Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

Kan noen forklare en enkel gutt fra flatbygdene hvordan det er mulig for oppegående mennesker å kjøpe og betale en digger båt til over 1 mill kanskje 2..hva vet jeg?? og ikke få skjøta,bøta eller sørge for at den er reg.på seg sjøl..?? Har ikke selger et ansvar her ? Vi snakker tross alt ikke om en vaskemaskin til 10k her ! :confused::headbang:

Link to post
Share on other sites

Oki... Så da kan det foregå omtrent slik : Kjøper og selger shaker hands etter at kontrakt er underskrevet og 2 mill er overført og begge er enige om at båten blir stående hos selger,og detta trælet med skjøte og sånt tar vi siden en gang det passer.. Takk for handelen! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Skulle forundre meg om noen blir fratatt sine alt betalte og ervervede båter. Hvis det blir slik (noe jeg ikke tror ) mener jeg "sjefen" for dette burde nektes all fremtidig forettningsdrift.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt paa dette med at skjoetene ikke er overfoert til ny eier. Hvorfor gjoer man slikt egentlig? Og naar det skrives skjoete, mener man da at baaten ikke har byttet eier i skipsergisteret (NOR)?

 

regnskapsmessig sett er det et interessant perspektiv om man har faatt betalt for en baat og fortsatt eier den. Teoretisk har man da mulighet til doble verdiene i balansen. Man har oekt beholdningen av likvide midler (penger) og baaten er fortsatt i varelageret. Jeg undres om noen tar en kikk paa det etterhvert. Revisor svetter nok litt over konkursen akkurat naa og ser nok over ansvarsforsikringen sin

Link to post
Share on other sites

regnskapsmessig sett er det et interessant perspektiv om man har faatt betalt for en baat og fortsatt eier den. Teoretisk har man da mulighet til doble verdiene i balansen. Man har oekt beholdningen av likvide midler (penger) og baaten er fortsatt i varelageret.

 

Er det det som kalles dobbel bokføring :giggle:

 

Har fortsatt problemer med å skjønne at kjøpt og betalt båt ikke eies av den som har betalt.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Det har seg slik at betaling og eiendomsoverdragelse er to seperate transaksjoner som i det dagligdagse er ofte sammenfallende men slett ikke alltid. Når du har betalt så har du gitt en slags lån til selgeren og venter på at han leverer den avtalte leveransen. Når han immidlertid går konk før han leverer så er du bare en vanlig kreditor med en uprioritert fordring mot boet. Sånn er det bare.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det har seg slik at betaling og eiendomsoverdragelse er to seperate transaksjoner som i det dagligdagse er ofte sammenfallende men slett ikke alltid.

 

 

Her er også "fakturaens" innhold spennende. Hvis den inneholder hin og motornummer som ikke er uvanlig er eierskapet på kjøper.

 

Men jeg tror at kjøper har betalt båten på fjoråret med ønske om å få den levert på nyåret.

Mindre skatt og "nyere" båt.

 

Uansett er det nok noen svette sjeler hos revisor. Det kjedelige er båteiere uten båter og ansatte uten jobb.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Legger merke til at styreleder og daglig leder uttaler:

 

Siden Johs Lunde Marine Group gikk konkurs har vi jobbet med å forsikre oss om at våre kunder ikke skulle rammes økonomisk dersom også Bergen Båt ble rammet. Derfor er vi trygge på at ingen som har kjøpt båt av oss rammes økonomisk gjennom innbetalinger og ikke utleverte kjøpte båter.

 

Lurer på om de har dekning fra bobestyrer til å si noe sånt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Siden Johs Lunde Marine Group gikk konkurs har vi jobbet med å forsikre oss om at våre kunder ikke skulle rammes økonomisk dersom også Bergen Båt ble rammet. Derfor er vi trygge på at ingen som har kjøpt båt av oss rammes økonomisk gjennom innbetalinger og ikke utleverte kjøpte båter.

 

Det synes jeg var bra gjort av daglig leder Steine. Han skjønnte hvor det bar hen og sørget for at det var ingen åpne transaksjoner eller manglende leveranser fra hans side før han slo seg konkurs. :thumbsup:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Flott at Bergen båt forsøkte å rydde opp i slikt før konkursen.

Jeg ser at en rekke forhandlere (også Bergen båt) bruker gratis vinterlagring som et salgsargument.

Er dette på kjøpers risiko om forhandler går konkurs i løpet av vinteren?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en ny båt fra forhandler for en del år siden og båten ble stående (som del av avtalen) i forhandlers utstillingslokaler i påvente av våren. Jeg sjekket da mine rettigheter og fikk klar beskjed om at det var viktig å sørge for at båten var kjøpt, overtatt og i kjøpers hender (satt på henger og kjørt en runde rundt kvartalet) før den gikk tilbake til forhandler i opplag for ellers kunne jeg risikere at båten ville gå inn i boet ved en konkurs!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Høres jo helt logisk ut, juridisk sett! :confused:

 

Kunne vel også være lurt å filme denne kjøreturen (evnt. legges på Youtube) så er man vel ekstra sikret mot at skuta havner i konkursbo? :giggle:

 

Nei det skal ikke være enkelt.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nei, enkelt er det ikke, men når det er snakk om (egne) verdier til mange hundre tusen eller sågar millioner så synes jeg faktisk at vi alle plikter å sette oss litt inn i lover og regler og ikke bare "trodde at", og "det er urimelig osv", etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Johannes Lunde virker utrolig naiv. "15 millioner fra konkurs". Fakta (nært i hvertfall) 15 mill i tap hver dag...

 

"Jeg kommer tilbake" Tror han skal lete lenge etter samarbeidspartere både banker, investorer og leverandører.

 

Dette er av norgeshistoriens største konkurrser.

 

 

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hva som menes med skjøte på en båt. Dersom båten ikke skal registreres i Skipsregisteret, blir det vel "lølsøre"? Slik at dersom du har båten i din besittelse kan du hevde eiendomsretten til båten. Har du samtidig kvittering for båt og evt produsentens papirer (Instruksjonsbok og samsvarserklæring), er det mulig å dokumentere denne eiendomsretten. Hvordan kan da boet komme tilbake og hente denne båten?

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt paa dette med at skjoetene ikke er overfoert til ny eier. Hvorfor gjoer man slikt egentlig? Og naar det skrives skjoete, mener man da at baaten ikke har byttet eier i skipsergisteret (NOR)?

 

Ja, det er registrert overgang av eiendomsrett (registerhjemmel) de mener. Et skipsskjøte er det samme slags dokument som et skjøte på fast eiendom, det har det samme "operative" innhold: En uforbeholden erklæring om at eiendomsrett har gått over. Det er "virksomt" mellom partene fra det er undertegnet og kjøper har fått det i hende, men beskyttelse mot selgers kreditorer får man først ved registrering (tinglysning).

 

Betydingen ved båtkjøp, ut fra det som nå har skjedd med båtkjøpere i Lunde-systemet, er forsøkt forklart i denne artikkelen.

 

regnskapsmessig sett er det et interessant perspektiv om man har faatt betalt for en baat og fortsatt eier den. Teoretisk har man da mulighet til doble verdiene i balansen. Man har oekt beholdningen av likvide midler (penger) og baaten er fortsatt i varelageret. Jeg undres om noen tar en kikk paa det etterhvert. Revisor svetter nok litt over konkursen akkurat naa og ser nok over ansvarsforsikringen sin

 

Det finnes et eksempel fra en annen kant av landet der en båt ble registrert i selger-firmaets navn skipsregisteret, lenge etter levering. Båten var løsøre ved levering og rettsvern skulle være oppnådd ved kjøpers overtakelse, men kjøper tapte første runde i retten. Saken ble anket og er ennå ikke ferdig i systemet.

 

 

Jeg kjøpte en ny båt fra forhandler for en del år siden og båten ble stående (som del av avtalen) i forhandlers utstillingslokaler i påvente av våren. Jeg sjekket da mine rettigheter og fikk klar beskjed om at det var viktig å sørge for at båten var kjøpt, overtatt og i kjøpers hender (satt på henger og kjørt en runde rundt kvartalet) før den gikk tilbake til forhandler i opplag for ellers kunne jeg risikere at båten ville gå inn i boet ved en konkurs!

 

Neste gang gjør du helst noe annet, for den turen rundt kvartalet kan lett bli ansett som et pro forma tiltak som ikke er godt nok hvis det settes under lupen. Det finnes bedre metoder.

 

 

 

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Neste gang gjør du helst noe annet, for den turen rundt kvartalet kan lett bli ansett som et pro forma tiltak som ikke er godt nok hvis det settes under lupen. Det finnes bedre metoder.

 

Det var en litt flåsete kortversjon av hva jeg gjorde for jeg hadde mine dokumenter i orden som viste at jeg hadde tatt levering av båten, hentet den og fått den satt på egen henger og en god stund senere levert den inn til vinteropplag og med en arbeidsinnstruks over ting som skulle gjøres.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...