Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

Jeg holder det som usannsynlig at jeg ville sjekket i Skipsregisteret for heftelser ved kjøp av fabrikkny småbåt hos en anerkjent båtforhandler.

 

Spørsmålet mitt er hvordan og hvorfor skulle jeg sjekke heftelser ved kjøp av fabrikkny båt hos en stor forhandler og hva er forbruker rettighetene i en slik sak?

 

Enig. Vil tro at de færreste faktisk tenker på dette ved nybåtkjøp hos forhandler. Hvorfor er det lovlig å selge en båt uten å informere om at det egentlig er en bank som eier båten? Hadde ikke alt blitt mye enklere i alle sammenhenger hvis selger hadde hatt opplysningsplikt om dette?

 

Hvis denne Lunde-karen har solgt båt til "rett" person, og denne personen plutselig får et brev om at han må betale båten én gang til eller levere den tilbake, så kan en slik sak brått få store konsekvenser for den fysiske helsa til Johannes Lunde.

 

Jeg kjenner til flere enn én person som hadde tatt dette temmelig personlig og følt seg lurt, og stått på døra hos Lunde med et krav jeg tror han ville ha tatt temmelig alvorlig. Veldig dumt å holde på slik hvis man ikke er ett hundre prosent sikker på hvem personen man har solgt båt til faktisk er...

Link to post
Share on other sites

Et lite tankekors er jo hvor mange av oss som hadde sjekket om det var heftelser på bilen dersom vi kjøpte en fabrikkny bil fra annerkjent forhandler. Tror ikke det er mange som hadde sjekket det heller. Jeg hadde i hvertfall garantert glemt å sjekke det, selv om det kunne vært en sannsynlighet for at bilen var pantsatt av forhandleren :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikke overfor banken, men vil nok gi en bedre begrunnelse for et erstatningsansvar.

 

Dette blir nok en lærerik sak for mange båteiere og båtkjøpere, men det er en liten detalj jeg lurer litt på. En del av dem som kjøper båt finansierer med salgspant. Dersom dette er tilfelle med noen av båtene Lunde har registrert, solgt og pantsatt (i en eller annen rekkefølge) så blir denne saken ekstra pikant.

 

Dersom Lunde har unnlatt å merke de registrerte båtene med kjennesignal er det vel en uregelmessighet i forbindelse med måling, og ettersom Lunde er i tollmyndighetenes søkelys kan det jo for den saks skyld være mulig at det er en helt annen (men veldig lik) båt som er fortollet og registrert.

 

Men det eneste halmstrået for de uheldige båtkjøpere er vel om kjøpekontrakt er datert og betalt før dato for registreringen i NOR.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøtummel: Du må være klar over at Johs Lunde har tatt svindelen til ett nytt nivå. Vi som har vært på planeten en god mannsalder husker at man gispet over at Kjøles Bilutleie i Oslo solgte samme bilen mer enn en gang.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk vondt i magen når jeg leste historien haugi linket til. Dette er rett og slett forjævlig. Må innrømme at jeg aldri har sjekket om pant er slettet de gangene jeg har handlet med firma.

Link to post
Share on other sites

Hvor trygt er det å kjøpe båt nå hos eksempelsvis Norsk Båtsenter? Er det ansatte og Dgl leder som har overtatt?

Det som er gjort angående pant må også dgl leder og muligens endel ansatte kjent til?

Link to post
Share on other sites

Jeg undres over dette :

 

All den tid der er foretatt uregelmessigheter i forbindelse med salg av båter, hvor man ikke har "fullbyrdet" salget slik at den er båteierens eiendom, og er foretatt av ansatte i konkret firma. Kan berørte båtkjøpere stille ansatte til ansvar? Der er jo ikke noe i boet og hente....

 

Jeg mener, kan ansatte gjøre omtrent hva man vil som ansatt i firma uten og stilles til rettslig ansvar for handlinger utført?

 

Alternativt daglig leder, de er jo "ansvarlig for sine rutiner/ansatte/etc".

 

Hvis det blir fremstilt korrekt i media, vil jeg jo tro dette er bedrageri, dog på spekulativ måte?

Link to post
Share on other sites

Undres over hvor lite denne saken er kommet fram i nasjonale medier, når en tenker hvor stor den er og at enkeltpersoner nå blir rammet, og at dette er en av norges historiens største konkurser.

NRK har dette til en lokal sak og når eg søkte på Johs Lunde på VG fikk jeg kun opp saker rundt Dekkkjedens vekst og Norges Største Yacht...

 

Rettelse, jeg undres ikke.... Vg har gjort næringslivs nyheter til kjendistoff, Dette er vel mer VG sin definisjon på næringslivsnytt

Link to post
Share on other sites

Jeg mener, kan ansatte gjøre omtrent hva man vil som ansatt i firma uten og stilles til rettslig ansvar for handlinger utført?

 

Nei, den enkelte ansatte og for den saks skyld styremedlemmer har et ansvar de må svare for i en eventuell rettssak. Den dårlige nyheten er at de neppe har personlig økonomi til å svare for erstatningskrav. Hva gjelder de pantsatte båtene er det spørsmål som advokater kan mene forskjellige ting om, men advokatene er sikkert hjertens enige om at de som har kjøpt båtene må betale advokatene for råd og hjelp.

Link to post
Share on other sites

Å ta pant i en båt firmaet solgte 2.5 år tidligere er REN svindel, dette må da gå på signerende part personligt!!!

vil nesten kalle det tyveri av båtverdien... forsikrings sak?

Firmaet har frasakt seg eiendomsretten på båten ved kontrakt signering og komplett oppgjør, og har ingen rett til låneopptak.

 

Ser at han som skrev nrk repotasjen ikke har hatt tunga rett i munnen...

"For tre år sidan kjøpte Egil Nøland båt for 2 millionar kroner hos det konkursråka selskapet Johs Lunde."

"Det viser seg at Nordea tok pant i båten han kjøpte i november i fjor. Tre år etter at Nøland kjøpte båten."

 

Men jeg tolker det slik at lånet kom i november og han kjøpte den for 3 år siden

 

Skulle det vise seg at det ikke er noe kjennemerke gravert inn innvendigt i skrog har ikke NIS gjort jobben sin..

og da er det vanskligt å tenke tanken på at den kan være skips registrert.. muligt NIS kan søke på HIN nr på nye båter.. men tenk om saken er levert en saksbehandler og ikke registrert.. samler du alle papirer i forkant kan du vel sende di inn når det passer deg og få den registrert og ta pant i den...

 

Frustrert jeg....

Her er det bare en ting å gjøre senk skuta og ta forsikrings pengene for di er jo dine... så kan boet få koordinatene til båten sin :giggle:

Redigert av Luco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det blir fremstilt korrekt i media, vil jeg jo tro dette er bedrageri, dog på spekulativ måte?

Jeg syns du har mange gode poenger her, Verrie!

Man finner ikke ord når slik forretningsdrift skal karakteriseres!!

Det undrer meg også hvor de såkalte "statsautoriserte" revisorene er, når en bedriftseier kan få lov til å ture frem på denne måten. Er ingen i slike sammenhenger ansvarlig for de de gjør/ikke gjør?

Link to post
Share on other sites

Slik jeg leser artikkelen fra NRK, kommer det frem at Johs Lunde selskapet har valgt å pantsette en båt de selv har solgt og motatt oppgjør for for 2.1/2 år siden, fyttigrisen sier nå jeg. Håper endelig alle kortene kommer på bordet her, det er nesten så jeg ikke klarer å tro det.

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den dårlige nyheten er at de neppe har personlig økonomi til å svare for erstatningskrav

Skal noen båteiere lide for dette , mener jeg bestemt at ansvarlige selgere og eiere av josh konsernet skal være ribbet til benet og litt til før det skjer.

Link to post
Share on other sites

Men jeg tolker det slik at lånet kom i november og han kjøpte den for 3 år siden

Det ser sånn ut ja, men det store spørsmålet er når båten ble registrert i NOR (ikke NIS). Dersom Lunde har registrert båten først etter at kunden har kjøpt og betalt båten så er det håp i hengende snøre, men dersom båten ble registrert før den ble "solgt" så er nok løpet kjørt. Kunden ble lurt allerede for tre år siden, men har ikke oppdaget det før nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt 3 nye båter de siste årene, riktignok ikke hos Lunde, men det har aldri falt meg inn at det skal være heftelser på en ny båt kjøpt av forhandler. Det er meg helt uforståelig at noe slikt skal kunne skje.

Og skulle jeg slumpe til og komme over en bruktbåt, solgt hos Lunde som ny så ville jeg være på vakt, om ikke kutte ut hele handelen før den den eventuelt hadde begynt. Og hvem vet om det ikke er havnet slike båter på bruktmarkedet allerede. Da er det vel nåværende eier som sitter i saksa.....

Link to post
Share on other sites

registrert før/under/etter, svindel uansett!!!

Er den registrert etter kjøps dato.kan den vel anuleres da DET ER SVINDEL og rettmessig eier ikke har bed om registrering. Da blir det jo mangelfull dokumentasjon under registrering og det er jo NOR sitt dokumentasjons sikkrings system som må ta ansvar for.

Link to post
Share on other sites

For noen år tilbake lurte jeg på en ½ år gammel bruktbil, merkeforhandler som opprinnelig hadde solgt den. Kjøper ”var misfornøyd” og hadde byttet den inn i en annen.

 

Bilen stod med reg.nr. og firmaets selger bedyrte det ikke fantes heftelser, men en sjekk viste den var pantsatt for kr. 1,5 mill. – varelageret var pantsatt ” en bloc”.

Sannsynlig at første kjøper ikke visste noe, bilen var jo kjøpt ”brand new” og jeg mistenker at de ikke hadde tenkt å slette ved annengangssalget heller.

 

Hvordan det går an . . . . vites ikke, men moralen må bli:

Helt sikre er bare skatteseddel og døden.

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen av de som har litt mer peiling på dette med pant og panteobjekter kan forklare litt mer vedrørende pantehaver, som jo i dette tilfellet er Nordea Bank ASA.

 

Er det ikke slik at Johannes går i banken og signerer et papir, deretter ordner banken resten, og tinglyser disse pantene osv.

Har ikke de et ansvar for å undersøke om det de tar pant i er solgt for 3 år siden, selv om pantet forøvrig er rettmessig pga. mulige ulovligheter fra Lunde?

Jeg forstår at de ikke har et lovlig ansvar, for da hadde de sikkert fulgt opp bedre for å sikre sine interesser, men hva med moralsk ansvar?

 

Jeg spør fordi jeg ved et par tilfeller har vært borti Nordea ved konkurser og mislighold, og har også hørt om mange saker fra andre, blant andre bekjente som til stadighet blir utnevnt som bobestyrere, og mitt inntrykk er at Nordea låner bort hele banken i gode tider, og er hensynsløse i dårlige tider, og kun er interessert i å dekke sin egen rygg, uten hensyn til andre kreditorer, kunder, mennesker eller hva det måtte være.

Ikke at det i seg selv er overraskende oppførsel fra en bank, men i de sakene jeg har vært borti selv, og tapt mye penger i som kreditor, og i de tilfellene jeg har hørt om fra andre, så er det alltid Nordea som går igjen som den banken som er verdens beste så lenge alt går bra, og ved første tegn til motgang er Nordea også den banken som ikke finnes interessert i komme til løsninger, men som begjærer konkurs og selger alt raskest mulig, og som i sammenligning med andre banker ikke virker til å være interessert i få til den beste løsningen, men å kun få inn det de kan NÅ?

Kanskje bare min erfaring, men jeg er ikke kunde der, og kommer heller aldri til å bli det, og jeg har ved flere anledninger når jeg har fulgt denne saken tenkt at så lenge det er Nordea det er snakk om, er det ikke håp.

Alle andre kommer til å gå på en smell, og Nordea er sannsynligvis de eneste som kommer unna uten de store tapene når de har solgt alt og dekket sine prioriterte krav pluss grove forsinkelsesrenter og gebyrer, som selvfølgelig løper helt til saken er avsluttet?

 

Har lite til overs for den banken, og håper virkelig de går på en stjernesmell smash.gif

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er den registrert etter kjøps dato.kan den vel anuleres da DET ER SVINDEL og rettmessig eier ikke har bed om registrering. Da blir det jo mangelfull dokumentasjon under registrering og det er jo NOR sitt dokumentasjons sikkrings system som må ta ansvar for.

Kan heller ikke forstå annet enn at dersom Nor har latt registrere en båt i annens navn enn rettmessig eier, så er dette registeret sitt problem, og registreringen ugyldig. Hvis ikke er det jo bare å registre seg en båt så slipper en å betale for den :crazy::cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner heller ikke hvordan et pant kunne registreres i en båt som var solgt for flere år siden. Betyr det at hvem som helst kan registrere pant i andres båt om de har de nødvendige opplysninger?

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...