Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

Kan man søke på breg.no for heftelser på båter egistrert i NOR, eller må man ringe? Eller søke annet sted?

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Høivik er i dag leder i Nye Norsk Båtsenter i Bergen.

Han understreker at bedriften hadde rutiner for dette, og det var vanlig at når pengene for båthandelen var på konto, så ble registreringen slettet.

Hvis kunden ønsket det ble båten omregistrert.

 

– Men det kan selvfølgelig ha skjedd en menneskelig feil, slik at registreringen ikke har blitt slettet, sier han.

 

 

Æhh, menneskelig feil ! 15 ganger !!! Sikkert !

 

 

Link to post
Share on other sites

Kan man søke på breg.no for heftelser på båter egistrert i NOR, eller må man ringe? Eller søke annet sted?

 

Skipsregistrene registrerer slikt i sitt eget register, og det hjelper ikke å søke i feil register. Vær også oppmerksom på at elektronisk søk ikke gir dagsfersk status, så i praksis bør en overdragelse ta noen dager dersom en ønsker 100 prosent sikkerhet.

 

Det er så utrolig lett å søke i dette registeret, og du kan søke på HIN/CIN-kode eller kallesignal, så det burde ikke være noen grunn til å la være å sjekke egen båt når en kjøper. Det er heller ikke så dumt å spørre forhandler om båten er registrert i NOR, noe som nå og da er gjort i forbindelse med at forhandlerens bank ønsker å ha pant i varelager. Du sparer mange tusen på et registreringsarbeid som gir båten merverdi når den selges. Omregistreringsavgiften er en engangsavgift.

Link to post
Share on other sites

I følge papirutgåva av Stavanger aftenblad, er Johs Lunde i gang igjen. Han har stifta selskapet Johs Lunde Gruppen AS, og selskapet Hydrolift Stavanger. Det siste selskapet har til formål å drive med «Båtsalg og båtmegling, import og eksportagentur, service og reparasjonsverksted for båter og alt hva herved står i forbindelse, utvikling og forvaltning av fast eiendom samt deltakelse i selskaper med lignende virksomhet.» Johs Lunde er styreleiar og einaste person i styret.

Link to post
Share on other sites

Antar John Lunde løper en aldri så liten risiko for "konkurskarantene" når saken omsider er ferdigbehandlet? Vil dette i så fall få noen betydning for disse nystiftede selskapene?

Link to post
Share on other sites

I følge papirutgåva av Stavanger aftenblad, er Johs Lunde i gang igjen.

Ja, da vet vi ihvertfall hvor de resterende verdiene etter konkursboet mest sannsynlig kommer til å dukke opp etter hvert. Tipper mye av løsøret etter rotet i Lunde-gruppen kommer til å dukke opp her!

 

Husker selv alle lastebilene som sto utenfor lunde-forretningen jeg jobbet på for flere år isden og tømte varelager bare kort tid før de slo sjappa konkurs og stakk av fra regningene til bl.a. meg, båtleverandører, bank, og kundene mistet sine rettigheter :puke: Alt fra verktøy, jollemotorer, brosjyrematriell,kontormøbler, datautstyr, krybber, opplagsutstyr ect. og mye mer ble bare sendt avgårde til en annen forhandler rett før stakk av fra regningene og forpliktelsene sine :boxing:

Link to post
Share on other sites

Noen får båtene sine, 3 stk nye Prinsesser går ut fra Egersund Nå. på vei nordover.

 

(klokka her inne på inlegget er jo feil så det holder. tiden er nå 1540) Vi har sommertid nå :)

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ja,ja, herr Lunde gråter ikke over spilt melk; den var nemlig ikke hans.

Og en liten mill for å unngå personlig konkurs er vel ikke noe problem å hoste opp.

 

Penga rår og makta ter seg.

Link to post
Share on other sites

Careka: Du kan krysse av for sommertid på kontrollpanelet ditt her på båtplassen så får du rett klokke :smiley:

Takk for tipset Helge, men det er avkrysset for automatisk justering, det funker bare ikke.(i går)

men nå gjør den det. :flag_bp:

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vel,vel... Jeg har nå vært registrert i disse "fantastiske registre" og opplevd med to båter at registeret ikke har klart å sette ny eier på båten etter omregistrering...

 

Ser denne formuleringen lett kan missforstås.

Det er småbåtregisteret jeg henviser til med tanke på rot.(både før og etter RS sin overtakelse)

Er registrert i NOR nå, og har ingen planer om å forandre dette:-) :thumbsup:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I følge papirutgåva av Stavanger aftenblad, er Johs Lunde i gang igjen. Han har stifta selskapet Johs Lunde Gruppen AS, og selskapet Hydrolift Stavanger.

 

Merkelig at Bård Eker lar ham så mye som tøtsje Hydrolift-navnet. Hos Hydrolift i Fredrikstad skal Santander Bank i morgen Lørdag auksjonere bort 6 Hydrolift båter etter JL-konkursen.

 

Guttungen på 16, som har noen få kroner igjen etter mopedkjøp lurte på å ta seg en tur og starte med å by kr 500,- på hver båt. Da kan han skryte i guttegjengen av at han har vært med i budrunden på Hydroliftene... :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvorfor det? De verdier som Johs har satt over på dem, blir vel neppe rørt...

Nei, jeg har ikke dokumentasjon på hvilke verdier som er reg på hvem, og hvor store de eventuelt er... Ser bare ikke grunn for å synes synd på familien...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det sies at kona og barna til svindlere som han lider i slike saker, men her er det snakk om så store penger og masse privatpersoner rammes at det kan være direkte livsfarlig.

 

Hadde det vært meg som satt i hr Lundes underbukse nå så hadde jeg sendt kona og barna til ukjent adresse for jeg hadde slett ikke vært sikker på at ikke noen vil ramme meg via å drepe dem, hvem vet hvor langt et ufattelig sint menneske kan strekke seg for å hevne seg. En privatperson som ser sparepengene/drømmebåten de har opparbeidet seg gjennom et langt liv bli stjålet på lys dag uten å kunne gjøre noe med det.

 

Uff uff

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det? De verdier som Johs har satt over på dem, blir vel neppe rørt...

Nei, jeg har ikke dokumentasjon på hvilke verdier som er reg på hvem, og hvor store de eventuelt er... Ser bare ikke grunn for å synes synd på familien...

 

Kjetil S

 

 

Mulig jeg husker feil, men har han ikke mindreårige barn som vel neppe kan klandres for det hele og neppe synes det er særlig morsomt i kameratflokken å ha bilde av sin far (som de kanskje til og med er glad i) i avisen både titt og ofte og da ikke med særlig positiv omtale. Skjønner at du ikke ser det poenget, trist egentlig, men sånn er det vel bare.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg synes dette faller helt på sin egen urimelighet.

I det tilfellet det er linket til dreier det seg om en båt som ikke er registreringspliktig. Det fremkommer også av artikkelen at registreringsnummeret ikke er synlig før man har skrudd løs styrekonsollen.

Skal man få en båt registrert i NOR må man sannsynliggjøre at man er rettmessig eier via handelfaktura. Deretter er det krav til oppmåling og så kan båten belånes.

Når så en registrert båt(uten synlig registreringsmerke) selges videre, må ny eier selv sjekke eventuelle heftelser(litt usikker på om dette finnes i Brønnøysundregistrene, men det er vel der det MÅ registreres). Siden dette ikke er noen form for pliktig registrering så må vi gå ut fra at enhver båt over 7 meter KAN være registrert.

Når panten er registrert på 3.dje part og registreringsmerket er usynlig, hvordan i all verden skal man da få kontrollert om båten er pantsatt ?????

 

Dessuten viser vel dette at denne pantsettingen er gjort med så uedle motiver at Johannes Lunde ikke bare burde vært fratatt muligheten til å drive eget firma i all fremtid, han burde vært tiltalt for grovt bedrag og sendt i retten. En rettskraftig dom vedrørende fremgangsmåten ville kanskje kunne virke formildende i forhold til båteierne ? Det ble rett og slett bedratt når det ikke ble opplyst om panten i objektet de kjøpte og denne heller ikke ble slettet.

 

Jeg blir så inni granskauen forbannet på denne Johannes Lunde at jeg håper han ikke noen gang kommer i min vei !!!!

(Nå ønsker jeg meg faktisk "Gapestokken" tilbake)

 

Redigert: Ser nå at flere båteiere har levert inn anmeldelse.

En av de har til og med fått registrert panten 6 dager etter han hadde kjøpt og betalt båten, hvordan er DET mulig ????

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...