Jump to content

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe


Anjuma

Recommended Posts

Helt ærlig, jeg kan ikke alle og har derfor en oversikt ombord om hva de forskjellige betyr.

 

 

De fleste lystfartøyførere (og en god del nyttefartøyførere) aner ikke hva noen av signalene betyr.

Mange har ingen oversikt heller, eller for dagsignaler / nattsignaler for den saks skyld...

 

Poenget er vel at de fleste ikke brukes så mye lengre, og dermed har mistet mye av sin effekt..

Det gjelder også dykkerflagget, du sier jo selv at du gjerne ikker bruker flagget - og da utvannes effekten av seg selv

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

jeg har null forståelse for de som går for motor, d.v.s. benytter motoren til fremdrift, med seilene oppe

Jeg har alltid storseilet oppe, selv i daustilla. Både for å bli bedre sett og som rulledemper.

 

at de i tillegg ikke forstår at de dermed er en motorbåt er det heller ingen unnskyldning for.

Jeg kan, som sagt, ikke komme på et eneste tilfelle av dette.

Link to post
Share on other sites

Båtførerprøven kan sikkert bidra til bedre teoretisk kunnskap om f.eks sjøveisreglene, men hvordan man så oppfører seg på sjøen tror jeg ligger i holdningene til den enkelte ,- og det behøver man ikke gå på kurs for å lære......

I adferdsteori er det en antakelse om at det er en sammeheng mellom kunnskap og holdninger. Vet man hva som er rett ut i fra opplæring er hypotesen at da endres adferden også.

 

Sjøtunga - jeg er helt enig med deg - det er informasjon, opplæring og opplysning som er viktig og riktig.

 

Du vil mao forby seilbåter uten motor i trange farvann. Da får du lobbe for et særnorsk tillegg til Sjøveisreglene på dette området. Så har du iallfall noe å gjøre de nærmeste årene.

Sjøtunga da - har du ikke lest de internasjonale sjøveisreglene?

Regel 9. Trange farvann (a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

© Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

(d) Et fartøy skal ikke krysse en trang lei eller trangt løp dersom slik kryssing hindrer eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en slik trang lei eller et trangt løp. Det sistnevnte fartøy kan bruke det lydsignalet som er foreskrevet i regel 34 (d), hvis det er i tvil om hva det kryssende fartøy akter å gjøre.

(e)

(i) Når et fartøy haler inn på et annet i en trang lei eller et trangt løp og bare kan gå forbi dette hvis det fartøy som blir innhentet, må manøvrere for å tillate sikker passering, skal det fartøy som akter å gå forbi tilkjennegi dette ved å gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © i. Fartøyet som innhentes skal, hvis det er enig, gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © ii og ta skritt for å tillate sikker passering. Hvis det er i tvil, kan det gi de signaler som er foreskrevet i regel 34 (d).

(ii) Denne regel fritar ikke det fartøy som innhenter et annet fra dets forpliktelse i henhold til regel 13.

(f) Et fartøy som nærmer seg en sving eller et område i en trang lei eller et trangt løp hvor andre fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring skal navigere særlig aktsomt og forsiktig og skal gi et passende signal slik det er foreskrevet i regel 34 (e).

(g) Et hvilket som helst fartøy skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å ankre i en trang lei.

0 Endret ved forskrift 31 aug 2006 nr. 1016.

 

pettersand - jeg skjønner ikke hvorfor du bruker dagsignal når du selv sier at det ikke bør brukes fordi alle bør kunne se hva en seilbåt driver med. Jeg har litt erfaring med både seil og motorbåt. Og jeg kan si at det er til tider skremmende hvor lite en del motorbåtførere kan om seiling :smiley: Kanskje litt helt elementær seilingsteori skulle inn i pensum for Båtførerprøven?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje litt helt elementær seilingsteori skulle inn i pensum for Båtførerprøven?

 

Sikkert en god ide, men når jeg ser hvilke holdninger selv aktive deltagere her med 50 års erfaring med egen båt og kystskippereksamen under vesten uttrykker om seilbåter og sin totale intersse for og kunnskap om dette, så tja? Jeg skal la være å sitere noen av de innlegg jeg har i tankene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, han er tilhenger av de tre t'er - tidlig, tydelig og tilstrekkelig! For andre betyr de samme t'ene at ting tar tid! Han har nok neppe hatt noe uhell med en seilbåt, sikkert fordi han aldri har villet sette sin fot i noe slikt. :tongue:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid storseilet oppe, selv i daustilla. Både for å bli bedre sett og som rulledemper.

 

Der er vi uenige. Sånn ca ingen effekt som rulledemper, bare står og slår og gjør det mer ubehagelig under motor. I tillegg er du en motorbåt og det er det ikke alle som ser.

 

Jeg kan, som sagt, ikke komme på et eneste tilfelle av dette.

 

Du har aldri sett en seilbåt som går for motor og som ikke viker for en motorbåt?

Link to post
Share on other sites

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

Tror muligens at endel tror at de fører et sort skip, som vil få vansker om ikke seilbåten holder unna så de kan navigere sikkert når de kommer i sin cabincruiser, som stikker ca 70cm og som kan snu på en femøre. Virkeligheten er en helt annen. At seilbåten stikker vesentlig dypere enn dem selv, og trenger rom for ikke å få vanskeliggjort gjennomfarten, tenkes det ikke på i det hele tatt, kun at de andre skal holde av veien slik at JEG med min cruiser kommer frem først uten å slakke av på farten eller må styre unna noe som helst. Vi snakker holdninger, ja ingen tvil om det.

 

Er det noen her i det hele tatt som har båt på over 20 meter, som gir seilbåten vikeplikt i trange leier pga at de trenger rom for å navigere sikkert? Tror det er svært få.

 

:rolleyes:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Det er vel helst denne regelen her flere bør legge seg på minne:

Regel 9. Trange farvann (a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.
Link to post
Share on other sites

Spinnaker - du legger en tolkning av regelen til grunn for din forståelse.

 

Det står ikke noe sted at fartøyet som skal hensyntas er over 20 meter. Det står: skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

 

Eller har du en spesiell definisjon av fartøy ? :rolleyes:

 

GeirFrode påpeker også høyreregelen. Kryss gjerne - men hold deg på høyresida :flag_bp:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regel 9. Trange farvann (a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

 

 

Hva angår et seilfartøy som krysser, så er det ikke så mange mulighetene om man skal gjennom en slik passasje. Men det kan umulig være noe problem å passere en seilbåt, nårman selv har 150-550hk under huven, om man gidder å ta i gasshendelen. Langt værre er det for seilbåten om den skal svinge unna alle motorbåter som kommer i høy fart. :crazy:

Det virker som om det er de med båter som har god manøvreringsevne, og store motorer med plenty krefter, som skriker mest om hvor fæle seilbåtførerne er :giggle:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Sjøtunga da - har du ikke lest de internasjonale sjøveisreglene?

 

Jeg kan ikke se at det står noe om forbud mot kryssing med seilbåt i det du siterte? Faktisk står det vel ikke noe mer der enn en hvilken som helst seilbåtfører med et minimum av livsoppholdelsesdrift villle gjøre selv om de reglene ikke hadde eksistert.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Spinnaker - du legger en tolkning av regelen til grunn for din forståelse.

Nei da, og ikke krysser jeg i trange led heller. Det jeg forsøker å vekke opp i diskusjonen er fornuft, men det er ikke lett. Det som gjelder er at JEG skal først, uansett om jeg lett kan svinge unna, for tvilen i regleverket skal komme MEG tilgode som har motorbåt.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Det er det som står. At det er vanskelig å forstå er vanskelig å forstå :smiley:

Nå ser det ut til at motorbåtfolket har en egen tolkning av reglene, og seilbåtene en annen tolkning. Hvem som tolker rett vil vi kanskje aldri få vite. Og fornuften kan vi skyte en pil etter.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Spinnaker - da er vi ganske så enige :eek: Altså når det gjelder fornuften.

 

Det er de ekstreme situasjoner der feks flere båter krysser i et trangt sund og hindrer annen trafikk jeg mener bryter med sjøveisreglene. Feks kryssing gjennom Havstensund for de som er kjent. Liderlig morsomt med skjærgårdsseilas - men gjør det med måte slik at andre også opplever det som hyggelig.

 

Jeg har selv opplevd 3 båter kappseile gjennom det trange sundet rett N for Dannemark mot Hamburgsund. Her er det vel 20 meter bredt på det minste inni sundet på oversidena av båtene på bildet. Pilene på bildet under viser grønn og rød stake alle må imellom - det er før det blir trangt.

kryss_i_trangt_sund_med_piler.jpg

 

(og Spinnaker - jeg er ikke "motorbåtfolk" jeg har nok tilbragt vel så mye tid i seilbåt som i motorbåt - så jeg vil nok kunne kalles seiler)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er seiljoller som ikke er utstyrt med motor "dømt" til å holde seg unna trange farvann? :sailing:

Det ser ut som om noen mener det. De skal ligge å drive langt til havs.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Er dette virkelig så vanskelig å forstå:

 

Regel 9. Trange farvann (a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

 

Det er da ingen som forbyr noe som helst, men noen bryr seg tydeligvis ikke om hva reglene sier.

Men det er fortsatt lov å bruke hodet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...