Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

Det blir vel feil å skylde på registeret. Saken er at båter kan pantsettes hvis de er registrert. Når du kjøper en vare som kan være pantsatt må du forsikre deg om at det ikke er heftelser, noe du ikke forventer når du kjøper båt hos forhandler. Selv om du ikke er klar over pantsettelsen fritas du ikke for ansvaret. De som kjøpte båter som ble pansatt etter overdragelsen tror jeg har en god sak, de andre er jeg redd at må takke seg selv. Jeg er den første til å innrømme at jeg ikke har sjekket evt. heftelser da jeg har kjøpt båt, og det er nok vanlig at båtforhandlere har pant i varebeholdningen.

Link to post
Share on other sites

Saken er at båter kan pantsettes hvis de er registrert.

Pant og panthefteler spiller ingen rolle her.

Saken er at Johs Lunde systemet har stått som hjemmelshaver/eier av båtene, selv etter at de er solgt.

Derfor blir de endel av konkursboet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Logikken er ganske enkel, hvis båten er oppført i registret, *med* heftelser, så har den heftelser, ellers ikke. Marginalt mer komplekst enn å sjekke heftelser på motorvogn er det jo ...

 

Det jeg ikke helt skjønner er at folk som har kommet såpass langt i livet at de kan svi av et par mill på båt ikke sjekker heftelser. Vi må anta at de hittil har skiftet bil mange ganger, og bolig sikkert noen ganger også, og da er det vanskelig å forstå hvordan de kan unngå å ha fått med seg akkurat det der med heftelser. Såklart helt uforutsett at det skulle komme en konkurs oppå det hele som gjør alt veldig vanskelig, og man vil jo gjerne tro det beste osv, men veid opp mot det minuttet det tar å sjekke Skipsregistret --- Skjønner ikke. Er vel et eksempel på at ting ikke blir så mye klarere i etterpåklokskapens lys, kanskje ...

Link to post
Share on other sites

Pant og panthefteler spiller ingen rolle her.

Saken er at Johs Lunde systemet har stått som hjemmelshaver/eier av båtene, selv etter at de er solgt.

Derfor blir de endel av konkursboet.

Riktig det, men effekten er vel grovt sett den samme, i en litt folkelig talemåte ville jeg absolutt anse det som en heftelse om jeg ikke eide min egen båt :o) Finjussen blir kanskje ulik (forhåpentligvis i favør av kjøpere), men det koker ned til oppføring i Skipsregistret som burde vært sjekket. Dyr lærdom, som noen skrev tidligere i tråden.

Link to post
Share on other sites

Hadde båten vært under registrering hadde ingenting kommet opp på søk. Det kan til og med skje at du ringer og snakker med di men saks mappa ligger på en pult og er under behandling. Husk at det ikke var noen synlige bevis på at den var registrert verken med klistermerke eller papirer og gravert kallesignal var skjult.

Vet at i dette tilfelle var registreringen gjort lenge i forkant.... men en del av registreringen er å sette på klistermerke synligt på utsiden.

 

Om du kjøper en ny bil fra merkeforhandler er det ikke naturligt å be om regisrering før betaling så du kan sjekke heftelser....

Sjøl om forhandler og har mulighet å registrere bilen og registrere pant om di vet du betaler cash...

Link to post
Share on other sites

Husk at det ikke var noen synlige bevis på at den var registrert verken med klistermerke eller papirer og gravert kallesignal var skjult.

Hvis dette, spes. det siste, medfører riktighet, kan båten da i det hele tatt betraktes som registrert? Hvis ikke må vel pantet være ugyldig?

Ordningen med registrering blir meningsløs hvis man risikerer at båten man kjøper er registrert i Skipsregisteret (og pantsatt) uten at det er fysisk synlig noe sted på båten. Det betyr at det i praksis er umulig å sikre seg mot å havne i den situasjonen disse båteierne er?

Link to post
Share on other sites

Hvis dette, spes. det siste, medfører riktighet, kan båten da i det hele tatt betraktes som registrert? Hvis ikke må vel pantet være ugyldig?

Ordningen med registrering blir meningsløs hvis man risikerer at båten man kjøper er registrert i Skipsregisteret (og pantsatt) uten at det er fysisk synlig noe sted på båten. Det betyr at det i praksis er umulig å sikre seg mot å havne i den situasjonen disse båteierne er?

Enig med deg Ingar beklager fullt sitat men for de som handler i ettertid husk å få med i kontrakten at båten/gjenstanden er fri for heftelser så er det ingen som kan komme i etterkant og forlange noe for da står heftelser eventuelt på selger :thumbsup:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Vet at i dette tilfelle var registreringen gjort lenge i forkant.... men en del av registreringen er å sette på klistermerke synligt på utsiden.

 

De klistremerkene begynte ikke skipsregisteret med før 01.01.2010.

Før det er jeg ikke sikker på om det var krav om utvendig registrering. kun Navn og hjemmehavn.

Var i allefall slik jeg oppfattet dem når jeg spurte om å få tilsendt klistre merke til Mariell, som har vært registrert i registeret siden 1987. Fikk navn på trykkeriet og måtte bestille det derfra.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Ingar beklager fullt sitat men for de som handler i ettertid husk å få med i kontrakten at båten/gjenstanden er fri for heftelser så er det ingen som kan komme i etterkant og forlange noe for da står heftelser eventuelt på selger :thumbsup:

 

 

det er riktig så lenge selger har noe å gjøre opp for seg med..i dette tilfelle så har de ikke det...så derfor er en like langt/eller kort..

Link to post
Share on other sites

Ingar : Ordningen med registrering blir meningsløs hvis man risikerer at båten man kjøper er registrert i Skipsregisteret (og pantsatt) uten at det er fysisk synlig noe sted på båten. Det betyr at det i praksis er umulig å sikre seg mot å havne i den situasjonen disse båteierne er?
Det er omtrent slik jeg også tenker i innlegg 627. En bil skal ha regnr. men siden jeg ikke synes de er pene legger jeg dem under reservehjulet. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Det er omtrent slik jeg også tenker i innlegg 627. En bil skal ha regnr. men siden jeg ikke synes de er pene legger jeg dem under reservehjulet. :yesnod:

Forskjellen er at båtens CIN er gravert inn under fenderlista akter på styrbord side. Dette nummeret står i salgskontrakten og er referansen til registeret.

Link to post
Share on other sites

Her er hva som står om merking ved registering i Nor.

 

"MERKING AV KJENNINGSSIGNAL

Kjenningssignalet skal varig merkes om bord ved innhugging,

påsveising, kjørning eller fresing i en dekksbjelke, lukekarm, skott eller annet passende sted om bord.

• Merkingen skal ikke kunne fjernes ved å skru ned en plate

• Innhuggingene skal til enhver tid være malt med en kontrastfarge

FØLGENDE DIMENSJONER GJELDER:

• Høyde på bokstav og tall: 6 cm

• Tykkelse: 1 cm

• Innbyrdes avstand: 1,5 cm

SKRIFTLIG BEKREFTELSE

på merking sammen med bilde i JPG eller PDF format skal sendes Skipsregisteret.

Det må anmerkes hvordan merking er foretat (innhugget/påsveiset/ kjørnet/frest) samt hvor på fartøyet det er

påført.

KJENNINGSSIGNALET SKAL OGSÅ MERKES UTVENDIG

Merker for utvendig påføring vil bli sendt ut når registreringen er

fullført."

Siste avsnitt uthevet av meg.

 

Som jeg skrev for ett par innlegg siden. Merkene for utvendig merking ble innført for båter registrert etter 01.01.2010. Og har etter hva jeg har forstått ikke tilbakevirkende kraft.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Om du kjøper en ny bil fra merkeforhandler er det ikke naturligt å be om regisrering før betaling så du kan sjekke heftelser....

Sjøl om forhandler og har mulighet å registrere bilen og registrere pant om di vet du betaler cash...

Det blir vel opp til hver enkelt hva som er «naturlig». For meg er det «narturlig» å sjekke det som sjekkes kan, spesielt når det dreier seg om hundretusener eller millioner, og sjekken tar et par minutter. Bilbransjen vet jeg ikke nok om til at jeg vil gjøre unntak, desverre... Stort sett er jo disse sjekkenen helt overflødige, men fra tid til annen leser man skrekkhistorier om andre som har gått i baret.

 

Problemet med at det er forsinkelse i registeret burde man gjøre noe med.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke det er så rart at folk ikke sjekker heftelser når de kjøper en ny båt hos merkeforhandler.

Jeg kjøpte meg f.eks en ny Volvo V60 hos Bilia for to uker siden, og sjekket ikke i forkant av betaling om det var heftelser på den. Den var jo ennå ikke registrert, så hvordan sjekke?

Kunne en heftelse stått på chassisnummeret? Sånt vet ikke jeg, og sikkert ikke mange andre heller.

Dessuten er dette en grunn i seg selv til å kjøpe ny bil hos merkeforhandler istedenfor bruktbil på finn.no; det at man ikke har tid, lyst eller anledning til å gardere seg mot kjeltringstreker er verdt en del penger (for meg i det minste). Et klart salgsfortrinn for en velrenommert merkeforhandler.

I Norge antar vi at seriøse firmaer ikke drives etter mafia- eller kjeltringmetoder, og det er synd hvis en ny generasjon/klassifikasjon av bedrifteiere skal ta denne naiviteten fra oss.

Om myndighetene skulle velge å slå hardt ned på den type virksomhet så er ikke det meg i mot.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg er overbevist om at de aller fleste forsvarer de uheldige båtkjøperene. Likevel synes jeg fokus er vel mye rettet mot hva kjøperene har gjort galt. Bør vi ikke heller prøve og finne ut om bankene kan ha gjort noe galt?

Jeg synes det er urimelig at mannen i gata (rettere på sjøen :smiley: )skal kjenne til disse merkereglene i registeret så lenge bare en brøkdel av fritidsbåter står i dette registeret, og registrering er frivillig. Og om kjøper da fant ut at båt var registrert, hvem var oppført som eier?? Lunde eller banken? Hvis det var Lunde, så var det vel ingen grunn til at kjøper skulle reagere på det. Det er jo tross alt han som selger båten.

 

 

 

Regner med dette er diskutert i tråden tidligere, men den er nå blitt så lang at jeg gidder ikke gå tilbake for å sjekke.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at enhver forhandler som har en portefølje på flere titalls millioner i nye og brukte båter har gjeld med pant i varbeholdningen og det er naturlig at pantet slettes etter at en båt er solgt. Når kjøper pantsetter båten må jo omregistreringen ha blitt foretatt, men hvis den ikke blir belånt blir jo ikke dette sjekket. Johs Lunde har visst skjøvet problemene foran seg ved å "vente litt" med å slette pantet. Hvordan kan jeg vite at en "velrennomert forhandler" ikke har finansielle problemer? Kan betalingen sikres til pantet er slettet?

Link to post
Share on other sites

@hegra: Er ikke kjøpere som har gjort noe galt her, det er vel alle helt enige om. Resten av dette blir bare synsing, jeg syns det er rimelig å sette seg tilstrekkelig inn i sakene til at man kan sjekke slike ting som heftelser. Konseptet bør være kjent for de fleste. Dette handler ikke om hva man kan forvente, men å gardere seg mot det uventede (og usannsynlige). Det er helt kurant å lavær å sjekke også, men da bør man vite nok til å vurdere hvilke sjanse man tar, eller ikke tar.

 

Logikken i at det er urimelig å sjekke heftelser ved båtkjøp fordi registrering i Skipsregisteret er frivillig ser jeg ikke i det heletatt. Det er, som du sier, bare en brøkdel av båter som omsettes som har heftelser. Men snu det på hodet; Det er også bare en liten (enda mindre) brøkdel av det som omsettes av eiendom, båter, biler etc. som har heftelser det ikke informeres om. Så hvorfor sjekke noe som helst?

 

Edit: Og du spør om det er grunn til å reagere når/om det viser seg at båten man er i ferd med å kjøpe er registrert på annen eier enn deg selv, uten at den du kjøper av informerer om dette og har papirer for omregistrering klare ifm. kontraktinngåelse? Svaret på det er vel et utvetydig JA. Så får man enten vurdere det slik at den man kjøper av bare er utrolig rotete, eller prøver å svindle deg, hvis en slik situasjon blir avdekket.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm, min båt er reg i skipsregistrene uten at båten er belånt. Viss jeg selger båten for, la oss si 1mill, uten å opplyse om at den er regestrert i skipsreg, bare oppgir regnr fra småbåtreg som den var reg i før skipsregistrene.

Når ny eier har dratt sin kos tar jeg med meg skjøte i banken og belåner denne med 1mill..

Og så drar jeg min kos...

Da har jo den nye lykkelige eieren kjøpt seg en båt for 1mill med 1mill i heftelser..

Link to post
Share on other sites

Den var jo ennå ikke registrert, så hvordan sjekke? Kunne en heftelse stått på chassisnummeret?

Det er ihvertfall ingen enkel oppslagsmulighet på chassi-nummer i brreg.no, men det er sikkert mulig å gjøre manuelle oppslag. Teknisk kan nok en forhandler registrere en ny bil, ta opp et lån på den, deretter levere inn skilter for å slippe forsikring, og så sette den på utstilling for salg. Eierskapet vil jo fremgå av vognkortet når man mottar bilen, så det blir jo litt klønete om svindelen dreier seg om å droppe omregistreringen.

 

Men heftelse kan være der, og når man får bilen vet man også reg-nr og man kan da meget enkelt sjekke dette med sms. Risikoen er vel egentlig kun at en konkurs da kan oppstå før register er oppdatert slik at man kan oppdage heftelsen og man får forhandler til å gjøre opp skikkelig, eller heve handelen, før et konkursbo er et faktum, med de regler som da gjelder. Hvis man vil eliminere denne risikoen *fullstendig* må man vel rett og slett holde igjen betaling, og det er det nok ikke mange forhandlere som godtar sånn uten videre, og jeg er enig i at det blir temmelig sært.

 

Isteeden kan man nøye seg med å *minimere* risikoen ved å sjekke registre så raskt som mulig etter (om)registrering. Dette tar max. et minutt, og koster ingenting, enten det gjelder ny-bil eller bruktbil. Sannsynligheten for svindel er meget liten, men det kan også skje feil ved registrering osv. osv., logikken i å ikke spandere det ene minuttet når man har investert flere hundre tusen skjønner jeg ikke.

 

Men det er jo seff. kvalmende snusfornuftig å sitte og skrive sånt i etterpåklokskapens grelle lys, når den virkelige problemstillingen er at sånne som Johs Lunde kan operere fritt i markedet (Vel, det kan han jo ikke lengre, uten at det ser ut til å være noe problem for ham. Blir spennende å se hvaslags «fars-arv» disse sønnene blir sittende igjen med om noen år ... )

Link to post
Share on other sites

Det er enkelt å søke på HIN nummer som er bak på styrbord side

http://www.nis-nor.no/Søk/SkipAktuelleData.aspx egen rute...

 

Men det er ikke dermed sakt at det kommer opp noe om den er under registrering..

Å blir det fulgt opp med en sjekk i etterkant?

 

Ett år etter jeg hadde kjøpt mitt nåværende hus fant jeg tilfeldig ut at skjøte ikke var overført...

Selv om huset var belånt av meg med pant i huset...

 

FOR ALLE HAR VEL SJEKKET AT MEGLEREN SENDTE INN SKJØTE ENDRING OG AT FAKTISK HUSET STÅR PÅ DEG SELV?

Link to post
Share on other sites

Det burde naturligvis være de profesjonelle partene (forhandler/bank) som løper risikoen med at formalitetene blir håndtert riktig. En privat kjøper som beviselig har kjøpt og betalt en båt burde ikke løpe noen som helst risiko for at de profesjonelle aktørene gjør jobben sin.

Link to post
Share on other sites

Det burde naturligvis være de profesjonelle partene (forhandler/bank) som løper risikoen med at formalitetene blir håndtert riktig. En privat kjøper som beviselig har kjøpt og betalt en båt burde ikke løpe noen som helst risiko for at de profesjonelle aktørene gjør jobben sin.

Ja, det er sånn det burde være, og så lenge det ikke også er en konkurs inne i bildet er det vel også *nesten* sånn? Kjøper man noe, enten av profesjonell part, eller annen menigmann, så har man lovbeskyttelse. Er f.eks. båten oppgitt i kontrakten å være fri for heftelser, og den ikke er det, har man gyldig grunn til å heve kjøpet. I seg selv kan jo det være noe herk å få til, med runder i rettssystemet osv., så allerede der begynner idealsystemet å rakne ... og det forutsetter jo at privat kjøper tar seg bryet med å sjekke at alt faktisk er i orden. Videre er det sånn at profesjonell part kan være kjøper også, tror neppe lovverket skal være slik da at det er kjøper som må ta støyten om den private selgeren har rota det til, eller f.eks. «glemt» å opplyse om heftelser på salgsobjektet, eller lignende. Og hva med kjøp og salg mellom private, selger jeg bruktbil med låne-pant i uten å opplyse om det, skal da banken ta støyten fordi det er den profesjonelle part? Da tror jeg det plutselig kan bli vanskelig å få lånt penger til bil... Ved kjøp og salg av bolig har megler en spesiell rolle, når man bruker megler til oppgjøret er megler forpliktet til å ta ansvaret for uforutsette heftelser. Om de tar ansvaret med glede og uten protester blir en annen sak, men det er nå deres funksjon. Kanskje båtmeglere funker på samme måte? Det vet jeg ikke, men i såfall kunne de sikkert med fordel bentytes av mange.

 

Når det plutselig er snakk om konkurs er verdiene pr. def. «borte», og da skal tapet fordeles blant alle kreditorer, og dette kan ikke gjøres på noen «riktig» måte, det beste man kan håpe på er «minst mulig feil». I et konkursbo er det utestående lønninger som har høyest pri, og den videre fordelingen er ganske lovregulert og rigid svjv. Om f.eks. private kunder har noe høyere krav i boet enn andre næringsdrivende vet jeg ikke, det burde de kanskje ha?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har alle forstått at hovedgrunnen til at dette problemet overhodet kunne oppstå, er at det ikke er registreringsPLIKT på fritidsbåter? Hvis registrering var pliktig, og båten BARE kunne være registrert i ETT register -- så var ikke registerhjemmel, pantsettelse og konkurs et problem i det hele tatt. Irriterende at noe så viktig bare kan ivaretas på en måte vi ikke ønsker...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...