Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

Det synes jeg var bra gjort av daglig leder Steine. Han skjønnte hvor det bar hen og sørget for at det var ingen åpne transaksjoner eller manglende leveranser fra hans side før han slo seg konkurs. :thumbsup:

Dette kan få følger i konkursbehandlingen. Det er ikke lov å forfordele midlene i boet når man skjønner at det kommer til å gå galt. Slike disponeringer kan bli omstøtt.

Link to post
Share on other sites

Det kan vere at daglig leder ikke har satt seg inn i lover og regler vedr forhåndsbetalte båter.Men honnør skal de ha både daglig leder og styreformann som legger ut tlf.nr de er å treffe på midt opp i en konkurs,dette står det i mine øyne respekt av,i stedet for å gå i dekning.

Link to post
Share on other sites

Han (bobestyrer) håper det skal være mulig å berge bedriftene og arbeidsplassene som ligger under paraplyen Norsk Båtsenter, som har hovedkontor i Bergen.

 

– Det er en stor konkurs i seg selv. Men der har vi et håp om at vi i nær fremtid vil inngå en avtale med interessenter som kan sikre videre drift, sier Bie.

 

Hentet fra Hegnar.no

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er pr dags dato ingen båter til salgs i fra Norsk Båtsenter.Ikke på finn i allefall.Da er det vel slutt med høy sigarføring på kongen i Oslo og da.Har vel ventet på dette noen år.Gutta der hadde vel over 60 stk med seg til London boat show. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Husker godt når Lunde-gruppen hadde styremøte hos en av forhandlerne jeg var leid inn hos.... der sto det ikke en eneste luksus-SUV utenfor i prisklasse under en mill, og på messene hadde de et ekstremt forbruk på fester, middager o.li. som ingen av de andre utstillerne var i nærheten av å kunne matche :cheers_wine: Håper denne konkursen kan bidra til å jekke disse kjekkasene ned på det nivået de hører hjemme :diving: :diving:

Link to post
Share on other sites

Lunde føler seg urettferdig behandlet og tar et kraftig oppgjør med pressen etter konkursen i Lunde Gruppen. Se tv-intervjuet:

 

http://www.aftenbladet.no/tvaftenbladet/article1338346.ece

 

Ikke sikkert dette er den mest konstruktive tilnærmingen.....

 

Handelsbanken har forøvrig nå levert et krav på 90 mill:

 

http://www.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/1338603/Handelsbanken_krever_90_millioner_etter_konkursen.html

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

En artikkel i Båtmagasinet sier:

 

Informasjoner Båtmagasinet sitter inne med tyder på at minst 25 båter for øyeblikket er registrert i Skipsregisteret med et av Johs. Lundes konkursrammede selskaper som eier.

 

Og så kommer en interessant uttalelse fra en direktør i Skipsregisteret; ikke at det er overraskende, men verd å merke seg:

 

Assisterende direktør Anita Malmedal i NIS-NOR sier på Båtmagasinets henvendelse at også nye eiere har et ansvar for å undersøke om fartøyet er registrert i skipsregisteret og medvirke til at skjøte blir registrert. Meldeplikten påhviler både selger og kjøper. På samme måte som ved fast eiendom, må kjøper av registrert båt forsikre seg om at skjøte blir utstedt og registrert senest samtidig med at betaling finner sted. Det kan derfor være praktisk at oppgjør finner sted ved å benytte bank, megler eller advokat.

Etter loven skal endring av registrerte opplysninger, herunder eierskifte, skje innen 30 dager. Det er med andre ord ingen grunn til å stole på at en selger, som kanskje har lovet å ordne overskjøting, faktisk har gjort det.

En båteier kan gratis og enkelt selv gå inn på NIS-NOR sine hjemmesider www.nis-nor.no og finne alt av vital informasjon om et fartøy som befinner seg i registret.

Hvis en er i tvil kan en også ta direkte kontakt med registeret.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Mulig det er svart på tidligere.

Hvis en har kjøpt, betalt, registrert i skipsregisteret fått skjøte på båten.

Sjekket og fått bekreftet hos sjøfartsdirektoratet at eierskapet er overført. Men har båten i vinteropplag hos en forhandler som går konk.

DA kan vel ikke konkursboet beslaglegge båten?

 

Lagt til: Båten har ikke vært på utsiden av selgers lokaler.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Lagt til: Båten har ikke vært på utsiden av selgers lokaler.

 

Så man har faktisk aldri tatt levering av båten?

 

- Vi har solgt aksjer i to selskaper som kan leve bra videre. Begge selskapene har vært isolerte øyer i forhold til mellomværende med resten av Lunde Gruppen, sier bostyrer Fredrik Bie til dn.

 

De første selskapene som er solgt unna er Halling Frakt i Ål og Vallø Motor på Tolvsrud i Tønsberg kommune. Videre har Bie sørget for at Garstad Båtservice får fortsette.

 

- Jeg er fornøyd med at boet så at dette var drivverdig og ville redde arbeidsplassene, sier daglig leder Helge Rossebø i Garstad as, som er navnet på det nye selskapet, til avisen.

 

Hentet fra Hegnar.no

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så man har faktisk aldri tatt levering av båten?

 

Forsåvidt riktig, men betalt, skjøte overført, registrert i skipsregisteret på ny eier. Båt kjøpt og overdratt i November, men etter avtale med selger, stå i oppvarmede lokaler hos selger/produsent frem til påske.

 

Har ingen tro på at dette firmaet kommer til å gå konk, men har informert den nye eieren om denne tråden.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det var bra for Princess. La oss haape at de sammen med Princess tar ansvar for en del av de kundene som lider i dag.

 

Sunseeker tok ansvar da en stor forhandler av dem i Hellas (tror jeg) gikk konkurs. De valgte aa holde kundene skadesloese og tok tapene selv. Det kostet med masse penger, og foerte kanskje ogsaa til det eierskiftet som skjedde i fjor. Men merket kom styrket ut av hendelsen. Paa lang sikt er nok det det viktigste.

 

Men utifra min lille kjenneskap til andre saker fra Princess ville jeg blitt veldig positivt overrasket om de tok ansvar paa samme maate.

Link to post
Share on other sites

Hva er grunnen til at en importør registrerer båtene i skipsregisteret? Er ikke ofte disse båtene ofte solgt før de er produsert?

Hvorfor da først registrere dem der for å senere flytte dem over?

Hvorfor har ingen av disse stått fram? For en stund siden så etterlyste NRK disse personene gjennom BP - tipper planen var å fortelle om en stakkar familie som måtte levere sin kjære båt tilbake.

Skyldes denne registreringen at man på noe vis kunne få en fordel regnskapsmessigt? For kjøper og selger? At dette ikke er tragiske skjebner, men oppfinsom regnskapsgymnastikk som nå slår tilbake som en bumerang?

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...