Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

Men saken berører i liten grad Oslo-gryta, så da så.

 

Det er helt riktig for de fleste Princessene kommer fra Ålesund, Karmøy, Stord, Bergen og "sånne" steder! :thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I papirutgåva av Stavanger aftenblad i dag, står det at buet tar tilbake eit titals båtar som er betalt og levert, men der skjøtet framleis står på Johs Lunde Marine Group.

 

Bu-styrar Fredrik Bie seier i følgje aftenbladet følgjande: «Om vi kommer til å kreve at båteierne betaler hele kjøpesummen en gang til eller hvordan vi skal gjøre det, må vi komme tilbake til»

Link to post
Share on other sites

Stemmer dette er det virkelig ille.

Det ser ikke ut som om det er problemer med å få solgt båtene fra konkurssalget. Mange av de som ble lagt ut den 17. er allerede solgt.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Ja, snakker meg om å rane folk med loven i hånd!

http://www.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/1337552/Kreditorstroem_etter_Lunde-konkurs.html

 

De store banker og andre som har lånt ut penger dekker seg uansett, på bekostning av vanlige folk. Som vanlig. Og ikke innbill meg at finansfolk og Lunde ikke har visst hva de holder på med!

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Stemmer dette er det virkelig ille.

Det ser ikke ut som om det er problemer med å få solgt båtene fra konkurssalget. Mange av de som ble lagt ut den 17. er allerede solgt.

 

 

Det kan godt være at mange er solgt. Sikkert fordi man ser seg blind på KONKURSSALG ordet. Feks denne båten http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26929800 har ligget på kaien tilsalgs i et år, til 509. Den har minimalt av utstyr og er ikke så fin som annonsen har gitt uttrykk for. Da den stod tilsalgs tidligere, stod det i annonsen at den var strøken og kunne kjøpes usett. Den har noen gode skraper i baug og side, samt noen dype sår i fenderlist, og jeg hadde blitt ganske varm i hodet hadde jeg kjøpt den usett og funnet dem etterpå. Men, poenget er at såsnart den selges på KONKURSSALG greit nok noen lapper billigere så ryker den andre dagen. Det blir som med Elkjøp, man må sjekke førprisene før man handler. Det er ikke sikkert det er så mye å hente bare salget har et annet navn.

Jeg høres kanskje meget kritisk ut, men jeg har ikke hatt sansen for hvordan dette imperiet har vokst seg stort, og det får vanlige folk svi for nå. Jeg har ikke tapt noe på dette (heldigvis), men har sett på den båten jeg linker til her.

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Skulle vært starffbart. Her sitter det båteiere som har betalt og fått båtene med ferdig skattede penger, så kommer "noen" å henter båtene og forlanger at de betales en gang til eller så mister du båten. Det blir så feil i mitt hode , at jeg tror ikke det kommer til å skje i realiteten før jeg ser det.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det kommer nok til å skje enten du vil se det eller ikke hifo

 

Jeg skjønner at dette er vanskelig for dem det angår, men det er jeg som bostyrer nødt til å ha et profesjonelt forhold til. Der vi ikke blir enige om en avtale, blir jeg nødt til å realisere båten, sier Bie.

Med andre ord: Der ikke kunden vil betale båten på nytt må vi inndrive den og selge den til andre.

 

I går ble det klart at boet og Nordea, som har pant i verdier i selskapet, å bli enige om et salg av Johs Lunde Sylinderservice. I verste fall mister rundt 20 ansatte jobbene sine. – Det var leit, sier Bie.

Makan til tørr kommentar. Han skal i hvert fall ikke beskyldes for ikke å ha et profesjonelt forhold til saken !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Han skal i hvert fall ikke beskyldes for ikke å ha et profesjonelt forhold til saken !

Er jo selvfølgelig meget trist for de impliserte båteiere. Samtidig har bobestyrer en oppgave å utføre. Nemlig å få mest mulig verdier ut av boet.

Link to post
Share on other sites

Katastrofalt at folk mister pengene sine, men konkursloven er relativt klar. Den burde flere sette seg litt inn i. Mange av reglene er åpenbart i strid med hva folk flest oppfatter som rettferdighet!! Kyniske advokater, banker og økonomer bruker selvsagt konkursloven for alt den er verdt.

Kanskje burde KNBF og andre organisasjoner ta opp dette med myndighetene, med sikte på å foreslå endringer til loven, som gir bedre beskyttelse for kjøperene.

Redigert av Norfront (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det at bankene og bobestyrer, med loven i hånden, kan ta tilbake båter folk har betalt opprører de fleste av oss.

Kanskje Båtplassen, kanskje i samarbeid med KNBF, kunne starte en underskriftsaksjon der vi oppfordrer bobestyrer å følge moralske prinsipper.

Bare en tanke, hva mener dere?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

De store banker og andre som har lånt ut penger dekker seg uansett, på bekostning av vanlige folk.

 

I tillegg til staten som eier så er det vel stort sett vanlige folk som jobber i bankene, eier aksjer i bankene (direkte eller indirekte f.eks gjennom sin pensjonsordning) og har sine innskudd i bankene?

Mener du at bankene skal fravike sitt pant og sine rettighter bare fordi.....ja, hva da? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De som finansierer galskapen, i denne sammenheng bankene, har som regel sikret seg 1. prioritet i fall av konkurs.

Dette er jo helt vanlig. Dernest er det et titalls båtkjøpere som ikke har sjekket ut og sikret sine verdier godt nok. Så enkelt er det og bobestyrer Bie gjør som han skal.

Det hjelper ikke hva vi måtte mene er moralsk riktig, loven en krystallklar her og de som har vært ute en vinternatt før sikrer seg slik bankene gjør. Man bør jo heller spørre seg hvorfor båtkjøperne ikke har sikret sine investeringer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg kommet i den situasjonen ved at båten skal bli hentet.. ja da hadde den båten hvert borte..

Båt?? hvilken båt?? jeg har ikke fått levert noen båt?? betalt ja.. men ikke levert.. I norge eller sverige er det ingen reg plikt eller noe som helst (på båter under 15 meter og under 11 i sverige).. null prob og lure vekk en slik..

 

Det og lure unna ting fra boet er også en veldig vanlig måte og gjøre det på i slike saker..

 

En kan jo bare spekulere i hvor mye som "forsvinner" av sjefen selv i dette selskapet..

 

Kjenner jeg blir riktig så varm av slike saker.. retferdighetssans og folks rettsoppfattelse undergraves totalt.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Blir vettskremt av en slik som dette, kjøper en båt, betaler den og plutselig kan noen hente den og be om at man må betale den på nytt.. for meg høres det kriminelt ut, jeg ville kalt det svindel..

Legg frem kvitteringen for den betalte vare burde være godt nok bevis....

 

en ting er sikkert.. jeg kommer aldri til å kjøpe noe ny båt eller lignende uten å få alt av papirer osv når det betales..

 

Jeg syns virkelig synd på de involverte her, og det burde vel være noen de kunne saksøke for å få noe dekket?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Advokaten benytter ordet "skjøte", men regner med en utfyllt kjøpekontrakt med dertil kvittering er nok for at båten ikke havner inn i bostyrets portefølje.

Hvem "kjøper" og betaler en båt til x-antall millioner, uten kassalapp? :confused:

Link to post
Share on other sites

Å gå konkurs er i utgangspunktet ikke kriminelt, å ikke sikre seg er det heller ikke, men akk så dumt som mange nok en gang dessverre vil få erfare!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvem "kjøper" og betaler en båt til x-antall millioner, uten kassalapp?

Tja, si det. Noen har kanksje gjort det i god tro, stolt på selger. Andre har kanskje driti på draget for å si det forsiktig. Noen har muligens penger nok slik at tapet ikke betyr så fælt mye.

Link to post
Share on other sites

Advokaten benytter ordet "skjøte", men regner med en utfyllt kjøpekontrakt med dertil kvittering er nok for at båten ikke havner inn i bostyrets portefølje.

 

NEI! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Reglene er vel slik laget at hvis man er uvitende om de mest åpenbare selvfølger for vanlige folk, så har man tapt.

 

Johannes Lunde har jo gitt uttrykk for at han skal komme sterkt tilbake, noe som i seg selv er litt bråkjekt og kynisk uttalt i en sådan stund hvor anger ville være mer passende.

Link to post
Share on other sites

Han mener nok ordet "Skjøte" og ikke kjøpskontrakt. "Skjøte" eller "Bill of Sale" er dokumentet der eiendomen overføres. Det kan skje i kjøpekontrakten men ikke nødvendigvis. Er båten registrert i skipsregistret så har vi lært av Skipper Worse tidligere i denne tråden at registreringen av skjøten her er utslagsgivende.

 

Jeg forstår det nå slik etter å ha lest Skipper Worses innlegg tidligere i tråden at hvis båten fortsatt registrert i skipsregisteret på Johs Lunde så tilfaller båten Konkursboet om den er aldri så mye betalt, hentet, tatt i bruk osv.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...