Komodo Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 (redigert) Har du fått pris på tank? 20 lapper synes jeg var litt mye... Jeg ville laget custumtanken, og heller bare fyllt den ved behov. Kanner i tillegg selvsagt. Edit: Ser nå at du skriver 20000 i differanse. Kanner koster jo også litt... Redigert 19.Juli.2018 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Ca 20 ferdig installert, med litt margin. Kanner koster 300kr/stk Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Hvor var det fra? Installerer du ikke selv? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
janet Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 kanner/300 ? mener du plastikkposer? jerrykanner/20l/tynt stål/flyter i sjøen når fulle koster vel mer enn 300 Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Framtia Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 (redigert) Jeg har en reservekanne i grønn plast, 20 liter merke 'never-stop' . Helt tett og grei å tømme fra. Jeg synes 20000 hørtes lite ut, man skal jo ikke bare få laget en tank, men også ha tilførsel til motor, fyllestuss osv. Redigert 19.Juli.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
MajorAndy Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Der er jo også disse tanke med og uden hjul og med og uden batterimotor. https://www.fueltankshop.co.uk/cemo-diesel-tanks/r24 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 (redigert) Framtia skrev 1 time siden: Jeg har en reservekanne i grønn plast, 20 liter merke 'never-stop' . Helt tett og grei å tømme fra. Jeg synes 20000 hørtes lite ut, man skal jo ikke bare få laget en tank, men også ha tilførsel til motor, fyllestuss osv. Blir egen fyllestuss og overføring over til hovedtank, trolig håndpumpe disse kannene brukes av mange på langtur. Jeg er også bra fornøyd med de jeg har https://www.watski.no/-11uK1/?nosto=productpage-nosto-2 @MajorAndy ser bra ut de, men plassen ombord tillater ikke slik tank. Den må bygges etter båten Redigert 19.Juli.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Framtia skrev 1 time siden: Jeg synes 20000 hørtes lite ut, man skal jo ikke bare få laget en tank, men også ha tilførsel til motor, fyllestuss osv. Ja det drar med seg ganske mye greier. Det er sikkert bare jeg som ikke henger med på kostnadene når man setter bort ting. Typisk Reodor Felgen syndrom Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Ja, sånn er det. Vi kjøper en rosin, mens tomeltottene må kjøpe hele pakka :-) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 19 hours ago, Bitteliten said: Dumper denne, i tilfelle den forsvant ? kanskje @Hulda eller @Euklid har noen erfaringer? Rent anekdotisk tror jeg mine erfaringer er på linje med dine – altså et forbruk som ligger litt under det kurvene fra Volvo skulle ha det til. Men dette har jeg aldri gjort noen presise målinger av, så stoler ikke alt for mye på min magefølelse her. 10 hours ago, janet said: Du sier 1000 nm mellom fylling, er langt det. 1000nm er standardanbefalingen alle jeg kjenner som har seilt der (og det er en del av dem) har kommet med, og det har kommet fra både nøkterne svensker og kravstore amerikanere med høy flomfare på kontoen. Det er selvfølgelig mulig å klare seg med mindre, men da blir en mer avhengig av ikke alt for pålitelige vindforhold og enda mer upålitelige dieselleverandører. Jeg kjenner også folk som har seilt der i 27 fots båt med helt minimal rekkevidde for motor, men da blir det fort ganske mye kav. En båt jeg kjenner hadde på forhånd avtalt å fylle ca 1200 liter diesel i en fjerntliggende havn i Patagonia, og ble vinket til brygga av en blid og trivelig betjent. Etter 20 liter sa pumpa stopp; da var tanken på stasjonen tom. Så er det bare å vente til neste gang de får leveranser. Aner ikke hvor ofte det skjer på de breddegrader, men husker det var ganske langvarig bensinrasjonering da vi var i Marquesas-øyene. Hver seilbåt fikk utdelt en kvote – med vår 2,5-hester klarte vi ikke bruke opp vår andel, de som hadde 60hk på jolla hadde litt vanskeligere dager. De fleste ender opp med å gjøre ganske mange oppgraderinger underveis som strengt tatt burde vært gjort før avreise; da er det like greit å få det unna i ro og mak hjemme – det gir langt bedre forhold for jobbingen, og en har glede av oppgraderingene hele veien. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 litt nysgjerrig på hva dere kaller Patagonia Mag stredet med fjordarmer Syd og nord for innløpet til Magstredet i vest sydover fra østlig innløp nedover i Argentina eller evt hele steinhaugen syd for stredet? (har bare seilt der en gang, med seilbåt altså, fra vest mot øst til Punta Arenas (kom fra Peru) en drømmetur uten sidestykke - t/skjorte-bar overkropp vær hele veien (som Østlandet i mai og juni i år) (dette er helt ekstremt i det området) ingen motstrøm - vind fra Stillehavet så det holder - brukte ikke lange tiden til Punta Arenas men har vært igjennom et antall ganger med stor båt og ser jo folk/fe her og der - og trolig diesel også steinhaugen syd for stredet kjenner jeg ikke til (utover et besøk i Ushuaia) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 (redigert) Det har vært kommentert i en annen tråd at mange bare planlegger langtur, og aldri drar. Så tenkte jeg fikk skrive litt om hva vi pusler med og at vi gjør litt mer enn å bare planlegge. Vi følger en plan der vi år for år forbereder båt og mannskap på langtur. Det handler om å bygge trygghet for egne evner, gode mestrings opplevelser, bygge mannskapets kompetanse og teste båten skikkelig ? Første skikkelige test av båt og mannskap ble gjennomført i sommer Vi seilte Østfold -Kristiansand-Edinburgh -Sæby -Göteborg -Østfold på 4 uker. 1200 nm totalt, hvorav ca 900 nm var uten land i sikte. Første døgnet ut fra Norge med 13-15ms og 3 m signifikant brytende sjø (det var meldt og vi var forberedt). Resten av tiden var det vind på 4-10 ms med 1/2-1 m signifikant sjø. Markant mer rotete sjø på engelsk side (Nordsjøen er grunnere og mer tidevannstrøm der). Vi brukte 2,5 døgn Kristiansand -Edinburgh (ca 380nm)og 3 døgn Edinburgh Sæby (ca 440 nm)Vi startet motoren når farten falt under 6 knop på vei til og under 5 knop på vei tilbake (vi hadde tidsfrist på ankomst Edinburgh pga 5-6 meter tidevannsforskjell) På grunn av kulingen ut fra Norge måtte vi falle av og gå lenger sør enn planlagt. Vi krysset ved Ekofisk. Værmeldinger når vi har 4G hentes fra Windy.com, fastseas (ruteplanlegging) og Weather4D. Når vi er i sjøen bruker jeg Weather4D via en Iridium Go. Tar ca 10 mi utter å laste ned en 300kb fil. Generell erfaring er at de undermelder vind - jeg ser derfor på hva de melder av vindkast også. Båten fungerte bedre enn forventet. Mannskapet har lyst til å seile mer langt. Dvs første test er bestått ? Vi hadde to mulige destinasjoner etter Edinburgh - Orknøyene/Shetland eller Sæby. Avhengig av vinden. Vinden bragte oss til Sæby Om noen fristes så er det en flott tur. Vi lå i Port Edgar Marina. Det er ca 15 minutter til Edinburgh flyplass dit man billig og enkelt feks flyr til London på dagstur om man ønsker det. Ankerdrammen i Edinburgh syntes vi var vel fortjent etter første skikkelige havstrekk. Turen fra Sæby til Gøteborg som før har vært lang ble nå kommentert med «Hæ, er vi fremme alt» fra yngste ombord ?. Yngstemann var forøvrig 14 år - han gikk vakter alene på dagtid. Bildene kommer ikke i kronologisk rekkefølge. Årets tur. 1200 nm tilsammen Ut fra Kristiansand. Litt spente var vi Jernbanebrua i Edinburg. Landemerke. Fidra lighthouse i Firth of Forth. Var vårt waypoint inn til Edinburgh "Hardhaus" i soloppgang midt i Skagerak. Vi kurser mot Skagen - og noen timer senere ropes det Land O'hoi ombord. Ekofisk. Stort anlegg! Vakta der våkna fort da jeg satte kurs rett mot ene platformen ca 2 nm fra. K16 opprop - hvorpå jeg beroliget de med at vi hadde kontroll, ville overholde 1000 m sikkerhetssonen og ville endre kurs så fort headingen på radaren var kalibrert (er ikke ofte man har et så stort og fast radarekko å kalibrere etter :-) ) Port Edgar på lavvann. 6 meter ... Takk for nå Edinburgh! Første solnedgang på vei mot Danmark. Deilig å være på havet igjen etter hektisk storbyliv i noen dager. Nordsjømåne :-) Delfiner Vi hadde besøk av mye delfiner begge veier. Dua Kalle søkte asyl ombord - 130 nm fra land. Plutselig var han der - midt i en serie MOB øvelser vi hadde der mannsakpet trente på å plukke opp fender vi kasta over bord. Kalle fikk vann og loff. Sov i masta i 12 timer før han satte kursen mot land da vi var tvers av Hirtshals Sæby - vi kom sent og det var plass :-) 250 meter FPSO (?) på svai utenfor Skagen Den ankerdrammen syntes vi var fortjent - vel i havn i Port of Edgar. Redigert 6.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Dere er noen tøffinger! Vi gleder oss til å følge dere videre med planlegging og tur Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 (redigert) Ref dieseltank over - målte med kanner her om dagen - og det er ikke mulig å få stua så mye kanner i rommet som jeg trenger av diesel :-( Redigert 6.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Da blir det tank. Kanner på dekk i tillegg kanskje? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
enslagsgjest Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Når er avreisedato/år? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
pacuare Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Veldig vanlig med kanner på dekk. Litt overrasket over at selv store båter har det (45-50 fot). Selv hadde jeg gått for innvendig tank. Har hatt nok vann over dekk til ikke å ville ha ting som bremser vannet, da kan lett rekker etc bli revet i stykker. Spesielt der dere har tenkt dere er det jo muligheter for mye vind. Men når så mange på langtur velger noe annet enn meg, er det antageligvis de som har rett. Lengste jeg har gått med motor er 500 nm, da var det ekko i dieseltanken. Og paddeflatt hav, så ingen alternativ å seile. En tur til Skottland er herlig. Men på 4 ukers tur kunne dere jo gått Caledonien, og litt inn på feil side av Skottland. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 18 hours ago, pacuare said: Men når så mange på langtur velger noe annet enn meg, er det antageligvis de som har rett. Kanner på dekk er en dyd av nødvendighet for mange, ikke noe å trakte etter. Mange løsninger på langtur blir en avveining mellom plass, komfort, budsjett og sikkerhet – spesielt på begynnelsen av lange overfarter har nok mange en totalvekt og balanse i båten som er alt annet enn optimal. Det går som oftest bra å forlate havn med en topptung båt som veier langt mer enn konstruktører har lagt opp til, men det er åpenbart beheftet med en risiko. Har sett noen tilfeller på kanten til det komiske, spesielt blant amerikanere som er vant til å dra på mye ræl og sjelden flytter på seg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 (redigert) pacuare skrev for 21 timer siden: En tur til Skottland er herlig. Men på 4 ukers tur kunne dere jo gått Caledonien, og litt inn på feil side av Skottland. Det var ikke rom for det på denne turen - men Hebridene frister ja Rutevalg innehar en viss dose demokrati da jeg ikke ser for meg å seile alene Redigert 7.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Hei Då eg var på langtur oppbevarte eg reservekannene i stuerommet føre masta. Reservekanner var òg nyttige då det ikkje var mogeleg å kjøpa diesel på kaikanten. For meg hadde det sete langt inne å montera ein ekstra dieseltank. Er det noko i vegen for å lagra diesel på kanner under dekk? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Lagre inne? Helvete kommer hvis noen ikke har skrudd korken 100% til. Eller hvis den løsner litt pga vibrering. Ikke gjør det! Snakker av erfaring. Løsningen er ha ordentlige lettvindsseil; å seile mer :) Vi var over til orkenøyene i sommer selv, i tillegg til 3 uker på sørvestlandet her hjemme. Brukte 150 liter diesel i sommer. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Spectre kannen har en smart låsemekanisme på korkene. Lettvindseil står på planen ja. Vurderer Elvströms wing on wing rulle løsning opp mot et Code seil Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Kanner på dekk må jo være noe dritt i dårlig vær. På den andre siden, alternativet er å lage faste tanker. Men de må jo tres ned gjennom nedgangen. Som for de fleste må være en begrensende faktor. Noen båter produsert av Oyster har tanker av glassfiber ute i borde, på hver side. Forbundet med et rustfritt rør med ventiler. Stivt opplegg som etter noen år begynner å lekke, dårlig engineering. Men å lage noe i glassfiber måtte vel kunne være et alternativ, om det blir utført ordentlig. Det beste er naturligvis vindmotoren. Jeg har lest om flere som har seilt i området, uten at tilgangen på diesel virker å ha vært noe stort problem. Den ene båten var en 38 fot Långedrag. Den andre en 40 fot Joshua. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Sun Flyer skrev for 13 timer siden: Lagre inne? Helvete kommer hvis noen ikke har skrudd korken 100% til. Eller hvis den løsner litt pga vibrering. Ikke gjør det! Snakker av erfaring. Godt poeng. Har planlagt å lagre inn på Shetland/Færøyene turen 19. Har et stort stuverom sånn ca inn mot midten av båten som ble brukt til septikktank tidligere. Men rommet er plastra i bunnen så evt. lekkasjer/søl vil ikke renne ut i bunnen av båten. Planen er å lage fester for reimer for å sikre kannene ordentlig, så kan jeg jo ofre en bleiepakke prevantivt i bunnen av stuverommet for å fange opp evt. lekkasjer/søl. Ulempen er at det er under køya mi så om det blir noe søl får jeg "gleden" av å sove i diesellukta resten av turen :-/ Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Er du riktig uheldig så setter det smak på mat som ikke er hermetisk eller pakket i tett emballasje. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.