Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

:thumbsup::flag_bp:

 

Veldig bra av nye Norsk Båtsenter - hvis dette holder seg oppe tror jeg de på sikt vil reetablere seg og gjenreise sitt varemerke. Det er bra for oss båtfolk og for bransjen, tror jeg, hvis det baserer seg på sunn og kundeorientert forretningsdrift.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Og ingenting er kanskje så ille at det ikke er bra for noen:

 

Konkurskupp for båtfolket

I det stille har konkursboet etter Johs Lunde solgt 30 båter til langt under markedspris. Frode Brakedal kom fra Fitjar for å se på sin nye båt i går. Den kjøpte han usett.

 

http://www.rogalandsavis.no/naring/article5505991.ece

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Flott at kjøpelysne båtfolk kan få seg en god handel, men selges uten garanti er dog grunn til å tenke litt igjennom handel, iallefall om en ikke har "unødvendig" mye penger. 10,000'ner kan fly fort om ting begynner å gå galt, og da er det greit å tatt høyde for det og kunne ha slike penger i bakhånd. F.eks Motorskadeforsikring er vel ett must i ett slikt tilfelle ville jeg tro.

Link to post
Share on other sites

I dagens utgave av Aftenbladet kan vi lese om en uheldig båtkjøper på Hundvåg som har betalt knapt en million for en Hydrolift i Juni 2010, 8 måneder før konkursen. Nå viser det seg at båten er pantsatt for over en million og registrert i skipsregisteret. Elcon finans har kontaktet båteier og informert om sin pant. Litt rart at ikke det er opplyst om regisrering eller pant i forbindelse med salget. Ifølge kjøperen er ikke båten merket med registreringsnr. noe sted. Kan dette ha vært en bevist strategi fra Lunde for å finansiere videre drift også på det tidspunktet.

Link to post
Share on other sites

Løseørepant er vel litt vanskelig å inndrive på båten - med mindre det er registrert i NOR?

 

Det er jo helt forkastelig om det er solgt båter som er pantsatt og der pantet ikke er slettet.

Link to post
Share on other sites

Nå viser det seg at båten er pantsatt for over en million og registrert i skipsregisteret. Elcon finans har kontaktet båteier og informert om sin pant. Litt rart at ikke det er opplyst om regisrering eller pant i forbindelse med salget.

 

 

Det er vel kriminellt/bedrageri?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Båtkjøperens Advokat sier i artikkelen at dette kan være snakk om det. Daglig leder i Norsk Båtsenter sport sier han føler seg like lurt som kundene i denne saken, og trodde pant var betalt ut i etterkant av salget, men nå viser det seg altså at disse pengene er gått inn i andre deler av selskapet. Johannes Lunde selv stiller seg uforstående til spørsmål rundt dette. Får håpe båtkjøperen kommer ut av dette på en grei måte til slutt.

Link to post
Share on other sites

Hvordan stiller saken seg om kontrakten sier at all pant skal slettes, og dette ikke er gjort?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

I dag åpnet Nye Bergen Båtsenter, og Arne Høvik stilte opp til intervju i Båtsans AS

Les intervjuet her

 

Som Sagaeier, er jeg veldig fornøyd med at Bergens fineste båtsenter åpner igjen. Her er det hyggelige folk og man føler seg velkommen. Uansett om man kommer for service/reperasjon/båtkjøp, eller bare stikker innom for en båtprat over en kopp kaffe :thumbsup:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som Bitteliten sier, båteieren må dekke inn pantet og kan melde sitt krav i boet. Avhengig av hva som faktisk skjedde omkring kjøpet/oppgjøret kan det teoretisk tenkes at enkeltpersoner kan holdes ansvarlig, men det er i praksis lite trolig. Det som tydeligvis har skjedd her, er at kjøperen har betalt uten at selger har slettet pant ... dvs. det har blitt overlatt til selgersiden å ordne med ivaretakelse av kjøpers interesser/heftefri overdragelse. Ikke alltid en god ide. Å betale for en registrert båt uten at noen andre enn selgeren garanterer heftefrihet og uten at man selv kontrollerer at tingene går rett for seg, er sjelden smart.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dersom det viser seg at selger har unnlatt å fortelle at båten var regisrert i NIS, vil det ha noen betydning for saken, eller er det bare kjøpers plikt å finne ut av dette selv?

Link to post
Share on other sites

Ser Aftenposten har en artikkel om saken i dag, de skriver blant annet

"Bie opplyser at advokater til flere kunder som har handlet med Lunde-konsernet, har varslet politianmeldelser. Dette gjelder uheldige kunder som har opplevd at banken har hatt pant i båter de har kjøpt. De har valget mellom å levere båten tilbake eller å betale den en gang til."

 

Nå har vel Norsk Båtsenter sagt at de sørger for at deres kunder blir skadesløse, men det finnes tydeligvis flere hunder begravet her.

 

Rettslig er det vel neppe noe å hente, da måtte det å motivere Johannes Lunde til å betale selv kanskje være en bedre vei å gå..

Link to post
Share on other sites

http://www.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/1343018/Skal_granske_Lunde-selskapet_Norsk_Baatsenter_AS.html

 

Det ramler stadig fler skjeletter ut av skapene til Mr.Lunde. Og hvis han virkelig ikke har hatt kjennskap til noe av alt dette grumset som media "lyver så fælt" om, bør han i allefall aldri starte opp mer enn max en grønnsaksbod.

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Ang. Johs Lunde konkurs.

Jeg hadde den tvilsomme æren å kjøpe ny båt hos et Johs Lunde firma i fjor høst. Det ble jo i og for seg en tvilsom affære, men det skyldes ikke det selgende firma, men heller transporten som de skulle besørge for levering til meg ihht kontrakt. Det er i ettertid lett å tenke seg at det sannsynligvis kan ha vært et Johs Lunde transport firma som stod for dette… (for ordens skyld vil jeg si at selger ordnet opp i det alt vesentlige i løpet av høsten slik jeg anser meg ferdig med den saken).

Men saken er at det er tilfeldighetene kunne til at det ble en 22 foter, nå registrert i småbåtregisteret, og ikke en 24 foter. Med 24 foteren (over 7m lang) kunne jeg sannsynligvis kommet i samme skvis som flere av båtkundene til Johs Lunde ved at båten hadde blitt registrert i Skipsregisteret og pantsatt av Johs Lunde firma. Jeg holder det som usannsynlig at jeg ville sjekket i Skipsregisteret for heftelser ved kjøp av fabrikkny småbåt hos en anerkjent båtforhandler. Jeg definerer som de fleste en 24foter som en småbåt og ikke som skip, og som logisk konsekvens registrert den i småbåtregisteret og ikke skipsregisteret.

 

Spørsmålet mitt er hvordan og hvorfor skulle jeg sjekke heftelser ved kjøp av fabrikkny båt hos en stor forhandler og hva er forbruker rettighetene i en slik sak?

Link to post
Share on other sites

I dagens utgave av Aftenbladet kan vi lese om en uheldig båtkjøper på Hundvåg som har betalt knapt en million for en Hydrolift i Juni 2010, 8 måneder før konkursen. Nå viser det seg at båten er pantsatt for over en million og registrert i skipsregisteret. Elcon finans har kontaktet båteier og informert om sin pant. Litt rart at ikke det er opplyst om regisrering eller pant i forbindelse med salget. Ifølge kjøperen er ikke båten merket med registreringsnr. noe sted. Kan dette ha vært en bevist strategi fra Lunde for å finansiere videre drift også på det tidspunktet.

 

I følge Skipsregisteret skal båten være merket med kallesignal en synlig plass inne i båten i selve skroget(motor rom eller dørk luke), dette skal ikke kunne skrues av. Størrelse på bokstaver skal være 6 cm høge f.eks. skravert inn og malt i kontrast farge mot bakgrunnen. Dette skal gjøres FØR registrering og bilde skal sendes inn før registrering blir gjennomført og klistermerker med reg nr til vindu/side kommer i posten.

 

Det jeg mener er: er det ikke reg nr så kan det ikke være pant i båten, er det skjært ut/ filt vekk er det svindel.

 

 

Om det er pant UTEN Reg nr gravert inn, f.eks min båt uten hin nr, hvordan skal man da finne ut om det er pant, forklare at den er hvit??

Link to post
Share on other sites

...., satser på at jeg ikke får noen krav derfra :tongue:

 

Tja, du skal kanskje ikke føle deg helt trygg?

Det ser jo ut for at alt annet i de ca 100 Johs.Lunde-selskapene var pantsatt, så hvorfor skulle ikke bensinen på tankene også være pantsatt :headbang: :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...