anjuma

Recommended Posts

Det presiseres også at en manøver mot styrbord som regel er å foretrekke, og paragraf 8e tilsier også at man i tvilstilfeller alltid bør redusere hastigheten.

 

Når man holder en ruslefart rundt 6-8 knop så er det å redusere hastigheten det samme som å stoppe helt opp... det er ikke alltid dette føles så lurt. Som jeg skrev i et tidligere innlegg så vet man jo ikke om møtende fartøy i samme øyeblikk finner ut at h*n skal vike av... (den andre båten oppfører seg jo allerede irrasjonell ift forventet seiling) en ny faresituasjon kan raskt oppstå.

 

Hvis man skal endre kurs til styrbord så vil man vel i de fleste tilfeller kun oppnå å endre treffpunktet eller ende opp i å seile ved siden av hverandre... og dermed komme "helt" ut av kurs.

 

I rom sjø med lite trafikk kan man nok lettere gjøre en unnamanøver mot styrbord.... man kan gjerne ta en lang 360' sving om så er ønskelig. Men i en småtrang fjord og/eller med flere nærliggende båter i bevegelse så bør man vel strengt tatt tilstrebe at kryssninger foregår korrekt... altså at man får fartøyer fra babord aktenfor seg selv... slik at ikke de andre båtene i samme leia blir forvirret og usikker på hele trafikkbildet som utspiller seg. En plutselig endring i forventet trafikkbilde kan fort forplante seg til nærliggende båter.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt i farvannet Hvaler, den svenske vestkusten og Danmark i over 20 år.

Seiler mye og går sjelden for motor. Av en eller annen grunn er det veldig sjelden jeg har opplevd konflikt som har med seilbåt kontra motorbåt å gjøre.

Føler at mange av disse situasjonene som beskrives her "oppstår oppe i hodet" og vokser seg større når vi diskuterer dette på nettet.

Fortsatt god sommer !

Link to post
Share on other sites

Jeg tolker det som er skrevet i denne tråden som at enkelte seilere har den holdningen.

 

Ser ut til at jeg ikke er den eneste som lurer på hvem du sikter til? Så lenge du ikke vil, eller kan (?), navngi noen så mistenkeligjør du alle som har seilbåt, men kanskje det er meningen med dine innlegg? Jeg ser ikke helt din egentlige agenda.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Paragraf 17a i sier sant nok at man skal holde stø kurs og fart dersom den andre båten plikter å vike - men det sies også klart fra rett etterpå at man kan gjøre enn unnvikelsesmanøver "så snart [man] blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene."

 

 

Nettopp derfor vil aldri skyld fordelingen etter et sammenstøt falle 100% på den ene parten, altså det fartøyet som skulle holdt av veien.

En typisk skyld fordeling vil gjerne være 70-30 eller 80-20 (nyttetrafikk), nettopp fordi det står i reglene at så snart man blir klar over at det fartøtet som skal holde av veien ikke gjør det, skal det fartøyet som i utgangspunktet skal holde kurs og fart gjøre det som gjøres kan for å unngå sammenstøt, kan også kalles å bruke sunn fornuft.

Så dersom sammenstøt oppstår så har begge parter unnlatt å følge reglene.

 

Utfra en del innlegg, ikke nødvendigvis i denne tråden, virker det som om enkelte faktisk ville latt seg bli kjørt på og likevel hevdet sin uskyld siden fartøyet som skulle holdt av veien ikke gjorde det.

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerer sterkt på at seilere hevder at de kan bytte mellom seilbåt og motorbåt i et vikepliktssituasjon ved å dra spaken opp og slå motoren i fri. :wink:

Jeg har hatt fritidsbåt hele mitt voksen liv og seilbåt i over 30 år og har aldri opplevt det du beskriver eller hørt/lest at noen har hevdet det. Og ingen har vel hevdet det i denne diskusjonen. Dette blir bare tull og kverving.

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerer sterkt på at seilere hevder at de kan bytte mellom seilbåt og motorbåt i et vikepliktssituasjon ved å dra spaken opp og slå motoren i fri.

Kan du vise til der hvor seilere hevder dette, siden jeg ikke har sett noen seilere hevde dette så er det greit at du viser til hvor det er hevdet... Siden du bruker flertall så er det vel hevdet flere steder av flere seilere, så da burde det jo være særdeles enkelt å vise til hvor dette er hevdet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerer sterkt på at seilere hevder at de kan bytte mellom seilbåt og motorbåt i et vikepliktssituasjon ved å dra spaken opp og slå motoren i fri.Er motoren i gang kan de enkelt manøvrere som en motorbåt ved å aktivere gearet.

 

Du burde prøve dette i 10 m/s med spinnakeren oppe.

Link to post
Share on other sites

Når man holder en ruslefart rundt 6-8 knop så er det å redusere hastigheten det samme som å stoppe helt opp... det er ikke alltid dette føles så lurt.

 

Enda et argument for at man uansett er nødt til å anvende litt "sunn fornuft". Som bitteliten også var inne på, i en planende båt er det ikke alltid trivielt å sette ned hastigheten. Samme med seilbåt ...

 

Jeg var på to ukers seiltur uten fungerende motor, en ting jeg anså som en liten risiko var at man kunne bli liggende tilnærmet manøvreringsudyktig i vindtille, midt i veien for et større skip på autopilot. Jeg antok at de fleste ville se meg i god tid og styre litt utenom et stillestående objekt, men etter hva jeg ser skjer det rett som det er at større skip går på autopilot uten at noen holder utkikk eller følger med på radar.

Link to post
Share on other sites

Er det så vanskelig da ?

Om man ser en seilbåt med seilene oppe og disse ikke henger rett ned og båten beveger seg da er det vel bare å handle ut fra at båten seiler og ikke kjører for motor, om seilbåten bruker motoren til fremdrift er jo uansett inntil umulig å se om det er vind nok til at seilene står stødig

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det så vanskelig da ?

Om man ser en seilbåt med seilene oppe og disse ikke henger rett ned og båten beveger seg da er det vel bare å handle ut fra at båten seiler og ikke kjører for motor,

Er du riv ruskende gal da mann, hadde det vært så enkelt så hadde ikke tråder som dette eksistert... Nei det vil nok neppe ble akseptert blant de som nærmest bruker kikkert for å vurdere om seilbåten går for motor... De kan jo rett og slett bli lurt til å vike, og det liker dem neppe...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det så vanskelig da ?

 

Nei, det er det vanligvis ikke.

Har blitt utfordret på styrbordsituasjon noen ganger av motorbåtmennesker med harme i blikket og Sjøveisreglene i handa når jeg bruker motoren for å holde båten i vindøyet når jeg berger seil. Ignorerer dem. De svinger alltid unna.

 

Og jeg har opplevd å bli irettesatt av regeleliten fordi jeg alltid har storseilet oppe.

Ignorerer dem også. En som er så tjukk i hue at han ikke begriper at en seilbåt som kommer med sju knop med klosshalt storseil i daustilla er maskindrevet nytter det ikke å debattere med allikevel.

 

Men det er langt mellom tilfellene.

Link to post
Share on other sites

For tre uker siden gikk jeg gjennom Blindleia med en 42 fots CA seilskøyte. Her er det 5knopssone, og vi holdt rett over 4 knop. Å gå raskere med den tunge skøyta ville ikke vært forsvarlig i de trange ledene. Likevel ligger motorbåtene og presser i hekken helt til de får en mulighet til å dra forbi så hekkbøgelene slår opp på dekk. Hvorfor har mange i motorbåt så dårlig tid?

 

 

En annen ting som undrer meg er at motorbåter alltid på død og liv skal passere seilbåter forran baugen når de kommer fra siden. Nesten aldri har jeg opplevd at en motorbåt frivillig passarer bak meg. Forstår ikke folk at båten mister farten av å få følgene rett i baugen? Ved å få bølgene bakfra ville en nesten ikke merket det...

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har alle i motorbåt så dårlig tid?

 

 

Forstår ikke folk at båten mister farten av å få følgene rett i baugen? Ved å få bølgene bakfra ville en nesten ikke merket det...

1. Vet ikke - vi har sjelden dårlig tid i trange leder. Så alle blir feil å si fra din side.

2. Nei det forstår de ikke - med mindre de har litt erfaring med seilbåter.

Link to post
Share on other sites

Til Seilaren:

Først klager du over motorbåter som har så dårlig tid. Deretter at du mister fart grunnet bølger midt i mot. Du mener vel ikke at du lar deg irritere over at andre gjør ting som medfører at ikke du kan opprettholde den farten DU liker??

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

1. Så alle blir feil å si fra din side.

2. Nei det forstår de ikke - med mindre de har litt erfaring med seilbåter.

1. Enig, har endret det... :smiley:

2. Da håper jeg folk leser dette...

 

Til Seilaren:

Først klager du over motorbåter som har så dårlig tid. Deretter at du mister fart grunnet bølger midt i mot.

Ok, du tok ikke poenget. La meg forklare dypere.

La oss ta en typisk pen sommerdag med lite vind, og mye båter på sjøen.

Når en seilbåt får bølger rett i baugen stopper de opp, og kan lett komme ut av kurs. Dermed blir jeg nødt til å endten justere seilene, eller falle av, altså svinge for å få vind i seilene igjen. I værste fall blir jeg nødt til å ta et slag for å få vind i seilene igjen. Dermed kan jeg forvirre mange andre båter i nærheten som allerede hadde viket for meg.

 

Og så risikerer jeg å lese på et nettforum dagen etter at en seilbåt endret kurs rett forran en motorbåt, og spekulasjoner om at seileren gjorde dette med vilje.

 

Heldigvis har jeg solgt den lille seilbåten, og neste gang skal jeg ha stor seilbåt som ikke bli kastet rundt som en kork i bølgene...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Og det kan ikke tenkes at det fins noen få motorbåtførere i samme kategori?

 

Som jeg sa i et av de første innleggene:

....men siden seilbåter med seil oppe har full forkjørsrett så blir det så synlig når de ikke lenger har denne retten, men likevel påberoper seg den. Seilbåter er dermed mer i faresonen for viftende pekefinger og nedsenkede øyebryn hos motorbåtførere en dens likemenn i andre motorbåter...

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke folk at båten mister farten av å få følgene rett i baugen? Ved å få bølgene bakfra ville en nesten ikke merket det...

 

Det du skriver her kan jo fort få en til å tenke at her ligger noe av årsaken til at "seileren" ikke overholder vikeplikten, de mister fart hvis de krysser bak båten som har forskjørsrett!?

Men en seiler som går for motor vil vel ikke merke dette i samme grad vil jeg tro så det er vel muligens ikke svaret likevel.....

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Men en seiler som går for motor vil vel ikke merke dette i samme grad vil jeg tro så det er vel muligens ikke svaret likevel.....

Ikke godt å si... Når jeg seiler pleier jeg peke båtene med høye hekkbølger bak meg. Noen fostår hva jeg mener... :smiley:

 

Går jeg for motor følger jeg reglene, og er av den oppfatning at hvis jeg er hensynsfull, er folk hensynsfulle tilbake.. :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...