Jump to content

Hvor er dette?


bliss X

Recommended Posts

Här kommer en annan,  Hvor er dette !    (kan säga så mycket att det ikke er en frihandelzon!)

Dårligt gjort å komme med det bildet da jeg var på ferie uten PC i båten. Det fyret har jeg sett utallige ganger når jeg kjører bil til og fra Stavanger (hjemstedet mitt), så den hadde jeg tatt før noen hadde fått sakt et pip!

Lars H.

(med skrivekløe etter 4 uker i båten!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nu venter jag spennt på neste, Arquebus eller Cato har vel stafettpinnen nu!

Tenker jeg tar den der pinnen jeg.

Hvor er dette stemningsbildet fra?

Lars H.

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Tar et til med det samme, hvor kan dette være tatt fra,

og hva ser en i bakrunnen for en holme?

Lars H.

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det kan ivarjefall ikke vare Sverige med dom stygge molnen ovanför eller

 

har du lagt til dom med Paintshop.........     :cool:

Helt rett, det er i Norge, men det er ikke langt til Sverige, 15Nm fra Strömstad med båt. Og skyene er helt ekte! Fikk ikke tatt bilde av regnet og vinden som kon 3min etterpå! Da var det bare å skalke alle luker.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den siste var lettare, tror jeg, ikke så godt o se fyren i bakgrunden

Kärringön o Måseskär i bakgrunden!

stod du uppe vid losutkiken o tog det?

Helt rett, og fyret er Måseskär. Bildet er som du sier tatt fra losutkikken.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:cool: og godt å høre at du kom velberget hjem. Takk for praten på nevnte molo på bilde.

Skal det røpes eller????

Nei, synes ikke det, dette sundet burde være velkjent for alle som ferdes i farvannet.

 

Ja det var en riktig hyggelig prat vi hadde. Det er liksom noe annet å stå ansikt til ansikt med et menneske og ta det i hånden enn bare å skrive innlegg her på internett. Kanskje vi sees neste år? Skal sikkert din vei da også.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tar tillbaks Sjaerhalden o setter en ny pils på

(snart har hele kassen gått!)

 

Asmalöy!

Ja, nå traff du bedre! Bildet er tatt fra moloen på Brattestø opp Asmalsund, Asmaløy til høyre, og Spjærøy til venstre på bildet.

 

Bilde

 

Det var her vi gikk inn etter 1 1/2 meter bølger utenfor sist tirsdag. Langs vestre molo er det fritt å ligge (plass til 3 - 4 båter langs moloen), og i den private båthavnen med flytebrygger er det også muligheter etter avtale).

 

Ellers er Brattestø statshavn, og vestre molo var ferdig så tidlig som i 1895, se skiltet på moloen på bildet under. Har vært her flere ganger før, både inneblåst på vei sørover/nordover og i pinsen.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej Lars!

 

Lurer faktiskt på om jag ikke legat der själv! för ca 30 år sedan, da var det

igentligen bare två pirarmar som gick ut, ikke spes. mycket bebyggelse, såg

ut lite som en 'havn utan by' ! Kan det ha varit denna havnen, eller finns det

något liknande i närheten?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga.

 

Det kan nok ha vært denne havnen, eller Vikerhavn lenger syd. Spesielt med denne havnen er fyret ytterst på pynten, pluss et enormt furutre. Det er plantet en gang i fordums tider og har visstnok noen enorme lange nåler. Treet er faktisk et landemerke der nede.

 

Den som vet mer om dette er Amorosa, han fortalte meg om dette treet da han besøkte oss der på onsdag. Ellers ligger havnen innenfor Akerøy og festningsholmen med en gammel festning, kanskje du husker noe av dette.

 

30 år er jo langt tilbake å huske, da(!)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej igen Lars!

 

Nej som jag minns jag var vel 12-13 år skulle jag tro, var en relativt stor havn,

med sandstrand längst in, de båtar som låg der, låg bakom pirarmarna,

och sedan har jag för mig att den låg ganska långt ut, att det var ganske öppet

hav på utsidan !  O så att den låg någonstans i Hvalerskjaergården!

 

Sende dig en IM om detta men den studsa o sa att du var på ferie!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Siden Brattestø på Hvaler er så fint sted, kommer det to bilder til her,

 

først Trudelutt langs moloen om ettermiddagen,

 

Bilde

 

Og så i skinnet av lyktestolpen på moloen sent på kvelden.

 

Bilde

 

Hilsen

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du har så rett, så rett, Lars. Jeg hadde kanskje håpet at Lyngør kom så mye i bakgrunnen at det ikke var fullt så opplagt. Men - er man kjent på kysten, så er man kjent.

 

Bildet er tatt fra Bukkholmene. Vi ligger longside på sydsiden, med Håkesund rett fram og Lyngør helt i bakgrunnen. Det største huset en (muligens) kan skimte helt i bakgrunnen er Lyngør Seilmakerverksted med Seilmakerfruens Kro (som godt kunne utvidet åpningstidene :smiley:)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

He, he,

 

Tror navnet begynner på en bokstav med to loddrette streker pluss to skrå??

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...