Jump to content

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe


Anjuma

Recommended Posts

Feks kryssing gjennom Havstensund for de som er kjent. Liderlig morsomt med skjærgårdsseilas - men gjør det med måte slik at andre også opplever det som hyggelig.

Svenskene har vel skilt der det ikke er lov til å seile, muligens også danskene. Så da tror jeg vi nordmenn skal holde oss for gode til å danne oss regler for deres land, det klarer de best selv. Og svensker er relativt flinke til å følge reglene også, og de har alltid hatt en stor flåte seilbåter i sitt land uten at det har gått på dunke, før vi nordmenn toget inn med motorbåtene våre da, og trengte plass så vi kan komme fort frem uten å vike :rolleyes:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Nei, men jeg klarer å tenke og bruke hodet for det. hva er problemet?

 

Siden du ikke har prøvd så vil jeg herved invitere deg på en seiltur med jolle i Blindleia i juli til neste år slik at du selv får erfare hva det vil innebære - tar du utfordringen?

 

Og med en jolle er ikke det så veldig vanskelig - om du har litt peil på det du driver med :wink:

 

Jeg tror i min naivitet at jeg har det, derfor stiller jeg spørsmålet. I trange sund er det gjerne strøm, med mye trafikk blir det mye bølger, og større båter lager nokså store bølger i 7/8 knop for en liten jolle. Hadde hjulpet om de selv var klar over det og også respekterte fartsgrensene der disse finnes samt viser de hensyn de eller vel er pålagt i henhold til gjeldende regler? Jeg vet at du også er vel kjent med at i trange sund så kommer til tider vinden fra , føles det som, alle retninger på en gang, ikke alltid helt uproblematisk og kan nok medføre at en seiljolle "oppfører" slik at det medfører et visst ubehag der oppe i 3.etasjen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I regel 9a så står det vel at "et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side".

 

Altså dersom det lar seg gjøre uten fare, så skal fartøyet holde seg så nær høyre bredd som mulig. En seilbåt som krysser kan ikke gjøre dette uten fare (da vil den miste all styrefart og manøvreringsevne), og er derfor ikke pliktig til å holde seg mot styrbord.

 

Det er viktig å ta med forbeholdene i regelverket - ikke bare hovedregelen.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden du ikke har prøvd så vil jeg herved invitere deg på en seiltur med jolle i Blindleia i juli til neste år slik at du selv får erfare hva det vil innebære - tar du utfordringen?

Tror neppe det blir aktuelt, gitt. Hvis jeg skal på ferietur med båten til neste år, blir nok det på svenskekysten. Ellers beveger jeg meg sjelden så langt sydover i landet.

 

En seilbåt som krysser kan ikke gjøre dette uten fare (da vil den miste all styrefart og manøvreringsevne), og er derfor ikke pliktig til å holde seg mot styrbord.

 

Det er viktig å ta med forbeholdene i regelverket - ikke bare hovedregelen.

Ser den. Men noen skal tøye grensene langt over det som later til å være problemfritt. De skal krysse helt over i fjæresteinene på motsatt side før de slår, og kom ikke og fortell meg at de ikke utsetter både seg selv og andre for fare da. Jeg har mere enn en gang lagt båten min så nærme land jeg tør, slått av farten og lagt båten "død" for å prøve å holde meg unna slike gærninger. Men det later til at de sikter på meg med vilje. Jeg sitter med hjertet i halsen hver gang. Dette tullet bør folk holde seg for gode til. Vi er da på sjøen for å slappe av og kose oss, tross alt.

Jeg kommer heretter til å fotgrafere slike tullinger, og muligens legge ut bildene her på BP til skrekk og advarsel. (Men jeg håper det blir lenge til)

Når dette er sagt, så gjelder dette ikke små joller som seiler i en trang led. De har vett nok til å vise hensyn til andre båter. Så de har jeg aldri hatt problemer med. De er det lett å vike unna. Dette jeg beskriver gjelder spesielt seilbåter bemannet med bare menn ombord. Av en eller annen grunn skal visst skipperen tøffe seg på denne måten. Det han tydeligvis ikke tenker på, er at han da utsetter ganske mange andre rundt seg for fare. Og da mener jeg vi er langt over grensen for hva sjøveisreglene beskriver som mulig vikeplikt for seilbåter i trang led.

Link to post
Share on other sites

Og hvis noen skulle mene at regel 9A spesielt skulle gjelde seilbåter så er altså "Et fartøy som seiler i en trang lei.." oversatt med "A vessel proceeding.." i den engelske versjonen av sjøveisreglene. "Seiler" bruker altså i betydningen beveger seg..

 

Når jeg ser på bildet fra Dannemark/ Hamburgsund blir jeg litt forundret. Seilbåtene må da ha holdt godt opp mot 5 knop og ser ut til kunne stå rett opp gjennom sundet på neste slag. De kunne da knapt ha kommet gjennom fortere om de gikk for motor..

Hvor fort synes du det er naturlig å kjøre gjennom dette sundet, Bitteliten?

Link to post
Share on other sites

Man kunne jo innført trafikklys i trange leder slik som man gjør langs landeveien når det asfalteres, men man må vel kanskje senke promillegrensen først slik at alle forstår reglene.

Njet, rødt lys betyrh kjør som fan og det er ikke mitt problem at seilet ditt ikke har revers din j....la miljøfrik.

Link to post
Share on other sites

Jeg leser med interese at mine 50 år på sjøen ogdertil inneha D5L har satt mange meninger i sving. Joda, jeg har overlevd uten uhell mot andre fartøy. Dette fordi jeg alltid kjører deffensivt og bruker T-T-T under mine seilaser. Allikevel tør jeg mene hva andre tenker. Jeg tør si at seilfolket gjør mye rqart. Men ikke ALLE. Jeg møter på samtlige av våre turer mange gode båtfolk som med seil oppe viser tydelig hva de vil og hvor de skal. Men husk: Mange av våre nye båtfolk er nybegynnere som har valgt seilbåt som sin første båt. Det er ikke til å legge sjul på at seilbåter en en båttype i vekst som vi alle må leve med fremover. Det er også viktig å huske på at alle vi her på BP har begynt et sted. Vihar bygd opp vår kompetanse gjennom flere års bruk av båt og praksis på sjøen. Jeg haar stor tro at også dage nns nybegynnere blir gode båtfolk etter hvert.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

 

Ser den. Men noen skal tøye grensene langt over det som later til å være problemfritt. De skal krysse helt over i fjæresteinene på motsatt side før de slår, og kom ikke og fortell meg at de ikke utsetter både seg selv og andre for fare da. Jeg har mere enn en gang lagt båten min så nærme land jeg tør, slått av farten og lagt båten "død" for å prøve å holde meg unna slike gærninger. Men det later til at de sikter på meg med vilje. Jeg sitter med hjertet i halsen hver gang.

 

Akkurat her tror jeg du hadde hatt nytte av kunnskap om seilbåt selv. Når man ser en seilbåt på kryss nærme seg land i le, er det rimelig stor sjanse for at det kommer ett slag. Har mann i tillegg observert vind, samt seilbåtens kurs og fart litt i forveien kan man nesten alltid med ørsmå justeringer av kurs og pådrag unngå en konfliktsituasjon. De tilfellene jeg (motorbåt) har vært i konfliktsituasjoner med seilbåt er det når de går for motor (uten seilene oppe) og ikke overholder elementære vikepliktsregler.

 

Det med å gi full gass eller stoppe opp er ofte reaksjonen når båtføreren er usikker, og sjelden den beste reaksjonen.

 

Det finnes egoistiske rasshøl i alle båttyper dog, ingen tvil, og det blir flere og flere av dem. Men dette er jo ikke ett problem kun på sjøen...

 

Jeg tror dog de færreste sikter på deg med vilje. Heller at de tar maksimal høyde(skarpeste vinkel båten klarer å seile mot vinden) og at dette styrer kursen.

Link to post
Share on other sites

Men det later til at de sikter på meg med vilje. Jeg sitter med hjertet i halsen hver gang. Dette tullet bør folk holde seg for gode til. Vi er da på sjøen for å slappe av og kose oss, tross alt.

 

Kan det ikke være at de holder en klar og tydelig kurs, i stor grad forårsaket av fysikkens lover mht hvordan en seilbåt forflytter seg mens den drives frem av seil, og at det burde være nokså enkelt for deg å endre kursen litt? Beklager, men jeg tror du kunne ha god nytte av litt opplæring/erfaring om seillivets gleder og hvordan fysikkens lover påvirker bruken av seil/seilbåt! :sailing:

 

Astor har også et viktig poeng mht at det er mange nye folk på sjøen som har gått til innkjøp av båt, særlig seilbåt til feriebruk, så det å tilegne seg bedre forståelse for seil/seilbåter synes jeg bare ville være å vise god sjømannskap og være til beste for alle, motorbåteiere såvel som for seilbåteiere.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette er i Norge tatt ut av kravene til nautisk kompetanse.

 

 

Umulig !!

 

Hele regel 12 handler ikke om noe annet enn seilfartøy...........

 

På de kurser jeg har hållt Båtførern/Kystskipper så åtminstone 1/2-1 time leksjonstid, så kjør jeg det mest elementære sejl-teorien. så att æven motorbåtsfolket får med seg det !

 

 

 

 

 

Vi hade 0-feil som krav på testerne på sjøbefælskolen.........

 

Vår lærer sa....vi kan ikke som i andre fag ha ett krav før godkjennt på 60 eller 70 %............man må bare kunne alle reglerne :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

så kjør jeg det mest elementære sejl-teorien. så att æven motorbåtsfolket får med seg det !

 

Som sagt, i Norge har dette vist seg å være umulig.

Denne tråden viser jo dette veldig godt.

Så man ser helt bort fra det. :wink:

Så dersom du møter en norsk motorbåt så vil han ikke vite noe som helst om hva som styrer seilbåtens ferd.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svenskene har vel skilt der det ikke er lov til å seile, muligens også danskene. Så da tror jeg vi nordmenn skal holde oss for gode til å danne oss regler for deres land,

Spinnaker - sjøveisreglene her er internasjonale regler. At det settes opp skilt enkelte steder fritar ikke for at seilbåter også skal vise hensyn til annen trafikk i smale leder.

 

 

Hvor fort synes du det er naturlig å kjøre gjennom dette sundet, Bitteliten?

De kunne ikke stå gjennom sundet. De krysset gjennom sundet og all annen trafikk stoppet opp i lang tid pga dette. Men de hadde det sikkert morro.

 

3-4 knop er passe fart for vår båt her.

 

Mulligan - jeg tror din siste konklusjon er et greit utgangspunkt. Om du tar en tur i en motorbåthavn vil jeg gjette at minst havlparten av de du snakker med tror at en seilbåt kan seile rett mot vinden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke til å legge sjul på at seilbåter en en båttype i vekst som vi alle må leve med fremover.

 

Tja, jeg er født og oppvokst et litt langt steinkast lenger inn i fjorden enn der hvor du har båten, og inntrykket mitt er ikke at andelen seilbåter vs motorbåter har økt vesentlig på de 40 årene jeg har seilt.

 

Mitt inntrykk er at andelen båter har økt svært mye, og at nye båtførere i dag ofte mangler kunnskaper om skikk og bruk, sjømannskap og grunnleggende regler. Tidligere var som oftest dette noe man lærte fra barnsben av i en båt som sjeldent gikk over 7 knop og man hadde litt bedre tid. Dette gjelder nok både seil- og motorbåter og jeg synes det blir tåpelig at den ene leiren skal være mot den andre.

 

Tidligere kunne jeg legge meg på skarp kryss for styrbords halser og være rimelig trygg på at andre overholdt vikeplikten. Kom det en seilbåt på kryssende kurs stolte jeg på at h*n kunne reglene, men slik tør jeg ofte ikke tenke lenger.

 

Ellers er jeg også enig med Bitteliten på enkelte punkter, spesielt når man går for motor gjennom et trangt sund.

Link to post
Share on other sites

 

tror en seilbåt kan seile rett mot vinden.

Kan de ikke det da? :wink: Bortimot halvparten av de jeg ser med seilene oppe går rett mot vinden! (mellom Drøbak og Filtvet) Det rare er at de til og med går fortere enn mine 6-7 knops kosefart! :yesnod: Men så er det noen som tydeligvis ikke er så drevne, de krysser, og noen har ganske stor fart i forhold til oss, hvilket kan gjøre det vanskelig å beregne i god tid hvor de skal slå, og hvor vi da risikerer å møtes. :sweat:

Ellers gidder jeg ikke å ergre meg så veldig, blir sur ei lita stund hvis noen ikke tar hensyn, enten det er båter med eller uten seil, seil oppe eller ikke, tida på vannet er for verdifull til å ergres! :smash:

Kanskje noen av oss sees på sjøen? :cheers:

Hilsen Sindre

Link to post
Share on other sites

På de kurser jeg har hållt Båtførern/Kystskipper så åtminstone 1/2-1 time leksjonstid, så kjør jeg det mest elementære sejl-teorien. så att æven motorbåtsfolket får med seg det !

 

Jepp. Jeg begynner etterhvrt å ane at det er ikke manglende opplæring som er det eneste problemet. Opplæringen i seg selv er en del av det.

Når noen med forskjellig grad av opplæring tror at en seilbåt får motorbåtens egenskaper i det øyeblikk maskina settes i gir er det skremmende i seg selv. Båten seiler fremdeles med de begrensninger på manøvrering det gir. Blåser det en 7-8 m/s kan jeg slå bakk til krampa tar meg uten at båten sakker en knop. Likeens når jeg bruker maskina til å holde meg i vindøyet under setting/berging av seil så er jeg fremdeles seilfartøy.

 

Jeg lurer på om ikke noen bør gå opplæringen litt etter i sømmene når den fokuserer ensidig på motorbåt.

 

Kanskje vi heretter bør snakke om Dieselmotorbåtførerbevis.

Link to post
Share on other sites

Men Mulligan - har du prøvd å slakke på de tauene som holder seilene når du starter motoren? Det er vel de som kalles skjøter :smiley: Hva skjer da? Jo da smeller det og rister litt i seila - men båten lystrer motor godt :rolleyes: Mange kvinner hevder jo at menn ikke kan gjøre to ting på en gang - så om du sliter med det kan du jo først starte motoren - så slippe på skjøtene - så sette motoren i gir. Båten din er vel ikke større enn at du klarer det i løpet av noen sekunder.

 

Det handler ikke bare om evne - men også om vilje veit du - hos seilerne også. Og det er det tråden handler om. Manglende vilje hos seilerne. Og det beskriver du så inderlig godt at jeg nesten ikke tror du ser det selv :cheers:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er lenge siden jeg og sikkert mange andre har forstått at seilere generelt er en av dine kjepphester, i tillegg til "høyrekjøring". Å generalisere på en slik måte gir en skinndiskusjon hvor regelverk og den type problemer egentlig ikke er fokus, men disse forb.... seilerne som tror de kan gjøre som de vil på sjøen, og styrer slik at vi må både forandre kurs og til og med sette ned farten. Makan!!!

Link to post
Share on other sites

Jada. Jeg kunne kasta dreggen, fyrt av en liten kanon, plantet eet tre eller en annen oppdiktet situasjon.

 

Poenget er at seilene ikke spoleres. Ligger båten i sporet og det blåser 7-8 m/s så kan jeg gjøre hva jeg vil med motoren uten at det gjør noe fra eller til. Men jeg ser jo at det er vanskelig å forstå.

Link to post
Share on other sites

Det er lenge siden jeg og sikkert mange andre har forstått at seilere generelt er en av dine kjepphester, i tillegg til "høyrekjøring". Å generalisere på en slik måte gir en skinndiskusjon hvor regelverk og den type problemer egentlig ikke er fokus, men disse forb.... seilerne som tror de kan gjøre som de vil på sjøen, og styrer slik at vi må både forandre kurs og til og med sette ned farten.

Er det ikke det diskusjonen her egentlig handler om da? Regelverket er klart det - det er utøvelsen vi diskutrer. Makan!! (for å bruke ditt eget flotte ord :wink:)

 

Så kan ikke en seiler komme her og si at han ikke KAN om han må. Men som Mulligan skriver - det ødelegger seilasen - det er en helt annen sak :smiley: Og det er jeg enig om at det gjør. Men det handler om vilje - ikke evne. Men reglene handler ikke om vilje. De handler om evne. For det forusettes at du har vilje til å følge reglene

 

At jeg har noe mot seilere generelt får stå for din regning.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...