Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

nå skal vel ikke sønnene måtte svi for "fedrenes synder" - men det er jo helt klart interessant å få vite hvor disse pengene kommer fra..! Er det penger som burde inngått i konkursboet f.eks..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ikke bare Nordan vinduer men ikke minst http://www.nordanboats.no/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen tanker om å investere i noen av hans selskaper og/eller aktiviteter, men bare sier at han er da i sin fulle rett til å begynne med nye selskaper? Så får den enkelte velge om de ønsker å benytte hans tjenester, eller ikke. Jeg komme rikke til å gjøre det.

 

OK, tar det på en annen måte. Det er ingen i Norge som 'har rett'. Etter en milliardkonkurs, der det blir avdekket grums, så blir det helt sikkert et rettsoppgjør. Om man blir dømt, og det kommer sannsynligvis å skje for Johs. Lunde sin del, så kommer han veldig sikkert til å bli idømt karantene. Denne karantenen tilsier at man for et gitt tidsrom- som kan vare til evig tid, blir fradømt retten til å dive næring innen kongeriket Norge. Da kan han legge seg ned og dø. Hvis han da ikke omgår loven ved å starte næring ved hjelp av stråpersoner, som eksempelvis barn, ektefelle, kompiser etc. Det er lovens håndheving innen dette feltet som kan oppfattes som mangelfull. Det er ikke lovens intensjon at man skal kunne starte opp i navnet til sine (ikke myndige) barn. Risikoen til barna (i dette tilfelle), er at pappaen kjører på en konkurs til. Og da blir barn(a) sittende i klisteret. Og konkursrytter Lunde kan lene seg rolig tilbake og peile seg inn på et nytt offer.

Link to post
Share on other sites

Rart om ikke fremtidige samabeidspartnere vil være skptiske til Lunde etter alt som kommer frem, dette gjelder vel både Finansiering og leverandører av varer og tjenester. Mulig han er svært flink til å selge seg selv og sine ideer, men likevel.

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rart om ikke fremtidige samabeidspartnere vil være skptiske til Lunde etter alt som kommer frem...........

 

 

Veldig mange har tjent gode penger på buisnessen til Lunde opp gjennom årene, ikke minst mange av hans samarbeidspartnere. Så at det er mange som stiller opp med/for han er naturligt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler sterkt på at han er i sin fulle rett til å begynne med nye selskaper.

 

Har dommen falt? Er han ilagt karantene? Har full "forståelse" for at hans barn og/eller ektefelle, nevøer, onkler og tanter vil stå som formelle eiere og styremedlemmer, men mener dere at mannen skal legge seg ned og "dø"?

Jeg kjenner ikke til mannen og/eller hans familie overhodet utover det jeg har lest i avisene. Har aldri hatt noe med ham, hans familie og/eller hans firmaer å gjøre noen gang, eller tanker om å endre på det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Slike personer burde strengt tatt ha vært avskåret fra å eie eller drive forretningsvirksomhet, men isteden kun være ansatt hos noen som kan utføre slik virksomhet på relativt lovlig og etisk/moralt akseptabelt vis.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Slike personer burde strengt tatt ha vært avskåret fra å eie eller drive forretningsvirksomhet, ....

 

Det er vel rimelig grunn til å anta at så vil skje, men formodentlig først etter at saken er ferdig etterforsket, tiltale tatt ut og rettssak med diverse anker er gjennomført.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...Har full "forståelse" for at hans barn og/eller ektefelle, nevøer, onkler og tanter vil stå som formelle eiere og styremedlemmer, men mener dere at mannen skal legge seg ned og "dø"?...

Som alternativ til å starte nye firmaer med stråmenn, eller legge seg ned for å dø, kunne han kanskje prøve å få seg en vanlig jobb som de fleste andre her i landet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Som alternativ til å starte nye firmaer med stråmenn, eller legge seg ned for å dø, kunne han kanskje prøve å få seg en vanlig jobb som de fleste andre her i landet.

 

Ja, men i hvilken grad tror du han er "salgbar" i det markedet i dag?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

"Dermed kan kravene mot Lunde nærme seg 500 millioner"

wow :eek:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis det finnes verdier for 499 millioner så er det ikke så ille, men kanskje tallet mere er 49.9 millioner, ikke vet jeg, og kanskje heller ikke bostyret så nøyakig på det nåværende tiidspunkt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært bedriftskunde i Nordea i en mannsalder.. men kanskje vurdere å bytte bank ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har ikke noen planer å bytte ut Handlesbanken med det første. Om så skulle skje står ikke Nordea øverst på favoritt lista.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvis det kan påvises at pantet ble slettet av Handelsbanken etter at båten ble solgt for så å bli pansatt igjen hos Nordea, så virker jo dette ganske uforståelig. Kan ikke forstå at sånt er mulig :confused:

 

Så skulle man vel ønske at Nordea får svi og miste masse kunder på grunn av dette. Jeg mener kundene burde reagere på dette, men det blir vel neppe en stor forbukerboikott av dette.

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel at Johs Lunde solgte båtene, men aldri overførte eierskapet til kundene.

Ergo så var båtene endel av konkursboet pga. at Lunde selkapet stod som eier.

Sleipt som f, spør du meg. Spesiellt når kjenningsnummer ble gravert inn på skjult plass i båtene slik

at kjøperne ikke hadde begrep om at båtene var registrert i NOR.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, Handelsbanken har allerede luktet ugler i mosen...

En banksjef har blitt sparket for uetisk foretingsførsel overfor luftslottet til vår "helt" :smash:

http://www.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/Lunde-saksker-Handelsbanken-2868831.html?xtor=RSS-2

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2225202.ece

 

Interessant dette. Så spørst det da om ikke det er noen hos den største velgjøreren til Johs Lunde imperiet, Nordea, om de ikke har gjørt noe tvilsomt når dei holdt hjula igang slik dette endte i Norges største konkurs?

 

Jeg kjøpte en båt hos en forhandler i Stavanger som tidligere hørte til under den fallerte Johs Lunde gruppen. Det var i september i fjor.

Den skulle transporteres til meg av Johs Lunde transport firma og fikk seg en rundtur rundt kysten og endte opp i Bergen, før båtselgeren fikk kranglet seg til at denne skulle sendes til meg ihht kontrakt. Det er lett å tenke seg at den skulle registreres i NIS og pansettes for fantasibeløp, slik det skjedde med mange av båtene solgt av Norsk Båtsenter. Nå var båten bare 6.60 meter lang og for kort til å registreres i NOR men hadde båten vært over 7.0m... :sad:

Når jeg fikk båten så var den også i trist forfattning, ødelagt kalesje, stereoen manglet, kokeapparatet manglet, div transportskader, transport i åpen lastebil skitten utvendig og innvendig. huff og huff... Men fikk ordnet det alt vesentligeste av selgeren før konkursen, slik ikke alle i Lunde systemet var korrupte eller uetiske...

Men min båt skal aldri transporteres av det nye NorDan transport Stavanger... tror egentlig jeg holder meg unna alt som heter NorDan for sikkerhetsskyld.

Redigert av thruster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir feil å rette vreden mot bankene her. De følger vanlig juridisk rett.

De tok pant i Lundes eiendeler/varebeholdning.

 

Feilen her er ene og alene Lunde's. De har enten solgt båter som var pantsatt (gjeldsbetynget) og/eller har unnlatt å utstede skjøte.

 

- Var båtene uten gjeld - dvs. at de ikke var pantsatt, burde salget være kurant,

MEN her skulle Lunde umiddelbart ha utstedt skjøte til den nye eieren.

 

- En båt kan ikke uten videre selges hvis den er beheftet med gjeld.

I registeret står det hvem som har pant i båten - og sågar en anmerking om:

FORBUD MOT SALG, PANT, M.M. MED ANFØRT 1. PRIORITET.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...